Τουρισμός: Με το δεξί μπήκε η σεζόν - Ενεργειακό κόστος και επάρκεια προσωπικού τα 2 μεγάλα στοιχήματα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τουρισμός: Με το δεξί μπήκε η σεζόν - Ενεργειακό κόστος και επάρκεια προσωπικού τα 2 μεγάλα στοιχήματα
Η καλοκαιρινή σεζόν αναμένεται να ξεκινήσει νωρίς και φέτος. Οι πρώιμες ενδείξεις για τον τουρισμό την νέα χρονιά και οι αστάθμητοι παράγοντες κινδύνου.

Με το δεξί μπήκε η χρονιά για τον τουρισμό, ενισχύοντας τις προσδοκίες για μια σεζόν παρόμοια με την περσινή, ίσως και πιο κοντά στις επιδόσεις του 2019. Σε κάθε περίπτωση βέβαια οι προκλήσεις δεν λείπουν από την εξίσωση, με τις βασικότερες εξ' αυτών να εντοπίζονται στην ενεργειακή κρίση, στην εξεύρεση προσωπικού και στις γεωπολιτικές εξελίξεις της ευρύτερης περιοχής.

Οι καλοί οιωνοί της νέας σεζόν

Σύμφωνα με παράγοντες της τουριστικής αγοράς οι πρώιμες ενδείξεις είναι θετικές με τις πρώτες κρατήσεις να έχουν αρχίσει να μπαίνουν ήδη στα «κιτάπια» των τουριστικών επιχειρήσεων. Βάσει αυτών μάλιστα αλλά και βάσει των προγραμματισμένων πτήσεων, η καλοκαιρινή σεζόν αναμένεται να ξεκινήσει νωρίς και φέτος, κερδίζοντας το στοίχημα της επέκτασής της. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σε αγορές όπως η Βρετανία, οι ΗΠΑ και η Αυστρία προωθούνται ήδη πακέτα early bird, με τους τουρίστες να ανταποκρίνονται χάρη στην απήχηση που συνεχίζουν να έχουν οι «διακοπές αλά ελληνικά». Την ίδια στιγμή, τα καταλύματα δρομολογούν το άνοιγμά τους για τις αρχές Απριλίου, χάρη στις ημερομηνίες του Ορθόδοξου και του Καθολικού Πάσχα, ενώ υπάρχουν κι εξαιρέσεις που επενδύουν στις ειδικές μορφές τουρισμού, προσελκύοντας επισκέπτες από τα τέλη Φεβρουαρίου, όπως το Costa Navarino.

Θετικά είναι τα πρώιμα μηνύματα και σε επίπεδο πτήσεων με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τα περιφερειακά αεροδρόμια να καταγράφουν καλύτερες επιδόσεις από το 2022 και μικρή υστέρηση σε σχέση με την χρονιά του 2019. Ειδικότερα ο Ιανουάριος στα περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece έκλεισε με μονοψήφια πτώση σε σχέση με το 2019, έτος αναφοράς για τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, αλλά και διψήφια άνοδο 60,6% συγκριτικά με πέρυσι. Για την ακρίβεια οι επιβάτες που διακινήθηκαν από τους 14 περιφερειακούς αερολιμένες (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) ξεπέρασαν τις 596 χιλιάδες έναντι 618 χιλιάδων το 2019, καταγράφοντας μείωση κατά 3,6%. Ακόμα καλύτερες ήταν οι επιδόσεις του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών τον Ιανουάριο, με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να διακινεί 1,44 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 3,9% σε σχέση με το 2019 και 87,2% σε σχέση με το αντίστοιχο μήνα του 2022 όπου ο κορονοϊός είχε περιοριστεί αισθητά τις μετακινήσεις.

Βαρίδι το ενεργειακό κόστος

Παρά τα θετικά μηνύματα βέβαια, η χρονιά δεν αναμένεται «ανέμελη», με τους φορείς του κλάδου να επισημαίνουν ότι συγκεκριμένοι παράγοντες θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν εν μέρει την καλή της πορεία.

Στους βασικότερους εξ’ αυτών συγκαταλέγεται η πληθωριστική και ενεργειακή κρίση που έχει ξεσπάσει στην Ευρώπη μετά και τον πόλεμο της Ρωσίας με την Ουκρανία. Ο κίνδυνος, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς δεν μπορεί ακόμα να αποτιμηθεί, δεδομένου ότι ο χειμώνας δεν έχει τελειώσει ώστε να υπολογιστεί το πόσο επιβαρύνθηκε ο οικογενειακός προϋπολογισμός και το διαθέσιμο εισόδημα των δυνητικών ταξιδιωτών. Δείγματα όμως υπάρχουν ήδη από το 2022. Να θυμίσουμε ότι την περσινή χρόνια, παρότι η ενεργειακή κρίση δεν φρέναρε τις αφίξεις, επηρέασε τουριστικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις εστίασης, περιορίζοντας αισθητά τα κέρδη σε μια χρονιά που η μέση δαπάνη των τουριστών κινήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα από το 2019. «Με τις αφίξεις να προσεγγίζουν αυτές του 2019 και την μέση δαπάνη να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα θα έπρεπε να μιλούσαμε για πολύ αυξημένα κέρδη. Όμως τα κόστη πρώτων υλών και ενέργειας πολλαπλασιάστηκαν συρρικνώνοντας το όποιο κέρδος μετά από δύο πολύ δύσκολες χρονιές» ανέφερε στέλεχος της ξενοδοχειακής αγοράς μιλώντας στο insider.gr. Στον αντίποδα, θετικός οιωνός κρίνεται το γεγονός ότι η επιθυμία Ευρωπαίων και Αμερικανών, που αποτελούν και τις βασικές αγορές τροφοδότες της χώρας, για αποδράσεις, δεν δείχνει να κάμπτεται.

Ανησυχία για τις ελλείψεις προσωπικού

Έτερο παράγοντα κινδύνου για την τρέχουσα χρονιά αποτελούν και οι ελλείψεις προσωπικού στις τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες παρατηρήθηκαν ήδη από πέρυσι φέρνοντας πολλαπλές αρρυθμίες στις αερομεταφορές. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με πρόσφατη επιστολή που έστειλε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) προς την κυβέρνηση στον κλάδο των ξενοδοχείων την προηγούμενη χρονιά δεν μπόρεσαν να καλυφθούν συνολικά 61.000 θέσεις. Την ίδια στιγμή, χιλιάδες εργαζόμενοι είχαν ενταχθεί σε έναν «πλειστηριασμό» αμοιβών, αλλάζοντας εργοδότη κάθε αρκετές φορές εν μέσω της χρονιάς, με ότι προβλήματα μπορεί να δημιουργεί το φαινόμενο στην επιχειρηματική συνέχεια των ξενοδοχείων. Για το λόγο αυτό και υπό τον φόβο ότι τα εν λόγω κενά δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν ούτε την νέα σεζόν, οι φορείς ζητούν από την κυβέρνηση τη διαμόρφωση μιας φόρμουλας για την έλευση στη χώρα εργαζομένων από το εξωτερικό -τρίτες χώρες-, προκειμένου να εργαστούν στα ξενοδοχεία και σε άλλους τομείς του Τουρισμού.

«Η αδυναμία εύρεσης προσωπικού είναι ένα πρόβλημα παγκόσμιο και είναι απολύτως λογικό σε έναν κλάδο που έκλεισε για 4 σεζόν» ανέφερε χαρακτηριστικά πριν λίγες μέρες ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός, κατά την παρουσίαση του 6ου Διεθνούς Φόρουμ Φιλοξενίας. Σύμφωνα με τον ίδιο ωστόσο «η τάση στο εξωτερικό έχει αρχίσει να αναστρέφεται και υπάρχουν και χώρες στις οποίες ελήφθησαν συγκεκριμένα μέτρα για να επιταχυνθεί αυτή η επιστροφή. «Χρειάζεται μεν μακροπρόθεσμη στρατηγική, αλλά απαιτούνται και άμεσες λύσεις ειδικά εφόσον υπάρχει αύξηση των διαθέσιμων εποχικών θέσεων εργασίας από τις 55.000 στις 62.000. Υπάρχουν άνεργοι που δεν καλύπτουν τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας. Αν δεν μπορούμε να τις καλύψουμε, θα πρέπει να βρούμε εναλλακτικές» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Από την εξίσωση φυσικά δεν λείπουν και οι γεωπολιτικές προκλήσεις, οι οποίες βέβαια μέχρι και σήμερα δεν φαίνεται να επιδρούν στις τουριστικές ροές, τουλάχιστον καταλυτικά. Σε κάθε περίπτωση όμως ο πόλεμος στην Ευρώπη δεν παύει να αποτελεί έναν αστάθμητο παράγοντα κινδύνου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κικίλιας: Ο Τουρισμός το ισχυρό χαρτί της κυβέρνησης για το 2023

Θεματικός τουρισμός: Τζίρους εκατομμυρίων αφήνουν οι εκδηλώσεις των Αποκριών στην τοπική οικονομία

Τουρισμός: Με μεικτά πρόσημα έκλεισε η χρονιά για την Αθήνα - Πώς κινήθηκε ο Δεκέμβριος έναντι των ανταγωνιστών

gazzetta
gazzetta reader insider insider