Ελλάδα
21-06-2021 | 09:00

Στη νέα ψηφιακή εποχή περνούν υπουργείο Υποδομών και μεγάλα έργα

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Πέραν της στροφής σε εναλλακτικές υποδομές, τις λεγόμενες «έξυπνες», όπως τις χαρακτηρίζουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (πέρασμα από τα οδικά έργα σε σιδηροδρομικά, λιμενικά, συνδέσεις κομβικών λιμένων με τρένο και δρόμους, αντιπλημμυρικά, Μετρό κ.α.), φαίνεται ότι επίκειται και στροφή στη χρήση της νέας τεχνολογίας.

Έτσι, στη νέα ψηφιακή εποχή «περνάει» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της «νέας γενιάς υποδομών» που απαιτούν εξοικονόμηση πόρων, χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση έργων, ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς.

Όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών, το περίφημο μοντέλο BIM (Building Information Modeling), δηλαδή η νέα ψηφιακή μέθοδο κατασκευής και λειτουργίας των δημοσίων έργων, αναμένεται προσεχώς να βρει εφαρμογή σε αρκετά projects. Η αρχή, σύμφωνα με όσα ήδη έχουν αναφερθεί, γίνεται με το μεγάλο έργο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Ωστόσο, ήδη στα σχέδια των στελεχών του αρμόδιου υπουργείου είναι σε βάθος χρόνου η επέκταση της χρήσης του BIM και της νέας τεχνολογίας που αυτό πρεσβεύει και σε υποδομές που σχετίζονται με τον σιδηρόδρομο και άλλα έργα.

Στο «στρατηγείο» της Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε στου Παπάγου, «κοιτούν» ήδη στην επόμενη δεκαετία καθώς θεωρούν ότι βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, στο «κλείσιμο ενός κύκλου έργων», καθώς μέσα στα επόμενα χρόνια το τοπίο θα αλλάξει ριζικά. Αυτό δεν θα συμβεί μόνο με την προώθηση συγκεκριμένων υποδομών αλλά και με την τεχνολογίας η οποία θα κάνει ακόμα πιο αισθητή την παρουσία της. Στην κατεύθυνση αυτή «κουμπώνει» και η αξιοποίηση BIM, που σημαίνει, όπως είχε δηλώσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στο πρόσφατο φόρουμ των Δελφών, «να έχουμε περισσότερα έργα, υψηλότερη ποιότητα, μικρότερο κόστος, σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα».

Μέσα στο άμεσο χρονικό διάστημα το Υπουργείο Υποδομών θα βγάλει στον αέρα διαγωνισμό για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα τρέξει το BIM, ενώ ήδη έχει υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την εκπαίδευση στελεχών για τη ψηφιακή μετάβαση στον τομέα των κατασκευών. 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει ήδη τη χρήση της πλατφόρμας των BIM στα δημόσια έργα και έχει ήδη συστήσει ειδική ευρωπαϊκή ομάδα εργασίας. Σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες προγράμματα αυτού του είδους είναι προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς και είναι πιθανόν στο -όχι και τόσο μακρινό- ακόμη και η ίδια η καταβολή ευρωπαϊκών κονδυλίων να συνδέεται με τη χρήση των BIM. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είχε σημειώσει ότι πρέπει από τη μία ο ιδιωτικός τομέας να επενδύσει στην προώθηση των BIM και από την άλλη οι υπηρεσίες του Δημοσίου να προετοιμαστούν, ακόμη και εάν αυτό «ξεβολέψει» παλιότερες γενιές.

Το μοντέλο BIM (Building Information Modeling) έχει να κάνει με μια σύγχρονη ψηφιακή προσομοίωση για την κατασκευή έργων υποδομής καλύπτει κενό σε μελέτες, επιφέρει εξοικονόμηση πόρων, χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση έργων, ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς. η επικείμενη αυτή ψηφιακή μετάβαση θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, θα προσελκύσει ταλαντούχους νέους και μάλιστα, η τάση αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμα βήμα προς την ίαση της ανοιχτής πληγής του brain drain. Πρόκειται επί της ουσίας για καινοτόμες υπηρεσίες, μοντέρνα ψηφιακά εργαλεία της τεχνολογίας, που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα στις υποδομές με οφέλη σε χρόνο, κόστος και ποιότητα των κατασκευών/υποδομών σε όλα τα στάδια ζωής του έργου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.