Η αντίστροφη μέτρηση των 60 μηνών για την ολοκλήρωση του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», ξεκινά και επίσημα σήμερα, Σάββατο, με την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κρήτη και την παρουσία του στην τελετή θεμελίωσης. 

Με την τελετή θεμελίωσης θα ξεκινήσουν από την ΤΕΡΝΑ τα κυρίως έργα κατασκευής, συνολικού κόστους 480 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ενός σύγχρονου διεθνούς αερολιμένα που θα καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες του νησιού.

Με την έναρξη των εργασιών ξεκινά να μετρά αντίστροφα ο χρόνος και για την 35ετή παραχώρηση στην κοινοπραξία του αεροδρομίου στην οποία συμμετέχουν το ελληνικό Δημόσιο με 45,9% και η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR Airports με 54,1%. 

Σημειώνεται ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου, ο οποίος βρίσκεται εντός της πόλης του Ηρακλείου, αποτελεί σήμερα το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ακολουθώντας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Εξυπηρετώντας μόνο το 2019 περί τους 8,1 εκατομμύρια επιβάτες, το «Νίκος Καζαντζάκης» έχει ήδη ξεπεράσει κατά πολύ τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης.

Τι θα περιλαμβάνει το νέο αεροδρόμιο

Έτσι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα έχει αυξημένη λειτουργική δυναμικότητα, διαθέτοντας κεντρικό κτήριο επιφάνειας 72.000 τμ σε πέντε επίπεδα, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.

Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα. Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.

Το έργο προβλέπει ακόμη 11 κτήρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου. Παράλληλα προβλέπεται η κατασκευή χώρων στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων, εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας και χώρο εμπορικών χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων.

Τοπικά έργα

Εκτός από το αεροδρόμιο, το έργο περιλαμβάνει και μια σειρά από τοπικά έργα και οδούς σύνδεσης, όπως:

  • Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo.
  • Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18km, 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος.
  • Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από τη νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ - Αεροδρομίου.
  • Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 5km, με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος.
  • Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5km.
  • Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20km.

Οι θέσεις εργασίας

Υπολογίζεται ότι κατά την περίοδο της κατασκευής θα δημιουργηθούν περί τις 1.500 θέσεις εργασίας.  Η στελέχωση της Εταιρείας του Αεροδρομίου, θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη , ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.