Αυξημένα έσοδα (διόδια) για την «Ολυμπία Οδό» - Προχωρά το Πάτρα – Πύργος

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αυξημένα έσοδα (διόδια) για την «Ολυμπία Οδό» - Προχωρά το Πάτρα – Πύργος
Ανοδικά κινήθηκε το περασμένο έτος η εταιρεία «Ολυμπία Οδός», μία από τις μεγάλες οδικές συμβάσεις παραχώρησης της χώρας, που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Πάτρα. Οι μέτοχοι, το Δημόσιο, το χρηματοοικονομικό προφίλ, το bonus.

Ανοδικά κινήθηκε το περασμένο έτος η εταιρεία «Ολυμπία Οδός», μία από τις μεγάλες οδικές συμβάσεις παραχώρησης της χώρας.

Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της «Ολυμπίας Οδού», ήτοι της εταιρείας παραχώρησης που έχει κατασκευάσει, διαχειρίζεται, λειτουργεί και εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο «Ελευσίνα – Κόρινθος- Πάτρα», πλέον μαζί με το τμήμα «Πάτρα – Πύργος», κατά την χρήση του 2024 ανήλθε σε 267,472 εκατ. ευρώ, από 199,37 εκατ. ευρώ το 2023. Ποσό 131,8 εκατ. ευρώ (από 117,4 εκατ. το 2023) αφορά σε έσοδα από την εκμετάλλευση των διοδίων, ενώ ποσό 133,5 εκατ. ευρώ (από 80 εκατ. το 2023) αφορά έσοδο από την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Στα 2 εκατ. ευρώ είναι τα έσοδα από ενοίκια από ΣΕΑ. Έσοδα από αποζημιώσεις 1,8 εκατ. ευρώ αφορούν στην καταβολή αποζημίωσης απώλειας εσόδων λόγω γεγονότων ευθύνης Δημοσίου.

Σύμφωνα με την οικονομική κατάσταση της εταιρείας, τα μικτά αποτελέσματα εκμετάλλευσης ανήλθαν κατά την χρήση του 2024 σε κέρδη 64.07 εκατ. από 52,4 εκατ. το 2024. Τα χρηματοοικονομικά έξοδα της χρήσης ανέρχονται σε 43.229.053,39 ευρώ (το 2023 44.204.581,24 ευρώ) και περιλαμβάνουν εκτός από τόκους δανείων, προμήθειες τραπεζών και λοιπά χρηματοοικονομικά έξοδα. Τα χρηματοοικονομικά έσοδα της επιχείρησης ανέρχονται σε 15.804.175,09 ευρώ (2023: 11.046.496,37 ευρώ) και προέρχονται κυρίως από τις συμβάσεις ανταλλαγής επιτοκίου (Interest rate swaps) που έχει συνάψει η εταιρεία προκειμένου να διαχειριστεί τον κίνδυνο μεταβολής των επιτοκίων. Το συνολικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων κατά την χρήση του 2024 ήταν θετικό με κέρδη που ανήλθαν σε ποσό 33.368.824,32 ευρώ (2023: 14.101.104,45 ευρώ). Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) για το 2024 ανήλθαν σε 82.740.226,93 ευρώ (2023: 67.365.576,93 ευρώ).

Μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2024, το Δημόσιο είχε καταβάλει στο έργο 169,05 εκατ. ευρώ της χρηματοδοτικής συμβολής εκ του συνόλου των 216,63 εκατ. ευρώ για το Πάτρα - Πύργος. Τα ταμειακά διαθέσιμα κατά την 31.12.2024 ανέρχονται σε 29.117.794,14 ευρώ (2023: 40.251.999,16 ευηρώ) ενώ το σύνολο της Καθαρής Θέσης της Εταιρείας ανήλθε σε 142.596.041,63 ευρώ (2023: 122.182.294,02 ευρώ). Το σύνολο των δανείων στις 31.12.2024 ανέρχεται σε 687.241.032,73 ευρώ (2023: 694.883.227,30 ευρώ) και αφορούν την κάλυψη των αναγκών του έργου, την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου. Η πρόβλεψη βαριάς συντήρησης του οδικού άξονα υπολογίστηκε σε 41,38 εκατ. ευρώ.

Οι μέτοχοι, το bonus, το Πάτρα – Πύργος

Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Ανώνυμος Εταιρεία Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ- ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ ιδρύθηκε στις 13 Ιουλίου του 2007 (για περίοδο 30 ετών, με αφετηρία το έτος 2008). Αποκλειστικός σκοπός της Εταιρείας είναι η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου τμήμα Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος και όλων των βοηθητικών έργων και σχετικών δραστηριοτήτων. Για την επίτευξη του ανωτέρου σκοπού η Εταιρεία έχει συστήσει έως και την σύνταξη του παρόντος είκοσι τέσσερα υποκαταστήματα στις εξής τοποθεσίες: Κόμβος Νέας Περάμου, Ελευσίνα, Αγ.Θεόδωροι, Λουτράκι, Άνω Καστρίτσι, Ζευγολατειό, Μέγαρα, Κιάτο, Ακράτα, Πάτρα, Δρέπανο, Πάχη, Σικυωνίων, Δερβένι, Καλαβρύτων, Ελαιώνα, Ρίο Πατρών, Επιδαύρου και Σελιανίτικα και έξι βοηθητικών εγκαταστάσεων - γραφείων σε Ακράτα, Δερβένι, Μαύρα Λιθάρια, Παναγοπούλα και Καραίικα.

Οι μέτοχοι της Εταιρείας είναι οι: VINCI CONCESSIONS S.A.S. με ποσοστό 36,024%, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Μονοπρόσωπη Α.Ε. με ποσοστό 20,482%, ΑΒΑΞ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Μονοπρόσωπη Α.Ε. με ποσοστό 23,012%, ΓΕΚΤΕΡΝΑ Α.Ε. με ποσοστό 20,482%. Όπως από καιρό έχει αποκαλύψει το insider.gr, στις 05.12.2024 ολοκληρώθηκε η αλλαγή στην μετοχική σύνθεση της Εταιρείας με την μεταβίβαση των μετοχών, με ποσοστό 17,00% της HOCHTIEF ΡΡΡ SOLUTIONS GmbH, στην VINCI CONCESSIONS S.A.S. (6,124%), στην ΑΒΑΞ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Μονοπρόσωπη Α.Ε. (3,912%), στην ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Μονοπρόσωπη Α.Ε. (3,482%) και στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (3,482%).

Στις 11.04.2025 υπογράφηκε η Συμφωνία για την ολοκλήρωση, νωρίτερα, του τμήματος Πάτρα-Πύργος και την αποκατάσταση των γεγονότων καθυστέρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού Α.Ε. με την καταβολή αποζημιώσεων για την κατασκευαστική κοινοπραξία ποσού 98 εκατ. ευρώ και για την Ολυμπία Οδός ΑΕ 10,9 εκατ. ευρώ, όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr. Στις 20.05.2025 εγκρίθηκε από τις Δανείστριες Τράπεζες το επικαιροποιημένο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο (Δεκέμβριος 2024) στο οποίο προβλέπονται οι ταμειακές εισροές και εκροές ως το πέρας της περιόδου παραχώρησης.

Όπως, επίσης, αναφέρεται στην οικονομική έκθεση του 2024, η εταιρεία συνέχισε την αναπτυξιακή της πορεία κατά την χρήση 2024 καθώς τόσο ο κύκλος εργασιών όσο και η λειτουργική κερδοφορία παρουσίασαν σημαντική αύξηση. Παράλληλα η επέκταση του έργου μέσω της κατασκευής του νέου τμήματος Πάτρα Πύργος (75 χιλιομέτρων) είναι σε εξέλιξη και προχωράει με ταχείς ρυθμούς και αναμενόμενη ολοκλήρωση το 2025, στο μεγάλο τμήμα τους έως τα τέλη Ιουλίου και το υπόλοιπο μέσα στο έτος, με την κατασκευαστική «σφραγίδα» των ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ.

Στις 22 Μαρτίου 2024 πληρώθηκε μέρος των ομολογιακών δανείων των μετόχων ποσού 10.174.861,00 ευρώ. Στις 28 Ιουνίου 2024 πληρώθηκε μέρος των τραπεζικών ομολογιακών δανείων ποσού 8.106.231,00 ευρώ.

Στις 9 Δεκεμβρίου 2024 πληρώθηκε μέρος των ομολογιακών δανείων των μετόχων ποσού € 1.579.370,00. Στις 17 Μαΐου, στις 8 Νοεμβρίου και στις 17 Δεκεμβρίου 2024 το Δημόσιο ενέκρινε τις καταβολές στο έργο, για το κομμάτι της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Πύργος, 82,69 εκατ. ευρώ φτάνοντας συνολικά στο ποσό των 169,05 εκατ. ευρώ της Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου εκ του συνόλου των 216,63 εκατ. Ευρώ.

Τέλος στις 31 Δεκεμβρίου 2024 πληρώθηκε μέρος των τραπεζικών ομολογιακών δανείων ποσού 14.004.520,00 ευρώ.

Οδική ασφάλεια και υποδομές

Όπως σημειώνεται, η εταιρεία εφαρμόζει διευρυμένα προγράμματα βαριάς συντήρησης και επισκευής, επενδύοντας συστηματικά σε καινοτόμες τεχνολογίες για τη διασφάλιση της ποιότητας και της διάρκειας ζωής του έργου πέρα από τις συμβατικές της υποχρεώσεις:

  • Επένδυση σε προγράμματα φωτισμού LED σε σήραγγες, ημιστέγαστρα και στον ανοιχτό δρόμο για την βελτιστοποίηση του φωτισμού και την εξοικονόμηση ενέργειας.
  • Έξυπνη σήραγγα (SMART TUNNEL): σύστημα απομακρυσμένης εποπτείας και πρόβλεψης αναγκών συντήρησης, εγκατεστημένο στην υπάρχουσα ηλεκτρομηχανολογική υποδομή των σηράγγων το οποίο παρέχει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.
  • Κινητός σταθμός φωτογραμμετρίας με laser για τις επιθεωρήσεις γεφυρών και άλλων τεχνικών με drone και Λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ)
  • Πρόγραμμα Trieres και Ενεργειακή Καινοτομία: Η εταιρεία συμμετέχει ως εταίρος στη δημιουργία ενός οικοσυστήματος υδρογόνου στη χώρα μας ξεκινώντας από μια μικρής κλίμακας «Κοιλάδας Υδρογόνου» κοντά στο διυλιστήριο Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους στην Κόρινθο. Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο 2023 και έχει διάρκεια 58 μήνες.
  • Η Ολυμπία Οδός συμμετείχε στο ερευνητικό πρόγραμμα COnstruction-phase diGltal Twin model (COGITO). To COGITO στοχεύει στην επιτάχυνση της ψηφιοποίησης της κατασκευής (lean construction) ως σκαλοπάτι για την επίτευξη της εκβιομηχάνισης του κατασκευαστικού τομέα, αξιοποιώντας το τεχνολογικό πρότυπο digital twins δημιουργώντας εικονικά αντίγραφα των διαφόρων διαδικασιών και πραγματοποιώντας προσομοιώσεις των διαφόρων σεναρίων προόδου και εξέλιξης των έργων.
  • Παροχή όλων των τύπων καυσίμων σε συγκεκριμένους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Λ.).
  • Καμπάνιες ευαισθητοποίησης για την Οδική Ασφάλεια:
  • Αντικατάσταση Στηθαίων Ασφαλείας: Το έργο αντικατάστασης των παλαιών στηθαίων ασφαλείας στην Περιμετρική Οδό Πατρών λόγω παλαιότητας συνεχίστηκε και το 2024, φθάνοντας σε ποσοστό ολοκλήρωσης 97,5%. Τα νέα στηθαία, σύγχρονου τύπου, είναι πλήρως πιστοποιημένα σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ 1317. Η παρέμβαση αυτή συμβάλλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας οε ολόκληρο τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού.
  • Pavement Management Plan Tool. Σύγχρονο Εργαλείο Παρακολούθησης Οδοστρώματος, το οποίο αποτελείται από ένα καινοτόμο λογισμικό παρακολούθησης της ποιότητας του οδοστρώματος.

Αναφορικά με το Σύστημα Χιλιομετρικής Χρέωσης Hybrid, συνολικής επένδυσης 9,5 εκατ., το πρώτο αυτού του είδους στην Ελλάδα, που λειτουργεί αποκλειστικά μέσω του πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS, από τον Ιανουάριο 2021 έως το τέλος 2024 είχαν πραγματοποιηθεί 9,2 εκατ. διελεύσεις από πύλες χιλιομετρικής χρέωσης με μέσο ποσό εξοικονόμησης για τα IX τα 0,66 ευρώ και για τα φορτηγά 1,88 ευρώ. Συνολικά 83.681 συσκευές έχουν εγκαταστήσει την εφαρμογή, με 33.112 νέες συσκευές το 2024, ενώ 2.075 είναι ο μέσος όρος ημερήσιων συνδεδεμένων Συσκευών.

Μείωση ανθρακικού αποτυπώματος

Από το 2018 η Ολυμπία Οδός έχει καταφέρει να μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα του αυτοκινητοδρόμου κατά 41% και έχει ως στόχο τον μηδενισμό του μέχρι το 2030. Οι δαπάνες για την προστασία του περιβάλλοντος για το έτος 2024 ανέρχονται σε περίπου €3,4 εκατ. Κυριότερα έργα:

  • Αναβάθμιση των σηράγγων με φωτισμό LED
  • Φωτοβολταϊκά πάρκα κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου για την αυτό-παραγωγή «πράσινης» ενέργειας. Απώτερος στόχος είναι να καλυφθεί όλη η ενεργειακή κατανάλωση του αυτοκινητόδρομου με την εγκατάσταση συνολικά 17 φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 9,5 MWp κατά μήκος και εντός της περιοχής του έργου παραχώρησης.
  • «Έξυπνος» Προσαρμοστικός φωτισμός: Το σύστημα αναλύει την κυκλοφορία σε κάθε κόμβο και προβλέπει την κίνηση για την επόμενη ώρα μέσω αλγορίθμου, αυξομειώνοντας τον φωτισμό ανάλογα με τις συνθήκες. Μέχρι το τέλος του 2023 το πρόγραμμα εγκατάστασης ολοκληρώθηκε πλήρως στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα- Κόρινθο, ενώ στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρας και Πύργος- Πάτρα έχει ολοκληρωθεί μερικώς. Το σύστημα είναι στο στάδιο ελέγχου.
  • Λευκή επίστρωση στη σήραγγα ΘΗΣΕΑΣ: Ο στόχος από την εφαρμογή ανοιχτόχρωμης επικάλυψης στο οδόστρωμα είναι η αξιοποίηση της μεγαλύτερης ανακλαστικότητας με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Το 2023 εφαρμόστηκε ένας νέος βελτιωμένος οχεδιασμός μίγματος και αξιολογείται η απόδοσή του με στόχο να επεκταθεί η χρήση του και σε άλλες σήραγγες.
  • Διαγραμμίσεις στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα με Νέα Καινοτόμα Υλικά έργου, πιστοποιημένα κατά ΕΝ 1824, περιβαλλοντικά φιλικών και υδατοδιαλυτών.

Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 1,63 δισεκατομμύρια ευρώ (μετά τροποποιήσεις και αλλαγές με το Πάτρα – Πύργος) και χρηματοδοτείται από ένα συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια), ευρωπαϊκών κονδυλίων, τη συμβολή των χρηστών (μέσω είσπραξης διοδίων) και το Ελληνικό Δημόσιο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Με το βλέμμα στη Μ. Ανατολή - Τι θα γίνει με τα στενά - Τα γυρίσματα της ζωής και η Fourlis

Στην «αφετηρία» ο διαγωνισμός για τα «Κρατικά Λαχεία»

Μοναδικό αριθμό ταυτότητας αποκτά κάθε ακίνητο

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider