Όλοι πλέον καταλαβαίνουμε την έννοια του αποτυπώματος άνθρακα, από τις ανθρώπινες δραστηριότητες, για παράδειγμα από την οδήγηση ενός αυτοκινήτου ή από μία βιομηχανική μονάδα. Το αποτύπωμα άνθρακα αντιστοιχεί στη συμμετοχή του ανθρώπου, του μεταφορικού μέσου, του εργοστασίου κτλ στην επιβάρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στην επιτάχυνση της κλιματικής αλλαγής, καθώς δυστυχώς αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα. Υπάρχει όμως και μια καινούργια έννοια, που εισβάλει στην ζωή και το λεξιλόγιό μας και αφορά το ψηφιακό αποτύπωμα άνθρακα. Το βιώσιμο επιχειρείν περιλαμβάνει και στοχεύει με εξειδικευμένα μέτρα και στη μείωση του ψηφιακού αποτυπώματος άνθρακα που σύμφωνα με μελέτες υπερβαίνει την αντίστοιχη μόλυνση του περιβάλλοντος από τις αερομεταφορές!
Το digital CO2 footprint
Κάθε εταιρεία που διαθέτει προϊόντα και υπηρεσίες χρησιμοποιεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και ψηφιακές καμπάνιες για την προώθησή τους στα social media. Όπως μαθαίνουμε από τον Όμιλο L' Oreal, οι digital καμπάνιες αντιστοιχούν στο 12% του συνολικού αποτυπώματος άνθρακα του Ομίλου. Συνολικά το digital αποτύπωμα άνθρακα όλων αυτών των καμπανιών ξεπερνά το 4% του συνολικού αποτυπώματος άνθρακα-γεγονός που καθιστά το digital marketing πιο ρυπογόνο για τον πλανήτη από τις μετακινήσεις με χρήση αεροπλάνου.
Κάθε έκφανση της ζωής μας σχετίζεται με μία δαπάνη ενέργειας άρα και με ένα αποτύπωμα άνθρακα, καθώς προκαλεί επιβάρυνση στην μόλυνση του περιβάλλοντος και επιταχύνει την εξέλιξη της κλιματικής αλλαγής. Έτσι, ένα βίντεο που προβάλλεται στα social media δαπανά κάποιο ποσό ενέργειας και υπολογίστηκε ότι αν μειωθεί σε χρονική διάρκεια, τότε μπορεί να υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας. Αντίστοιχα όταν μία συσκευή –κι εν προκειμένω ένα κινητό τηλέφωνο ή ένα τάμπλετ- χρησιμοποιούν 5G για να προβάλλουν το βίντεο, τότε το 5G ως πιο ενεργοβόρο αυξάνει το αποτύπωμα άνθρακα, ενώ αν η προβολή του βίντεο γίνει με wifi, που είναι λιγότερο ενεργοβόρο, μειώνεται το αποτύπωμα άνθρακα.
Πιστός στην δέσμευσή του για βιώσιμη ανάπτυξη, με στόχο την αύξηση της έρευνας στον τομέα της καινοτομίας, , την προστασία του περιβάλλοντος και την προσφορά στην κοινωνία, ο Όμιλος L’Oréal δεσμεύτηκε να μειώσει την διάρκεια των προβαλλόμενων βίντεο, ώστε να προκύψει 30% μείωση στο αποτύπωμα άνθρακα. Παράλληλα, δεσμεύτηκε να προβάλλονται αυτά τα video κυρίως σε wifi ώστε από κει να προέλθει επιπρόσθετη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα κατά 15%.
Τι είναι το Planet Pledge και ποιοι συμμετέχουν
Επιπλέον στην Ελλάδα, η L’Oreal Hellas είναι μία από τις 11 εταιρείες που έχουν δεσμευτεί στο πρότζεκτ Planet Pledge-γεγονός που προϋποθέτει ότι θα δεσμευτούν για την τήρηση τουλάχιστον ενός προγράμματος της δράσης race to zero των Ηνωμένων Εθνών και πως θα ωθήσουν τους συνεργάτες τους να κάνουν το ίδιο.
Έρευνες από το Ευρωβαρόμετρο δείχνουν ότι το 77% των πολιτών στην Ευρώπη περιμένουν πλέον από τις μεγάλες επιχειρήσεις να κάνουν καλές πράξεις για την κοινωνία όπως οι ΜΚΟ και οι ΑΜΚΕ, ενώ στην Ελλάδα η επιθυμία αυτή είναι ακόμα πιο έντονη, με το 80% των πολιτών να περιμένει από τις επιχειρήσεις (μεγάλες και μικρότερες να ανταποδώσουν το καλό στην κοινωνία).
Φυσική ομορφιά χωρίς ΑΙ επεξεργασία
Επιπλέον επειδή η τεχνολογία εξελίσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα και η τεχνητή νοημοσύνη κάνει θαύματα, ο Όμιλος L’Oréal από το 2022 δεσμεύτηκε παγκοσμίως ότι στην προώθηση των προϊόντων ομορφιάς και φροντίδας δεν θα χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη ΑΙ για τη δημιουργία των προβαλλόμενων εικόνων. Δηλαδή τα πρόσωπα και τα σώματα των αντρών και των γυναικών που χρησιμοποιούνται στις διαφημίσεις και σε όλες τις καμπάνιες θα έχουν φυσική ομορφιά και δεν θα είναι προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική δέσμευση, καθώς το ΑΙ αν χρησιμοποιηθεί με λανθασμένο τρόπο, θα δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες, ψεύτικες προσδοκίες και θα σχηματίσει λανθασμένα πρότυπα ενός τέλειου ενός αψεγάδιαστου απίστευτα ιδανικού ανθρώπου, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει σοβαρές στρεβλώσεις στην αντίληψη του κοινού.
Έχουμε ήδη πρόβλημα με τις διαταραχές πρόσληψης τροφής, τη νευρική ανορεξία και τη βουλιμία, που αυξήθηκαν πολύ κατά τη διάρκεια της πανδημίας στη χώρα μας και σαν να μην έφτανε αυτό υπάρχει ένα νέο επικίνδυνο trend που ανθεί στο tik tok. Πρόκειται για το skinny tok που ωθεί τις γυναίκες να γίνουν πολύ αδύνατες –σχεδόν αποστεωμένες, υιοθετώντας οποιοδήποτε μέσο για να χάσουν κιλά. Οι ειδικοί ψυχικής υγείας κρούουν ήδη τον κώδωνα του κινδύνου για τα βίντεο που προβάλλει το tik tok και το μόνο που μας έλειπε είναι να καθιερωθούν ως πρότυπα ομορφιάς οι εικόνες γυναικών και ανδρών που είναι «φτιαγμένες» σε κομπιούτερ και δεν έχουν κανένα ελάττωμα. Άλλωστε, όπως έχουνε πει στο παρελθόν όλες οι «ιέρειες» της ομορφιάς και του στυλ, η ομορφιά κρύβεται στα μικρά ελαττώματα και στις λεπτομέρειες…