Βουλή: Υπερψηφίστηκε το ν/σ για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας στην Δημ. Διοίκηση

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Βουλή: Υπερψηφίστηκε το ν/σ για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας στην Δημ. Διοίκηση
Το νομοσχέδιο και στην δεύτερη ανάγνωσή του, έλαβε την θετική ψήφο της ΝΔ. Επέμειναν στην καταψήφισή του ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25, ενώ η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.

Στην Ολομέλεια εισάγεται αύριο για συζήτηση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα», μετά την ψήφισή του και κατά τη δεύτερη ανάγνωσή του από την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής.

Η συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια αναμένεται, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, να ολοκληρωθεί την Πέμπτη καθώς έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από πολλούς βουλευτές να τοποθετηθούν.

Το νομοσχέδιο και στην δεύτερη ανάγνωσή του, έλαβε την θετική ψήφο της ΝΔ. Επέμειναν στην καταψήφισή του ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25, ενώ η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.

Ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, κατά την ολοκλήρωση της δεύτερης ανάγνωσης, ευχαρίστησε τα κόμματα για τον γόνιμο κοινοβουλευτικό διάλογο που αναπτύχθηκε κατά την επεξεργασία τού νομοσχεδίου στην Επιτροπή. Ενημέρωσε ότι στην Ολομέλεια από πλευράς του Υπουργείου Εσωτερικών θα κατατεθεί μια τροπολογία με κάποιες ρυθμιστικές διατάξεις που αφορούν τις παρεκκλίσεις, το σύστημα κινητικότητας, καθώς και την κατάργηση μίας διάταξης για τις αποστάσεις ανάμεσα σε συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Θα είναι όπως ανέφερε ο υπουργός μια τροπολογία «εξαιρετικά περιορισμένης έκτασης»

Ο κ. Βορίδης, γνωστοποίησε στην Επιτροπή πως σήμερα αναρτήθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το νομοσχέδιο υπό τον τίτλο «Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/788 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1799 της Επιτροπής για τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών για τα επιμέρους επιγραμμικά συστήματα συγκέντρωσης - Διατάξεις σχετικές με την εκλογική διαδικασία και τον έλεγχο εσόδων και δαπανών κομμάτων, συνασπισμών και υποψηφίων βουλευτών και αιρετών - Λοιπές διατάξεις Υπουργείου Εσωτερικών». Το νομοσχέδιο αυτό, όπως είπε ο υπουργός, θα παραμείνει ανοικτό για διαβούλευση έως τις 21 Ιουνίου και μετά θα κατατεθεί στην Βουλή.

Ο εισηγητής της πλειοψηφίας Παναγής Καππάτος, κατά τη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου, ανακεφαλαιώνοντας επισήμανε την διαφορετική αντίληψη που εισάγεται σχετικά με την αξιολόγηση σε σχέση με ό,τι συνέβαινε μέχρι και σήμερα. Παρατήρησε πως το μεγαλύτερο μέρος της κριτικής που ασκήθηκε από την αντιπολίτευση δεν αφορούσε στον πυρήνα του νομοσχεδίου και την μεγάλη εικόνα του. Επέρχεται, είπε ο βουλευτής, μια νέα φιλοσοφία στην αξιολόγηση και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του δημοσίου τομέα: Που μετατοπίζει το ενδιαφέρον από την βαθμολόγηση του υπαλλήλου στη διερεύνηση των δεξιοτήτων που μπορούν να τον κάνουν καλύτερο. Της σύνδεσης της αξιολόγησης με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους των μονάδων. Με θέσπιση κινήτρων και ανταμοιβών επιβράβευσης. Την υιοθέτηση του θεσμού του Συμβούλου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού ως σημείου επαφής, οριζόντια στη δημόσια διοίκηση. Με διατάξεις που αυξάνουν την Διαφάνεια όπως με την καταγραφή και την δημοσιοποίηση των στοιχείων των συνεργατών των ιδιαίτερων γραφείων, ακολουθώντας τις συστάσεις της GRECO για το ζήτημα.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, επισήμανε πως από τη συζήτηση στην Επιτροπή αποτυπώθηκαν με ξεκάθαρο τρόπο οι δύο διαφορετικές προσεγγίσεις που υπάρχουν. Υπογράμμισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει την αξιολόγηση μέσω στόχων για αυτό ψήφισε τον ν. 4369/2016, αλλά και τον ν. 3230/2004, αλλά η κυβέρνηση της ΝΔ αντί να εφαρμόσει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και να βελτιώσει τα όποια αδύναμα σημεία του προχωρά στην αλλαγή του. Απέρριψε την κριτική πως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει να γίνεται αξιολόγηση βάσει δεξιοτήτων, λέγοντας πως με τον ν.4369/2016, η αξιολόγηση γίνεται με συγκεκριμένα ολιστικά κριτήρια αξιολόγησης σκιαγραφώντας πλήρως το διοικητικό και προσωπικό προφίλ τού κάθε υπαλλήλου ατομικά σε σχέση όμως με τη φύση των εκτελούμενων καθηκόντων του. Και είναι αυτό ακριβώς που σας ζητάμε να γίνει με το ενιαίο πλαίσιο δεξιοτήτων, να συνδεθεί δηλαδή η δεξιότητα, το ενιαίο πλαίσιο, με τα περιγράμματα θέσεων εργασίας των υπαλλήλων. Αμφισβήτησε ότι το νέο σύστημα δεν είναι τιμωρητικό, καθώς όπως είπε, στην περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης των προϊσταμένων και των υπαλλήλων, οι συνέπειες είναι πολύ σοβαρές για την υπηρεσιακή τους κατάσταση, αλλά και την εξέλιξή τους. Σχετικά με την θέσπιση μπόνους επιβράβευσης ο κ. Μεϊκόπουλος είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι αντίθετος, αλλά πρώτα θα έπρεπε να εξασφαλιστούν αξιοπρεπείς μισθοί για το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων, να ξεπαγώνατε τους μισθούς και να επαναφέρατε τον 13ο και τον 14ο και στη συνέχεια, να σχεδιαστεί ένα σύστημα που να επιβραβεύει και χρηματικά τις πολύ καλές έως άριστες επιδόσεις. Και σημείωσε πως «το πριμ, αυτό που λέτε μπόνους, μέχρι στιγμής χρησιμοποιείται επικοινωνιακά για να χαϊδέψετε συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων»

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Χάρης Καστανίδης ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως το κόμμα του ζήτησε πολύ πιο ουσιαστικ,ή πραγματική και αυστηρή αξιολόγηση. «Αυτή που σκιαγραφείται με το παρόν νομοσχέδιο είναι μια αξιολόγηση ελάχιστα ουσιαστική και θα αποδειχθεί και καθόλου αποτελεσματική» είπε και σχολίασε πως βλέπει για πρώτη φορά να περιγράφεται ένα σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, που κατ' ουδένα τρόπο συνδέεται με κανένα σύστημα παραγωγής.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης, επανέλαβε πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι ένας ακόμα κρίκος στην αλυσίδα των αντιδραστικών αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, που προωθούνται στη δημόσια διοίκηση από όλες τις κυβερνήσεις, όχι μόνο από την παρούσα κυβέρνηση. «Έρχεται ως συνέχεια και συνδέεται φυσικά με τα όσα έχουν προηγηθεί που αφορούσαν το μισθολόγιο, τον μηχανισμό της κινητικότητας των εργαζομένων στο δημόσιο, τον νέο τρόπο επιλογής των στελεχών διοίκησης, το πειθαρχικό δίκαιο αντίστοιχα, τις ιδιωτικοποιήσεις τομέων και υπηρεσιών του δημόσιου τομέα» ανέφερε μεταξύ άλλων και προσέθεσε: «Αφορά αναδιαρθρώσεις, προκειμένου να γίνει η δημόσια διοίκηση καλύτερος διαχειριστής του αστικού κράτους και προσαρμογή στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας. Να υλοποιούνται απαρέγκλιτα οι κεντρικές στρατηγικές αντιλαϊκές πολιτικές των κυβερνήσεων, στη βάση επιλογών του κεφαλαίου, που οι κυβερνήσεις με τις πολιτικές τους υπηρετούν και με εργαλεία, όπως είναι η αξιολόγηση και η στοχοθεσία». Επιδιώκετε, είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, να διαμορφώνονται υπάλληλοι που θα είναι ταυτισμένοι με το σύστημα, που θα δείχνουν υπερβάλλοντα ζήλο και θα πρωτοστατούν στην προώθηση και εφαρμογή των κεντρικών αντιλαϊκών στρατηγικών επιλογών. Χαρακτήρισε δε την υιοθέτηση μπόνους επιβράβευσης ως ένα «χυδαίο μηχανισμό πειθάρχησης εξαγοράς και εκδούλευσης των εργαζομένων, ώστε να ασκείται πίεση σε όσους δεν είναι αρεστοί, σε όσους σηκώνουν το κεφάλι και διεκδικούν τα δικαιώματά τους».

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας, τόνισε πως αυτό που αναδείχθηκε από τις συνεδριάσεις της Επιτροπής, είναι η αξία που έχει η ίδια η αξιοκρατία στη δημόσια διοίκηση, γενικότερα. Υπογράμμισε πως η υψηλή ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών από τις δημόσιες υπηρεσίες, αποτελεί προϋπόθεση για μια χρηστή διοίκηση και για την εξυπηρέτηση του πολίτη. Επισήμανε πως παρά το γεγονός ότι έχουν ψηφιστεί μια σειρά νομοσχεδίων με νέα μοντέλα, συστήματα και εργαλεία στο Δημόσιο, η εικόνα των δημοσίων υπηρεσιών στη δική μας χώρα δεν είναι καλή. Η υιοθέτηση χρήσιμων πρακτικών από τον ιδιωτικό τομέα, είπε, δεν είναι κατ' ανάγκη αρνητική αλλά θα πρέπει να αναιρείται ο χαρακτήρας του δημοσίου, η προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του πολίτη και η διαφύλαξη του δημοσίου συμφέροντος. Εκτίμησε πως με το πλέγμα των δεξιοτήτων που αναφέρονται στο νομοσχέδιο, ο προκαθορισμένος ανά κατηγορία αριθμός δεξιοτήτων, μπορεί να κάνει τον υπάλληλο να επικεντρωθεί περισσότερο στην απόκτηση αυτών των δεξιοτήτων και λιγότερο στην εκτέλεση του υπηρεσιακού του καθήκοντος. Είπε πως δεν διασφαλίζεται ότι ένας αξιολογητής δεν θα μπορεί να ευνοήσει συγκεκριμένους υπαλλήλους και να αδικεί άλλους. Επίσης, σημείωσε πως είναι δίκαιο να παίρνουν πριμ παραγωγικότητας οι υπάλληλοι που προσφέρουν περισσότερα, «η Πολιτεία, όμως, θα πρέπει να προσφέρει κίνητρα για να είναι όλοι οι υπάλληλοι πιο παραγωγικοί».

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25 Φωτεινή Μπακαδήμα, σχολίασε πως «οι διαφωνίες μας έχουν καταγραφεί από την πρώτη στιγμή, όχι μόνο στο πλαίσιο της συζήτησης του παρόντος αλλά κάθε φορά που βρισκόμαστε να συζητάμε παρόμοια νομοσχέδια». Θα έπρεπε, είπε η βουλευτής, να συζητάμε σε άλλη βάση και να δούμε πώς πραγματικά μπορεί να βελτιωθεί η κατάσταση τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους πολίτες. «Δυστυχώς, δεν φαίνεται και αυτό το νομοσχέδιο να εκσυγχρονίζει το δημόσιο αλλά να μετατρέψει το Δημόσιο σε ένα υβριδικό φορέα, που θα είναι δημόσιος αλλά θα λειτουργεί με όρους ιδιωτικού» σημείωσε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Βορίδης: Το νέο σύστημα αξιολόγησης στο Δημόσιο συνιστά προτροπή για βελτίωση

Βορίδης: Τον Μάιο μπόνους παραγωγικότητας και αξιολόγηση στο δημόσιο

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider