«Η ελληνική οικονομία χρειάζεται μεγάλες, σοβαρές και εμβληματικές επενδύσεις, ενώ έχει ανάγκη από μεγέθυνση των επιχειρήσεων. Μόνο μέσα από τη μεγέθυνση θα γίνουν ανταγωνιστικές οι ελληνικές επιχειρήσεις», δήλωνε τον περασμένο Νοέμβριο ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, προετοιμάζοντας το έδαφος για τις επόμενες επιχειρηματικές του κινήσεις.
Πιστός στο όραμα του για τη δημιουργία ενός ισχυρού ομίλου που θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον κλάδο των τροφίμων, ο επιχειρηματίας χαράσσει μεν μεθοδικά τα βήματά του, ανατρέποντας δε – για μια ακόμη φορά – τις ισορροπίες σε έναν τομέα που βρίσκεται εδώ και μήνες στο προσκήνιο του ελληνικού επιχειρείν, λόγω της πληθώρας των deals που συνάπτονται.
Η απόκτηση των Έδεσμα και Αμβροσία
Όπως έγινε γνωστό πριν από λίγο, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος προχώρησε στην απόκτηση των εταιρειών Έδεσμα και Αμβροσία, μετά από συμφωνία με τους μετόχους των δύο εταιρειών. Οι δύο πλευρές υπέγραψαν δεσμευτική συμφωνία για τη μεταβίβαση, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2022.
Η εταιρεία Έδεσμα είναι μια ιστορική επιχείρηση και αποτελεί την πρώτη εταιρεία που παρασκεύασε αλλαντικά στην Ελλάδα και μια από τις παλαιότερες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων. Πρόκειται για μια εταιρεία με συναφές αντικείμενο με εκείνο της Νίκας, γεγονός που δίνει μεγάλο πλεονέκτημα για συνέργειες στον κ. Θεοδωρόπουλο που έχει καταστεί ο απόλυτος κυρίαρχος της Νίκας. Η Αμβροσία, αντίστοιχα, κατέχει πολύ σημαντική θέση στην αγορά, παράγοντας έτοιμα φαγητά και σαλάτες και αποτελεί επέκταση των δραστηριοτήτων της εταιρείας Έδεσμα. Οι εταιρείες πραγματοποιούν πωλήσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η Έδεσμα ΑΕΒΕ φέρει μια ιστορία μεγαλύτερη του ενός αιώνα. Ιδρύθηκε το μακρινό 1900 στη Θεσσαλονίκη, από τον Δημήτρη Γανιώτη. Με τα χρόνια η εταιρεία εξελίσσεται, κατορθώνοντας το 1962 να χτίσει εργοστάσιο στην περιοχή Σφαγείων Θεσσαλονίκης. Αποκτά τον τίτλο «Διάδοχοι Δημητρίου Γανιώτη» και μετέπειτα μετατρέπεται σε ΑΕ με τον διακριτικό τίτλο «Αλλαντοποιία TITAN ΑΕ». Τριάντα χρόνια αργότερα, επενδύει στην ανέγερση του σημερινού εργοστασίου στη ΒΙΠΕ Σίνδου Θεσσαλονίκης και δημιουργείται η νέα εταιρική ταυτότητα «Έδεσμα».
Αρχές του 21ου αιώνα, το εμπορικό δίκτυο της Έδεσμα επεκτείνεται γεωγραφικά σε όλη την επικράτεια περιλαμβάνοντας επτά υποκαταστήματα και οργανωμένο δίκτυο αντιπροσώπων στις κατά τόπους περιοχές. Παράλληλα ξεκινά και γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη η εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρείας ιδιαίτερα προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η εταιρεία εξελίσσεται ανελλιπώς εδώ και τέσσερις γενιές, ενώ σήμερα, η παραγωγή των προϊόντων της πραγματοποιείται σε δυο υπερσύγχρονα εργοστάσια στη Βιομηχανική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η διανομή τους πραγματοποιείται μέσα από το δίκτυο πωλήσεων που περιλαμβάνει επτά υποκαταστήματα της εταιρείας σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και οργανωμένο δίκτυο αντιπροσώπων στις κατά τόπους περιοχές.
Η Αμβροσία ιδρύθηκε το 1991, ως επέκταση των δραστηριοτήτων της εταιρείας παραγωγής αλλαντικών ΕΔΕΣΜΑ, στον κλάδο παραγωγής έτοιμων σαλατών και φαγητών. Το 1994 η Αμβροσία απέκτησε το δικό της υπερσύγχρονο εργοστάσιο στην ΒΙ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης και σήμερα κατέχει ηγετική θέση στον τομέα της.
Οι συνέργειες με τη Νίκας
H απόφαση του Σπύρου Θεοδωρόπουλου να αποκτήσει την εταιρεία Έδεσμα που δραστηριοποιείται στον τομέα των αλλαντικών δεν είναι τυχαία, αφού συμπίπτει χρονικά με τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στην αλλαντοβιομηχανία Νίκας. Ο πολυσχιδής επιχειρηματίας έχει ήδη «δει» σημαντικές συνέργειες μεταξύ των δύο εταιρειών, εκτιμώντας πως οι δραστηριότητές τους μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και με στόχο την αύξηση των μεριδίων που κατέχουν στην αγορά.
Υπενθυμίζεται εδώ πως στις 21 Ιανουαρίου, η εταιρεία Cryred Investments, συμφερόντων του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, προχώρησε σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση για την απόκτηση των κοινών μετοχών της Νίκας έναντι 1,24 ευρώ ανά μετοχή. Η δημόσια πρόταση αφορά σε 2.632.919 μετοχές ή το 4,95% της εταιρείας, ενώ ακολουθεί το δικαίωμα squeeze out όσων δεν αποδεχτούν τη δημόσια προσφορά με στόχο την έξοδο της εταιρείας από το Χρηματιστήριο Αθηνών. Την ώρα μάλιστα που η Νίκας ετοιμάζεται να κλείσει πίσω της την «πόρτα» του Χρηματιστηρίου, προχωρά σε πλήρη μετασχηματισμό, ανακοινώνοντας πριν από μερικά 24ωρα πως υιοθετεί νέα εταιρική εμφάνιση, αλλάζει πλήρως το λογότυπό της και «πρασινίζει» τις συσκευασίες της.
Η συμμετοχή στην Ελληνικοί Χυμοί ΑΕΒΕ
Μόλις πριν από οκτώ ημέρες, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος και το επενδυτικό κεφάλαιο EOS Capital Partners που διαχειρίζεται ο Απόστολος Ταμβακάκης, ανακοίνωσαν πως ήρθαν σε κατ' αρχήν συμφωνία με τους μετόχους της εταιρείας Ελληνικοί Χυμοί ΑΕΒΕ για την από κοινού τους συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Η εταιρεία Ελληνικοί Χυμοί δραστηριοποιείται στην εγχώρια αγορά χυμών από το 2003 με τις ετικέτες χυμών, Viva, Belo και Viva Slim. Από το 2004 δημιουργεί private label (ιδιωτικής ετικέτας) χυμούς φρούτων που βρίσκονται στα ράφια της πλειονότητας των ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Διαθέτει υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις 13.500 τ.μ. και ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο 5.600 τ.μ. στην Βιομηχανική Περιοχή της Λάρισας, σε ιδιόκτητο χώρο 20 στρεμμάτων.
Πώς συμπληρώνεται το «παζλ» για έναν ισχυρό όμιλο τροφίμων
Αλλαντικά (Νίκας, Έδεσμα), έτοιμα φαγητά και σαλάτες (Αμβροσία), χυμοί (Ελληνικοί Χυμοί) συγκεντρώνουν το παζλ των κλάδων στους οποίους φιλοδοξεί να πρωταγωνιστήσει ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος.
Και όμως δεν είναι μόνο αυτά, καθώς το περασμένο καλοκαίρι ο επιχειρηματίας μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο της ΜΕΒΓΑΛ, με ένα ποσοστό οριακά υψηλότερο του 21%. Ενώνοντας δυνάμεις με τη Μαίρη Χατζάκου, απέκτησαν το 43% της γαλακτοβιομηχανίας, όταν η ΔΕΛΤΑ, θυγατρική της Vivartia, προχώρησε σε αποεπένδυση από τη ΜΕΒΓΑΛ, στο πλαίσιο επανακαθορισμού της στρατηγικής και των στόχων του ομίλου, μετά την αλλαγή του ιδιοκτησιακού της καθεστώτος και την εξαγορά της Vivartia από το αμερικανικό fund CVC Capital Partners.
Την ίδια ώρα, οι πληροφορίες θέλουν τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο να έχει χτυπήσει την πόρτα της ΙΟΝ, παρά το γεγονός ότι η ιστορική σοκολατοβιομηχανία επιμένει να διαψεύδει τις όποιες συζητήσεις με τον επιχειρηματία.
Το τέλος εποχής για την Chipita και η εκκίνηση μιας νέας (επιχειρηματικής) σελίδας
Ως επιταχυντής όλων των ανωτέρω εξελίξεων λειτούργησε η ολοκλήρωση του deal της Chipita με τον αμερικάνικο κολοσσό Mondelēz, τα πρώτα 24ωρα του 2022.
Ήταν στα τέλη του περασμένου Μαΐου όταν ένας από τους ισχυρότερους ομίλους του κόσμου στην αγορά των σνακ ανακοίνωνε επισήμως την εξαγορά της Chipita από τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, έναντι τιμήματος – ρεκόρ ύψους 2 δισ. δολαρίων. Για την υλοποίηση του deal, η Chipita διασπάστηκε σε δύο νέες εταιρικές οντότητες, στην Chipita Global και στην Chipita Foods.
Η Chipita Global περιλαμβάνει το κυρίως κομμάτι της Chipita που περνά στη Mondelēz, ενώ η Chipita Foods παραμένει στους παλαιούς μετόχους της εταιρείας και περιλαμβάνει τις μετοχές της αλλαντοβιομηχανίας Νίκας, αλλά και τη συμμετοχή της Chipita στο κοινοπρακτικό σχήμα με τη Britannia Industries, με το οποίο δραστηριοποιείται στην Ινδία.