Δάνεια με αρνητικό επιτόκιο θα χορηγεί ο ESM στις χώρες που θα υποβάλουν αίτημα για πιστωτική γραμμή, στο πλαίσιο του νέου εργαλείου για την αντιμετώπιση του αντίκτυπου της πανδημίας (Pandemic Crisis Support).

Σύμφωνα με ανάρτηση του οικονομικού διευθυντή του ESM, Κάλιν Άνεβ Γιάνσε, το επιτόκιο που θα πληρώσει μία χώρα, η οποία θα ζητήσει 7ετές δάνειο, θα είναι -0,07% με τα σημερινά δεδομένα, καθώς το κόστος δανεισμού του ESM από τις αγορές για ομόλογα αυτής της διάρκειας είναι -0,21% (μέσος όρος τελευταίου τριμήνου), στο οποίο προστίθεται ένα ετήσιο περιθώριο 0,1%, μία εφάπαξ προμήθεια 0,25% (που αντιστοιχεί σε 0,036% ετησίως) και μία ετήσια προμήθεια 0,005%.

Αυτό σημαίνει ότι στις χώρες θα επιστρέφονται χρήματα, γεγονός που καθιστά το Pandemic Crisis Support πολύ ελκυστικό, δήλωσε ο αξιωματούχος του ESM. Αν μία χώρα ζητήσει 10ετές δάνειο, το επιτόκιο που θα πληρώσει θα είναι οριακά μεγαλύτερο από το μηδέν (0,08%), με το κόστος δανεισμού του ESM από τις αγορές να ανέρχεται στο -0,05% και σε αυτό να προστίθενται, όπως και στην περίπτωση του 7ετούς ομολόγου, το ετήσιο περιθώριο και οι προμήθειες.

Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή του ESM, για 11 από τις 19 χώρες της Ευρωζώνης ο δανεισμός τους μέσω του ESM για τη χρηματοδότηση άμεσων και έμμεσων δαπανών υγείας που συνδέονται με τον κορονοϊό θα είναι φθηνότερος από τον απευθείας δανεισμό των ίδιων των χωρών από τις αγορές, καθώς θα πλήρωναν υψηλότερο επιτόκιο.

Επιπλέον, σημειώνει, αν μία χώρα ζητήσει μία πιστωτική γραμμή από τον ESM, θα μπορούσε να έχει ένα δίχτυ ασφαλείας για τη χρηματοδότησή της και να αμβλύνει μέρος της πίεσης στις αποδόσεις των ομολόγων του από τις νέες εκδόσεις τίτλων που σχεδιάζονται.

Τα «κοινωνικά ομόλογα»

Ο Κάλιν Άνεβ Γιάνσε ανέφερε ότι ο ESM εργάζεται για να χαρακτηριστούν «κοινωνικά ομόλογα» (social bonds) αυτά που θα εκδώσει για τη χρηματοδότηση άμεσων και έμμεσων δαπανών υγείας που οφείλονται στην κρίση του κορονοϊού.

Ο μηχανισμός Pandemic Crisis Support του ESM δίνει τη δυνατότητα στις χώρες της Ευρωζώνης να ζητήσουν πιστωτική γραμμή που αντιστοιχεί στο 2% του ΑΕΠ τους και είναι σε λειτουργία από τις 15 Μαΐου.