Η άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας αλλάζει τα δεδομένα στην αγορά γιαουρτιού

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας αλλάζει τα δεδομένα στην αγορά γιαουρτιού
Δεύτερος πιο ισχυρός… παίκτης στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού αναδεικνύεται το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Πώς διαμορφώνονται τα μερίδια αγοράς μεταξύ των γαλακτοβιομηχανιών και ποια είναι η εικόνα σε επίπεδο κατανάλωσης.

Νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού δημιουργεί η ραγδαία άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις που έχουν κάνει εδώ και μήνες την εμφάνισή τους, έχουν ανατρέψει άρδην τις αγοραστικές και διατροφικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών.

Καθώς ο πληθωρισμός ροκανίζει επικίνδυνα τα διαθέσιμα εισοδήματα και η κατανάλωση βαίνει συνεχώς μειούμενη, το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας έχει σκαρφαλώσει στη δεύτερη θέση της αγοράς γιαουρτιού, αφήνοντας πίσω του πανίσχυρους «παίκτες» του κλάδου της γαλακτοβιομηχανίας.

Δεδομένου ότι η ελληνική αγορά γιαουρτιού είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική, οι βασικοί πρωταγωνιστές - γνωστές γαλακτοβιομηχανίες - δίνουν διαρκή μάχη για την αύξηση των μεριδίων αγοράς τους.

Πώς μοιράζεται η πίτα

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI - στα οποία δεν συμπεριλαμβάνεται το παραδοσιακό γιαούρτι - leader στην αγορά γιαουρτιού, τόσο σε όρους αξίας, όσο και σε όρους όγκου πωλήσεων, παραμένει η ΦΑΓΕ και μάλιστα με μεγάλη διαφορά έναντι των άλλων «παικτών», όπως είναι η ΚΡΙ ΚΡΙ, η VIVARTIA (ΔΕΛΤΑ), η ΟΛΥΜΠΟΣ, η ΔΩΔΩΝΗ, η ΜΕΒΓΑΛ, η Friesland/Campina (γνωστή ως ΝΟΥΝΟΥ), η Danone και η Φάρμα Κουκάκη. Ωστόσο, το δικό τους ισχυρό «παιχνίδι» κάνουν, την ίδια ώρα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ειδικότερα, για το 2022 σε όγκο πωλήσεων, πρώτη με μερίδιο αγοράς 20,2% έρχεται η ΦΑΓΕ, ενώ στη δεύτερη θέση έχει σκαρφαλώσει το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας με ποσοστό 17,8%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2021 το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας βρισκόταν στην τρίτη θέση, γεγονός που επιβεβαιώνει την όξυνση των πληθωριστικών πιέσεων τη χρονιά που μας πέρασε και τη διάχυσή τους σε όλο το φάσμα των προϊόντων διατροφής και δη των γαλακτοκομικών.

Στην τρίτη θέση, πίσω από την ιδιωτική ετικέτα, βρίσκεται η ΚΡΙ ΚΡΙ με μερίδιο αγοράς 15,7%, ενώ ακολουθούν η Vivartia (ΔΕΛΤΑ) με 11%, η ΔΩΔΩΝΗ με 7%, η ΟΛΥΜΠΟΣ με 7%, η Friesland/Campina με 4,8%, η ΜΕΒΓΑΛ με 4,2%, η Danone με 3% και η Φάρμα Κουκάκη με 2,5%.

Σε ό,τι αφορά την αξία των πωλήσεων, την πρωτιά κρατά και εδώ και η ΦΑΓΕ με ποσοστό 22,2%, ωστόσο τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η ΚΡΙ ΚΡΙ με μερίδιο αγοράς 15,8%. Την τριάδα συμπληρώνει η Vivartia (ΔΕΛΤΑ) με 15%, ενώ ακολουθεί στην τέταρτη θέση το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας με μερίδιο αγοράς 10,1%.

Ακολουθούν ΟΛΥΜΠΟΣ με 8,8%, ΔΩΔΩΝΗ με 5,9%, ΜΕΒΓΑΛ με 4,7%, Friesland/Campina με 4,5%, Danone με 4,1% και Φάρμα Κουκάκη με 2,5%.

Μειώνεται η κατανάλωση γιαουρτιού, αλλά οι ανατιμήσεις ανεβάζουν την αξία των πωλήσεων

Στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης, οι Έλληνες έχουν περιορίσει σημαντικά την κατανάλωση γιαουρτιού.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της εταιρείας IRI, το 2022 ο όγκος των πωλήσεων γιαουρτιού κυμάνθηκε σε 52.302 τόνους, μειωμένος έναντι του 2021, οπότε και ανήλθε σε 55.769 τόνους και έναντι 57.097 τόνων το 2020. Εύλογα προκύπτει το συμπέρασμα πως από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι και σήμερα, η κατανάλωση γιαουρτιού στα ελληνικά νοικοκυριά βαίνει μειούμενη.

Στον αντίποδα, όμως, οι πωλήσεις γιαουρτιού σε αξία εμφανίζονται αυξημένες, γεγονός που αποδίδεται στο κύμα ανατιμήσεων που έχει πλήξει εδώ και καιρό το σύνολο των προϊόντων διατροφής.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το 2022 οι πωλήσεις γιαουρτιού σε αξία διαμορφώθηκαν σε 227,877 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 4,2% έναντι των 218,726 εκατ. ευρώ το 2021. Το 2020 με το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης που τροφοδότησε η πανδημία του κορονοϊού, οι πωλήσεις γιαουρτιού σε αξία είχαν διαμορφωθεί σε 226,158 εκατ. ευρώ.

Η… ιδιαιτερότητα της εγχώριας αγοράς γιαουρτιού

Στη χώρα μας το γιαούρτι αποτελεί βασικό στοιχείο σε ένα ημερήσιο διατροφολόγιο, ενώ καταναλώνεται είτε ως ξεχωριστό σνακ είτε ως μέρος ενός συνολικού γεύματος. Αντίθετα, σε άλλες χώρες το γιαούρτι δεν είναι παρά ένα επιδόρπιο ή ένα μόλις συστατικό του πρωινού γεύματος.

Η αγορά γιαουρτιού ανήκει στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων η οποία στην Ελλάδα απαρτίζεται από πέντε βασικές κατηγορίες προϊόντων. Αυτές είναι οι εξής:

- Γιαούρτι

- Επιδόρπια γάλακτος

- Παστεριωμένο γάλα (υψηλής θερμοκρασίας παστερίωσης), γάλα εβαπορέ και κρέμες γάλακτος

- Γάλα ψυγείου (φρέσκο και μακράς διάρκειας ζωής)

- Τυρί

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider