ΤΑΙΠΕΔ: Οι διεργασίες και η στρατηγική του Ταμείου για 4+1 λιμάνια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Οι διεργασίες και η στρατηγική του Ταμείου για 4+1 λιμάνια
Γιατί πηγαίνει για το 2022 ο διαγωνισμός για τον Βόλο. Ο νέος σχεδιασμός χωρίς τις Ένοπλες Δυνάμεις. Πότε έρχονται οι επόμενες διαδικασίες για δεσμευτικές προσφορές σε Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα. Τι αναμένεται για το Ηράκλειο Κρήτης. 

Το «κουβάρι» των… εξελίξεων για 3+1 λιμάνια αλλά και της στρατηγικής για ένα επιπλέον αναμένεται να ξετυλίξει στο αμέσως προσεχές διάστημα το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων της Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου. Ψηλά στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονται ο διεργασίες για τα λιμάνια της Βόρειας και Δυτικής Ελλάδας για τα οποία ήδη οι διαγωνισμοί είναι σε προχωρημένο στάδιο, δηλαδή για Καβάλα, Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα, η συνέχιση της διαδικασίες του διαγωνισμού για τον λιμένα Ηρακλείου στην Κρήτη αλλά και τα νέα πλάνα για την αξιοποίηση ενός λιμένα στην Κεντρική Ελλάδα, αυτού στον Βόλο.

Ξεκινώντας… ανάποδα, δηλαδή από την περίπτωση του Βόλου, πηγές που παρακολουθούν τις διαδικασίες για την αξιοποίηση των λιμένων που έχει το ΤΑΙΠΕΔ στο χαρτοφυλάκιό του αναφέρουν ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (ΟΛΒ) μεταφέρεται, σχεδόν με… βεβαιότητα, για το 2022, δίχως να είναι απολύτως σαφές το ακριβές χρονοδιάγραμμα. Πάντως, κάποιες πηγές «δείχνουν» για τους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς και αφού έχει ξεκαθαρίσει κάπως το τοπίο στα υπόλοιπα μέτωπα ή κλείσουν οι όποιες εκκρεμότητες.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα, συνεχίζοντας τις επαφές γνωριμίας και ενεργού επικοινωνίας με τις τοπικές κοινωνίες όπου υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου υπό τη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ, η Διοίκηση του Ταμείου, εκπροσωπούμενη από τον Πρόεδρο, κ. Θανάση Ζηλιασκόπουλο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, κ. Δημήτρη Πολίτη, επισκέφτηκε τον Βόλο. Με αφορμή αυτό, όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, το ΤΑΙΠΕΔ δείχνει διατεθειμένο να περιμένει τις εξελίξεις πρώτα στους άλλους διαγωνισμούς ώστε να μην «πέσει» και άλλος ένας μαζί με τους υπόλοιπος, επιβαρύνοντας τους υποψήφιους επενδυτές. Αλλωστε, στο ΤΑΙΠΕΔ φέρονται να είναι σε φάση επανασχεδιασμού της στρατηγικής, να δούνε «τι σηκώνει και θέλει η αγορά», να αναδείξουν τα θετικά σημεία κάθε περίπτωσης, εν προκειμένω του ΟΛΒ, να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ένα asset που είναι σε κομβικό μέρος της χώρας.
Εξάλλου, όπως σημειώνεται, έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο και με τις Ένοπλες Δυνάμεις καθώς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας σχεδίαζε τη δημιουργία εγκατάστασης στην έκταση, όπως είχε παλιότερα αποκαλύψει το insider, αλλά στην πορεία ο σχεδιασμός άλλαξε. Οπότε, φαίνεται ότι άλλαξαν τα δεδομένα και για το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και τους επενδυτές που θα εστιάσουν στα υπόλοιπα λιμάνια και θα έχουν… ξεκάθαρη εικόνα για τους «νικητές» πριν ασχοληθούν με τον Βόλο. Να σημειωθεί ότι στον Βόλο αλλά και γενικότερα στη Θεσσαλία εκκρεμούν αποφάσεις υπουργείων και φορέων για προώθηση έργων και αναπτύξεων όπως ο σιδηρόδρομος, οδικά έργα, εμπορευματικά κέντρα κ.α. που θα εξυπηρετήσουν και τις κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ για τον επικείμενο διαγωνισμό. Κατά συνέπεια, το Ταμείο, μη θέλοντας να ρίξει άλλον έναν διαγωνισμό στο «πακέτο με τα λιμάνια», μεταβάλει τη στρατηγική του για τον Βόλο και μεταφέρει τις εξελίξεις για τη διάθεση του 67% των μετοχών του λιμένα στο 2022. Μέχρι τότε πάντως, αναμένονται διεργασίες στα υπόλοιπα 3+1 λιμάνια.

Οσον αφορά στην Καβάλα (ΟΛΚ), οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές εντός του 2021. Για τον διαγωνισμό που σχετίζεται με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) κατά τις ίδιες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι θα έχουμε μάλλον δεσμευτικές προσφορές τέλη 2021 ή ίσως και αρχές 2022, ενώ για την Ηγουμενίτσα (ΟΛΗ) μάλλον αναμένεται ανάλογο χρονοδιάγραμμα. Γίνεται δηλαδή αντιληπτό, αν δεν προκύψει κάτι έκτακτο, ότι αναφορικά με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών των ενδιαφερομένων βρισκόμαστε πλέον στην τελική ευθεία. Οπότε, αναμένεται ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας στις αρχές 2022.

Να σημειωθεί ότι πλέον η αξιοποίηση των λιμανιών σε Βόρεια και Δυτική Ελλάδα έχει πάρει ευρύτερο οικονομικό και γεωστρατηγικό «χρώμα» καθώς προωθούνται από την κυβέρνηση πλήθος έργων και επενδύσεων σε οδικούς άξονες, σιδηρόδρομο, logistics κ.α., οι οποίες αναδεικνύουν τον ρόλο των λιμανιών αυτών ως εμπορευματικούς κόμβους που θα μεταφέρουν εμπορεύματα, οχήματα, ανθρώπους προς όλη την χώρα, τα Βαλκάνια και την υπόλοιπη Ευρώπη. Αρα, δεν έχουμε να κάνουμε απλά με μια αξιοποίηση περιφερειακού λιμανιού (παραχώρηση ή πώληση μεριδίου) αλλά για διαγωνισμούς με ευρύτερη και πολυδιάστατη σημασία.

Οσον αφορά στον διαγωνισμό για το λιμάνι Ηρακλείου (Κρήτης), ήδη γίνεται η αξιολόγηση του Φακέλου Ά, των νομιμοποιητικών εγγράφων, ενώ εκτιμάται ότι μέσα στον Νοέμβριο ή εντός του προσεχούς διμήνου το Ταμείο και οι σύμβουλοί του θα αποφανθούν ποιοι επενδυτές πληρούν του όρους για να συνεχίσουν. Οπότε, αναμένονται οι συνήθεις βελτιωμένες προτάσεις από τους «μνηστήρες» από το 2022.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider