Η καινούρια εποχή των media και το «χρηματιστήριο» των Podcast

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η καινούρια εποχή των media και το «χρηματιστήριο» των Podcast
Τι αναφέρει στο insider.gr ο 23χρονος δημιουργός της επιτυχημένης εκπομπής Podcast, «Γεγονότα που συγκλόνισαν».

Eν έτει 2023 δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχεις ακούσει την λέξη Podcast, δεν υπάρχει περίπτωση να μην σου έχει μιλήσει κάποιος γνωστός, φίλος, συνεργάτης ή μέλος της οικογένειάς σου για αυτές τις εκπομπές.

Το podcast λοιπόν, είναι μία ηχογράφηση η οποία αφού ηχογραφηθεί – επαγγελματικά σε studio, ερασιτεχνικά οπουδήποτε αλλού - ανεβαίνει σε πλατφόρμες μουσικής όπως το Spotify, είτε πλατφόρμες για αποκλειστική ακρόαση podcast όπως το Apple & Google Podcasts, είτε σε οποιαδήποτε άλλη ιστοσελίδα ώστε να είναι διαθέσιμη στον ακροατή. Πρακτικά είναι σαν μία ραδιοφωνική εκπομπή που έχει από έναν έως πολλούς ομιλητές. Η βασική διαφορά με το ραδιόφωνο είναι ότι πριν δημοσιοποιηθεί το εκάστοτε υλικό, υφίσταται επεξεργασία από τον δημιουργό.

Η αλήθεια για την χρυσή καινούργια εποχή των media αποτυπώνεται στους αριθμούς πιο κάτω:

Τα έσοδα από τις διαφημίσεις στα Podcast, προβλέπεται να ξεπεράσουν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι τις αρχές του 2023. Στην Ευρώπη, το 2019, τα έσοδα από διαφημίσεις έφταναν τα 38.600.000 ευρώ, ενώ τα έσοδα από διαφημίσεις στο τέλος του 2022 εκτιμώνται στα 207.000.000 ευρώ.

Το 2020, στην αρχή της πανδημίας, οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην Μεγάλη Βρετανία επέλεξαν εκπομπές Podcast ως διαφημιστική επιλογή σε ποσοστό της τάξεως του 60%. Μάλιστα, ο «γίγαντας» Amazon εμπλούτισε την εφαρμογή της Amazon music με περίπου 3.000.000 εκπομπές Podcast.

Η απήχηση των Podcast εκπλήσσει. Το 78% των Αμερικανών δηλώνουν ότι γνωρίζουν τι είναι το Podcast, όπως και το 67% των Ευρωπαίων.
Η εφαρμογή Apple Podcast, αισίως πλέον μετράει 30.000.000 χρήστες, οι οποίοι ακούνε τουλάχιστον 2 επεισόδια την ημέρα.
Στην Ελλάδα το Podcast, έχει αρχίσει και κυριαρχεί ως μέσο είτε επικοινωνίας είτε ψυχαγωγίας. Αρκεί να υπογραμμίσουμε ότι κάθε μέρα δημιουργούνται τουλάχιστον 10 καινούργιες εκπομπές podcast, επιβεβαιώνοντας την καινούργια πραγματικότητα.

Με μια γρήγορη αναζήτηση στης ελληνικές εκπομπές Podcast, στα “charts” αγγλιστί, μια εκπομπή ξεχωρίζει.

Ίσως ο τίτλος της εκπομπής; «Γεγονότα που συγκλόνισαν» , ίσως τα θέματα τα οποία πραγματεύεται - όπως οι διαβόητοι κατά συρροή δολοφόνοι στην νεότερη ιστορία της Ελλάδας - ή ακόμα και το γεγονός ότι στην συγκεκριμένη εκπομπή μιλούν οι πρωταγωνιστές της εκάστοτε ιστορίας, κατατάσσουν εδώ και ένα χρόνο την συγκεκριμένη εκπομπή στις κορυφαίες των ελληνικών charts. Δημιουργός της είναι ο 23χρονος Μενέλαος Γεωργίου.

- Μενέλαε πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με το Podcasting;

Η απόφαση μου να ασχοληθώ με αυτόν τον χώρο ήρθε κάπως «φυσικά». Για αρχή, ξεκίνησα ως ακροατής, ακούγοντας τις αγαπημένες μου εκπομπές, και κάπως «εθίστηκα» εάν μου επιτρέπεται αυτή η έκφραση, στις αμέτρητες εναλλακτικές και το υλικό που υπήρχε.

Με μια γρήγορη αναζήτηση δηλαδή στις πλατφόρμες που έχουν Podcast, βρίσκεις εκπομπές που άπτονται θεμάτων οικονομίας, τέχνης, ιστορίας, κωμωδίας, αληθινού εγκλήματος και ντοκιμαντέρ μεταξύ άλλων.

Αυτές οι δυο τελευταίες κατηγορίες με ενέπνευσαν να αρχίσω και εγώ ο ίδιος, και να ασχοληθώ με το Podcasting συνδυάζοντας αυτές τις δυο κατηγορίες «Αληθινό έγκλημα» και «ντοκιμαντέρ».

Η εκπομπή μου έχει ως βασικό άξονα, τα «Γεγονότα που συγκλόνισαν» κυρίως την Ελλάδα, αλλά και κάποια που αφορούν στον κόσμο. Προσπαθώ στο εκάστοτε επεισόδιο να φιλοξενώ είτε ανθρώπους που βίωσαν τα γεγονότα τότε, όπως άτομα του οικογενειακού περιβάλλοντος των θυμάτων, είτε πρωταγωνιστές όπως ιατροδικαστές, δικηγόροι και δημοσιογράφοι που ενεπλάκησαν με την υπόθεση που καλύπτω. Αυτό δημιουργεί ένα κράμα αφήγησης, μουσικής και συνεντεύξεων με σημαίνοντα πρόσωπα.

Γενικώς, ένα από τα πιο όμορφα πράγματα, είναι όταν κάποιος ακροατής έρθει σε επαφή με εμένα μετά το τέλος της ακρόασης του επεισοδίου και μου πει ότι άκουσε πράγματα που δεν γνώριζε.

Ποιες είναι οι πιο συγκλονιστικές υποθέσεις που έχεις καλύψει;

Με μια γρήγορη ματιά στην συλλογή των επεισοδίων που έχω δημοσιοποιήσει, οι υποθέσεις του Μανώλη Δουρή, των Σατανιστών της Παλλήνης, η τραγωδία στα Τέμπη και η στυγερή δολοφονία του Νίκου Σεργιανόπουλου, σίγουρα ξεχωρίζουν, όχι μόνο για την υπόθεση, ως υπόθεση, αλλά και για τους καλεσμένους που πλαισίωσαν το κάθε επεισόδιο.

Πιστεύεις ότι η αγορά των Podcast έχει περιθώρια εξέλιξης;

Ναι, σαφώς. Είναι αρκετά ξεκάθαρο για μένα ότι το Podcast έχει μετατραπεί σε ένα χρηματιστήριο. Όλοι όσοι είμαστε δημιουργοί περιεχομένου και διαχέουμε το υλικό το οποίο δημιουργούμε σε αυτές τις πλατφόρμες, έστω και μακροπρόθεσμα, αποσκοπούμε σε κάποιο κέρδος. Ούτως η άλλως γίνεται μεγάλη προσπάθεια από πλευράς όλων των δημιουργών, καθώς ο ανταγωνισμός πλέον είναι αρκετά σκληρός.

Προσωπικά, δεν έχω ακόμα χορηγούς στην εκπομπή, δηλαδή όλα τα έξοδα της παραγωγής της εκπομπής καλύπτονται εξ ολοκλήρου από εμένα. Γνωρίζω ότι αυτό είναι κάτι ασύμφορο, αλλά πιστεύω πολύ στο προϊόν μου, δουλεύω ακούραστα για αυτό και ευελπιστώ πως θα αρχίσει σύντομα να μου αποδίδει.

Είναι κάτι σαν επένδυση για μένα, αφενός ώστε να μπορώ στο μέλλον να βιοπορίζομαι από αυτό που αγαπώ και αφετέρου να είμαι στον χώρο της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας που με ενδιαφέρει.

Βεβαίως τον τελευταίο καιρό που το Podcast μου έχει μεγαλώσει αρκετά, έχω παραδώσει την εκτέλεση παραγωγής στα Grey Studios Athens, με την οποία συνεργαζόμαστε άρτια από τον Φεβρουάριο του 2022.

Τι δείχνουν τα νούμερα για την απήχηση της εκπομπής σου;

Με δεδομένα σημερινά, το Podcast μου έχει ξεπεράσει τις 425 χιλιάδες ακροάσεις σε όλες τις πλατφόρμες, περίπου 25 χιλιάδες άτομα έχουν ακολουθήσει το Podcast στο Spotify, ενώ στο Apple Podcast περίπου 14 χιλιάδες χρήστες, ενημερώνονται τακτικά για το πότε ανεβάζω επεισόδιο.

Επίσης, στα δημογραφικά της πλατφόρμας η οποία διανέμει το υλικό μου, βλέπω το Podcast μου να ταξιδεύει σε 29 χώρες, στους Έλληνες ομογενείς του εξωτερικού.

Πιστεύεις ότι το Podcast θα μπορέσει να λειτουργήσει ως μέσο διαφήμισης;

Όπως και το Instagram το 2015 ήταν ένα μέσο το οποίο πολλοί από τους διαφημιστές και τις εταιρίες έβλεπαν με καχυποψία, ως προς την αποτελεσματικότητά του, σήμερα, 7 χρόνια μετά, η διαφήμιση μέσω Instagram έχει αποφέρει τόσο στην ίδια την πλατφόρμα, όσο και στους ανεξάρτητους δημιουργούς αρκετά δισεκατομμύρια.

Γιατί πιστεύεις ότι η εκπομπή σου έχει φτάσει μόλις σε ένα χρόνο να είναι τόσο ψηλά;

Θεωρώ πως οι εκπομπές που αφορούν στο «Αληθινό Έγκλημα» έχουν ένα προβάδισμα στις προτιμήσεις του κόσμου λόγω της θεματολογίας τους. Πάντοτε οι άνθρωποι έχουν ενδιαφέρον να μάθουν για τα στυγερά εγκλήματα, να αναζητήσουν τι συνέβη στις σκοτεινότερες υποθέσεις. Τώρα, εάν αυτό συμβαίνει με σωστό τρόπο, ο ήχος είναι καλός και η αφήγηση καλή, καθώς υπάρχει μόνο η φωνή και όχι η εικόνα, έχεις μια δοκιμασμένη φόρμουλα που είναι σίγουρο ότι θα συσπειρώσει κόσμο γύρω από την εκπομπή. Εγώ λοιπόν σε αυτή την δοκιμασμένη συνταγή πρόσθεσα τις συνεντεύξεις σε άτομα που με την παρουσία τους αναβαθμίζουν το επεισόδιο.

Πού μπορεί να σε ακούει κάποιος;

Μπορεί να με ακούσει σε όλες τις πλατφόρμες που έχουν Podcast, πληκτρολογώντας το όνομα της εκπομπής «Γεγονότα που συγκλόνισαν» ενώ επίσης μπορεί να ακούσει και όλα τα επεισόδια τελείως δωρεάν στο www.gegonotapousiglonisan.gr στην κατηγορία “Podcast”.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider