ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Υψηλές πτήσεις για EBITDA Κατασκευής/Παραχωρήσεων, ανεκτέλεστο 5,5 δισ. – Πώς προχωρούν μεγάλα έργα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Υψηλές πτήσεις για EBITDA Κατασκευής/Παραχωρήσεων, ανεκτέλεστο 5,5 δισ. – Πώς προχωρούν μεγάλα έργα
Εισέφεραν μαζί σχεδόν 195 εκατ. επί συνολικού a-EBITDA ύψους 396,2 εκατ. ευρώ, με ανοδική τάση στο 9μηνο 2023. Το «μίγμα» του ανεκτέλεστου, ανοδικά κίνηση/έσοδα στις οδικές παραχωρήσεις. Τι έπεται για Αττική Οδό, Εγνατία, Καστέλι, IRC και άλλα projects. Η επόμενη μέρα.

Σε υψηλές στροφές κινήθηκαν τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη του κατασκευαστικού τομέα και των παραχωρήσεων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο 9μηνο 2023 καθώς εισέφεραν μαζί σχεδόν 195 εκατ. επί συνολικού a-EBITDA ύψους 396,2 εκατ. ευρώ, εν μέσω αναμενόμενης ομαλοποίησης της Συμβατικής Ενέργειας, ενώ καταγράφηκε ανάκαμψη των ΑΠΕ από το 3ο τρίμηνο του έτους.

Ειδικότερα, στον τομέα της κατασκευής, το προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε σε 80 εκατ. έναντι 45,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, λόγω της αύξησης των εσόδων κατασκευής και της διατήρησης σε ικανοποιητικό επίπεδο του περιθωρίου κέρδους των εν εξελίξει έργων. Στον τομέα των παραχωρήσεων, το προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε στα 114,7 εκατ. έναντι 82,8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Στον τομέα της παραγωγής και εμπορίας ενέργειας (ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το συνολικό προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 220,4 εκατ. έναντι 296,2 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022 κυρίως λόγω χαμηλότερων εσόδων από πωλήσεις ενέργειας. Σε επίπεδο Γ’ Τριμήνου του 2023, τα συνολικά έσοδα ήταν 925, εκατ. και το προσαρμοσμένο EBITDA 146,1 εκατ. ευρώ.

Το ανεκτέλεστο μαμούθ

Στον κατασκευαστικό τομέα, το ανεκτέλεστο συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή νέων συμβάσεων υπερβαίνει 5,5 δισ. Επί του συνολικού ανεκτέλεστου περίπου 60% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους), ενώ άνω του 50% αφορά σε έργα ιδίων επενδύσεων. Από τα 5,5 δισ. ευρώ τα 3,3 δισ. είναι υπογεγραμμένα και τα υπόλοιπα προς υπογραφή (όπως το αντικείμενο σε Εγνατία οδό, IRC κ.α.). Σημαντικό, επίσης, σημείο είναι η συνεχιζόμενη αύξηση της δραστηριότητας του τομέα (έσοδα τελευταίων 12 μηνών πλέον άνω των 1,3 δισ.) ως αποτέλεσμα της ικανότητας και επάρκειας του Ομίλου να ανταποκριθεί στο αυξημένο ανεκτέλεστο. Στο ανεκτέλεστο εντάσσονται έργα όπως Amfilochia Pump Storage με 600 εκατ. ευρώ, Kasteli Airport με 500 εκατ., Komotini CCGT κ.α. Το EBITDA margin ανήλθε σε 8,1% και το EBIT σε 6,8%. Από το ανεκτέλεστο τα ιδιωτικά και ίδια projects αποτελούν το 47,2%, τα δημόσια το 28,6% και τα ενεργειακά το 24,3%.

Ισχυρές επιδόσεις σε παραχωρήσεις, τι έρχεται για μεγάλα projects

Στον τομέα των παραχωρήσεων συνεχίζονται οι υγιείς επιδόσεις από τα έργα σε λειτουργία, ενώ προχωράει η ωρίμανση και υλοποίηση των έργων του χαρτοφυλακίου που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. Ορόσημο αποτελεί για τον Όμιλο η πρόσφατη ανάδειξη σε προτιμητέο επενδυτή για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού (με στόχο να ολοκληρωθεί η διαδικασία στο Q4 2024) ενώ παράλληλα, συνεχίζεται η συμμετοχή σε διαγωνισμούς για νέα έργα. Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα και Κεντρική Οδός) κατά το Εννεάμηνο του τρέχοντος έτους αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα αλλά και τις βελτιωμένες καιρικές συνθήκες. Όπως σημειώνεται σε σχετικό IR report, στους οδικούς άξονες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός καταγράφηκε άνοδος 9,3% στο 9μηνο (σε ετήσια βάση), με τις διελεύσεις να ανέρχονται συνολικά 42,1 εκατ. και τα έσοδα σε 128,9 εκατ. ευρώ. Στις παραχωρήσεις το adj. EBITDA margin ανήλθε σε 69,1%. Επίσης, έχουν πλέον τεθεί σε λειτουργία και οι τρεις (3) μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα, συνεχίστηκε η ανάπτυξη νέων έργων όπως το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι όπου η πρόοδος των εργασιών πλησιάζει πλέον το 30%, ενώ σύντομα αναμένεται η έναρξη εργασιών για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό όπου έχουν γίνει ενέργειες για τις αρχικές εργασίες. Σε σχέση με το έργο της Εγνατίας Οδού, έχουν προσκομιστεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα για τη χρηματοδότηση και της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κι αναμένεται η ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών από την πλευρά της Πολιτείας με τον όμιλο να αναφέρει ως στόχο το τέλος Q1 2024. Ακόμα εντός του έτους υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή και παραχώρησή για 30 έτη του οδικού άξονα Χερσόνησος-Νεάπολη, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55%, ενώ xtew πραγματοποιήθηκε η υπογραφή της σύμβασης υπο-παραχώρησης για την αξιοποίηση του λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.) για 40 έτη, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 35%.

Αναμένεται ενίσχυση μεγεθών

Τα συνολικά έσοδα του Ομίλου για το Εννεάμηνο του 2023 διαμορφώθηκαν σε 2,529,4 δισ. έναντι 2,762 δισ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, σε ευθυγράμμιση με την εξομάλυνση των συνθηκών στην αγορά ενέργειας, όπου το προηγούμενο έτος υπήρξε σημαντική μεταβλητότητα. Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 991,6 εκατ. έναντι 649,7 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, αποδιδόμενα στην αύξηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας σε έργα δημοσίου και ιδιωτών και στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου. Ο τομέας των παραχωρήσεων είχε έσοδα 166 εκατ. έναντι 152,7 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, σε συνέχεια της αύξησης της κίνησης στη Νέα και Κεντρική Οδό, αλλά και της διευρυμένης σταδιακής λειτουργίας του έργου διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο. Για τις επόμενες περιόδους αναμένεται ενίσχυση των μεγεθών του Ομίλου λόγο της σταδιακής ενσωμάτωσης διαφόρων έργων του χαρτοφυλακίου που ολοκληρώνονται (μονάδα φυσικού αερίου Κομοτηνής, έναρξη παραχώρησης Εγνατίας Οδού και Αττικής Οδού, αλλά και της συνεισφοράς του αιολικού πάρκου στον Καφηρέα για το σύνολο του 12μήνου). Αντίστοιχα, αναμένεται και η μεγέθυνση του ισολογισμού του Ομίλου από την ενσωμάτωση των νέων έργων. Δεδομένου του μεγέθους και της δυναμικής που έχει πλέον αναπτύξει ο Όμιλος προσβλέπει σε σημαντική περαιτέρω ενίσχυση κατά τις επόμενες περιόδους, ενώ τα χαρακτηριστικά των έργων του χαρτοφυλακίου διασφαλίζουν υψηλή ορατότητα ταμειακών ροών και αποδόσεων για τους μετόχους.

Ο ισολογισμός του Ομίλου παραμένει ισχυρός με το Καθαρό Χρέος μετά των δεσμευμένων καταθέσεων και επιχορηγήσεων προς επιστροφή να διαμορφώνεται σε 1,630 δισ. (εκ των οποίων 352,5 εκατ. σε επίπεδο μητρικής εταιρείας) και τον συντελεστή Καθαρό Χρέος μετά των δεσμευμένων καταθέσεων και επιχορηγήσεων προς επιστροφή /Προσαρμοσμένο EBITDA στο 2.5x. Τα ελεύθερα χρηματικά διαθέσιμα του Ομίλου παρέμειναν υψηλά και διαμορφώθηκαν σε 1,430 δισ. την 30.09.2023 (μην περιλαμβανομένων δεσμευμένων καταθέσεων ύψους 101,3 εκατ.) έναντι 1,491 δισ. την 31.12.2022.

Ο τομέας ενέργειας

Στον τομέα της ενέργειας ο Όμιλος έχει πλέον από το τέλος του Γ΄ Τριμήνου σε πλήρη λειτουργία το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο της χώρας (330MW) ενώ συνεχίζεται η πρωτοπόρα πορεία με την κατασκευή του μεγάλου αντλησιοταμιευτικού έργου στην Αμφιλοχία αλλά και την πρώτη άδεια έρευνας για υπεράκτια αιολικά πάρκα στην χώρα. Παρά τη μειωμένη ζήτηση της αγοράς, η ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ κατέγραψε υψηλότερους όγκους πώλησης κατά 27% έναντι του Εννεάμηνου του 2022, σε συνέχεια της αύξησης του μεριδίου αγοράς της σε 11,6% κατά το τέλος του Σεπτεμβρίου του 2023 (έναντι 6,7% τον Δεκέμβριο του 2022). Ως προς τη νέα μονάδα με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή ισχύος 877 MW (ανάπτυξη από κοινού με την Motor Oil) η πρόοδος των εργασιών ανέρχεται σε περίπου 90% και η λειτουργία αναμένεται εντός του πρώτου εξάμηνου του 2024. Στον Τομέα ΑΠΕ όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου αυξήθηκε σε 1.225 MW στο τέλος Σεπτεμβρίου (έναντι 905 MW στο τέλος του 2022) μετά την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων στο έργο του Καφηρέα, κατά το τέλος του τρίτου τρίμηνου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ένα ηχηρό ΟΧΙ - Με τα βλέμματα στο Λονδίνο - Η βίλα στις Σπέτσες και η αυτοψία

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Αναμένει εισροή μερισμάτων άνω του 1 δισ. από Παραχωρήσεις – Το «ταμείο» και τα projects

Υπεράκτια αιολικά: Το σχέδιο του ΥΠΕΝ για πιλοτικά πλωτά πάρκα – Σε μία 3ετία οι διαγωνισμοί

gazzetta
gazzetta reader insider insider