Σε αδιέξοδο το «πρασίνισμα» της αεροπλοΐας - Πού «κολλάει» η ΕΕ

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σε αδιέξοδο το «πρασίνισμα» της αεροπλοΐας - Πού «κολλάει» η ΕΕ
Η ισορροπία μεταξύ πράσινης μετάβασης και οικονομικής βιωσιμότητας δείχνει να είναι ακόμη πιο εύθραυστη σε μια εποχή όπου οι ευρωεκλογές βρίσκονται προ των πυλών.

Την ώρα που οι πράσινες στρατηγικές που ακολουθούν πολλές μεγάλες αεροπορικές εταιρείες αμφισβητούνται από πολλές οργανώσεις καταναλωτών παγκοσμίως, ένα πραγματικό «οικολογικό λίφτινγκ» ίσως τελικά να είναι δύσκολο να επιτευχθεί για τον συγκεκριμένο κλάδο.

Μεγάλες αεροπορικές έχουν τους τελευταίους μήνες κατηγορηθεί για «greenwashing» αλλά, όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποι της αγοράς και φορείς, η μετάβαση προς καθαρότερα καύσιμα αποτελεί μια «ακριβή» επένδυση η οποία εκτός από οικονομικό κόστος έχει και πολιτικό εν όψει των ευρωεκλογών.

Η ισορροπία μεταξύ πράσινης μετάβασης και οικονομικής βιωσιμότητας δείχνει να είναι ακόμη πιο εύθραυστη σε μια εποχή όπου οι ευρωεκλογές βρίσκονται προ των πυλών. Ενδεικτικό είναι ότι η προσπάθεια της ΕΕ να φορολογήσει τα ρυπογόνα καύσιμα αεροσκαφών βρίσκεται εδώ και δύο χρόνια σε αδιέξοδο καθώς οι χώρες διαφωνούν για πολλά ζητήματα όπως το εάν θα θεσπιστεί ένας ελάχιστος φόρος σε ολόκληρη την ΕΕ για τέτοια καύσιμα, τα οποία επί του παρόντος διαφεύγουν των εισφορών.

Η αλλαγή της φορολογικής πολιτικής της ΕΕ είναι δύσκολη γιατί απαιτεί ομόφωνη έγκριση από όλες τις χώρες της ΕΕ (που σημαίνει ότι οποιαδήποτε κυβέρνηση μπορεί να εμποδίσει).

Σύμφωνα με την πρόταση, ο ελάχιστος φορολογικός συντελεστής για τα αεροπορικά καύσιμα για πτήσεις εντός Ευρώπης θα αυξηθεί σταδιακά σε διάστημα 10 ετών. Τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα θα λάβουν 10ετή φορολογική αργία, για να ενθαρρύνουν τη χρήση τους.

Ωστόσο, ορισμένες χώρες προειδοποιούν για μέτρα που θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές των καυσίμων για τους ψηφοφόρους πριν από τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του επόμενου έτους.

«Δεν περιμένουμε να επιλυθούν οι αποστάσεις μεταξύ των χωρών κατά τη διάρκεια της ισπανικής προεδρίας», δήλωσε διπλωμάτης από χώρα της ΕΕ αναφερόμενος στη Μαδρίτη που θα προεδρεύει στις συνομιλίες της ΕΕ μέχρι το τέλος του έτους.

Τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αρχίσει να φορολογεί τα ρυπογόνα αεροπορικά καύσιμα έχουν φτάσει σε αδιέξοδο καθώς τα 27 κράτη μέλη του μπλοκ αγωνίζονται να συμφωνήσουν να κάνουν τα πράσινα καύσιμα φθηνότερα και τα ορυκτά καύσιμα πιο ακριβά, δήλωσαν διπλωμάτες.

Η πρόταση της ΕΕ θα εφαρμόζει υψηλότερους ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές στα ρυπογόνα καύσιμα όπως η βενζίνη και τους χαμηλότερους συντελεστές για την ηλεκτρική ενέργεια και τα βιώσιμα καύσιμα.

Οι υποστηρικτές της συγκεκριμένης πολιτικής λένε ότι αυτό θα καταστήσει τις μεταφορές χαμηλών εκπομπών άνθρακα όπως τα ηλεκτρικά τρένα πιο ανταγωνιστικές με τις πτήσεις που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα και θα αυξήσει τα έσοδα που οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να επενδύσουν σε καθαρές μεταφορές.

Υπενθυμίζεται χώρες της ΕΕ διαπραγματεύονται μια γενική αναθεώρηση των ενεργειακών φόρων οι οποίοι δεν έχουν ενημερωθεί από το 2003.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οι καταναλωτές κατηγορούν τις ευρωπαϊκές αεροπορικές για Greenwashing

Πόσο βιώσιμη είναι η παγκόσμια αεροπορία – Οι αντισταθμίσεις και το greenwashing

Οκτώ χώρες της ΕΕ ζητούν να είναι υποχρεωτικά τα πράσινα καύσιμα στα αεροσκάφη

gazzetta
gazzetta reader insider insider