Αττική Οδός: Στις 5 Μαΐου μεταφέρεται το αρχικό crash test για την εκδήλωση ενδιαφέροντος

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός: Στις 5 Μαΐου μεταφέρεται το αρχικό crash test για την εκδήλωση ενδιαφέροντος
Χρονικό περιθώριο περίπου δύο εβδομάδων, αντί για τις 20 Απριλίου, δίνει το ΤΑΙΠΕΔ στους ενδιαφερόμενους για την αρχική φάση του διαγωνισμού της νέας σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου. Γιατί ζητήθηκε η μικρή παράταση. Το ισχυρό διεθνές ενδιαφέρον και οι εγχώριοι όμιλοι.

Με μια μικρή παράταση ως προς το timing της εκδήλωσης ενδιαφέροντος προχωρούν οι διαδικασίες για τον μεγάλο διαγωνισμό που αφορά στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού με τις σχετικές πληροφορίες να κάνουν λόγο για τις 5 Μάϊου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να δώσει λίγο ακόμα χρόνο στους ενδιαφερόμενους μεταφέροντας την υποβολή ενδιαφέροντος από τις 20 Απριλίου που αρχικά είχε οριστεί ως το «πρώτο βήμα» του διαγωνισμού. Επί της ουσίας, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων θα παρατείνει τη διαδικασία κατά περίπου δύο εβδομάδες.

Αυτό αναμένεται να συμβεί κατόπιν υποβολής αιτημάτων από ενδιαφερόμενους που ήθελαν λίγο περισσότερο χρόνο για να εξετάσουν τα δεδομένα, να προετοιμαστούν και να «χτίσουν» τις αρχικές συμμαχίες τους. Σημειώνεται ότι τέτοια αιτήματα προήλθαν τόσο από εγχώρια σχήματα όσο και από διεθνή.

Μάλιστα, κάποια από τα πολλά ξένα σχήματα που δείχνουν αρχικό ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό, αφενός έρχονται για πρώτη φορά σε τέτοιου μεγέθους διαγωνισμό στην Ελλάδα, αφετέρου ήθελαν να εξοικειωθούν με τις εγχώριες διαδικασίες στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι την (αρχική) ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος μεσολαβεί τόσο το Πάσχα των Καθολικών όσο και των Ορθόδοξων, δηλαδή επί της ουσίας στενεύουν περισσότερο τα χρονικά περιθώρια μιας διαδικασίας που «τρέχει» επισήμως ήδη από τα τέλη Ιανουαρίου. Δεδομένου ότι καταγράφεται πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από ξένα funds, διεθνή σχήματα και εγχώριους ομίλους που αναζητούν συμμάχους και χρηματοοικονομική υποστήριξη, εύλογο είναι να υπάρχουν αιτήματα για περισσότερο χρόνο προετοιμασίας. Για αυτό και το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να αποδέχθηκε αυτά τα αιτήματα μεταφέροντας λίγο τις διαδικασίες, όπως άλλωστε πρόσφατα μόλις είχε «φωτογραφήσει» ως τέτοιο ενδεχόμενο το insider.gr.

Πάντως, στην αγορά κυκλοφορεί και η πληροφορία ότι υπάρχουν όμιλοι που για την ώρα «δυσκολεύονται» να ανταποκριθούν σε συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις του διαγωνισμού, ιδίως όσον αφορά στα ελάχιστα ποσοστά συμμετοχής τους ήδη σε ανάλογες οδικές παραχωρήσεις άρα και στην κατοχύρωση εμπειρίας στη διαχείριση τέτοιων έργων. Ωστόσο, αυτό μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη (αν δηλαδή μπορέσουν να δώσουν το παρών ή ζητηθούν αλλαγές στους όρους).

Αττική Οδός: Τα «ποιοτικά» χαρακτηριστικά, ο διαγωνισμός και η… «διπλή» σήραγγα

Όπως έχουμε αναφέρει, για αρχικό ενδιαφέρον που όχι απλά καταγράφεται ως έντονο, αλλά έως… εντυπωσιακό για τα μέχρι τώρα εγχώρια δεδομένα, κάνουν εδώ καιρό λόγο πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία του διαγωνισμού που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Το ενδιαφέρον από πλευράς ξένων και εγχώριων ομίλων και funds «χτυπάει κόκκινο» και περίπου 15 με 20 διαφορετικά επενδυτικά σχήματα και εταιρείες βρίσκονται στην παρούσα φάση στην… γραμμή εκκίνησης. Τον φάκελο και τα στοιχεία του διαγωνισμού έχουν ζητήσει αρχικά, και ήδη εξετάζουν, ονόματα από την Ελλάδα, την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τον Αραβικό κόσμο, ενώ, όπως σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς, κρούσεις έχουν γίνει και από Ασιατικά funds, από συνταξιοδοτικά ταμεία, Α/Κ, ξένες επενδυτικές τράπεζες.

Ονόματα όπως Mubadala, Marguerite, KKR, Archirodon, αλλά και Ardian, Abertis, Brisa, Macquarie, Vinci, Egis, Roadis κ.α. είναι μερικά από αυτά που, μαζί με τους ισχυρούς ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος, Intrakat, Κοπελούζος, συν ασφαλιστικά ταμεία ή αμοιβαία, φέρονται να βολιδοσκοπούν (ή αναμένεται κάποια από αυτά να διεκδικήσουν) τον «χρυσοφόρο» αυτοκινητόδρομο.

Ήδη συνεργάζονται ΕΛΛΑΚΤΩΡ - ΑΒΑΞ (με το γαλλικό επενδυτικό σχήμα Ardian), υπάρχουν πληροφορίες για deal Macquarie - Κοπελούζου, για συνεργασία Μυτιληναίου (με Vincι;) και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ξένα σχήματα, με τον όμιλο του Γ. Περιστέρη να είναι σε πολύ προχωρημένες επαφές και συζητήσεις με διεθνές επενδυτικό γκρουπ με τον «γάμο» μεταξύ τους να είναι σχεδόν προ των υλών και «κλεισμένος».

Ο πήχης από το ΤΑΙΠΕΔ παραμένει υψηλά, καθώς υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής του Ταμείο, κ. Δ. Πολίτης, είχε κάνει λόγο για τίμημα άνω των 2,5 δις ευρώ, αν και αυτό θα φανεί στην πορεία, με τις προσδοκίες να παραμένουν στα ύψη παρά το γεγονός ότι η πολεμική σύρραξη στην Ουκρανία και η εκτόξευση της ενέργειας, του πληθωρισμού και της ευρύτερης γεωπολιτικής και οικονομικής - επιχειρηματικής αβεβαιότητας «ρίχνει βαριά σκιά» σε assets και οικονομίες.

Να συνυπολογιστεί επίσης ότι ο αυτοκινητόδρομος αναμένεται να έχει ως… έμμεση «προίκα» την κατασκευή νέων επεκτάσεων (εκτός της σύμβασης), όπως της Λ. Κύμης (ήδη έχει δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο), προς τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου, μέσω σήραγγας προς τη Λ. Βουλιαγμένης και το Ελληνικό, ενώ, όπως είχε αποκαλύψει το insider, στο teaser του ΤΑΙΠΕΔ για τον οδικό άξονα υπήρχε και «φωτογραφία» για ενδεχόμενη αναβίωση της σήραγγας (μέσα από τον Υμηττό) που θα βγάζει στο Κορωπί. Το σύνολο αυτών των επεκτάσεων (αφήνοντας στην άκρη την τελευταία που είναι υποθετική), προφανώς και θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στα έσοδα και τη λειτουργική κερδοφορία του οδικού άξονα, αποτελώντας πρόσθετο δέλεαρ για επενδυτές.

Το σταδιακό «come back» του οδικού άξονα πιστοποιείται και από τα ετήσια οικονομικά μεγέθη για το 2021 τα οποία φέρονται να είναι αυξημένα κατά 16,6% έναντι του 2020 αν και παραμένουν χαμηλότερα σε σχέση με τις οικονομικές επιδόσεις της Αττικής Οδού το 2019 (-8%), ακριβώς δηλαδή προ της πανδημίας, αλλά όχι σε μεγάλη απόσταση.

Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της «Αττικής Οδού» για το 2021 φέρεται να ανήλθε σε 176,77 εκατ. ευρώ περίπου, ενισχυμένος κατά 16,6% έναντι του 2020 (151,56 εκατ. ευρώ) και μειωμένος μόλις κατά 8% σε σχέση με το 2019, όταν και είχε ξεπεράσει τα 192,7 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στο τελικό αποτέλεσμα, τα μετά φόρων κέρδη για το σύνολο του 2021 φέρονται να ξεπέρασαν τα 56,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 17,7% σε σχέση με το 2020 (στα 48,3 εκατ. ευρώ) αλλά και σε σχετική απόσταση από την καθαρή κερδοφορία των 71,98 εκατ. ευρώ του 2019 (-21,1%).

Αναφορικά με το θέμα του μερίσματος, για το 2021 εκτιμάται σε 69,37 εκατ. ευρώ. Το 2019 η Αττική Οδός διένειμε στους μετόχους της, δηλαδή τους Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και ΑΒΑΞ (με ποσοστά περίπου 65,75% - 34,21% αντίστοιχα, με 0,04% η Egis) συνολικό bonus 100,34 εκατ. ευρώ, το 2020 αυτό ανήλθε σε 82,6 εκατ. ευρώ περίπου. Το συνολικό μέρισμα του 2020 έναντι του 2019 ήταν μειωμένο κατά 17,6%, του 2021 έναντι του 2020 μειωμένο κατά 16%, ενώ το συνολικό μέρισμα του 2021 έναντι του 2019 καταγράφει πτώση σχεδόν 31%. Συνολικά, η Αττική Οδός ήδη έχει διανείμει ως μέρισμα σχεδόν 750-800 εκατ. ευρώ στους μετόχους της.

Υπενθυμίζουμε ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό, ιδίως στο β’ εξάμηνο του 2021 θυμίζει την προ πανδημία εποχή, καθώς ο μέσος όρος ημερήσιων διελεύσεων φέρεται στο δεύτερο «μισό» της περυσινής χρονιάς να ξεπερνά, έστω και οριακά, ακόμα και το ίδιο αντίστοιχο διάστημα του 2019 (το έτος ακριβώς πριν την έναρξη της πανδημίας) με πάνω από 241 χιλ. διελεύσεις ανά ημέρα (έναντι 238 χιλ. το β’ εξάμηνο 2019).

Για ολόκληρο το 2021 ο οδικός άξονας εκτιμάται ότι «έγραψε» μέση ημερήσια κίνηση άνω των 210 χιλ. διελεύσεων, όταν το 2019 από τους σταθμούς διοδίων της Αττική Οδού είχαν «καταγραφεί» κατά μέσο όρο περί τις 236 χιλ. διελεύσεις ημερησίως και για το 2020 περί τις 180 χιλ. Δηλαδή, ο μέσος όρος ημερήσιων διελεύσεων από τους σταθμούς διοδίων στην Αττική Οδό το 2021 σε σχέση με το 2020 ήταν αυξημένος κατά σχεδόν 17%, ενώ έναντι του 2019 υστερούσε μόλις κατά 11%.

Ιδίως δε το β’ εξάμηνο του 2021 ο οδικός άξονας ξεπερνά τις επιδόσεις και του 2019, ενώ σε κάποιους μήνες εντός του 2021 πραγματικά η κίνηση «έσπασε τα κοντέρ» θυμίζοντας και παλιότερες εποχές (δεν έχει φτάσει βέβαια στα υψηλά άνω των 300 χιλ. και άνω διελεύσεων ημερησίως).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αττική Οδός: Γιατί «ιντριγκάρει» Mubadala, KKR, Marguerite, Archirodon, Ardian, Abertis, Brisa, Macquarie και ακόμα 10 ομίλους - funds

Αττική Οδός: «Ανεβάζει στροφές» εν όψει της νέας σύμβασης – Με άνοδο μεγεθών «έκλεισε το 2021

Αττική Οδός: Τα «ποιοτικά» χαρακτηριστικά, ο διαγωνισμός και η… «διπλή» σήραγγα

gazzetta
gazzetta reader insider insider