Αττική Οδός: «Ανεβάζει στροφές» εν όψει της νέας σύμβασης – Με άνοδο μεγεθών «έκλεισε το 2021

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός: «Ανεβάζει στροφές» εν όψει της νέας σύμβασης – Με άνοδο μεγεθών «έκλεισε το 2021
Σαφής είναι η ανάκαμψη του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού μετά την άρση των περιορισμών που είχαν τεθεί λόγω της πανδημίας. Στο +16,6% ο κύκλος εργασιών έναντι του 2020, παραμένουν χαμηλότερα του 2019 οι επιδόσεις. Ποιο είναι το μέρισμα.

Σαφής είναι η ανάκαμψη του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού μετά την άρση των περιορισμών (π.χ. της κυκλοφορίας) που είχαν τεθεί λόγω της πανδημίας. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, το «come back» του οδικού άξονα πιστοποιείται και από τα ετήσια οικονομικά μεγέθη για το 2021 τα οποία φέρονται να είναι αυξημένα κατά 16,6% έναντι του 2020 αν και παραμένουν χαμηλότερα σε σχέση με τις οικονομικές επιδόσεις της Αττικής Οδού το 2019 (-8%), ακριβώς δηλαδή προ της πανδημίας, αλλά όχι σε μεγάλη απόσταση.

Η σταδιακή επιστροφή του οδικού άξονα σε θετικό πρόσημο εκ νέου και σε σχετικά υψηλά νούμερα έχει το ενδιαφέρον της εν όψει και της διεκδίκησης της νέας σύμβασης παραχώρησης, εφόσον δεν προκύψει κάποια ανατροπή στο χρονοδιάγραμμα, όπως βέβαια έχει σημασία και για τους βασικούς μετόχους, ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ.

Ειδικότερα, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, ο κύκλος εργασιών της «Αττικής Οδού» για το 2021 φέρεται να ανήλθε σε 176,77 εκατ. ευρώ περίπου, ενισχυμένος κατά 16,6% έναντι του 2020 (151,56 εκατ. ευρώ) και μειωμένος μόλις κατά 8% σε σχέση με το 2019, όταν και είχε ξεπεράσει τα 192,7 εκατ. ευρώ.

Τα κέρδη προ φόρων του οδικού άξονα ανήλθαν σε περίπου 71,84 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 14,2% έναντι του 2020 (ήταν στα 62,92 εκατ. ευρώ), ενώ παραμένουν μειωμένα κατά 21,5% έναντι της προ φόρων κερδοφορίας του 2019 που «έγραφε» 91,53 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά στο τελικό αποτέλεσμα, τα μετά φόρων κέρδη για το σύνολο του 2021 φέρονται να ξεπέρασαν τα 56,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 17,7% σε σχέση με το 2020 (στα 48,3 εκατ. ευρώ) αλλά και σε σχετική απόσταση από την καθαρή κερδοφορία των 71,98 εκατ. ευρώ του 2019 (-21,1%).

Πάντως, αν και τα μεγέθη μεταξύ 2021 και 2019 παραμένουν σε σχετική απόσταση, η «ψαλίδα» έχει μειωθεί, καθώς, για παράδειγμα, τα έσοδα το 2020 σε σχέση με το 2019 «έγραφαν» -21,3%, τα προ φόρων κέρδη -31,3% και τα καθαρά κέρδη σχεδόν -33%.

Αναφορικά με το θέμα του μερίσματος, για το 2021 εκτιμάται σε 69,37 εκατ. ευρώ. Το 2019 η Αττική Οδός διένειμε στους μετόχους της, δηλαδή τους Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και ΑΒΑΞ (με ποσοστά περίπου 65,75% - 34,21% αντίστοιχα, με 0,04% η Egis) συνολικό bonus 100,34 εκατ. ευρώ, το 2020 αυτό ανήλθε σε 82,6 εκατ. ευρώ περίπου. Το συνολικό μέρισμα του 2020 έναντι του 2019 ήταν μειωμένο κατά 17,6%, του 2021 έναντι του 2020 μειωμένο κατά 16%, ενώ το συνολικό μέρισμα του 2021 έναντι του 2019 καταγράφει πτώση σχεδόν 31%.

Είναι προφανές λοιπόν ότι η εταιρεία λειτουργίας του «χρυσοφόρου» αυτοκινητόδρομου «βλέπει» πλέον τις οικονομικές επιδόσεις της «Αττικής Οδού» να ανακάμπτουν, κάτι που βέβαια χαροποιεί και την κυβέρνηση με το ΤΑΙΠΕΔ που, ως γνωστόν, έχει προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό για τη νέα σύμβασης παραχώρησης (η υφιστάμενη λήξει τον Οκτώβριο του 2024) με όρους που μπορούν να προσελκύσουν κυρίως διεθνείς επενδυτικούς, τραπεζικούς και χρηματοοικονομικούς ομίλους, όπως βέβαια και εγχώρια κατασκευαστικά σχήματα (ή και ξένα), αν και απουσιάζει το κατασκευαστικό αντικείμενο.

Το περασμένο Σάββατο (12 Μαρτίου), το insider.gr ανέδειξε το σχετικό teaser του ΤΑΙΠΕΔ για τον νέο διαγωνισμό για την Αττική Οδό, «διαφημίζοντας» την προκήρυξη για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου αλλά και τις αναφορές για πιθανές νέες επεκτάσεις (π.χ. σήραγγα Αργυρούπολης κ.λπ.).

Όπως σημειώνονταν, στην παραχώρηση περιλαμβάνονται:

  • Το δικαίωμα λειτουργίας, διατήρησης, βελτίωσης και εμπορικής εκμετάλλευσης της παραχώρησης για 25ετή διάρκεια.
  • Ένα «τεχνολογικό» και «πράσινο» capex plan, χωρίς σημαντικές επεκτάσεις των υφιστάμενων υποδομών, εκτός από την απαίτηση συντήρησης και βελτίωσης του αυτοκινητοδρόμου.
  • Ο νέος παραχωρησιούχος θα κληθεί να προβεί σε μια σειρά τεχνικών εργασιών και εργασιών συντήρησης, καθώς και βελτιώσεις που ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες στα «έξυπνα και πράσινα» περιβάλλοντα
  • Ενδέχεται να περιλαμβάνονται πιθανές εργασίες με στόχο τη διασφάλιση της καλής λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου.

Υπενθυμίζεται ότι στο teaser δίνονταν και κάποια οικονομικά στοιχεία. Μεταξύ αυτών αναφέρονταν ότι: το 55% των συναλλαγών επί της συνολικής κίνησης γίνονταν μέχρι πρότινος με ηλεκτρονικό πάσο (e pass), καταγράφηκε αύξηση κυκλοφορίας κατά 7% στο 9μηνο 2021, γίνεται αναφορά για 600 χιλ. συνδρομητές τον Δεκέμβριο κ.λπ. Ενώ γίνεται μια ιστορική αναδρομή για τον άξονα και για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, αλλά και αναφορά για «ελκυστικά χαρακτηριστικά και χαρακτηριστικά λειτουργίας που υποστηρίζουν τον όγκο κυκλοφορίας».

Μάλιστα, σημειώνονταν ότι το υψηλό όσον αφορά στη μέση ημερήσια κυκλοφορία καταγράφηκε το 2009 με 307 χιλ. διελεύσεις (249 χιλ. το 2005, 301 χιλ. το 2008), ενώ στη συνέχεια το νούμερο «έπεσε» στις 197 χιλ. το 2014. Ωστόσο, στη συνέχεια καταγράφηκε μια συνεχής ανοδική τάση για 5 χρόνια στον όγκο κυκλοφορίας, μεταξύ 2014– 2019, (CAGR c.4%), αν και η κίνηση παρέμεινε χαμηλότερη σε σύγκριση με την προ κρίσης ιστορική κορύφωση. Το 2019 η μέση ημερήσια κίνηση οχημάτων έφτασε πάλι στις 236 χιλ. διελεύσεις. Επίσης, ο αντίκτυπος από την πανδημία COVID-19 οδήγησε σε σημαντική πτώση κατά 24% περίπου στη μέση ημερήσια επισκεψιμότητα το 2020 σε σύγκριση με το 2019, αν και η ανάκαμψη πλέον είναι προφανής, καθώς η απόδοση της κυκλοφορίας είχε φτάσει στα επίπεδα του 2019 (pre COVID) τον Ιούλιο, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2021. Όσον αφορά στους συνδρομητές, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές αντιπροσώπευαν περίπου το 55% του συνόλου το 2020, μέσω της χρήσης συσκευών e-pass (675K από τον Δεκέμβριο του 2020). Σημειώνεται ότι ο αριθμός αυτός το 2005 ήταν (e-pass) 163 χιλ., τη διετία 2011-2012 ανέβηκε σε 474 χιλ., το 2014 σε 516 χιλ. και στη συνέχεια καταγράφηκε συνεχιζόμενη άνοδος με το 2018 να αποτελεί την πρώτη χρονιά που ξεπεράστηκε το «φράγμα» των 600 χιλ. (ειδικότερα 623 χιλ.).

Γίνονταν λόγος για «ώριμο περιουσιακό στοιχείο με αποδεδειγμένη οικονομική απόδοση και ανοδικές δυνατότητες», με αναφορά σε έσοδα 248-249 εκατ. ευρώ τη διετία 2008-2009 (τα υψηλά της παραχώρησης), με σταδιακά πτώση προς τα 160-162 εκατ. ευρώ τη διετία 2014-2015 αλλά και σταδιακή ανάκαμψη προς τα 193 εκατ. ευρώ το 2019. Η πανδημία και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις επηρέασαν τα μεγέθη καθώς τα έσοδα το 2020, αλλά στο 9μηνο 2021 καταγράφηκε άνοδος εκ νέου (στα 125 εκατ. ευρώ). Κατά την παρουσίαση, τα νέα έργα υποδομής στην Αττική, οι επεκτάσεις του ίδιου του οδικού άξονα (από το κράτος) και οι εκτιμήσεις για οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα μπορούν να υποστηρίξουν «ανοδικές δυνατότητες εσόδων από διόδια».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αττική Οδός: Τα «ποιοτικά» χαρακτηριστικά, ο διαγωνισμός και η… «διπλή» σήραγγα

gazzetta
gazzetta reader insider insider