Σημαντικές εξελίξεις για τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ φέρνει η έλευση του Ιουλίου.

Ό Όμιλος βγαίνει στις αγορές, δοκιμάζοντας τις διαθέσεις των επενδυτών, σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ένα συλλογικό και συντονισμένο σχέδιο επανεκκίνησης της οικονομίας στη μετά τον κορονοϊό εποχή.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκδίδει «επενδυτικό ομόλογο» επταετούς διάρκειας και ύψους έως 500 εκατ. ευρώ. Η έκδοση υλοποιείται μέσω δημόσιας προσφοράς, ενώ προβλέπεται η έκδοση έως 500.000 κοινών ανώνυμων άυλων ομολογιών, με ελάχιστο ποσό έγγραφής τα 1.000 ευρώ.

Η δημόσια προσφορά ξεκινά τη Δευτέρα 29 Ιουνίου κι ολοκληρώνεται την Τετάρτη 1 Ιουλίου, ενώ σήμερα 26 του μηνός αναμένεται να οριοθετηθεί το εύρος διακύμανσης του επιτοκίου. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, το μεγάλο στοίχημα της εταιρείας, πέρα από την υπερκάλυψη, είναι το ύψος του επιτοκίου, το οποίο, αναμένεται να κυμανθεί ανάμεσα στο 2% και το 3%. Κατά τις πληροφορίες, το 2,5% θα είναι ιδανικό για την εταιρεία, με τους αναλυτές να «ποντάρουν» πως το κουπόνι θα κλείσει κοντά στο 2,7%-2,8%.

Πού θα κατευθυνθούν τα κεφάλαια

Όπως έχει ήδη ανακοινώσει ο Όμιλος, τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν θα συμβάλουν στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματός του στους τομείς των παραχωρήσεων, των υποδομών και της ενέργειας από θερμικές πηγές (σε ποσοστό 80%), ενώ μικρό μέρος των κεφαλαίων θα χρησιμοποιηθεί και για την αναχρηματοδότηση μέρους του δανεισμού του Ομίλου.

Προτεραιότητα του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου, που θα χρηματοδοτηθεί από το ομόλογο, είναι η ενίσχυση των μακροχρόνιων, επαναλαμβανόμενων εσόδων του μέσα από επενδύσεις (ιδιόκτητες και με Συμβάσεις Παραχώρησης και ΣΔΙΤ) σε βασικές υποδομές.

Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει δρομολογήσει ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα στους τομείς των παραχωρήσεων και των υποδομών, με συμμετοχή του σε έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 3,5 δισ. ευρώ.

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Το επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει είτε υφιστάμενα έργα, όπως ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, είτε έργα που βρίσκονται σε ώριμο πλέον στάδιο και για τα οποία αναμένονται εξελίξεις το επόμενο διάστημα, στηρίζοντας έμπρακτα την ελληνική οικονομία με επενδύσεις μεγάλης εγχώριας προστιθέμενης αξίας. Μέσω των επενδύσεων αυτών αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες από 20.000 νέες θέσεις εργασίας την προσεχή πενταετία.

Οι υψηλές επιδόσεις του Ομίλου οφείλονται στη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων του, στις συνέργειες που αναπτύσσονται μεταξύ των εταιρειών του, στην ισχυρή τεχνογνωσία και αποτελεσματικότητά του και στη μακροπρόθεσμη στρατηγική που υλοποιεί με συνέπεια και η οποία εστιάζεται στην εξασφάλιση σταθερών και επαναλαμβανόμενων ροών εσόδων σε μακροχρόνια βάση, από υποδομές (παραχωρήσεις μεγάλων αυτοκινητόδρομων, αεροδρομίων κ.ά.), έργα περιβάλλοντος, μεγάλα ενεργειακά έργα (π.χ. αιολικά πάρκα, έργα παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας) κ.ά.

Για τον σκοπό αυτό ο Όμιλος αξιοποιεί την ηγετική θέση που έχει κατακτήσει στους τομείς των παραχωρήσεων (32,5% στο Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, 100% στη Νέα Οδό – Ιόνια Οδό, 100% στην Κεντρική Οδό, 17% στην Ολυμπία Οδό), της παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας (μέσω της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ και της ΗΡΩΝ) και των υποδομών (ΤΕΡΝΑ), όπου διατηρεί ένα σημαντικό ανεκτέλεστο ύψους 1,7 δισ. ευρώ.

Μεγάλο «στοίχημα» τα ενεργειακά

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αξιοποιεί την κυριαρχία της στην παραγωγή καθαρής ενέργειας μέσω της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, ως ο μεγαλύτερος ελληνικός Όμιλος ΑΠΕ και ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα ΑΠΕ στην Ελλάδα.

Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ λειτουργεί, κατασκευάζει ή έχει πλήρως αδειοδοτήσει εγκαταστάσεις ΑΠΕ συνολικής ισχύος της τάξης των 2 GW στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και συνεχίζει τη δυναμική της ανάπτυξη με νέες επενδύσεις στην παραγωγή καθαρής ενέργειας, στην αποθήκευση με αντλησοταμίευση και στην ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι

Στα τέλη Μαΐου, η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., εταιρεία του  Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προχώρησε στην έκδοση εγγυητικής επιστολής ύψους 48 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου, μέσω του ασφαλιστικού προϊόντος Ασφάλισης Εγγυήσεων – Surety Bonds. Η έκδοση της εν λόγω εγγυητικής επιστολής έλαβε χώρα μέσω του νέου εγκεκριμένου ορίου πιστώσεων της INTERAMERICAN Achmea Group για τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε συνεργασία με την ΝΑΚ Katsiberis Insurance Brokers.

Το κόστος κατασκευής του νέου αεροδρομίου στην περιοχή του Καστελίου, που θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα «Ν. Καζαντζάκης», ανέρχεται στα 480 εκατ. ευρώ και θα κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου από την ΤΕΡΝΑ Α.E.

Σημειώνεται ότι η σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι προβλέπει και τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του αεροδρομίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης. Στην εταιρεία παραχώρησης του έργου συμμετέχουν το Ελληνικό Δημόσιο (45,9%), η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%) και η ινδικών συμφερόντων GMR Airports Ltd (21,64%). Η σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια 35 έτη από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης (06/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την πενταετή περίοδο μελέτης-κατασκευής.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα έχει αυξημένη λειτουργική δυναμικότητα, διαθέτοντας κεντρικό κτήριο επιφάνειας 72.000 τμ σε πέντε επίπεδα, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα. Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.

Το έργο προβλέπει ακόμη 11 κτήρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου. Παράλληλα προβλέπεται η κατασκευή χώρων στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων, εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας και χώρο εμπορικών χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων.

Το Καζίνο στο Ελληνικό

Φιλόδοξα σχέδια, τα οποία θα αλλάξουν ριζικά το πρόσωπο της νότιας Αθήνας, περιλαμβάνει το όραμα της κοινοπραξίας Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την κατασκευή του Inspire Athens στο Ελληνικό.

Η κοινοπραξία έχει παρουσιάσει από τον Οκτώβριο του 2019, το όραμα της για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με Καζίνο (Intergrated Resort Casino) που θα κληθεί να κατασκευάσει και να λειτουργήσει στο Ελληνικό αν επικρατήσει τελικά στον σχετικό διαγωνισμό.

Έχοντας την ονομασία INSPIRE Athens, το συγκρότημα θα αποτελείται από ένα πολυτελές ξενοδοχείο, χώρους ψυχαγωγίας, συνεδριακό κέντρο, καταστήματα, εστιατόρια και φυσικά το Καζίνο, με το συνολικό ύψος της επένδυσης να εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.

Όπως αποκάλυψε πρόσφατα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mohegan Gaming & Entertainment, Mario Kontomerkos, μιλώντας στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, υπάρχει ήδη ομάδα στην Αθήνα, έτοιμη να «τρέξει» τις διαδικασίες για την κατασκευή του φιλόδοξου project, μόλις η κοινοπραξία λάβει το «πράσινο φως».

«Έχουμε ήδη έτοιμη την ομάδα μας στην Αθήνα, η οποία απαρτίζεται από περισσότερους από 60 επαγγελματίες, αρχιτέκτονες και μηχανικούς», αποκάλυψε ο κ. Kontomerkos, επαναδιατυπώνοντας τη δέσμευση της κοινοπραξίας να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου. «Μέχρι να πάρουμε την τελική έγκριση, έχουμε μία μεγάλη ομάδα που εργάζεται στην Ελλάδα και τους συνεργάτες μας στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που δουλεύουν για το project. Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα, μόλις πάρουμε το ‘πράσινο φως’. Έχουμε κάνει ήδη λεπτομερή δουλειά για να διασφαλίσουμε ότι θα ξεκινήσουμε το συντομότερο δυνατό. Έχουμε ένα σημαντικό προβάδισμα στο κατασκευαστικό κομμάτι», τόνισε επίσης, για να επισημάνει ωστόσο πως πρόκειται για ένα μεγάλης κλίμακας έργο, για την κατασκευή του οποίου θα χρειαστούν πολλά χρόνια.

Από… φθινόπωρο τα νεότερα για το διαγωνισμό

Την ίδια ώρα προχωρά και η διαγωνιστική διαδικασία, ωστόσο πηγές με γνώση των διαδικασιών εξηγούν στο insider.gr πως ουσιαστικό «ξεκαθάρισμα» για την άδεια λειτουργίας Καζίνο δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν τον Σεπτέμβριο.

Τη δεδομένη χρονική στιγμή η Επιτροπή Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων αξιολογεί την τεχνική προσφορά της κοινοπραξίας Mohegan-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Εάν η τεχνική προσφορά της κοινοπραξίας πληροί τους απαιτούμενους όρους και προϋποθέσεις, τότε η ΕΕΕΠ δύναται να επιτρέψει τη μετάβαση και στην τρίτη φάση του διαγωνισμού, ήτοι το άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς.

Ωστόσο, οι ίδιες πηγές χαρακτηρίζουν βέβαιη την κατάθεση νέων προσφυγών, από την πλευρά της Hard Rock, τόσο στο στάδιο της τεχνικής προσφοράς, όσο και στο στάδιο της οικονομικής προσφοράς.

Το δίχως άλλο, οι δικαστικές «περιπέτειες» προμηνύουν ένα ιδιαίτερα «καυτό» καλοκαίρι.