Πες μου το EdgeRank σου να σου πω ποιος είσαι

Γιώργος Φρίγκας
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αν στη ζωή ισχύει το πες μου τους φίλους σου να σου πω ποιος είσαι, στα κοινωνικά δίκτυα και ειδικά στο Facebook αυτό δεν είναι αρκετό. Το Facebook αποτελεί το πιο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο παγκοσμίως και ειδικά στη χώρα μας σχεδόν μονοπωλεί το ενδιαφέρον του κοινού. Οι Έλληνες περνούν δεκάδες ώρες την εβδομάδα για να επικοινωνήσουν με φίλους και γνωστούς, να παρακολουθήσουν την ειδησεογραφία, να κάνουν πλάκα, να τρολάρουν, να προωθήσουν την επιχείρησή τους ή τις ιδέες τους.
Το δίκτυο φίλων κάποιου στο Facebook είναι μια πρώτη ένδειξη του ποιος είναι και τι παρακολουθεί στο προφίλ του, ωστόσο υπάρχουν πολλά ακόμη στοιχεία που καθορίζουν τη ροή ειδήσεων η οποία εμφανίζεται στιην προσωπική του σελίδα, όπως και το ποιοι τελικά βλέπουν το τι εκείνος κάνει ή δημοσιεύει στο Facebook.
Τι τελικά εμφανίζεται στη σελίδα μας;
Η Facebook αποφασίζει το τι θα προβάλει στο newsfeed μας βασιζόμενη στην ανάλυση του δικτύου μας, με τη βοήθεια του βασικού αλγορίθμου που έχει αναπτύξει, του EdgeRank. Το EdgeRank κατατάσσει τις επαφές μας και τις δραστηριότητές τους με βάση τη σχέση που έχουν με εμάς και με βάση αυτή την κατάταξη καθορίζει τις ειδήσεις που βλέπουμε στη σελίδα μας.
Είδηση μπορεί να είναι κάθε δραστηριότητα των φίλων σας (ένα post, ένα like, ένα share, ένα comment κ.ο.κ.) και αν μιλήσουμε στη γλώσσα της Ανάλυσης Δικτύων, πρόκειται για τις ακμές που συνδέουν τους διάφορους κόμβους. Η τιμή που δίνει ο αλγόριθμος EdgeRank σε κάθε είδηση δεν έχει μια απόλυτη τιμή, αλλά διαφέρει για τον κάθε χρήστη του Facebook και εξαρτάται από τη διάδραση μεταξύ χρηστών.
Το σκεπτικό είναι ότι στο timeline μας δεν είναι δυνατόν και κυρίως δεν μας ενδιαφέρει να παρακολουθούμε τα πάντα, επομένως χρειαζόμαστε έναν τρόπο να φιλτράρουμε το τι εμφανίζεται, πότε και με ποια σειρά. Στην πραγματικότητα, στο timeline μας δεν εμφανίζεται περισσότερο από το 0,2% των πιθανών ειδήσεων του δικτύου μας (δηλ. των δραστηριοτήτων των φίλων μας).
Πως λειτουργεί ο αλγόριθμος
Η βασική ιδέα πίσω από τον αλγόριθμο EdgeRank είναι απλή. Για να αποφασίζει το Facebook τι θα δούμε και τι όχι υπολογίζει τρεις βασικούς παράγοντες:
- Το πόσο στενά είμαι συνδεδεμένος με έναν άλλο κόμβο του δικτύου μου (Affinity Score)
- Τη βαρύτητα των δραστηριοτήτων των φίλων μας (Edge Weight)
- Το πόσος χρόνος έχει περάσει από τη δημοσίευση της κάθε είδησης (Time Decay)
Στην ουσία η Facebook έρχεται και αξιολογεί το πόσο καλά "γνωριζόμαστε" με τους φίλους μας. Κάτι τέτοιο το εξαρτά από τις διαδράσεις που εντοπίζει μεταξύ μας, δηλ. πόσο συχνά κάνουμε chat ή ανταλλάσουμε μηνύματα, πόσα likes, shares και comments κάνουμε σε δραστηριότητες των φίλων μας και αντίστροφα, πόσους κοινούς φίλους έχουμε μεταξύ μας κοκ.
Στη συνέχεια, αξιολογεί τη βαρύτητα της κάθε δραστηριότητας, ανάλογα με το είδος της (δημοσίευση, σχόλιο, like, share, comment), αλλά και το πόσοι χρήστες έχουν αλληλεπιδράσει με τη δραστηριότητα αυτή και με ποιον τρόπο (μια είδηση με πολλά likes ή comments θα εμφανιστεί σε περισσότερους χρήστες και πιο ψηλά στο newsfeed τους). Επίσης, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι οι διάφορες δραστηριότητες στο Facebook δεν έχουν την ίδια βαρύτητα, π.χ. τα σχόλια είναι πιο σημαντικά από τα likes, τα shares πιο σημαντικά από τα comments κοκ.
Τέλος, η Facebook ενσωματώνει στην αξιολόγησή της τον παράγοντα χρόνο: όσο παλιώνει μια είδηση, τόσο μειώνεται η σημασία της.
Τι κάνουμε αν θέλουμε να μας «βλέπουν» περισσότεροι
Με βάση τα παραπάνω, γίνεται κατανοητό ότι το να «βλέπουν» τελικά οι φίλοι μας τις δραστηριότητες (και ειδικά τις δημοσιεύσεις μας) στο newsfeed μας δεν είναι απλή υπόθεση. Προϋποθέτει ότι είμαστε ενεργοί στο Facebook, ότι αναπτύσσουμε την ψηφιακή μας κοινωνικότητα και ότι έχουμε όντως κάτι σημαντικό να πούμε.
Μάλιστα, δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι όσο πιο «κοινωνικός», επιδραστικός ή δημοφιλής είναι ένας φίλος μας, τόσο περισσότερο θα πρέπει να παλέψουμε για να δει κάτι που θα ποστάρουμε στο feed του. Αλλά στο σημείο αυτό, έχω πολλά ακόμη να πω και πολλές συμβουλές να δώσω σε όσους προσπαθούν να αναπτύξουν τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες με τη βοήθεια του Facebook.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider