Ως ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά κρίνεται το 2024 για την ηπειρωτική γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη, λίγο πριν την πώλησή της στον όμιλο Ελληνικά Γαλακτοκομεία από τη Vivartia, σε ένα από τα μεγαλύτερα deal στον κλάδο των τροφίμων των τελευταίων ετών.
Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις που καταχωρήθηκαν στο ΓΕΜΗ πριν από λίγες ώρες, το 2024 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας αυξήθηκε κατά 3% και ανήλθε σε 153,356 εκατ. ευρώ από 148,965 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ σε επίπεδο ομίλου καταγράφηκε αύξηση 6% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, με τον κύκλο εργασιών να διαμορφώνεται σε 180,200 εκατ. ευρώ, από 170,213 εκατ. ευρώ το 2023.
Η εταιρεία διατήρησε την ηγετική της θέση στην εγχώρια αγορά φέτας με μερίδιο 12,3%, αντίστοιχο περίπου με το 2023, ενώ παράλληλα ενίσχυσε την παρουσία της στο εξωτερικό, αυξάνοντας τις πωλήσεις «επώνυμων» προϊόντων φέτας και γιαούρτης σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Ολλανδία και η Ισπανία.
Όχημα οι εξαγωγές
Βασικός παράγοντας της ανάπτυξης των πωλήσεων αποτέλεσαν οι εξαγωγές της Δωδώνη, όπου εμφάνισαν αύξηση σε όλες τις βασικές κατηγορίες που δραστηριοποιείται η εταιρεία το 2024 έναντι της προηγούμενης χρονιάς.
Η εταιρεία κατάφερε να ενισχύσει την παρουσία της στις βασικές της αγορές, με έμφαση στις επώνυμες πωλήσεις φέτας, χαλουμιού και γιαουρτιού. Ειδικά στις αγορές στόχους για το 2024, οι ρυθμοί ανάπτυξης ήταν διψήφιοι και συνδυάστηκαν με αύξηση της διανομής και νέες τοποθετήσεις επώνυμων προϊόντων σε περισσότερες αλυσίδες λιανικής.
Συγκεκριμένα, στην Αμερική κινήθηκε στο +45,7%, στην Ολλανδία στο +78,5% και στην Ισπανία στο +22,2%.
Ειδικά για την Ολλανδία, η ανάπτυξη προήλθε από νέες τοποθετήσεις (listings) επώνυμων γιαουρτιών στη μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής της χώρας και γενική αύξηση των πωλήσεων του επώνυμου γιαουρτιού στις αλυσίδες λιανικής πώλησης της συγκεκριμένης χώρας, καθιστώντας το brand Δωδώνη το Νο 1 σε πωλήσεις γιαούρτι στην εγχώρια αγορά.
Επίσης η εταιρεία κατόρθωσε να διατηρήσει την ηγετική θέση που έχει στις βασικές της αγορές όσον αφορά στις πωλήσεις επώνυμης φέτας και χαλουμιού, πάρα την πίεση που δέχεται από τον ανταγωνισμό και την ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην Αυστραλία καταγράφηκε αύξηση +8,6%, στο Βέλγιο +1,7% και στον Καναδά +13,4%.
Μείωση στην Ελλάδα
Ωστόσο, οι πωλήσεις εσωτερικού το 2024 σημείωσαν μείωση κατά 4,0% σε σχέση με το 2023, επηρεασμένες από τη σταθερή στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (λόγω μείωσης της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού) και την παράλληλη αύξηση των προωθητικών ενεργειών σε όλες κατηγορίες που δραστηριοποιείται η εταιρία.
Τυροκομικά
Γενικά η κατηγορία των τυροκομικών κινήθηκε οριακά θετικά σε αξία (+1,0% σε σχέση με το έτος 2023) και θετικά σε όγκο (+3,3% σε σχέση με το έτος 2023) αποτέλεσμα της μείωσης της μέσης τιμής πώλησης της κατηγορίας και της αύξησης των προωθητικών ενεργειών.
Ειδικότερα, η κατηγορία φέτα στην εγχώρια λιανική αγορά συνεχίζει να χάνει συμμετοχή στην αγορά σε όγκο πωλήσεων σε σχέση με το λευκό τυρί, αντιπροσωπεύοντας το 2024 το 61,6% (-1,2% σε σχέση με το έτος 2023).
Ο τζίρος της εταιρείας στην κατηγορία διαμορφώθηκε στα 21,1 εκατ. (-4,6% σε σχέση με το έτος 2023), με αύξηση όμως της συμμετοχής των πωλήσεων φέτας από 55% το 2023 σε 56,3% το 2024.
Γιαούρτι
Η κατηγορία του γιαουρτιού κινήθηκε ανοδικά σε αξία κατά το 2024 και διαμορφώθηκε στα 328 εκατ. ευρώ θετικά +1,8% σε σχέση με το έτος 2023 και θετικά σε όγκο +4,6%. Η διαφορά ανόδου όγκου και αξίας οφείλεται στη μεγάλη αύξηση προσφοράς από όλες τις εταιρείες και αύξηση της συμμετοχής των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας φτάνοντας πλέον να αντιπροσωπεύουν στα στραγγιστά γιαούρτια το 40,9% του όγκου πωλήσεων της αγοράς.
Παρόλα αυτά, το brand Δωδώνη στο στραγγιστό γιαούρτι είχε οριακή πτώση μεριδίου αγοράς (-0,2%) και διαμορφώθηκε στο 5,3%.
Φρέσκο γάλα
Στην κατηγορία φρέσκου γάλακτος, η εταιρεία δραστηριοποιείται μόνο στην περιοχή της Ηπείρου, όπου σημειώθηκε αύξηση μεριδίου αγοράς σε όγκο κατά +0,6% έχοντας πλέον 54,6% μερίδιο αγοράς στην περιοχή.
Προοπτικές
Για το 2025, η στρατηγική των εξαγωγών της Δωδώνη επικεντρώνεται:
-στην περαιτέρω ανάπτυξη των πωλήσεων προϊόντων γιαουρτιού στις αγορές της Ολλανδίας και ΗΑΕ
-στην ενίσχυση της ηγετικής θέσης στις εξαγωγές επώνυμης φέτας και χαλουμιού σε βασικές αγορές στόχους όπως Αμερική, Αυστραλία, Ισπανία και Καναδάς
Σε λειτουργικό επίπεδο, η εταιρεία με επενδύσεις σε παραγωγικά μέσα και τον εξ ορθολογισμό των λειτουργικών της διαδικασιών προσβλέπει στη συνεχή βελτιστοποίηση της παραγωγικής της διαδικασίας, την αύξηση της αποδοτικότητας και κατ’ επέκταση την ενίσχυση της κερδοφορίας και της χρηματοοικονομικής της θέσης.
Το deal
O όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία, συμφερόντων της οικογένειας Σαράντη, κατέθεσε δεσμευτική πρόταση για την απόκτηση της Δωδώνη στις 17 Απριλίου με αποδέκτη το αμερικανικό fund CVC Capital Partners, βασικό μέτοχο της Vivartia.
Η κατάθεση της δεσμευτικής πρότασης ήρθε μετά την ολοκλήρωση του οικονομικού και νομικού ελέγχου της Δωδώνη που πραγματοποίησαν τα αδέλφια Σαράντη της Ελληνικά Γαλακτοκομεία, ενώ το συνολικό τίμημα για την εξαγορά κυμαίνεται πέριξ των 200-205 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, τα αδέλφια από τα Τρίκαλα θα καταβάλλουν περί τα 110 εκατ. ευρώ, αναλαμβάνοντας παράλληλα και τις οφειλές της ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας ύψους 95 εκατ. ευρώ. Τα πρώτα 10 εκατ. ευρώ σχεδιάζεται να καταβληθούν όταν «πέσουν» οι υπογραφές για τη συμφωνία.
Η Δωδώνη ιδρύθηκε στις 17 Απριλίου 1963 στα Ιωάννινα και από τότε παράγει αμιγώς ελληνικά γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, χρησιμοποιώντας 100% ελληνικό αγελαδινό, κατσικίσιο και πρόβειο γάλα που συλλέγεται καθημερινά από ένα διευρυμένο δίκτυο Ελλήνων παραγωγών που δραστηριοποιούνται κυρίως στην περιοχή της Ηπείρου. Οι κεντρικές εγκαταστάσεις, τα γραφεία και το εργοστάσιο παραγωγής βρίσκονται στα Ιωάννινα, ενώ ο όμιλος διατηρεί υποκαταστήματα στη Θήβα (και εργοστάσιο παραγωγής), την Αττική, τη Θεσσαλονίκη, τη Λεμεσό της Κύπρου (και εργοστάσιο παραγωγής), καθώς και γραφεία σε Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία. Η εταιρεία διαθέτει πλέον περισσότερα από 10.000 σημεία πώλησης στην εγχώρια αγορά και εξαγωγική δραστηριότητα σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου. Σήμερα, η Δωδώνη διαθέτει πάνω από 10 κατηγορίες γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων και παράγει 100 ξεχωριστά προϊόντα.