Να μην υπάρξουν άλλα Τέμπη

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

«Όχι μόνο εθνική τραγωδία, αλλά και εθνικό άγος», χαρακτήρισε το θέμα Τέμπη ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου στην εισαγωγική του τοποθέτηση κατά την παρουσίαση του πορίσματος. Εξήγησε πως «σκοπός του πορίσματος ήταν «να αναδείξει τα συστημικά προβλήματα, τις αστοχίες, τις αβελτηρίες και όλα τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στο να μπουν δύο τρένα στην ίδια γραμμή και να συμβεί αυτό το φρικτό δυστύχημα».

Στα λάθη, απαρίθμησε τη σύμβαση 717 «που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2016 και, αν είχε ολοκληρωθεί, θα είχαν μπει τα συστήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που πιθανότατα δεν θα επέτρεπαν στο συγκεκριμένο δυστύχημα να συμβεί», αλλά και δύο ακόμη καθοριστικούς παράγοντες: τη «διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο, καθώς είμαστε ουραγοί στην Ευρώπη σε επενδύσεις στον σιδηρόδρομο» τις οποίες και αναλύει το πόρισμα και «τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό που ήταν κρίσιμο για την ασφάλεια».

Τις περικοπές των μνημονίων στον ΟΣΕ, τις θυμόμαστε. Άλλωστε, τότε έγιναν περικοπές σχεδόν σε όλα: από κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες, έως τις δημόσιες επενδύσεις.

Θυμόμαστε, όμως, (ειδικά οι παλαιότεροι) και το συνεχές δράμα με τις επενδύσεις του ΟΣΕ κατά τα «πλουσιοπάροχα» χρόνια, πολύ πριν έρθουν τα μνημόνια. Ήταν διαχρονικά μία «μαύρη τρύπα» που δεν μπορούσε να αξιοποιήσει τον πακτωλό κοινοτικών κονδυλίων από την εποχή των ΜΟΠ, των ΚΠΣ και του Ταμείου Συνοχής. Τα έργα που προγραμματιζόταν χρονοκαθυστερούσαν, περικόπτονταν και μεταφέρονταν σε επόμενες περιόδους και τα λεφτά πήγαιναν σε άλλες δράσεις, που έτρεχαν καλύτερα. Γιατί, αν έμεναν τα λεφτά συσχετισμένα με επενδύσεις στους σιδηροδρόμους, υπήρχε κίνδυνος να χαθούν, δηλαδή, να μείνουν στο «ράφι» των Βρυξελλών.

Πέρασαν πολλά λεφτά από τα χέρια της Ελλάδας. Επί πολλές δεκαετίες, πακτωλοί κοινοτικού χρήματος έφτασαν. Περίπου 92 δισ. ευρώ επιδοτήσεων «συνοχής» έχει λάβει η χώρα από τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (ΜΟΠ) μέχρι τα ΚΠΣ και τα 2 ΕΣΠΑ που τελείωσαν. Το ποσό ανεβαίνει στα 132 δισ. ευρώ, αν μετρηθεί και το τρέχον ΕΣΠΑ, αλλά και οι επιδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης (μιλάμε μόνο για κοινοτικό χρήμα και μόνο για επιδοτήσεις για έργα και επενδύσεις, όχι για άλλα κονδύλια όπως αγροτικά ή για δάνεια ή για εθνικό χρήμα).

Λεφτά, λοιπόν, υπήρχαν για επενδύσεις στους σιδηροδρόμους. Αλλά, αν δεν τρέχουν τα έργα, το κράτος και οι Βρυξέλλες είναι αναγκασμένες να δώσουν τα λεφτά αλλού, για να μην πάνε χαμένα. Ακόμη και στο ΕΣΠΑ που τώρα κλείνει (2014-2020) χωρίς απώλεια πόρων στο σύνολό του, το σχετικά μικρό ποσό των 657 εκατ. ευρώ που έχει απομείνει με την τελευταία αναθεώρηση για σιδηροδρομικά έργα έχει ύψος πληρωμών μόνο 230 εκατ. ευρώ (δηλαδή στο 36% περίπου της αξία των συμβάσεων). Τα έργα που έμειναν στη μέση, προφανώς, θα πρέπει να γίνουν…. τώρα.

Αλλά και στο πιο παλαιό ΕΣΠΑ (2007- 2014) για ανάλογα έργα δόθηκε τελικά 1 δισ. ευρώ, περιλαμβάνοντας (από τότε) στον σχεδιασμό δράσεις για την ολοκλήρωση της Σηματοδότησης, της Τηλεδιοίκησης και γενικότερα παρεμβάσεων στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη που δεν έγιναν στο σύνολό τους. Στην τρέχουσα περίοδο από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάπτυξης και άλλες πηγές προβλέπονται σημαντικά ποσά, περί τα 1,5 δισ. ευρώ, τα οποία καλούνται πλέον να κλείσουν πολλές διαχρονικές «τρύπες», σε πολύ λίγο χρόνο και με πιο δύσκολους περιορισμούς από την ΕΕ.

Το ζήτημα δεν είναι μόνο στα τρένα. Αν είμασταν ως χώρα καλά προετοιμασμένοι, αν είχαν γίνει όλα στην ώρα τους, αν ο πακτωλός κοινοτικών κονδυλίων αλλά και εθνικών πόρων αξιοποιούνταν εκεί που έπρεπε και αποδοτικά, θα είχαμε καλύτερα τρένα. Όπως θα είχαμε και πιο ασφαλείς δρόμους, όπως θα είχαμε και καλύτερη πρόληψη και αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, κυρίως των πυρκαγιών.

Γιατί, διαχρονικές αστοχίες, αδυναμία απορρόφησης πόρων και καθυστερήσεις υπήρξαν και σε πολλές άλλες υποδομές, αλλά και σε άλλες δράσεις που δεν συνδέονται μόνο με οικονομικά θέματα ή με την ανάπτυξη, αλλά με πολύ πιο καίρια και μη αναστρέψιμα θέματα: με την ασφάλεια των ατόμων, με την ίδια τους τη ζωή. Με την αποτροπή ατυχημάτων και με την επιβίωση των πολιτών όταν κάτι απρόσμενο συμβεί.

Γιατί τα Τέμπη, δείχνουν πως είμαστε σε όρους βασικών υποδομών ανέτοιμοι ως χώρα. Έχουμε πολλές ανάγκες που δεν έχουν εκπληρωθεί. Και τούτο, σε μία Ευρώπη που λόγω των παγκόσμιων αναταράξεων μιλά για λιγότερο χρήμα που θα πάει (κυρίως) σε άλλου τύπου επενδύσεις: αμυντικές, στήριξης βαριάς βιομηχανίας, τομέων στρατηγικής ασφάλειας της ΕΕ.

Τι μπορούμε και τι πρέπει να κάνουμε; Όπως ειπώθηκε και από τους συντάκτες της μελέτης, θα πρέπει αρχικά να ζητήσουμε όλοι, ακόμη και όσοι δεν είμασταν εκεί, μια μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων. Θα πρέπει να αναλογισθούμε τι πρέπει να κάνουμε ως κοινωνία, πολιτεία, επιχειρηματική κοινότητα για να αλλάξει η νοοτροπία που μας έφερε εδώ. Με αρχή τα τρένα και τις ριζικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν και με συνέχεια σε όλους τους τομείς που απαιτούν αναβάθμιση και θεσμική θωράκιση. Για να μην υπάρξουν άλλα Τέμπη…

Όλες οι ειδήσεις

07:36

Περιφέρεια Θεσσαλία: Κρίσιμη «μάχη» στο ΣτΕ για Φράγμα Συκιάς/Αχελώο - «Καμπανάκια» για οικονομία, λειψυδρία

07:33

Επίδομα θέρμανσης: Έως 5 Δεκεμβρίου οι αιτήσεις στην πλατφόρμα myΘέρμανση

07:21

Φορο-έφοδοι στις μεγάλες πίστες με myDATA, social media και... Google Maps

07:15

Mega πρόγραμμα για 50.000 ανέργους με επιδότηση μισθού 700 ευρώ - Ποιοι προηγούνται στην επιλογή

07:12

ΕΛΤΑ: Η ανοιχτή πληγή δεκαετιών, τα λουκέτα και η επόμενη ημέρα

07:08

Έρχονται και άλλα deals από ΗΠΑ - Αλλαγή φρουράς στην ΕΕΤ - Τραπεζικές συγχωνεύσεις στην Κύπρο

23:55

Πολλές χώρες ζητούν να απαγορευτούν από το 2030 τα σφραγίσματα που περιέχουν υδράργυρο

23:40

Μειώνεται η επισιτιστική βοήθεια για 42 εκατ. Αμερικανούς λόγω του shutdown

23:35

Στον ρυθμό των deals η Wall Street - Η Amazon «συνεπήρε» τον Nasdaq

23:14

Γαλλικό πολεμικό πλοίο παρέδωσε 40 τόνους ανθρωπιστικής βοήθειας

23:12

Σχεδόν αμετάβλητες οι τιμές του πετρελαίου πάνω στη «ζυγαριά» του ΟΠΕΚ

22:53

Κατάρρευση του Ether μετά από hack εκατομμυρίων – Νέα πίεση στα crypto

22:35

Φορολογική μεταρρύθμιση: Θετική με προτάσεις η αποτίμηση των φορέων

22:15

Διατήρησε τα 4.000 δολάρια ο χρυσός

21:52

Υπόθεση ΕΛΤΑ: Ανέβηκαν οι τόνοι στην τηλεδιάσκεψη της ΚΟ της ΝΔ με τη διοίκηση

21:48

Fed: Μεγαλύτερος ο κίνδυνος για την απασχόληση παρά για τον πληθωρισμό για τη Λίζα Κουκ

21:39

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ζητεί επειγόντως μέτρα για τη χρηματοδότηση της παγκόσμιας υγείας

21:27

Τηλεφωνική επικοινωνία Λάιεν – Ζελένσκι: Αύριο η έγκριση του πακέτου μέτρων για διεύρυνση

21:04

Mary Daly: Η Fed πρέπει να κρατήσει ανοιχτό μυαλό για τα επιτόκια

20:31

Χρ. Κέλλας για ΟΠΕΚΕΠΕ: Θα προχωρήσουμε, χωρίς να υπολογίσουμε το πολιτικό κόστος

20:17

Γ. Στρατάκος στην Εξεταστική για ΟΠΕΚΕΠΕ: Ουδέποτε δέχθηκα ενόχληση από Μαξίμου

20:08

Alco: Το 50% διαφωνεί με την τροπολογία για τον Άγνωστο Στρατιώτη - Διψήφια η διαφορά ΝΔ με ΠΑΣΟΚ

20:03

Σπάνιες γαίες: Το νέο «καυτό» γεωπολιτικό πεδίο, ο κυρίαρχος του «παιχνιδιού» και η 4η έκρηξη

20:03

Ζαχαράκη: Τα σχολεία στα Βορίζια θα ανοίξουν στα μέσα της εβδομάδας

19:53

Η Ευρώπη σε «σταυροδρόμι»: Η νέα γεωπολιτική πραγματικότητα και η ανθεκτικότητα της EE

19:43

ΘΕΟΝΗ: Ανανέωση θητείας του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας

19:43

Dimand: Ανασυγκρότηση ΔΣ - Παραιτήθηκε η Πολυξένη Καζόλη

19:42

ΕΕ: 1 στους 5 θανάτους από καρδιαγγειακά θα μπορούσε να αποφευχθεί αν μειώνονταν οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι

19:38

Trastor: Πιστοποιήθηκε με LEED Gold το νέο εμβληματικό κτίριο γραφείων στο Μαρούσι

19:34

Flexopack: Διάθεση 74.000 μετοχών σε 21 στελέχη

gazzetta
gazzetta reader insider insider