Καύσιμα: Νέα άνοδο στις τιμές αναμένει η αγορά – Έρχεται δύσκολο καλοκαίρι

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Καύσιμα: Νέα άνοδο στις τιμές αναμένει η αγορά – Έρχεται δύσκολο καλοκαίρι
Εν όψει του καλοκαιριού, εκπρόσωποι της αγοράς δηλώνουν «παγωμένοι» καθώς, όπως εξηγούν, σε περιόδους διακοπών όπως είναι τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και το καλοκαίρι, οι τιμές είθισται ούτως ή άλλως να καταγράφουν άνοδο. Φέτος, ωστόσο, οι ανατιμήσεις θα επιβληθούν πάνω στις υπάρχουσες υψηλές τιμές.

Η πορεία των τιμών των καυσίμων προοιωνίζεται ένα δύσκολο καλοκαίρι με την εγχώρια αγορά να δηλώνει ότι «βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο» και τη διεθνή αγορά να αναμένει παρατεταμένη περίοδο υψηλών τιμών στο Brent, ακόμη και εάν η παγκόσμια οικονομία περιέλθει σε ύφεση διαρκείας.

Οι τιμές των καυσίμων κίνησης βαίνουν αυξανόμενες με τους καταναλωτές σε ορισμένα νησιά να αγοράζουν την απλή αμόλυβδη πάνω από 2,6 ευρώ το λίτρο ενώ η μέση πανελλαδική τιμή έχει σκαρφαλώσει πάνω από τα 2,22 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιεί καθημερινά το υπουργείο Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων διαμορφώνεται στα 2,227 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στα 1,888 ευρώ το λίτρο. Στα νησιά, ειδικά στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, σε πολλές περιπτώσεις οι τιμές ξεπερνούν τα 2,6 ευρώ το λίτρο με τη Νίσυρο, τη Σύμη ή τη Νάξο και την Αμοργό να συγκαταλέγονται μεταξύ των περιοχών όπου εντοπίζονται πρατήρια με ιδιαίτερα υψηλές τιμές.

Η πορεία της τιμής του Brent και η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, τα οποία βρίσκονται κοντά στην απόλυτη ισοτιμία, προμηνύουν ότι οι τιμές στην εγχώρια αγορά δεν αναμένεται να μειωθούν σύντομα, αντίθετα, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς θα καταγράψουν νέα άνοδο μέσα στις επόμενες ημέρες.

Εν όψει του καλοκαιριού, εκπρόσωποι της αγοράς δηλώνουν «παγωμένοι» καθώς, όπως εξηγούν, σε περιόδους διακοπών όπως είναι τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και το καλοκαίρι, οι τιμές είθισται ούτως ή άλλως να καταγράφουν άνοδο. Φέτος, ωστόσο, οι ανατιμήσεις θα επιβληθούν πάνω στις υπάρχουσες υψηλές τιμές. Το επίδομα καυσίμων και η οριζόντια έκπτωση στην τιμή του diesel κίνησης μετριάζει κάπως την ξέφρενη πορεία των τιμών αλλά όπως αναφέρουν παράγοντες της ελληνικής αγοράς, ουσιαστική λύση κατά την περίοδο της κρίσης θα αποτελέσει μόνη η μείωση του ΦΠΑ ή του ΕΦΚ.

Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα μέσω οριζόντιων μειώσεων. «Η κυβέρνηση πρέπει να σπάσει τα αβγά και να πάρει το ρίσκο. Ή θα μειώσει τον ΦΠΑ ή θα μειώσει κατά το ήμισυ τον ΕΦΚ κατά την περίοδο της κρίσης», ανέφερε ενώ ανέδειξε και το θέμα της αισχροκέρδειας σημειώνοντας ότι δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής στοιχεία αναφορικά με τα ποσά και τις επιχειρήσεις στις οποίες εντοπίζονται οι παραβάσεις κατά τους ελέγχους που έχει ξεκινήσει το υπουργείο Ανάπτυξης.

«Δισεκατομμύρια κινούνται κάτω από το τραπέζι. Αυτοί εάν πληρώσουν ολόκληρο βυτίο πρόστιμο, δεν τους νοιάζει. Πρέπει να είναι αυστηρή η κυβέρνηση με όλους αυτούς», είπε η κ. Ζάγκα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ελλάδα κατατάσσεται στην όγδοη θέση με την υψηλότερη τιμή για την απλή αμόλυβδη ακολουθώντας το Χόνγκ-Κόνγκ, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη θέση, τη Νορβηγία, τη Δανία, την Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, το Μονακό, τη Φιλανδία και την Ισλανδία. Χαρακτηριστικό είναι ότι η Ελλάδα καταγράφει αισθητά υψηλότερες τιμές σε σχέση με άλλες «παραδοσιακά ακριβές» χώρες όπως είναι για παράδειγμα, το Βέλγιο, η Ελβετία ή η Γαλλία.

Η αρνητική αυτή πρωτιά της Ελλάδας αποδίδεται στην υψηλή φορολογία η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 55% της τελικής τιμής ενώ λίγο πιο ευνοημένοι είναι οι καταναλωτές σε κάποια νησιά του Βορείου Αιγαίου όπου λόγω μεταναστευτικού είχε επιβληθεί ο μειωμένος φόρος κατανάλωσης (στο 17%) με την τιμή πώλησης της αμόλυβδης να κινείται μεν πάνω από τα 2 ευρώ αλλά αρκετά κάτω από τα 2,6 ευρώ όπως συμβαίνει σε άλλα νησιά.

Διεθνείς αναλυτές προβλέπουν ότι ακόμη και εάν η παγκόσμια οικονομία διέλθει παρατεταμένη ύφεση, οι τιμές ενδέχεται να μην σημειώσουν αξιοσημείωτη πτώση. Σύμφωνα με το Bloomberg,αυτό αποδίδεται εν μέρει στο γεγονός ότι η ύφεση πιθανότητα θα ήταν πιο ήπια και θα θύμιζε περισσότερο τις κρίσεις του 1990 και του 2001 αντί της ύφεσης του 2008. Μια τέτοια ύφεση, όπως σημειώνουν σίγουρα θα επηρεάσει τη ζήτηση πετρελαίου, αποδυναμώνοντας απλώς την ανάπτυξή της αλλά πιθανότητα δεν θα οδηγήσει σε ετήσια μείωση της παγκόσμιας ζήτησης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καύσιμα: Υψηλές τιμές διαρκείας βλέπει η αγορά – Νέες ανατιμήσεις στη βενζίνη

Καύσιμα: Σε αδιέξοδο καταναλωτές και επιχειρήσεις - Αγορά και κυβέρνηση αναζητούν τη χρυσή τομή κατά των υψηλών τιμών

Οι ΗΠΑ προτείνουν επιβολή δασμών αντί εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

gazzetta
gazzetta reader insider insider