Γιατί η παραχώρηση/πώληση λιμένων αποτελεί ισχυρό «crash test» για το ΤΑΙΠΕΔ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί η παραχώρηση/πώληση λιμένων αποτελεί ισχυρό «crash test» για το ΤΑΙΠΕΔ
Οι θετικές εξελίξεις ή διαδικασίες στην Εγνατία Οδό και σε ενεργειακές μπίζνες έχουν φέρει στο προσκήνιο τις υπόλοιπες υποδομές που διαχειρίζεται το Ταμείο. Η «μάχη» για την Ηγουμενίτσα, το ορόσημο του Ηρακλείου και οι άλλοι διαγωνισμοί.

Η επιτυχής κατάληξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αλλά και οι εξελίξεις σε άλλα «μέτωπα» που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ (π.χ. ΔΕΠΑ Υποδομών κ.α.) φαίνεται αφενός ότι έχουν «ανοίξει την όρεξη» στην αγορά αλλά και στα στελέχη του Ταμείου για της συνέχεια, αφετέρου «φέρνουν» στο προσκήνιο και άλλες περιπτώσεις υποδομών που είναι προς αξιοποίηση.

Κάθε περίπτωση έχει βέβαια το ενδιαφέρον της, ωστόσο, φαίνεται ότι ένας… τομέας που θα προκαλέσει σημαντικό ανταγωνισμό και θα «ανακατέψει την επιχειρηματική τράπουλα» είναι η παραχώρηση/πώληση ποσοστών στα «λιμάνια» της χώρας, ή καλύτερα στους λιμένες που βγάζει προς αξιοποίηση το ΤΑΙΠΕΔ.

Οι διαγωνισμοί για Ηγουμενίτσα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη ή Ηράκλειο, που είναι και οι πλέον ωριμότερες περιπτώσεις λιμένων, βρίσκονται βέβαια σε διαφορετικά στάδια, μια φορά πάντως ήδη στην αγορά έχουν για λίγο αφήσει πίσω τους την Εγνατία Οδό ή της ενεργειακές μπίζνες και «έβγαλαν στον αφρό» τις… λιμενικές. Και αυτό έγινε γιατί εκτιμάται ότι προς τα τέλη του 2021 ίσως έχουμε προσφορές ή πλειοδότες σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα, στου πρώτους μήνες του 2022 εξελίξεις ή «νικητή» για την Ηγουμενίτσα, ενώ μέσα στον Σεπτέμβριο αναμένονται εξελίξεις για το μεγάλο project στο Ηράκλειο Κρήτης (Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ΟΛΗ).

Πάντως, οι ακριβείς προθεσμίες για την προώθηση φάσεων και διαδικασιών για όλα τα λιμάνια θα εξαρτηθούν από τις συνθήκες, την «ταχύτητα» με την οποία θα κινηθούν αρμόδιες και συναρμόδιες υπηρεσίες, από τις διαδικασίες ελέγχου και κύρωσης των συμβάσεων παραχώρησης. Οπότε, μένει να φανεί αν τα χρονοδιαγράμματα πάνε αναλόγως των εκτιμήσεων της αγοράς ή αν χρειαστούν παρατάσεις σε κάποιες περιπτώσεις.

Και στην αγορά, αν και η περίπτωση της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΛΗ (σε δύο φάσεις, φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογής των ενδιαφερόμενων μερών και φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη) ακόμα βρίσκεται στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος (η καταληκτική ημερομηνία μετατέθηκε για τις 17 Σεπτεμβρίου από τα τέλη Ιουλίου πριν), εντούτοις, φαίνεται ότι το εν λόγω asset θα προκαλέσει «ναυμαχία» μεταξύ υποψήφιων επενδυτών.

Για τον ΟΛΗ φέρονται να ενδιαφέρονται, ακόμα σε θεωρητικό επίπεδο, ξένες εταιρείες κρουαζιέρας και μεταφοράς containerships, ο όμιλος συμφερόντων του επιχειρηματία Γ. Γρύλου (Αviareps – Sky Express, Swissport Hellas, που έχει βάση στο Ηράκλειο), ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι (Minoan Lines), η Attica Συμμετοχών, ίσως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενδεχομένως και ο ΟΛΘ, ή και διεθνή σχήματα. Η θέση του νησιού και του λιμανιού, σε συνδυασμό με τις μεγάλες υποδομές που προωθούνται στην Κρήτη (οδικά έργα, ενεργειακά projects, τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, η αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες. Το αεροδρόμιο στο Καστέλι κ.α.) έχουν μετατρέψει τη μεγαλόνησο σε επικείμενο εμπορικό, εμπορευματικό και… κάθε είδους «κόμβο» με εξαιρετική σημασία.

Κατά πόσο τελικά ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου αναμένεται να μετατραπεί σε «επιχειρηματική κόντρα της Κρήτης» στην οποία θα επικρατήσουν εταιρείες που έχουν σχέση με το νησί ή αν προκύψουν ανατροπές, θα φανεί προσεχώς, καθώς αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος σε λίγες μέρες από τώρα.

Ωστόσο, όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, «είναι λάθος να εστιάσουμε μόνο στην περίπτωση του Ηρακλείου. Ακόμα και αν υποθέσουμε ότι για Καβάλα και Αλεξανδρούπολη μπορεί να έχουν ισχυρό έρεισμα και ενδιαφέρον τα αμερικανικά συμφέροντα ή εταιρείες από τη Βόρειο Ελλάδα, υπάρχουν και άλλα λιμάνια για τα οποία αναμένονται… κόντρες. Όπως είναι αυτό της Ηγουμενίτσας, για το οποίοι οι διαδικασίες τρέχουν, ή σε επόμενη φάση ένα άλλο λιμάνι-πύλη της Δυτικής Ελλάδας, η Πάτρα, ή και ο Βόλος προσεχώς, όταν επιλυθούν διάφορα ζητήματα».

Προφανώς τα στελέχη αυτά δεν κάνουν λάθος. Η περίπτωση του λιμένα της Ηγουμενίτσας, που πλέον «βλέπει» καθαρότερα τις οδικές υποδομές της περιοχής (π.χ. Εγνατία οδό κ.α.) λογικά αναμένεται να αποτελέσει ένα κομβικό «κομμάτι του παζλ» των λιμένων που θα «χτυπηθούν» από συγκεκριμένα συμφέροντα (όπως και το Ηράκλειο, συν την Πάτρα στο μέλλον).

Για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας» (ΟΛΗΓ) έχουν προκριθεί η Attica A.E. Συμμετοχών, η Portek International, η Quintana, η Αιγαίον Οϊλ, η κοινοπραξία της Archirodon με την ANEK και την Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ. Στην αγορά ήδη λέγεται ότι ο ιταλικός όμιλος Grimaldi ενδιαφέρεται έντονα για την Ηγουμενίτσα, λόγω της γεωγραφικής της θέσης (και όχι μόνο) αλλά και της υφιστάμενης σχέσης του ιταλικού γκρουπ με το λιμάνι, όπως ενδιαφέρον φέρεται να δείχνει και ο ΟΛΘ, συμφερόντων Σαββίδη, ενδεχομένως θεωρώντας τη εν λόγω λιμάνια ως μια… φυσική (γεωγραφική και εμπορική) προέκταση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Βέβαια, στο «παιχνίδι» είναι και άλλα σχήματα, που λογικά θα «χτυπήσουν» και το Ηράκλειο (π.χ. Attica και άλλοι), οπότε, έχει ενδιαφέρον να δούμε τα τελικά μπινταρίσματα, ποιος θα αναδειχθεί πλειοδότης, με ποιο τίμημα κ.λπ., καθώς η περίπτωση του διαγωνισμού για την Ηγουμενίτσα θα παίξει ρόλο για την έκβαση της μονομαχίας για το λιμάνι Ηρακλείου (τόσο ως προς το τίμημα, όσο και σε σχέση με τις κινήσεις νικητή-ηττημένων). Αλλωστε, πιθανολογείται ότι ίσως έχουμε πλειοδότη για την Ηγουμενίτσα μέχρι να φτάσουμε στο τελικό στάδιο για το Ηράκλειο.

Σε κάθε περίπτωση, στη «γραμμή που περνάει» από τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Ηρακλείου (για το μεσαίο δεν έχουν εκκινήσει ουσιαστικές διαδικασίες) αναμένεται να καταγραφούν ισχυρές επιχειρηματικές «κόντρες», με τις εξελίξεις σε κάθε έναν διαγωνισμό να επηρεάζουν τον επόμενο, καθώς στους περισσότερους διαγωνισμούς έχουν εμφανιστεί τα ίδια σχήματα. Είναι επίσης ένα θέμα που φέρεται να έχει τεθεί σε στελέχη της πολιτικής και οικονομικής ζωής του τόπου το κατά πόσο θεωρείται επιθυμητό ένα σχήμα να «κερδίσει» παραπάνω από έναν διαγωνισμό, αν και έχουμε βέβαια να κάνουμε με «κλειστές» διεθνείς διαγωνιστικές διαδικασίες.

Να σημειώσουμε ότι όσον αφορά τους συμμετέχοντες στη διαδικασία για το 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης, έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία της Cameron με την Goldair Cargo και την Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία της International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Black Summit Financial Group, Euroports και EFA Group) και ο ΟΛΘ. Για το λιμάνι υπάρχει μεγάλο αμερικανικό ενδιαφέρον καθώς η περιοχή μπορεί να μετεξελιχθεί σε ένα μεγάλο κόμβο (ενεργειακό, εμπορευματικό, υποδομών, εμπορικό κ.α.), ενώ προχωρά και το έργο της ολοκλήρωση του Περιφερειακού Αλεξανδρούπολης, που θα συνδέσει οδικά το λιμάνι με την Εγνατία Οδό και κατ` επέκταση με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων.

Για τον υπό παραχώρηση προβλήτα (Φίλιππος Β΄) του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, στη β΄ φάση πέρασαν η Quintana, η Ενωση Εταιρειών Imerys, Goldair και IMG, η International Port Investments Kavala (Black Summit – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και ο ΟΛΘ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider