Κανονικά προχωρά ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενός πολύπαθου έργου που μετρά πολλές καθυστερήσεις.

Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που «τρέχει» οκτώ ολόκληρα χρόνια, ενώ έχουν σημειωθεί ήδη επτά αναβολές.

Κι όμως, μετά από τόσες ολιγωρίες, το απόγευμα της Παρασκευής το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε πως παρέλαβε μια δεσμευτική προσφορά για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της. Τη δεσμευτική προσφορά κατέθεσε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στις 10 Δεκεμβρίου, οι κοινοπραξίες ROADIS - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και VINCI - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, υποβάλλοντας αίτημα να εκδοθεί προσωρινή διαταγή για να δοθεί παράταση στον διαγωνισμό. Το ανώτατο δικαστήριο δεν έκανε δεκτό το αίτημα των δύο κοινοπραξιών για την έκδοση προσωρινής διαταγής, ωστόσο θα συζητήσει στις 21 Δεκεμβρίου την εκδίκαση των αιτήσεων για ασφαλιστικά μέτρα. Αυτός είναι και ο λόγος που το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα προχωρήσει στην αποσφράγιση της δεσμευτικής προσφοράς, έως ότου προχωρήσουν οι διαδικασίες στο ΣτΕ.

«Το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα προβεί στην αποσφράγιση της Δεσμευτικής Προσφοράς, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις από 10.12.2020 προσωρινές διαταγές της Προέδρου του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες χορηγήθηκαν κατόπιν των ασκηθεισών, ενώπιον της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων από τους Προεπιλεγέντες Επενδυτές ROADIS Transportation Holding S.L.U.-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. και VINCI HIGHWAYS S.A.S - VINCI CONCESIONES S.A.S - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. Η συζήτηση των παραπάνω αιτήσεων έχει οριστεί για την 21/12/2020», ανέφερε το Ταμείο στην ανακοίνωσή του την Παρασκευή.

Την ίδια ώρα πηγές της αγοράς σχολιάζουν στο insider.gr πως οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας δεν αποτελούν ένα επιπλέον εμπόδιο. «Πρόκειται για θέματα διαδικαστικά που  πρέπει να επιλυθούν. Ο διαγωνισμός προχωράει κανονικά», τονίζουν.

Τι έχει γίνει ως τώρα

Στην όγδοη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας των Θεσμών για την πορεία της ελληνικής οικονομίας – η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα στα τέλη Νοεμβρίου – υπάρχει ειδική μνεία στις αποκρατικοποιήσεις και δη στην Εγνατία Οδό.

Όπως διαπιστώνουν οι Θεσμοί, παρά τα πολλαπλά ανοιχτά μέτωπα, τους τελευταίους μήνες προχώρησαν κάποια εκκρεμή ζητήματα για τον οδικό άξονα.

Είναι ενδεικτικό ότι στις αρχές Νοεμβρίου τέθηκε σε λειτουργία ένας σημαντικός αριθμός σταθμών πλευρικών διοδίων, ενώ όσο περνά ο καιρός ο αριθμός ολοένα και θα αυξάνεται. Το υπουργείο Υποδομών Και Μεταφορών έχει δεσμευθεί, άλλωστε, πως το σύνολο των σταθμών διοδίων θα έχει τεθεί σε λειτουργία πριν την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες, έχει σημειωθεί πρόοδος και σε άλλα μέτωπα, όπως η αδειοδότηση των 14 σηράγγων που υπολείπονται.

«Παρά το γεγονός ότι η πρόοδος που έχει καταγραφεί είναι μικρότερη του αναμενομένου, οι πρόσφατες δράσεις καταδεικνύουν πως έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού», παρατηρούν οι Θεσμοί στην έκθεσή τους, τονίζοντας επίσης πως θα παρακολουθούν στενά όλες τις διαδικασίες.

Υπενθυμίζεται ακόμη ότι στα τέλη Οκτωβρίου το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου, που θα αναλάβει τα δρομολογήσει τα απαραίτητα βήματα για την υλοποίηση του project της Εγνατίας Οδού.

Η Εγνατία Οδός

Η Εγνατία Οδός είναι ένας αυτοκινητόδρομος που διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα, από Ανατολή σε Δύση, ξεκινώντας από το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία και καταλήγει στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Συγκεκριμένα, εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Η Εγνατία αποτελεί καταλύτη για τις επενδύσεις της Βόρειας Ελλάδας στους τομείς μεταφοράς, βιομηχανίας και τουρισμού. Διευκολύνει σημαντικά το εμπόριο και τη μετακίνηση στην Ελλάδα, φέρνοντας την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία πιο κοντά στο μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, την υπόλοιπη Μακεδονία και τη Θράκη.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο ενώνει τα μεγάλα οικονομικά και βιομηχανικά κέντρα της Δύσης με αυτά της Ανατολής, προσθέτοντας έναν άρρηκτο εμπορικό σύνδεσμο μεταξύ τους. Αποτελεί επίσης συλλεκτήρια οδό για το σύστημα μεταφοράς στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι IV (Βερολίνο-Σόφια- Θεσσαλονίκη), IX (Ελσίνκι-Αλεξανδρούπολη) και Χ (Βιέννη-Βελιγράδι- Θεσσαλονίκη) καταλήγουν στην Εγνατία Οδό.

Η Εγνατία Οδός εξυπηρετεί:

-Το 36% του πληθυσμού της χώρας

-Το 33% του ΑΕΠ της χώρας

-Το 54% των αγροτικών περιοχών της χώρας

-Το 41% της απασχόλησης της χώρας στον τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου

-Το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας

Η Εγνατία Οδός έχει μήκος 670 χιλιόμετρα.

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.