Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

20:58

Ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας σε εορταστικές εκδηλώσεις για το Χάνουκα σε όλο τον κόσμο μετά τη φονική επίθεση στο Σίδνεϊ

20:47

Διεθνείς αντιδράσεις για την τρομοκρατική επίθεση στην Αυστραλία

20:39

Τραμπ: Καθαρά αντισημιτική ενέργεια η επίθεση στο Σίδνεϊ

20:30

Ολοκληρώθηκε η διήμερη σύνοδος των προέδρων ΔΕΕΠ και ΔΗΜΤΟ της ΝΔ

20:20

Αγροτικά μπλόκα: Κανονικά η διέλευση των οχημάτων από τους συνοριακούς σταθμούς στη Β.Ελλάδα, εκτός από Ευζώνους

20:02

Δένδιας: Η τρομοκρατική επίθεση στη γιορτή του Χανουκά στο Σίδνεϊ προκαλεί τον αποτροπιασμό μας

19:46

Νετανιάχου: Η κυβέρνηση της Αυστραλίας «έριξε λάδι στη φωτιά του αντισημιτισμού»

19:37

Χρυσοχοΐδης:Τεράστια η δραστηριότητα ελληνικού FBI - Στον ΟΠΕΚΕΠΕ ήλεγξε 6.000 ατομικά ΑΦΜ

19:32

Παπασταύρου: Ο φετινός Προϋπολογισμός είναι εφαλτήριο για ένα νέο κεφάλαιο οικονομικής προόδου

19:00

Το «μέταλλο του διαβόλου» σαρώνει τις αγορές - Αναλυτές βλέπουν το ασήμι στα 100 δολάρια

18:57

Μακέδος (ΤΜΕΔΕ): Υποδομές για τις επόμενες γενιές - Η στρατηγική που θωρακίζει τη βιωσιμότητα της χώρας

18:45

Ανδρουλάκης για τρομοκρατική επίθεση στην Αυστραλία: Απολύτως καταδικαστέες η μισαλλοδοξία και η τυφλή βία

18:32

Χατζηδάκης για αγρότες: Τα προβλήματα απαιτούν διάλογο, δεν αντιμετωπίζεται η κατάσταση με τελεσίγραφα

18:22

Μελόνι: Από την πρώτη ημέρα ήμασταν στο πλευρό της Ουκρανίας

18:06

Στα χέρια του πρωθυπουργού η λίστα με τα αιτήματα των αγροτών

17:59

Κωνσταντοπούλου: Οι αγρότες πήραν μια αξιοπρεπή απόφαση, να μην ενδώσουν στην κοροϊδία του πρωθυπουργού

17:52

Χρυσοχοΐδης για τη στάση της αστυνομίας στις αγροτικές κινητοποιήσεις: Η ΕΛΑΣ δεν διαθέτει πλαστικές σφαίρες

17:41

Μαρινάκης: Αν το 2027 δεν πετύχουμε τους στόχους μας, τότε είμαι βέβαιος, ότι όλα όσα συζητάμε δεν θα είναι δεδομένα

17:25

Πετραλιάς: Προϋπολογισμός με έντονα μεταρρυθμιστικά χαρακτηριστικά

17:00

Το 9,5% των Ελλήνων βιώνει «καταστροφικές» ιδιωτικές δαπάνες υγείας - Η χειρότερη θέση στην Ευρωζώνη

16:46

Wall Street: Εν αναμονή κρίσιμων στοιχείων που θα της δώσουν κατεύθυνση

16:25

ΙΣΑ: Πραγματοποιήθηκε το δεύτερο Μεταπτυχιακό Σεμινάριο «Η ορθολογική διαχείριση των αντιβιοτικών στο νοσοκομείο»

16:17

Κικίλιας: Επενδύσεις σε ναυτιλία και λιμενικές υποδομές η μεγάλη ευκαιρία της ελληνικής οικονομίας για ανάπτυξη

15:52

Μητσοτάκης: Ο αντισημιτισμός και το μίσος δεν έχουν θέση στις κοινωνίες μας

15:48

Τσιάρας: Μονόδρομος η δύσκολη μεταρρύθμιση για τη διαφάνεια στο σύστημα των ενισχύσεων

15:39

ΗΠΑ: Ένα άτομο κρατείται από την αστυνομία για τους πυροβολισμούς με δύο νεκρούς στο Πανεπιστήμιο Μπράουν

15:26

Στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία στην Αθήνα οι κατηγορούμενοι από την Κρήτη για την υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ

15:17

Να επανέλθουν στον θεσμικό διάλογο καλούν τους αγρότες ΕΒΕΘ - ΒΕΘ - ΣΒΕ - ΣΕΒΕ

14:58

Μπρατάκος: Ο διάλογος δεν είναι επιλογή, είναι ευθύνη

14:37

Ζελένσκι: Η ειρηνευτική συμφωνία πρέπει να αποτρέπει την ανανέωση της ρωσικής επιθετικότητας

gazzetta
gazzetta reader insider insider