Να μην υπάρξουν άλλα Τέμπη

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

«Όχι μόνο εθνική τραγωδία, αλλά και εθνικό άγος», χαρακτήρισε το θέμα Τέμπη ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου στην εισαγωγική του τοποθέτηση κατά την παρουσίαση του πορίσματος. Εξήγησε πως «σκοπός του πορίσματος ήταν «να αναδείξει τα συστημικά προβλήματα, τις αστοχίες, τις αβελτηρίες και όλα τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στο να μπουν δύο τρένα στην ίδια γραμμή και να συμβεί αυτό το φρικτό δυστύχημα».

Στα λάθη, απαρίθμησε τη σύμβαση 717 «που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2016 και, αν είχε ολοκληρωθεί, θα είχαν μπει τα συστήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που πιθανότατα δεν θα επέτρεπαν στο συγκεκριμένο δυστύχημα να συμβεί», αλλά και δύο ακόμη καθοριστικούς παράγοντες: τη «διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο, καθώς είμαστε ουραγοί στην Ευρώπη σε επενδύσεις στον σιδηρόδρομο» τις οποίες και αναλύει το πόρισμα και «τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό που ήταν κρίσιμο για την ασφάλεια».

Τις περικοπές των μνημονίων στον ΟΣΕ, τις θυμόμαστε. Άλλωστε, τότε έγιναν περικοπές σχεδόν σε όλα: από κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες, έως τις δημόσιες επενδύσεις.

Θυμόμαστε, όμως, (ειδικά οι παλαιότεροι) και το συνεχές δράμα με τις επενδύσεις του ΟΣΕ κατά τα «πλουσιοπάροχα» χρόνια, πολύ πριν έρθουν τα μνημόνια. Ήταν διαχρονικά μία «μαύρη τρύπα» που δεν μπορούσε να αξιοποιήσει τον πακτωλό κοινοτικών κονδυλίων από την εποχή των ΜΟΠ, των ΚΠΣ και του Ταμείου Συνοχής. Τα έργα που προγραμματιζόταν χρονοκαθυστερούσαν, περικόπτονταν και μεταφέρονταν σε επόμενες περιόδους και τα λεφτά πήγαιναν σε άλλες δράσεις, που έτρεχαν καλύτερα. Γιατί, αν έμεναν τα λεφτά συσχετισμένα με επενδύσεις στους σιδηροδρόμους, υπήρχε κίνδυνος να χαθούν, δηλαδή, να μείνουν στο «ράφι» των Βρυξελλών.

Πέρασαν πολλά λεφτά από τα χέρια της Ελλάδας. Επί πολλές δεκαετίες, πακτωλοί κοινοτικού χρήματος έφτασαν. Περίπου 92 δισ. ευρώ επιδοτήσεων «συνοχής» έχει λάβει η χώρα από τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (ΜΟΠ) μέχρι τα ΚΠΣ και τα 2 ΕΣΠΑ που τελείωσαν. Το ποσό ανεβαίνει στα 132 δισ. ευρώ, αν μετρηθεί και το τρέχον ΕΣΠΑ, αλλά και οι επιδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης (μιλάμε μόνο για κοινοτικό χρήμα και μόνο για επιδοτήσεις για έργα και επενδύσεις, όχι για άλλα κονδύλια όπως αγροτικά ή για δάνεια ή για εθνικό χρήμα).

Λεφτά, λοιπόν, υπήρχαν για επενδύσεις στους σιδηροδρόμους. Αλλά, αν δεν τρέχουν τα έργα, το κράτος και οι Βρυξέλλες είναι αναγκασμένες να δώσουν τα λεφτά αλλού, για να μην πάνε χαμένα. Ακόμη και στο ΕΣΠΑ που τώρα κλείνει (2014-2020) χωρίς απώλεια πόρων στο σύνολό του, το σχετικά μικρό ποσό των 657 εκατ. ευρώ που έχει απομείνει με την τελευταία αναθεώρηση για σιδηροδρομικά έργα έχει ύψος πληρωμών μόνο 230 εκατ. ευρώ (δηλαδή στο 36% περίπου της αξία των συμβάσεων). Τα έργα που έμειναν στη μέση, προφανώς, θα πρέπει να γίνουν…. τώρα.

Αλλά και στο πιο παλαιό ΕΣΠΑ (2007- 2014) για ανάλογα έργα δόθηκε τελικά 1 δισ. ευρώ, περιλαμβάνοντας (από τότε) στον σχεδιασμό δράσεις για την ολοκλήρωση της Σηματοδότησης, της Τηλεδιοίκησης και γενικότερα παρεμβάσεων στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη που δεν έγιναν στο σύνολό τους. Στην τρέχουσα περίοδο από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάπτυξης και άλλες πηγές προβλέπονται σημαντικά ποσά, περί τα 1,5 δισ. ευρώ, τα οποία καλούνται πλέον να κλείσουν πολλές διαχρονικές «τρύπες», σε πολύ λίγο χρόνο και με πιο δύσκολους περιορισμούς από την ΕΕ.

Το ζήτημα δεν είναι μόνο στα τρένα. Αν είμασταν ως χώρα καλά προετοιμασμένοι, αν είχαν γίνει όλα στην ώρα τους, αν ο πακτωλός κοινοτικών κονδυλίων αλλά και εθνικών πόρων αξιοποιούνταν εκεί που έπρεπε και αποδοτικά, θα είχαμε καλύτερα τρένα. Όπως θα είχαμε και πιο ασφαλείς δρόμους, όπως θα είχαμε και καλύτερη πρόληψη και αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, κυρίως των πυρκαγιών.

Γιατί, διαχρονικές αστοχίες, αδυναμία απορρόφησης πόρων και καθυστερήσεις υπήρξαν και σε πολλές άλλες υποδομές, αλλά και σε άλλες δράσεις που δεν συνδέονται μόνο με οικονομικά θέματα ή με την ανάπτυξη, αλλά με πολύ πιο καίρια και μη αναστρέψιμα θέματα: με την ασφάλεια των ατόμων, με την ίδια τους τη ζωή. Με την αποτροπή ατυχημάτων και με την επιβίωση των πολιτών όταν κάτι απρόσμενο συμβεί.

Γιατί τα Τέμπη, δείχνουν πως είμαστε σε όρους βασικών υποδομών ανέτοιμοι ως χώρα. Έχουμε πολλές ανάγκες που δεν έχουν εκπληρωθεί. Και τούτο, σε μία Ευρώπη που λόγω των παγκόσμιων αναταράξεων μιλά για λιγότερο χρήμα που θα πάει (κυρίως) σε άλλου τύπου επενδύσεις: αμυντικές, στήριξης βαριάς βιομηχανίας, τομέων στρατηγικής ασφάλειας της ΕΕ.

Τι μπορούμε και τι πρέπει να κάνουμε; Όπως ειπώθηκε και από τους συντάκτες της μελέτης, θα πρέπει αρχικά να ζητήσουμε όλοι, ακόμη και όσοι δεν είμασταν εκεί, μια μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων. Θα πρέπει να αναλογισθούμε τι πρέπει να κάνουμε ως κοινωνία, πολιτεία, επιχειρηματική κοινότητα για να αλλάξει η νοοτροπία που μας έφερε εδώ. Με αρχή τα τρένα και τις ριζικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν και με συνέχεια σε όλους τους τομείς που απαιτούν αναβάθμιση και θεσμική θωράκιση. Για να μην υπάρξουν άλλα Τέμπη…

Όλες οι ειδήσεις

19:50

Τρ. Πειραιώς: Έκτακτη γ.σ. στις 5 Δεκεμβρίου για απορρόφηση της Πειραιώς Holdings

19:39

Μοτοδυναμική: Deal με P.M. TSERIOTIS για το 30% στη θυγατρική Blue Horizon

19:28

Βουλγαρία: Ο αμυντικός προϋπολογισμός για το 2026 θα ανέλθει στα 2,708 δισ. ευρώ

19:17

Απώλειες 1% στις ευρωαγορές με βαρίδι την τεχνολογία

19:09

Πώς η Σουηδία κατάφερε να μειώσει τόσο το κάπνισμα

19:00

Η OB STREEM εξαγοράζει την Med FRIGO Group

18:56

Κυρανάκης: Λύση για χιλιάδες φοιτητές και πολίτες της Θεσσαλονίκης η έναρξη λειτουργίας του Δυτικού Προαστιακού

18:54

Ουκρανικοί πύραυλοι Neptune έπληξαν το λιμάνι Νοβοροσίσκ της Ρωσίας

18:46

Τραμπ: Οι Δημοκρατικοί επαναφέρουν την απάτη Έπστιν - Να ερευνηθούν οι σχέσεις του με τον Κλίντον

18:41

ΟΠΕΚΕΠΕ: Στις 14 οι προφυλακίσεις για εγκληματική οργάνωση - Στους 40 οι κατηγορούμενοι

18:39

ΟΗΕ: Κατηγορεί το Ισραήλ ότι κατασκεύασε «τείχη» στο έδαφος του Λιβάνου

18:37

ΗΠΑ: Ζημιές 9 δισ. δολαρίων για την Ταχυδρομική Υπηρεσία

18:29

Lukoil: Σε συζητήσεις με πιθανούς αγοραστές των περιουσιακών της στοιχείων στο εξωτερικό

18:17

Η ΕΤΜΕ ανέθεσε στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας την κατασκευή πλωτής εξέδρας θαλάσσιας επιτήρησης

18:16

Κυπριακό: Λευκωσία και Βερολίνο συμφώνησαν σε γερμανικό ρόλο για την επανέναρξη των συνομιλιών

18:11

HELMEPA: Νέο Διοικητικό Συμβούλιο και επανεκλογή της Σ. Παληού

18:07

Σουηδία: Νεκροί και τραυματίες από πτώση λεωφορείου σε στάση στο κέντρο της Στοκχόλμης

18:04

Shein: Θα καθυστερήσει το άνοιγμα φυσικών καταστημάτων στη Γαλλία

17:56

Επίσκεψη Μιχαηλίδου σε Πόρο-Γαλατά: Προτεραιότητα οι ανάγκες των οικογενειών

17:49

«Πράσινο φως» από την Επιτροπή στην αναθεώρηση του Εθνικού Πλάνου Ανάκαμψης

17:47

DBRS: Αναβάθμισε την Intralot σε «B (high)» - Θετικό το trend

17:40

Σλοβακία: Η εξαίρεση της Ουγγαρίας από τις κυρώσεις ΗΠΑ στο ρωσικό πετρέλαιο ισχύει και για εμάς

17:38

ΧΑ: Έσπασε το ανοδικό σερί αλλά κράτησε θετικό εβδομαδιαίο πρόσημο

17:29

Mε πτώση 55% το κακάο στο 2025 και χαμηλό 21 μηνών - 3η εβδομάδα απωλειών για τον καφέ Arabica

17:21

Γαλλία: Εκκενώθηκε σιδηροδρομικός σταθμός στο Παρίσι - Συνελήφθη ο δράστης

17:16

Η SIXT μετέτρεψε το Santorini Experience 2025 σε μια διαδρομή γεμάτη εμπειρίες

17:14

Τέμπη: Πόσοι συγγενείς δήλωσαν ότι θέλουν εκταφή - Πότε λήγει η προθεσμία

17:10

Ρωσία: Θραύσματα ουκρανικών drones έπληξαν πυρηνικό σταθμό

17:05

Η Γαλλία εξέφρασε «τη βαθιά της ανησυχία» για τη δίωξη κατά του Ιμάμογλου

16:54

Ανακάμπτει από τις τεχνολογικές πιέσεις η Wall Street

gazzetta
gazzetta reader insider insider