Τις τελευταίες δεκαετίες το πλαστικό έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. Από τα πλαστικά καλαμάκια που χρησιμοποιούμε για να πιούμε τον χυμό μας μέχρι τις πλαστικές σακούλες που κάνουμε τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ και τα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα.

Η χρήση του, όμως, ξεπέρασε τα επιτρεπόμενα όρια για την εύρυθμη λειτουργία του πλανήτη, με αποτέλεσμα το πλαστικό να μολύνει πλέον το περιβάλλον. Η Lidl Ελλάς έχοντας συνείδηση των επιπτώσεων της αλόγιστης χρήσης του πλαστικού έχει ξεκινήσει μια μάχη απέναντι στο πλαστικό. Μια μάχη που δείχνει έμπρακτα πως είναι αποφασισμένη να κερδίσει. 

Δεν είναι τυχαίο πως η Lidl Ελλάς ήταν η πρώτη επιχείρηση οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα που απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 31.12.2019 τα πλαστικά μίας χρήσης όπως καλαμάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες.

Ως μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων, αναγνωρίζει την ευθύνη που της αναλογεί για το περιβάλλον. Για το λόγο αυτό, έχει δεσμευτεί έως το 2025 να μειώσει κατά 20% την κατανάλωση πλαστικών και να καταστήσει το 100% των συσκευασιών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο μέγιστο ανακυκλώσιμο.
Αυτά τα μέτρα αποτελούν μέρος του REset Plastic, της διεθνούς στρατηγικής της για το πλαστικό, η οποία ξεκίνησε το 2018 από τον Όμιλο Schwarz με κοινό όραμα το «Λιγότερο πλαστικό - Κλειστοί Κύκλοι πρώτων υλών».

Ας δούμε, όμως, αναλυτικά τους βασικούς τομείς της στρατηγικής REset Plastic και τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί, αλλά και προγραμματίσει για το μέλλον η Lidl Ελλάς για την μάχη της ενάντια στο πλαστικό.

.....

Τα πέντε στάδια δράσης της στρατηγικής Reset Plastic:

REduce / Μείωση: Αποφυγή της χρήσης πλαστικού, όπου είναι εφικτό και βιώσιμο.
REdesign / Επανασχεδιασμός: Τα προϊόντα και οι συσκευασίες σχεδιάζονται ώστε να είναι ανακυκλώσιμα/ες για να κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας. 
REcycle / Ανακύκλωση: Συλλογή, διαλογή, ανακύκλωση και κλείσιμο του κύκλο ζωής των πρώτων υλών.
REmove / Απομάκρυνση: Υποστήριξη της απομάκρυνσης πλαστικού από το περιβάλλον σε συνεργασία με τους εταίρους "Project Stop" και "One Earth - One Ocean e.V.". 
REsearch / Έρευνα: Επένδυση στην έρευνα, ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και ενημέρωση για την ανακύκλωση και την προστασία των φυσικών πόρων. 

Ας δούμε, τώρα αναλυτικά τις σχετικές ενέργειες της Lidl Ελλάς:

Plastic-free Σαντορίνη

..

Η Σαντορίνη είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο τουρισμού και φυσικής ομορφιάς για αυτό και επιλέχτηκε ως κεντρικό κομμάτι της καμπάνιας της Lidl Ελλάς. Το «Plastic Free Santorini» δεν αποτελεί ένα εγχώριο, αλλά ένα παγκόσμιο περιβαλλοντικό μήνυμα.

Η καμπάνια περιλάμβανε τόσο ειδικά διαμορφωμένη επικοινωνία σε σημεία υψηλής τουριστικής κίνησης, όπως αεροδρόμια, λιμάνια και διαδίκτυο όσο και προώθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο νησί, καθώς και άμεσες παρεμβάσεις στις παραλίες, σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, το οποίο έχει αναπτύξει συστηματική και εκτενή δράση για την προστασία ακτών σε όλη την Ελλάδα.

....

Στο πλαίσιο αυτό, το τριήμερο 25-27 Σεπτεμβρίου εκπρόσωποι της Lidl Ελλάς, μαζί με συνεργάτες και εθελοντές του Ιδρύματος προχώρησαν σε υποβρύχιους καθαρισμούς σε συνεργασία με την τοπική μη κερδοσκοπική οργάνωση «Dive In Action» στον Όρμο Αμμουδιού και στον βυθό της Περίσσας, ενώ ακολούθησαν παράκτιοι καθαρισμοί στις παραλίες Καμάρι, Μονόλιθος και Περίσσα. 

Παράσταση «Τέσσερις Εποχές» στην Εθνική Λυρική Σκηνή

...

Το φιλί της Άνοιξης Α. Βιδαλάκης, Κ. Μαυρογεώργη, φωτογραφία © V. Isaeva

H Lidl Ελλάς πραγματοποίησε μια συνεργασία σταθμό με έναν τόσο σημαντικό φορέα της τέχνης όπως η Εθνική Λυρική Σκηνή ανεβάζοντας την παράσταση «Τέσσερις Εποχές».

Με αφορμή κι όχημα την κυκλικότητα του χρόνου, η παράσταση Τέσσερις εποχές βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Βιβάλντι πραγματεύεται με έξυπνο και ευφάνταστο τρόπο τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης της Lidl Ελλάς. Θέματα όπως η μείωση του πλαστικού, η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία ζωντανεύουν στη σκηνή με μοναδικό τρόπο. Η ιδέα της ανακύκλωσης βρίσκεται στον πυρήνα της δραματουργίας της παράστασης, ενώ είδη μιας χρήσης, από πλαστικές σακούλες και μπουκάλια μέχρι πλαστικά καλαμάκια και γάντια, μεταμορφώνονται σε εντυπωσιακά κοστούμια.

Σχεδιασμός νέας οικολογικής συσκευασίας

Στο πλαίσιο του στόχου της για 20% λιγότερο πλαστικό έως το 2025, η Lidl Ελλάς μείωσε στα παραδοσιακά ελληνικά έτοιμα γεύματα «Chef Select» το πλαστικό του περιέκτη, καταργώντας ταυτόχρονα το πλαστικό καπάκι, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο συνολική μείωση πλαστικού κατά 43,24% ανά συσκευασία. 

Στήριξη του έργου αντιρρύπανσης και καθαρισμού του Θερμαϊκού κόλπου

H Lidl Ελλάς ανέλαβε για μία ακόμη φορά να καλύψει μέρος των εξόδων για τον καθαρισμό του Θερμαϊκού κόλπου από το ειδικά διαμορφωμένο αντιρρυπαντικό σκάφος "Αλκίππη" της North Aegean Slops Α.Ε. 

..

Συγκεκριμένα η Lidl Ελλάς ανέλαβε να στηρίξει την προσπάθεια του Yφυπουργείου Μακεδονίας - Θράκης για την απομάκρυνση των επιπλεόντων απορριμμάτων, του φυτοπλαγκτόν και της κόκκινης παλίρροιας, που επιβαρύνουν τον παραλιακό άξονα της Θεσσαλονίκης. Η περισυλλογή αντικειμένων και κηλίδων ξεκινά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και επεκτείνεται στη θαλάσσια περιοχή του Μεγάρου Μουσικής, της Αγίας Τριάδας και του Δέλτα των ποταμών Αξιού, Λουδία, Αλιάκμονα. 

Κατάργηση πλαστικής σακούλας μιας χρήσης

Η Lidl Ελλάς αντικατέστησε το 2018 τις πλαστικές σακούλες μια χρήσης µε µια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, ανθεκτικότερη, η οποία αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωµένα υλικά, είναι 100% ανακυκλώσιµη και στην οποία µπορούν να τοποθετηθούν προϊόντα βάρους 10 κιλών. 

Απόσυρση πλαστικών μιας χρήσης
Η Lidl Ελλάς είναι η πρώτη επιχείρηση οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα που απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 31.12.2019 τα πλαστικά μίας χρήσης, όπως καλαµάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες.

SUP Free Hackathon
Ο μαραθώνιος καινοτομίας SUP Free hackathon είναι η πρώτη δράση ανοιχτής καινοτομίας στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης» η οποία θα ξεδιπλωθεί σε λίγο καιρό. Στόχος του είναι η ενεργοποίηση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων για τη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων που αξιοποιούν την τεχνολογία, για να συμβάλλουν σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης. 

.

Η δράση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ενεργειών που αφορούν την ανοιχτή καινοτομία. Το εργαστήριο SUP Free Innovation Lab, το οποίο υποστηρίζεται από τη Lidl Ελλάς, έχει ως στόχο την προώθηση  νέων αναπτυσσόμενων τεχνολογιών (disrupting technologies) σε θέματα αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Πρόσωπα

Η Lidl Ελλάς γνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να είμαστε όλοι μαζί σε αυτή την μάχη κόντρα στο πλαστικό. Για αυτό υποστηρίζει την προσπάθεια 40 προσώπων, από το φάσμα της επιστήμης, του αθλητισμού, της τέχνης, των επιχειρήσεων και του κοινωφελούς χώρου, να τονίσουν την ανάγκη να δημιουργήσουμε μία συμμαχία υπέρ της ζωής χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.

.

Η μάχη απέναντι στο πλαστικό και υπέρ του περιβάλλοντος δεν είναι μια μάχη που αφορά μόνο την Lidl Ελλάς. Είναι μια μάχη που αφορά όλους μας. Με μπούσουλα τις παραπάνω ενέργειες μπορούμε όλοι μαζί να πετύχουμε μια τεράστια νίκη για το περιβάλλον.