Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Εγνατία Οδός και το «κλειδί» των Παραχωρήσεων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Εγνατία Οδός και το «κλειδί» των Παραχωρήσεων
Ο Γ. Περιστέρης έδειξε να θέλει περισσότερο τον διαγωνισμό και να «πιστεύει» στην επένδυση. Οι big business, ο τομέας παραχωρήσεων, το ΧΑ και οι αποδόσεις. Τα σενάρια περί «διεύρυνσης» στο μέλλον.

Αν και επισήμως δεν έχει γίνει γνωστό από το ΤΑΙΠΕΔ ούτε ποια είναι η κοινοπραξία από την οποία ζήτησε βελτιωμένη οικονομική πρόταση για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού όπως ούτε και το προσφερόμενο τίμημα, εντούτοις από νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής, όπως αποκάλυψε το insider, οι πληροφορίες «δείχνουν» στην πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (με την Egis, η οποία έχει παρουσία στην Ελλάδα και εμπειρία από την Αττική Οδό), ενώ τα σενάρια κάνουν λόγο για υψηλό τίμημα (ακούγεται ακόμα και άνω των 1,2-1,4 δισ. ευρώ).

Σε κάθε περίπτωση, μέσα στο προσεχές διάστημα (θεωρητικά τέλη Ιουλίου έως αρχές Αυγούστου), θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις, αν και η «νίκη» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί στην αγορά κάτι σαν «κοινό μυστικό».

Το… «καπάρωμα» και της Εγνατίας Οδού, αποτελεί μια σημαντικότατη επένδυση για τον ομίλου του οποίου ηγείται ο κ. Περιστέρης, μια από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις και σίγουρα τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση της χρονιάς, μια επιτυχία τόσο για τον κατασκευαστικό όμιλο όσο και για το ΤΑΙΠΕΔ.

Όπως εδώ και καιρό έχει αναδείξει το insider, ο «νικητής» του διαγωνισμού βάζει «γερά θεμέλια» κυριαρχίας στον κλάδο των υποδομών, στις κατασκευές, ιδίως με την μεγάλη αύξηση του ανεκτέλεστου, και βέβαια στον τομέα παραχωρήσεων. Εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες και οι εκτιμήσεις και το έργο κατακυρωθεί στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis, θα ενισχύσει το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού ομίλου που τοποθετείται στα 3 δισ. ευρώ. Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που επιβεβαίωσε άμεσα όσα ανέφερε για ακόμα μία φορά ο επικεφαλής του, Γ. Περιστέρης, και στην πρόσφατη γενική συνέλευση, προχωρά σε επενδύσεις πολλών δις ευρώ, σε όλους τους τομείς, «χτυπάει» κάθε διαγωνισμό (δημόσια έργα, ιδιωτικά, παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ, απορρίμματα κ.α.) και κάθε ιδιωτικοποίηση (σε όλες τις μεγάλες του ΤΑΙΠΕΔ), ενώ ως γνωστόν προχωρά σε μεγάλες μπίζνες στην ενέργεια.

Εκεί που πάντως καθίσταται κυρίαρχος ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι στους τομείς κατασκευών και παραχωρήσεων. Άλλωστε, πρέπει να σημειωθεί ότι διαγωνισμοί όπως οι οδικές συμβάσεις παραχώρησης έχουν τόσο κατασκευαστικό αντικείμενο όσο και εκμετάλλευση/λειτουργία (παραχώρηση). Άλλοι όμιλοι, όπως οι ξένοι (Vinci, Hochtief κ.α.) πλέον ενδιαφέρονται κυρίως για τον τομέα παραχώρησης και άλλοι (οι εγχώριοι) και για την κατασκευή. Έτσι, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «κερδίζει πόντους» και στα δύο με την Εγνατία Οδό.

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών. Οι σταθερές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές που εξασφαλίζει το έργο το κάνουν στα σημαντικότερα στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου. Η Εγνατία Οδός, μήκους 658 χιλιομέτρων, εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Ως γνωστόν, και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκονταν σε διεργασίες αναφορικά με τη δημιουργία ενός ξεχωριστού φορέα, υπό την «ομπρέλα» του οποίου θα μεταφερθούν τα μερίδια του ισχυρού ομίλου στις Παραχωρήσεις, στη θυγατρική δηλαδή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει από καιρό στον σχεδιασμό του τη σύσταση ξεχωριστού φορέα παραχωρήσεων, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεων, η οποία θα αποτελέσει μια εταιρεία «ομπρέλα» (100% θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), κάτω από την οποία θα «κολλήσουν» τα μερίδια και ποσοστά στις συμβάσεις παραχώρησης. Μάλιστα, υπήρχαν παλιότερα πληροφορίες, που είχε αναδείξει το insider, ότι ανάλογα με τον τομέα δράσης θα υπάρχει και σχετικό ξεχωριστό «κομμάτι» μέσα στον ευρύτερο τομέα, δηλαδή για μερίδια σε οδικούς άξονες, σε αεροδρόμια, λιμάνια, Καζίνο κ.α. Γιατί ως γνωστόν, το γκρουπ κινείται προς όλες τις κατευθύνσεις και προσδοκά το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων να διευρυνθεί σημαντικά.

Επόμενο βήμα από τη δημιουργία μιας αυτόνομης εταιρείας παραχωρήσεων με εξασφαλισμένες αποδόσεις είναι η «απόσχισή» της και η εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Αλλά ακόμα και αυτό να μην προκύψει, μέσω της «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις» θα είναι σαφώς πιο εύκολη η ανάδειξη της εν λόγω αξίας αυτού του κλάδου, που εισφέρει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον όμιλο, η εξασφάλισης χρηματοδότησης (π.χ. ομολογιακό) με ευνοϊκότερους όρους για νέα έργα κι επενδύσεις ή ακόμα και η προσέλκυση νέων επενδυτών.

Όσον αφορά στους άλλους διεκδικητές, την κοινοπραξία Vinci-Μυτιληναίος-ΑΒΑΞ, προφανώς και θα υπάρχουν άλλες ευκαιρίες σε άλλους μεγάλους διαγωνισμούς, αν και λογικά η γαλλική εταιρεία, βάσει φιλοσοφίας της, μάλλον θα ενδιαφερόταν κατά βάση για το «κομμάτι» της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού παρά για το κατασκευαστικό της αντικείμενο. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον όντως έχουν βάση οι πληροφορίες για χαμηλή πρόταση (ακούγονται διάφορα περί 500 εκατ. ευρώ) τότε μάλλον η κοινοπραξία δεν «χτύπησε» δυνατά τον διαγωνισμό ή δεν ήθελε το έργο όσο ο Γ. Περιστέρης που φάνηκε να πιστεύει στις προοπτικές αυτής της επένδυσης.

Πάντως, υπάρχουν και κάποιες πληροφορίες που κυκλοφορούν εδώ και καιρό στην κατασκευαστική πιάτσα, αν και μένει και αυτές να επιβεβαιωθούν. Οι οποίες αναφέρουν ότι υπάρχει η δυνατότητα, σε επόμενο στάδιο και σε βάθος χρόνου, να διευρυνθεί η νικήτρια κοινοπραξία, δηλαδή κάποιος από τους άλλους ομίλους να πάρουν συμμετοχή στο έργο. Αν ισχύει αυτό αλλά και ποιοι από τους 3 ομίλους της άλλης κοινοπραξίας μπορούν να ελπίζουν σε μικρό μερίδιο στο μέλλον, είναι κάτι που θα απαντηθεί στην πορεία.

Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές ότι ο τομέας Παραχωρήσεων αποτελεί για όλους τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους έναν κλάδο με ιδιαίτερη σημασία και αξία, καθώς, βάσει των μέχρι τώρα δεδομένων, εισφέρει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, εγγυημένη ροή κεφαλαίων (με τα… σκαμπανεβάσματα βέβαια αναλόγως συνθηκών), έσοδα από μερίσματα, ενισχύοντας έτσι τον ισολογισμό και την χρηματοοικονομική εικόνα. Επιπρόσθετα, η δημιουργία ενός φορέα ξεχωριστού, με τα μερίδια στις Συμβάσεις Παραχώρησης, επιτρέπει στους ομίλους να ανεβάσουν το fair value, να αντλήσουν ευκολότερα χρηματοδότηση με εγγύηση αυτές τις ροές κ.α. Η Ελλάκτωρ έχει ήδη την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ΑΒΑΞ προχωρά σε ανάλογες κινήσεις.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει, μεταξύ άλλων, το 100% στις εταιρείες παραχώρησης «ΝΕΑ ΟΔΟΣ» (αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ και Ιόνια Οδός) και «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ», ενώ διατηρεί ποσοστό 17% και στην ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ. Παράλληλα, κατέχει το 32,46% της εταιρείας παραχώρησης «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ», που έχει αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Περαιτέρω, μέσω της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, ο Όμιλος συμμετέχει με ποσοστό 70% στην Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου – HELLAS SMARTICKET ΑΕ καθώς και στην ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΗΠΕΙΡΟΥ ΜΑΕΧ με ποσοστό συμμετοχής 100% η οποία έχει αναλάβει το έργο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Ηπείρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρχές του 2021 έγινε η έναρξη υλοποίησης της ΣΔΙΤ για την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα του ομίλου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει συμμετάσχει στην κατασκευή και λειτουργία δέκα (10) σταθμών αυτοκινήτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider