ΒΟΑΚ: «Πράσινο φως» στους περιβαλλοντικούς όρους του οδικού ΣΔΙΤ των 360 εκατ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΒΟΑΚ: «Πράσινο φως» στους περιβαλλοντικούς όρους του οδικού ΣΔΙΤ των 360 εκατ. ευρώ
Την έγκριση περιβαλλοντικών μελετών για το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» στους Νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου της Περιφέρειας Κρήτης έδωσε το ΥΠΕΝ. Έρχεται και η διαδικασία κατάθεσης προσφορών

Την έγκριση περιβαλλοντικών όρων για το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη» στους Νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου της Περιφέρειας Κρήτης του ΒΟΑΚ έδωσε το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Πρόκειται για το οδικό τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, μήκους 22,5 χιλιομέτρων, του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που θα δημοπρατηθεί μέσω ΣΔΙΤ, ύψους περίπου 360 εκατ. ευρώ, για το οποίο αναμένονταν το «πράσινο φως» των περιβαλλοντικών μελετών.

Με το ΥΠΕΝ να αποφασίζει την «έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, μέτρων, προϋποθέσεων, ορίων και περιορισμών που ακολουθούν, η καθολική εφαρμογή και τήρηση των οποίων, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση (μελέτη – κατασκευή – λειτουργία – εκμετάλλευση – συντήρηση), του κάτωθι περιγραφόμενου έργου: “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολης, Νομών Ηρακλείου και Λασιθίου”, και καθίσταται υποχρεωτική για όλους όσους σχετίζονται με την υλοποίηση».

Κατά συνέπεια, άλλο ένα σημαντικό βήμα έγινε και ανοίγει ο δρόμος για την κατάθεση προσφορών για το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ «κομμάτι» του νέου αυτοκινητόδρομου Κρήτης, με τους υποψήφιους ανάδοχους να εκτιμάται ότι θα κληθούν να καταθέσουν προσφορές στα τέλη του 2021 ή στις αρχές του 2022, ώστε καλώς εχόντων των πραγμάτων να προκύψει και ανάδοχος μέσα στην επόμενη χρονιά. Το τμήμα αυτό θα αποτελέσει και το… «βάπτισμα του πυρός» σε επίπεδο των προσφορών από τα συνολικά τρία στα οποία έχει «σπάσει» ο οδικός άξονας.

Υπενθυμίζεται ότι στην επόμενη φάση της διαδικασίας για το έργο έχουν περάσει τα ξής σχήματα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ (με το fund Marguerite), ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Η σύμβαση θα έχει διάρκεια 30 χρόνια, ενώ τα τέσσερα εξ αυτών θα αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου (προβλέπονταν 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου 1,7 χλμ., 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ., 1 cut & cover διπλού κλάδου, 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους).

Ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τις αναγκαίες εργασίες κατασκευής για τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 Km. περίπου), με διαπλάτυνση αυτής (προσθήκη νέου κλάδου) καθώς και νέες χαράξεις (στις περιοχές με μορφολογικές δυσχέρειες), ώστε ακολούθως η οδός να αποκτήσει και να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου.

Στην απόφαση αναφέρονται οι όροι και δεσμεύσεις του ανάδοχου για την περίοδο κατασκευής αλλά και διαχείρισης-συντήρησης του τμήματος, όσα πρέπει να κάνει για να μην επιβαρυνθεί το περιβάλλον, για τη σωστή λειτουργία των εγκαταστάσεων, τις εργασείς συντήρησης, για την ανάπτυξη Κέντρων Εξυπηρέτησης και Συντήρησης (ΚΕΣ), Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και όλα όσα χρειάζονται για την τήρηση της ΑΕΠΟ.

Στο βασικό σχεδιασμό του έργου περιλαμβάνεται:

(i) Το υφιστάμενο οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη και η διαμόρφωση ενιαίας τετράιχνης διατομής πλάτους 21,50m (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις) που αποτελείται από: - 2 λωρίδες κυκλοφορίας/κατεύθυνση συνολικού πλάτους 7,00m (2 Χ 3,50m) - Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) με λωρίδα καθοδήγησης συνολικού πλάτους 2,50m (2 Χ 2,50m) - Κεντρική νησίδα διαχωρισμού της κυκλοφορίας συνολικού πλάτους 2,50m, (συμπεριλαμβανομένων και των λωρίδων καθοδήγησης) με αμφίπλευρο στηθαίο ΣΑΟ τύπου New Jersey.

Η ως άνω διαμόρφωση γίνεται:

α) για το υποτμήμα «Χερσόνησος – Μάλια» (L = 9,3Km) με διαπλάτυνση (προσθήκη νέου κλάδου) της σημερινής δίιχνης οδού,

β) για το υποτμήμα «Μάλια – Νεάπολη» (L = 13Κm) με διαπλάτυνση (αμφίπλευρα) μέχρι το Σίσι και νέα χάραξη μέχρι την Νεάπολη (με υπόγεια και τεχνικά έργα λόγω της μορφολογίας του εδάφους και της περιβαλλοντικής ευαισθησίας της περιοχής).

(ii) Τα επιμέρους σημειακά οδικά τεχνικά έργα (π.χ. σήραγγες, ανισόπεδοι κόμβοι, άνω/κάτω διαβάσεις, τοίχοι αντιστηρίξεις κ.λπ.), με τις τεχνικές λεπτομέρειες σχεδιασμού τους,

(iii) Τα επιμέρους σημειακά υδραυλικά τεχνικά έργα (π.χ. γέφυρες, οχετοί, αγωγοί καθοδήγησης, δίκτυο αποστράγγισης κ.λπ.), με τις τεχνικές λεπτομέρειες σχεδιασμού τους,

(iv) Το Παράπλευρο και Κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 9,6 km., προς αποκατάσταση της πρόσβασης και την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών και χρήσεων, την εξυπηρέτηση της τοπικής κυκλοφορίας και εκατέρωθεν επικοινωνίας, καθώς και την αποσυμφόρηση και σύνδεση της βασικής αρτηρίας με όλες τις κατευθύνσεις.

Από κει και πέρα, εξελίξεις σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα θα πρέπει να περιμένουμε και για τη δημοπράτηση του τμήματος Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, ύψους 140 εκατ. ευρώ (ως δημόσιο έργο, με πόρους από Ταμείο Ανάκαμψης), ενώ το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και τη Χερσόνησο (157 χλμ., κόστος 1,3 δις ευρώ, με σύμβαση παραχώρησης), έχει ακόμα λίγο χρόνο μπροστά του καθώς περιμένει περιβαλλοντικές εγκρίσεις κ.α.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σκρέκας: «Ξεκινάει ο ΒΟΑΚ - Το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Κρήτης»

Ποιο «αιώνιο» οδικό έργο στη Δυτική Αττική πήρε επισήμως «σειρά προτεραιότητας»

Ποιο τμήμα του ΒΟΑΚ μπαίνει σε φάση εκκίνησης

gazzetta
gazzetta reader insider insider