Διαστάσεις «επιδημίας» έχει λάβει η αδυναμία των φορολογουμένων να τηρήσουν τις ρυθμίσεις οφειλών που έχουν κάνει με την εφορία.
Η επιμονή των Θεσμών στα τέλη του 2015 να καταστεί ευκολότερη τόσο η είσοδος όσο και η έξοδος των οφειλετών του Δημοσίου στις ρυθμίσεις χρεών, ουσιαστικά γύρισε «μπούμερανγκ» στη φορολογική διοίκηση που πλέον βλέπει τους φορολογούμενους που χάνουν τη ρύθμιση των 100 δόσεων αλλά και τη ρύθμιση των 12 δόσεων να αυξάνονται με εκθετικούς ρυθμούς.
Ασφυκτικές προθεσμίες
Είναι χαρακτηριστικό πως χιλιάδες φορολογούμενοι οι οποίοι είχαν εντάξει παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές τους προς το Δημόσιο στη ρύθμιση του ν. 4321/2015, προκειμένου να τις εξοφλήσουν τμηματικά έως και σε 100 μηνιαίες δόσεις, χάνουν τη ρύθμιση μαζικά διότι δεν προλαβαίνουν να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν τις νέες οφειλές τους μέσα στη στενή προθεσμία των 15 ημερών που προβλέπει ο νόμος.
Μέχρι την 30η Ιουνίου οι οφειλέτες έπρεπε να εξοφλούν ή να ρυθμίζουν τις νέες υποχρεώσεις τους προς την εφορία εντός 30 ημερών από την ημερομηνία που αυτές καθίστανταν ληξιπρόθεσμες.
Ωστόσο, από την 1η Ιουλίου ο χρόνος που παρέχεται στον οφειλέτη για να εξοφλήσει το νέο χρέος του προς την Εφορία για να μην βγει από τη ρύθμιση των 100 δόσεων περιορίστηκε σημαντικά στις 15 ημέρες. Αυτό έγινε με παρέμβαση των Θεσμών που ήδη από τα τέλη του 2015 επέμεναν στο να γίνεται ευκολότερη η απένταξη από τις ρυθμίσεις.
Παράδειγμα για τη ρύθμιση των 100 δόσεων
Ένας φορολογούμενος που είναι ενταγμένος στη ρύθμιση των 100 δόσεων και όφειλε να πληρώσει μέχρι τις 29 Ιουλίου 2016 την πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που τού έχει βεβαιωθεί, έχει χρονικό περιθώριο μέχρι τις 16 Αυγούστου να πληρώσει τη δόση αυτή (μια ημέρα μετά την αργία του Δεκαπενταύγουστου) για να παραμείνει στη ρύθμιση των 100 δόσεων. Αν δεν εξοφλήσει τη δόση του φόρου εισοδήματος και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης μέχρι τις 16 Αυγούστου, τότε θα τεθεί αυτόματα εκτός της ρύθμισης των 100 δόσεων.
Στην περίπτωση αυτή, ολόκληρο το ανεξόφλητο υπόλοιπο των οφειλών που ο συγκεκριμένος φορολογούμενος είχε εντάξει στην ρύθμιση των 100 δόσεων θα καταστεί άμεσα απαιτητό από το Δημόσιο, θα αναβιώσουν όλοι οι τόκοι και οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που αναλογούν στο ποσό αυτό και οι φοροεισπρακτικοί μηχανισμοί θα πρέπει κινηθούν εναντίον του με μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, όπως οι κατασχέσεις εισοδημάτων, καταθέσεων και περιουσιακών στοιχείων, για να διασφαλίσουν την είσπραξη ολόκληρου του ποσού των ανεξόφλητων οφειλών του!
Αλλά και η ρύθμιση των νέων χρεών προς την εφορία δεν είναι καθόλου εύκολη περίπτωση κάτι έχουν πλέον διαπιστώσει οι 6 στους 10 φορολογούμενους που τον Ιούλιο κλήθηκαν να πληρώσουν φόρο εισοδήματος 1,2 δισ. ευρώ.
Η ρύθμιση των 12 δόσεων
Σήμερα, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των ιδιωτών και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο (αλλά και προς τα ασφαλιστικά ταμεία) υπάρχει η πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων. Ωστόσο, για να υπαχθούν οι φορολογούμενοι στη πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων πρέπει να καταθέτουν τα δικαιολογητικά οι ίδιοι στις εφορίες κάτι που δημιουργεί τεράστιες δυσχέρειες και τελικά οδηγεί πολλούς φορολογούμενους εκτός ρυθμίσεων.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών γίνεται καθημερινά κοινωνός των ανωτέρω προβλημάτων που όπως διαφαίνεται λειτουργούν ως βραδυφλεγής «βόμβα» για τα φορολογικά έσοδα.
Από την πλευρά της, η ηγεσία της ΓΓΔΕ έχει δεμένα τα χέρια και εκτός από τη χορήγηση 24 δόσεων σε όσους αποδεδειγμένα αδυνατούν να πληρώσουν φόρους δεν έχει από το νόμο άλλη δυνατότητα παρά να κινεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης κατά των υπερήμερων οφειλετών του Δημοσίου.