Σε υψηλό έτους τα ναύλα λόγω Μέσης Ανατολής: «Ελληνικό» ρεκόρ στη διαδρομή Περσικός Κόλπος-Ιαπωνία

Δημήτρης Ζάντζας
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σε υψηλό έτους τα ναύλα λόγω Μέσης Ανατολής: «Ελληνικό» ρεκόρ στη διαδρομή Περσικός Κόλπος-Ιαπωνία
Πηγές της S&P θεωρούν ότι είναι θέμα χρόνου να προκύψουν πυραυλικά πλήγματα σε εμπορικά πλοία.

Τα ναύλα δεξαμενόπλοιων στην Ασία ενισχύονται στα υψηλότερα επίπεδα από την αρχή του έτους, σύμφωνα με την S&P, καθώς οι πλοιοκτήτες εξασφαλίζουν σημαντικά ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου εν μέσω φόβων ότι εμπορικά πλοία μπορεί να στοχοποιηθούν, λόγω της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν.

Όπως αναφέρει ο οίκος, πηγές της αγοράς θεωρούν ότι «είναι απλώς θέμα χρόνου να επεκταθεί ο ‘πόλεμος με πυραύλους’ και στη ναυσιπλοΐα, καθιστώντας πολύ πιθανά σοβαρά ατυχήματα», προσθέτοντας ότι εξαιτίας αυτής της παραμέτρου αναμένεται περαιτέρω άνοδος στα ναύλα.

Προς την ίδια κατεύθυνση, άλλη πηγή σχολίασε ότι η γεωγραφία γύρω από τα Στενά του Ορμούζ καθιστά αδύνατο τον διαχωρισμό της εμπορικής ναυσιπλοΐας από τις γεωπολιτικές συγκρούσεις.

«Οι πλοιοκτήτες ζητούν και λαμβάνουν επιπλέον ασφάλιστρα επειδή στέλνουν τα πλοία τους σε εμπόλεμη ζώνη», δήλωσε στέλεχος της αγοράς, ενώ πηγή από ναυτιλιακή που διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια τόνισε ότι «οι πλοιοκτήτες έχουν κάθε λόγο να απαιτούν το 'αντίτιμό’ τους, αφού αναλαμβάνουν τεράστιο ρίσκο».

«Ελληνικό» ρεκόρ

Σύμφωνα με πηγές της S&P, η Seariver, ναυτιλιακή θυγατρική της ExxonMobil, ναύλωσε το ηλικίας 16 ετών δεξαμενόπλοιο Constantinos, της ελληνικής Dynacom, με ναύλο w195 για άμεση φόρτωση ναφθαλίνης στη διαδρομή Περσικός Κόλπος-Ιαπωνία.

Με άλλα λόγια, το πλοίο ναυλώθηκε σε τιμή σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το βασικό ναύλο w100.

Πρόκειται για το υψηλότερο ναύλο που έχει καταγραφεί φέτος σε αυτή τη διαδρομή, ξεπερνώντας το προηγούμενο υψηλό των w180 που σημειώθηκε το διάστημα 17–24 Μαρτίου.

Άλλη βασική διαδρομή, αυτή του Περσικού Κόλπου προς την Ανατολική Αφρική, έχει επίσης δει τα ναύλα να αυξάνονται κατά πάνω από w100 από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας. Η Shell ναύλωσε το πλοίο Elandra Oak με ναύλο w335 για φόρτωση diesel και αεροπορικών καυσίμων για τις 27 Ιουνίου στη διαδρομή Κουβέιτ-Ανατολική Αφρική.

Ασφάλιση

Η άνοδος στα ναύλα σημειώνεται σε μια περίοδο όπου τα ασφάλιστρα παραμένουν ακόμη σχετικά σταθερά. «Δεν έχει υπάρξει κάποια δραματική αλλαγή στα ασφάλιστρα, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει εάν οι εμπορικές θαλάσσιες δραστηριότητες γίνουν στόχος», δήλωσε μεγάλος ασφαλιστής ναυτιλιακών κινδύνων.

Άλλος ναυλομεσίτης ανέφερε πως ήδη υπάρχουν φόβοι για πιθανές επιθέσεις κατά πλοίων στην περιοχή, και το επιπλέον ασφάλιστρο πολεμικού κινδύνου αναμένεται να διπλασιαστεί τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον.

Μέχρι τις 13 Ιουνίου, το ασφάλιστρο πολεμικού κινδύνου (AWRP) για διέλευση φορτίου από τον Περσικό Κόλπο ανερχόταν περίπου στο 0,05% της αξίας του φορτίου για εταιρείες με κύκλο εργασιών άνω των 500 εκατ. δολαρίων και πλησίαζε το 0,1% για τις υπόλοιπες, ανέφεραν πηγές της S&P. Με την ένταση να κλιμακώνεται και χωρίς σημάδια άμεσης αποκλιμάκωσης, το κόστος αναμένεται να διπλασιαστεί.

Το AWRP για το φορτίο και το πλοίο καταβάλλεται ξεχωριστά. Μέχρι τις 13 Ιουνίου, το AWRP για τα δεξαμενόπλοια ήταν περίπου στο 0,05% της ασφαλιστικής αξίας κύτους και μηχανής για επτά ημέρες διέλευσης στον Περσικό Κόλπο, αν και διέφερε σημαντικά ανάλογα με τα ασφαλιστικά πακέτα και την ηλικία του στόλου.

Στέλεχος ναυλώσεων ανέφερε πως μέχρι την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία του κατέβαλε AWRP διάρκειας 21 ημερών της τάξης των 40.000 δολαρίων για κάθε πλοίο τύπου LR2 που δραστηριοποιείται στον Περσικό Κόλπο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider