ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Μερίσματα 11 δισ. ευρώ και ετήσια EBITDA 1,2 δισ. ευρώ από παραχωρήσεις και μεγάλα projects

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Μερίσματα 11 δισ. ευρώ και ετήσια EBITDA 1,2 δισ. ευρώ από παραχωρήσεις και μεγάλα projects
Mega διανομές από τις τρέχουσες και προσεχείς συμβάσεις παραχώρησης κατά την πολυετή διάρκεια «ζωής» τους. Τι θα εισφέρουν Αττική Οδός, Εγνατία, Νέα – Κεντρική Οδός, αεροδρόμιο στο Καστέλι. Τα μεγάλα projects σε IRC και Ενέργεια. Ανεκτέλεστο 5,5 δισ. ευρώ, EBITDA 300 εκατ. ετησίως από Αττική Οδό. Τι αναφέρεται σε IR Report.

Συνολικά μερίσματα που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 8 δισ. ευρώ από τις οδικές παραχωρήσεις (συμπεριλαμβανομένων της Αττικής Οδού και της Εγνατίας πάνω από 1.600 χλμ.), κατά την πολυετή διάρκεια «ζωής» των συμβάσεων αυτών και αθροιστικές διανομές 11 δισ. ευρώ από το σύνολο των παραχωρήσεων (Tranportation 70%, other 30%), αναμένει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Επίσης, όπως σημειώνεται σε σχετικό report, αναμένει EBITDA πάνω από 1,2 δισ. ευρώ μετά από χρονική περίοδο 5 ετών, μαζί με την συνεισφορά από την Αττική Οδό, την Εγνατία Οδό, το βραχυπρόθεσμο pipeline έργων της Τέρνα Ενεργειακής, αλλά και τα Pro-rata EBITDA μη ενοποιημένων περιουσιακών στοιχείων (IRC, CCGT Κομοτηνής, Καστέλι).

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί τον μεγαλύτερο εγχώριο όμιλο υποδομών, με 5,5 δισ. ευρώ κατασκευαστικό ανεκτέλεστο (65% ίδια έργα και ιδιωτικά, με EBIT margin στο 7%), με 2,5 GW σε λειτουργία ή υπό κατασκευή και συνολικά χαρτοφυλάκιο 12 GW, με περίπου 11% μερίδιο αγοράς, με πάνω από 300.000 ενεργές συνδέσεις και 1GW (μαζί με τη μονάδα στην Κομοτηνή όπου έχει 50%-50% με Motor Oil) συμβατικής ισχύος παραγωγής. Συμμετέχει σε assets 6 δισ. ευρώ (9μηνο 2023), έχει ετησιοποιημένα έσοδα 3,4 δισ. ευρώ, περίπου 110 εκατ. προσαρμοσμένα Net Earnings, 1,6 δισ. καθαρό χρέος και πάνω από 6.700 εργαζόμενους, με ισχυρή κεφαλαιακή δομή με σημαντικά περιθώρια χρηματοδότησης των επερχόμενων αναπτύξεων, που υποστηρίζεται περαιτέρω από συμβατικές, μακροπρόθεσμες και ανθεκτικές ταμειακές ροές.

Μερίσματα και έσοδα δισ. ευρώ από μεγάλα projects

Όπως σημειώνεται στο IR Report, η αξία της Αττικής Οδού υπολογίζεται σε 3,3 δισ. ευρώ, με σωρευτικές εκτιμώμενες διανομές (στην 25ή σύμβαση) περίπου 3 δισ. ευρώ και αναμενόμενα EBITDA (κατά μέσο όρο) στα 300 εκατ. ευρώ και άνω τον χρόνο, για την περίοδο 2025-2049 (της νέας παραχώρησης). Γίνεται λόγος για έργο με ανοδικές δυνατότητες, χαμηλό ρίσκο δεδομένων κίνησης και συμβατικών διατάξεων, με μέσο περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας άνω του 80% και μονοψήφιο ρυθμό απόδοσης.

Για την Εγνατία Οδό γίνεται λόγος για σωρευτικά εκτιμώμενα μερίσματα (στο σύνολο της διάρκειας της σύμβασης) περίπου 3 δισ. ευρώ και κατά μέσο όρο ετήσια EBITDA πάνω από 200 εκατ. ευρώ. Οι εκτιμήσεις δείχνουν 217,6 εκατ. διελεύσεις το 2027. Οι οικονομικές προβολές για την περίοδο 2028–2057 κάνουν λόγο για έσοδα περίπου 11,5 δισ. ευρώ, σωρευτικά EBITDA περίπου 6,9 δισ. ευρώ, μέσο EBITDA Margin στο 60,4% και καθαρό χρέος (εκτίμηση για 2028) 1,27 δισ. ευρώ. Προβλέπονται 18 μετωπικοί και 34 πλευρικοί σταθμοί διοδίων, συνολικό budget πάνω από 2,7 δισ. (οικονομική προσφορά 1,5 δισ. κατασκευαστικά κόστη 0,7 δισ. ευρώ κ.α.).

Για Κεντρική και Ιόνια Οδό οι οικονομικές προβολές για την περίοδο έως το 2037 κάνουν λόγο για σωρευτικά έσοδα 4,4 δισ. ευρώ, σωρευτικά EBITDA 2,5 δισ. ευρώ και διανομές 700 εκατ. ευρώ.

Για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης αναφέρεται ότι θα είναι δυναμικότητας 15 εκατ. επιβατών, με capex 600 εκατ. ευρώ, Equity invested (GEK Terna μερίδιο 32,5%) 161 εκατ., έχει ήδη κατασκευαστεί το 30% και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία την περίοδο 2026-2027. Οι οικονομικές προβολές για την περίοδο 2026–2055 δείχνουν σωρευτικά έσοδα 6,6 δισ. ευρώ, σωρευτικά EBITDA 4,3 δις ευρώ και διανομές 1,1 δισ. ευρώ. Οι παραδοχές δεν λαμβάνουν υπόψη την εμπορική εκμετάλλευση για περίπου 400 στρέμματα γης. Την κατασκευή αναλαμβάνει ο κατασκευαστικός βραχίονας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βάσει σύμβασης με το κλειδί στο χέρι.

Για το IRC στο Ελληνικό (Five-star hotel δυναμικότητας 1.100 δωματίων, επένδυση 1,1 δισ. ευρώ, με 2.580 gaming positions, 23.700 τ.μ. και συνεδριακό/αθλητικό χώρο 10.00 θέσεων), δεν γίνονται οικονομικές προβολές.

Αναφορικά με ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις να σημειωθεί ότι στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι και το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ και η μονάδα απορριμμάτων Πελοποννήσου, η υπο-παραχώρηση του Λιμένα Καβάλας Φίλιππος Β’, ενώ ο όμιλος διεκδικεί projects όπως η παραχώρηση του ΒΟΑΚ, η υποθαλάσσια Σαλαμίνας, οι επεκτάσεις Αττικής Οδού κ.α.

Τα ορόσημα

Ορόσημο αποτελεί για τον όμιλο η πρόσφατη ανάδειξη σε προτιμητέο επενδυτή για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού (με στόχο να ολοκληρωθεί η διαδικασία στο Q4 2024). Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα και Κεντρική Οδός) κατά το Εννεάμηνο του τρέχοντος έτους αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα αλλά και τις βελτιωμένες καιρικές συνθήκες.

Όπως σημειώνεται σε σχετικό IR report, στους οδικούς άξονες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός καταγράφηκε άνοδος 9,3% στο 9μηνο (σε ετήσια βάση), με τις διελεύσεις να ανέρχονται συνολικά 42,1 εκατ. και τα έσοδα σε 128,9 εκατ. ευρώ. Στις παραχωρήσεις το adj. EBITDA margin ανήλθε σε 69,1%. Επίσης, έχουν πλέον τεθεί σε λειτουργία και οι 3 μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα, συνεχίστηκε η ανάπτυξη νέων έργων όπως το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι όπου η πρόοδος των εργασιών πλησιάζει πλέον το 30%, ενώ σύντομα αναμένεται η έναρξη εργασιών για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό όπου έχουν γίνει ενέργειες για τις αρχικές εργασίες. Σε σχέση με το έργο της Εγνατίας Οδού, έχουν προσκομιστεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα για τη χρηματοδότηση και της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κι αναμένεται η ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών από την πλευρά της Πολιτείας με τον όμιλο να αναφέρει ως στόχο το τέλος Q1 2024 (λήξη σύμβασης το 2059).

Επενδυμένα κεφάλαια 1,2 δισ.

Όπως επίσης σημειώνεται για τις παραχωρήσεις Αττικής Οδού, Εγνατίας, Ε 65 και Νέας Οδού, Ολυμπίας και το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ, το χαρτοφυλάκιο των αυτοκινητοδρόμων ξεπερνά τα 1.600 χλμ. με μέση υπολειπόμενη διάρκεια ζωής 25 ετών, ενώ το σύνολο των Επενδυμένων Ιδίων Κεφαλαίων θα ξεπεράσει τα 1,2 δισ. ευρώ, με 300 εκατ. στην Εγνατία, 259 εκατ. σε Κεντρική – Νέα Οδό, 35 εκατ. στην Ολυμπία και 18 εκατ. στον ΒΟΑΚ. Αντίστοιχα, περίπου 400 εκατ. ευρώ αφορούν οι επενδύσεις σε άλλα έργα παραχώρησης με υπολειπόμενη διάρκεια ζωής 24–39 ετών, όπως π.χ. σε Καστέλι (161 εκατ., λήξη σύμβασης 2055), IRC (2026-2052), μονάδες αποβλήτων (16 εκατ., λήξη σύμβασης 2052), απορρίμματα Ηπείρου (10 εκατ.), Λιμένας Καβάλας (7 εκατ.), πάρκινγκ και e-ticketing (18 εκατ. ευρώ).

Πρόκειται για διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο ώριμων και υπό ανάπτυξη περιουσιακών στοιχείων, στρατηγικά τοποθετημένο σε όλη τη χώρα.

Σχετικά με τη μέση ετήσια διανομή μετρητών από συμμετοχές προς τη μητρική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα assets σε λειτουργία εισφέρουν περί τα 100 εκατ. ευρώ (Nea Odos & Kentriki Odos, Olympia Odos, Heron Group, Construction, TERNA Energy κ.α.) ενώ αναμένονται επιπλέον 300 εκατ. ευρώ και άνω από τα pipeline assets (τα έργα που κατασκευάζονται και τις νέες συμβάσεις (όπως: Komotini CCGT, Egnatia Motorway, Kasteli Airport, Hellinikon ICR, Attica Motorway κ.α.), ήτοι συνολικά άνω των 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με Εγνατία και Αττική Οδό να δίνουν το μεγαλύτερο μερίδιο.

Τα ενεργειακά projects

Στις ΑΠΕ γίνεται λόγος για capacity άνω των 6GW σε βάθος ετών (μετά το 2029) ή 3,3GW σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, ενώ γίνεται ειδική μνεία στο αιολικό πάρκο Καφηρέα (330MW, Capex 555 εκατ. ευρώ, σε φουλ λειτουργία από το Q3 2023), το μεγαλύτερο στην Ελλάδα.

Γίνεται επίσης ειδική αναφορά για το ενεργειακό project «Komotini CCGT», ισχύος 877 MW, με Capex 375 εκατ. ευρώ, που θα είναι σε λειτουργία εντός του 2024, έργο που αντικαθιστά σταδιακά την παραγωγή από λιγνίτη και αποτελεί στρατηγική υποδομή για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Bonus σε μετόχους

Στο report υπενθυμίζεται η επιστροφή κεφαλαίου, το ενεργό πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών, όπου επιστράφηκαν 40 εκατ. ευρώ στους μετόχους το 2023 (συνολική επιστροφή κεφαλαίου και επαναγορές μετοχών), ενώ σημειώνεται ότι μόνο το περίπου 25% του συνόλου των εταιρικών ομολόγων (€120 εκ. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, €150 εκ ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) ωριμάζει τα επόμενα 3 χρόνια.

Αναφορικά με την εταιρική μόχλευση και το πιστωτικό προφίλ γίνεται λόγος για 0,9 δισ. ευρώ εταιρικού χρέους, καμία ωρίμανση (λήξη) μέχρι το 2027 (500 εκατ. ευρώ τότε και 300 εκατ. το 2028), 100% σταθερό interest costs (w.a. 2.75%), για Μικτό Χρέος/Ίδια Κεφάλαια ~2x, αξιολόγηση «A» από την ICAP.

Τέλος, αναφορικά με τη μετοχική διάρθρωση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Γ. Περιστέρης ελέγχει 29,8%, η LATSCO 7,6%, το free float είναι στο 62,7%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελλάκτωρ: Οι ροές από παραχωρήσεις, οι business σε real estate, «σκουπίδια» και οι συμμετοχές

Λιμένας Βόλου: Απορρίφθηκε η κύρια προσφυγή της Goldair – Επικράτηση Σαββίδη ή πάμε στο ΣτΕ;

Πώς έργα – συμβάσεις δισεκατομμυρίων ευρώ «μπλέκουν» με χρηματοδότηση, προσφυγές και αναθεωρήσεις

gazzetta
gazzetta readerinsiderinsider