BACKSTORY

Κωμωδία συνελεύσεων ομολογιούχων - Από το 2024 τα νέα διόδια - «Γρίφος» με την Εγνατία Οδό

18-10-2023 | 07:10
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Κωμωδία συνελεύσεων ομολογιούχων - Από το 2024 τα νέα διόδια - «Γρίφος» με την Εγνατία Οδό

Green Light από το ΤΧΣ

Green light για τη συνέχιση της αποκρατικοποίησης έδωσε χθες το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και έτσι η σκυτάλη προχωράει με την Εθνική Τράπεζα όπως όλα δείχνουν και ασφαλώς μέσα στη χρονιά. Μαθαίνω πως στη συνεδρίαση έγιναν αναφορές και σε εκδόσεις που πήγαν καλά παρά τον προβληματισμό που αναπτύχθηκε για το Χρηματιστήριο. Μέσα σε αυτές αναφέρθηκε και το παράδειγμα της Optima Bank.

Αναμένοντας την S&P

Αναμένοντας τον χρησμό της S&P στο τέλος της εβδομάδας ετοιμάζονται τα πάντα προκειμένου να γίνει με τον πιο λαμπρό τρόπο το road show της Morgan Stanley στις 27 και 29 Νοεμβρίου. Aς μην ξεχνάμε πως το road show το στηρίζουν εκτός των διοργανωτών (το Χρηματιστήριο) και οι 4 χρηματιστηριακές των συστημικών τραπεζών.

Οι ασφαλίσεις κατοικιών

To 15,2% των κατοικιών της χώρας είναι ασφαλισμένο για ακραία καιρικά φαινόμενα και σεισμό, σύμφωνα με έρευνα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, εκ των οποίων το 63,2%, αφορά ενυπόθηκα δάνεια. Σχετικά με τα ποσοστά που είναι ασφαλισμένα στο πλαίσιο ενυπόθηκων δανείων, θα πρέπει να σημειώσουμε πως αυτά αφορούν την αξία του δανείου και όχι την αξία του ακινήτου.

Αμαρτίες... παλιές

Ακούω διάφορα περίεργα για κινήσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σε σχέση με μια παλιά υπόθεση εταιρίας που έχει διαγραφεί από το xρηματιστηριακό ταμπλό. Δεν ξέρω αν αληθεύουν αυτά που ακούω περί ξυπνήματος της Επιτροπής και ενασχόλησης με άσχετα ζητήματα γύρω από τη συγκεκριμένη υπόθεση. Αν αληθεύουν, όμως, τότε μπορώ να υποθέσω ότι είναι αλήθεια αυτά που ακούω πως η Επιτροπή ξύπνησε αφού η ίδια έχει αρχίσει να πιέζεται από δικαστικές εξελίξεις και τα όσα δρομολογεί σχετίζονται με κινήσεις αντιπερισπασμού. Περισσότερα προσεχώς.

Κωμωδία συνελεύσεων ομολογιούχων

Κι όμως, ακόμα συγκαλούνται συνελεύσεις ομολογιούχων της MLS. Από την Euroxx που το θυμήθηκε έτσι ξαφνικά και όπως ήταν φυσικό δεν συγκεντρώθηκε απαρτία. Η εταιρία δεν γνωρίζει κανένας σε ποιο στάδιο βρίσκεται αφού έτσι κι αλλιώς στο ΓΕΜΗ δεν δημοσιεύεται τίποτα από το Σεπτέμβριο του 2022. Δεν ξέρει κανένας αν συνεχίζεται η προστασία από τους πιστωτές -που πιθανά δεν συνεχίζεται- ενώ κανένας δεν ασχολείται σοβαρά με την ΙΚΕ που έχει το ίδιο όνομα και πουλά προϊόντα της εισηγμένης εταιρίας. Η προστασία των ιδιωτών επενδυτών στο απόγειό της, όπως και η εμπιστοσύνη στο χρηματιστηριακό θεσμό. Φυσικά, έχουμε και κάτι πρόστιμα από την Κεφαλαιαγορά που για να εισπραχθούν πρέπει να βρεθούν αυτοί που τα… έφαγαν.

Τα θέλγητρα της Aegean

Μπορεί στην Aegean τις προηγούμενες ημέρες να είχαμε άδειασμα από χαρτοφυλάκιο που είχε τοποθετηθεί στα χαμηλά και η μετοχή να υποχώρησε, αλλά φαίνεται ότι η κατάσταση δεν θα κρατήσει για πολύ. Πληροφορούμαστε ότι ήδη μεγάλο fund έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την εταιρία που, με κέρδη που τελικά φέτος θα ξεπεράσουν τα 180 εκατ. ευρώ, είναι από τις φθηνότερες σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Έρχονται εξελίξεις με την αναχρηματοδότηση του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου»;

Από το insider.gr αλλά και τη στήλη έχετε ενημερωθεί για την περίπτωση της αναχρηματοδότησης του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου»; Όπως προ πολλών μηνών είχε αποκαλύψει το insider.gr, η κοινοπραξία του παραχωρησιούχου «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», δηλαδή του σχήματος που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί το οδικό τμήμα από ΠΑΘΕ Μαλιακό έως και Κλειδί (Hochtief 38,89%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 22,22%, ΑΒΑΞ 23,61%, Vinci Concessions 15,28%), είχε υποβάλει πρόταση για την αναχρηματοδότηση του Έργου Παραχώρησης. Προφανώς κάτι τέτοιο θέλει το «οκ» κυβέρνησης και πιστωτών. Το δε υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσέλαβε και σύμβουλο για το θέμα. Γιατί, όπως λένε τα στελέχη του, πρέπει να γίνουν κάποιες κινήσεις ως προς τις εγγυήσεις του δανείου, ποιος θα πληρώσει αν γίνει κάτι κ.λπ. κ.λπ. Στο υπουργείο Υποδομών μάλιστα δεν θέλουν απλώς να μην υπάρξει πρόκληση ζημιάς, αλλά να δούνε αν βγούνε και οφέλη. Τι είδους, θα φανεί. Από τον επόμενο μήνα θα έχουμε εξελίξεις λογικά. Μάλιστα, μέσω της αναδιάρθρωσης οι μέτοχοι της κοινοπραξίας θα μπορούσαν να λάβουν ως... άτυπη επιστροφή μεγάλα ποσά. Και μιλάμε για πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Από το 2024 τα νέα τέλη διέλευσης στους οδικούς άξονες

Όπως έχει φανεί, το θέμα των ανατιμήσεων στα διόδια των μεγάλων οδικών παραχωρήσεων έχει «παγώσει» για το 2024, μετά και τις καταστροφές στη Θεσσαλία και άλλες περιοχές. Και οι κατασκευαστές, ιδίως οι εγχώριοι όμιλοι, έδειξαν να έχουν επίγνωση της συγκυρίας. Αλλά λογικά θα επανέλθουν προσεχώς καθώς υπάρχουν οι συμβάσεις που προβλέπουν αναπροσαρμογές λόγω πληθωρισμού. Να δούμε όμως αν υπάρχει πρόθεση απαίτησης για αθροιστική αύξηση, δηλαδή και για τη χρονιά που «τρέχει» εκτός από αυτά που πάγωσαν ήδη. Αλλά στο υπουργείο θεωρούν ότι αυτό (το τελευταίο) δεν θα συμβεί. Για να δούμε.

Η Βαρυμπόμπη, η γέφυρα και τα διόδια

Μια και ο λόγος για διόδια, και επειδή σε σχετικό θέμα υποδομών γράφει σήμερα το insider.gr για τις τοπικές αντιδράσεις, κρατήστε άλλο ένα πράγμα στο μυαλό σας που μάλλον από το νέο έτος θα μας απασχολήσει. Η γέφυρα στη Βαρυμπόμπη έχει δομικά ζητήματα και θα πρέπει να κατεδαφιστεί. Θα γίνει νέα; Θα διοχετευθεί διαφορετικά η κυκλοφορία; Θα δείξει. Μια φορά, είναι επιβαρυμένη. Το δε δημόσιο, για να πάμε σε… άλλο θέμα, καταβάλλει –και λογικό είναι– περί τα 25 εκατ. ευρώ ετησίως στον παραχωρησιούχο (ΝΕΑ ΟΔΟΣ) για να μην μπούνε διόδια (μετωπικά άραγε;) στην περιοχή και φωνάζουν οι κάτοικοι «για διόδια μέσα στον αστικό ιστό». Η σύμβαση λήγει το 2038. Θα συνεχιστεί αυτό μέχρι τότε; Δεν το ξέρουμε. Μια φορά πάντως, όπως λένε στο υπουργείο Υποδομών, όλο αυτό το θέμα με τη γέφυρα «ξυπνάει» τοπικά αντανακλαστικά για τοποθέτηση σταθμών διοδίων κ.λπ. Που για να είμαστε ειλικρινής, δεν το αποκλείουν στο υπουργείο και το θέμα είναι ανοιχτό. Αλλά λογικά, όλα αυτά θα «πέσουν στο τραπέζι» με τους ιδιώτες αλλά και τον δήμαρχο Κηφισιάς. Από το 2024 ίσως διαφωτιστούμε για την κατάσταση περισσότερο.

«Γρίφος» με την Εγνατία Οδό

Το… ΤΑΙΠΕΔ «δείχνουν» στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το θέμα της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αν δηλαδή έχουν γίνει τα προβλεπόμενα από πλευράς του δημοσίου (αύξηση διοδίων από τα 3 λεπτά/χλμ., αδειοδότηση σηράγγων και άλλες εκκρεμότητες) για να ολοκληρωθεί επιτέλους η συναλλαγή με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis. «Εμείς εποπτεύομε την Εγνατία Οδό Α.Ε. και τη συντήρηση, όπως και είσπραξη διοδίων, η παραχώρηση είναι δουλειά του ΤΑΙΠΕΔ που δεν μας έχει ενοχλήσει για κάτι τελευταία», απαντούν μέσες – άκρες στο Υποδομών που προσθέτουν ότι δεν ξέρουν αν χρειάζεται αύξηση διοδίων. Πάντως, δεν λείπουν και τα σχόλια ότι «οι παραχωρήσεις έχουν ρίσκο», «εμείς δεν είμαστε συνομιλητές με το ΤΑΙΠΕΔ», «δεν μπορούν οι ιδιώτες, γενικά, να ζητούν αναθεωρήσεις συμβάσεων κάθε φορά που αλλάζουν διεθνώς τα χρηματοοικονομικά δεδομένα», «εκκρεμεί η Εγνατία δύο έτη, προχώρησε η Αττική Οδός, έρχεται και ο ΒΟΑΚ, πρέπει να τελειώνουμε με τις παραχωρήσεις επιτέλους» και άλλα τέτοια σχετικά. Πάντως, γενικά ο κ. Σταϊκούρας δείχνει ανοιχτός για επαφές ώστε να λυθούν όλα τα ζητήματα, όπου υπάρχουν. Καλό είναι πάντως κάποια στιγμή να τελειώνει και αυτό το θέμα.

Βέβαια, πρέπει να πούμε και δυο πραγματάκια ακόμα που είναι όμως σημαντικά. Στην αγορά θεωρείται ως «κοινό μυστικό» ότι η αναπροσαρμογή των διοδίων ή η πιστοποίηση των σηράγγων αποτελούν προαπαιτούμενα που πρέπει να «κλείσουν» καθώς καθυστερούν τις εξελίξεις στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Και όπως λένε και στην αγορά, υπάρχει μια προ ετών ΚΥΑ, προφανώς και του υπουργείου Οικονομικών, για το θέμα των διοδίων και της σταδιακή αύξησής τους η οποία θα άρχιζε προ της υπογραφής της σύμβασης. Επίσης, για τις σήραγγες στο υπουργείο αναγνωρίζουν ότι ακόμα υπάρχει εκκρεμότητα που όμως θα επιλυθεί. Κατά συνέπεια, μάλλον δεν προκύπτει η άγνοια του ζητήματος των εκκρεμοτήτων από πλευράς δημοσίου (και δεν λέμε το ΤΑΙΠΕΔ).

«Χάσαμε» τη ΘΕΜΕΛΗ

Θυμάστε μια σύμβαση για την λειτουργία του Τραμ προς Πειραιά που είχε κερδίσει η εταιρεία Θεμέλη προ πολλών ετών; Αποδείχτηκε ότι δεν είχε ολοκληρώσει το σύνολο των συμβατικών της υποχρεώσεων. Η ανάδοχος εταιρεία έχει υπογράψει την σύμβαση με τη Αττικό Μετρό για δύο αυτοτελή έργα. Το πρώτο αφορούσε το κατασκευαστικό σκέλος του τραμ που πέρασε δια πυρός και σιδήρου και κατάφερε έστω και με μεγάλες καθυστερήσεις να ολοκληρωθεί και ένα δεύτερο που αφορούσε υποσταθμό και άλλες εργασίες που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Εξ ου και κηρύχθηκε έκπτωτη, αν και το Τραμ ξεκίνησε προ 1,5-2 ετών. Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την κατασκευή της επέκτασης του τραμ, με προϋπολογισμό 91,8 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε το 2009, δηλαδή πριν από 14 χρόνια. Είχαμε προσφυγές, καθυστερήσεις κ.λπ., όπως συνέβαινε πολλές φορές στο παρελθόν.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

14:47

Emmys 2025: Ο 15χρονος Όουεν Κούπερ του «Adolescence» έγινε ο νεότερος νικητής βραβείου

14:41

Νετανιάχου: Δεν αποκλείονται νέα πλήγματα στους ηγέτες της Χαμάς «όπου κι αν βρίσκονται»

14:34

Μαρινάκης: Μετά τη ΔΕΘ οι φοροελαφρύνσεις φτάνουν τις 83 την τελευταία εξαετία

14:31

Αβραμόπουλος για Novartis: Πλήρης αποκάλυψη της σκευωρίας που επί χρόνια δηλητηρίασε τη δημόσια ζωή

14:23

Φούρνοι και Θύμαινα: Νέα σημεία αναφοράς για τον καταδυτικό τουρισμό - 3 νέα πάρκα

14:23

Τσιάρας: Δεν μπορεί να δοθεί παράταση για τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ)

14:17

Μείωση 1,1% στη συνολική διακίνηση επιβατών στους ελληνικούς λιμένες το α' τρίμηνο

14:12

Γάζα: Τουλάχιστον 16 νεκροί Παλαιστίνιοι σε ισραηλινούς βομβαρδισμούς

14:10

To πλοίο Energy Observer στον Πρίνο για την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα

14:09

Nvidia: Στο στόχαστρο αντιμονοπωλιακής έρευνας στην Κίνα

14:06

ΟΠΕΚΕΠΕ: Εξελέγη το προεδρείο της Εξεταστικής Επιτροπής στη Βουλή - Τα μέλη

14:06

Tesla: Άλμα 6% προσυνεδριακά μετά την αγορά μετοχών από τον Mασκ αξίας περίπου 1 δισ. δολ.

14:06

Παράταση στις αιτήσεις για το Πρόγραμμα Ψηφιακής Ενδυνάμωσης έως 15 Οκτωβρίου

14:00

Επιμένει ο «βραχνάς» του πληθωρισμού για την Ελλάδα - Προβλέψεις για 3,1% το 2025 και 2,6% το 2026

13:52

Ο Υπ. Εσωτερικών των ΗΠΑ στα Ναυπηγεία ΟΝΕΧ – Ελευσίνας: Συνεργασία που θωρακίζει τις ενεργειακές μας υποδομές

13:47

Κρεμλίνο: Η κατάσχεση των «παγωμένων» assets θα πλήξει το δυτικό χρηματοπιστωτικό σύστημα

13:36

Intracom: Την Παρασκευή 26/9 η καταβολή μερίσματος 0,11 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση 2024

13:36

Σκέρτσος: Ακοστολόγητο το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ - Οδηγεί σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό και επιτήρηση

13:30

Στρατηγική συνεργασία Alpha Bank - ΕΛΤΑ

13:22

Έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ για τα ισραηλινά πλήγματα στο Κατάρ

13:15

Σαμαράς για Novartis: Επιβάλλεται η αποκάλυψη και των ηθικών αυτουργών της σκευωρίας

13:15

Moody's για Ελλάδα: Πιστωτικά θετικά τα μέτρα της ΔΕΘ, «καμπανάκι» για το δημογραφικό

13:14

Έκπτωση 20% σε πτήσεις από και προς Αθήνα από την easyJet

13:10

Ξεκινά το νέο επιδοτούμενο πρόγραμμα κατάρτισης της ΔΥΠΑ για πρώην εργαζόμενους της Ελληνικά Ναυπηγεία

13:07

Τιμολόγια ρεύματος: Αυξημένα 11% το φετινό καλοκαίρι - Ανοδική τάση σε όλη την ΕΕ

13:06

Η νέα γενιά μηχανικών ξεκινά από τη Metlen - Το πρόγραμμα έμμισθης πρακτικής εργασίας

13:03

BYD: Το sell off μετοχών αξίας 45 δισ. δολ. «γκριζάρει» τις προοπτικές της

13:00

Ισπανία: Θα μποϊκοτάρει το φετινό διαγωνισμό της Eurovision, αν συμμετάσχει σ' αυτόν το Ισραήλ

13:00

Ο διεθνής στολίσκος για τη Γάζα αναχώρησε από την Τυνησία

12:58

ΟΠΕΚΕΠΕ: Στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία το πόρισμα για Σεμερτζίδου - Δεσμεύεται η περιουσία της