Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

13:18

Νίκος Γκάλης: Η πρώτη σειρά υπογεγραμμένων συλλεκτικών αντικειμένων του!

13:13

Σε προπολεμικό χαμηλό η τιμή του ρωσικού πετρελαίου - Χάνει τα 60 δολάρια το Brent

13:10

Ουκρανία: Η Ευρώπη συστήνει διεθνή επιτροπή για την παροχή αποζημιώσεων από τη Ρωσία

13:04

Jefferies: Ευκαιρία για τις ελληνικές τράπεζες η αγορά REPO

13:01

PMI Ευρωζώνης: Πάνω από τις 50 μονάδες ο δείκτης όλο το 2025 - Πρώτη φορά από το 2019

12:59

Σούπερ μάρκετ: Στο 1,06% ο πληθωρισμός στο κλείσιμο του 2025 - Πού αυξήθηκαν οι τιμές και πού μειώθηκαν

12:52

Δημοσκόπηση GPO: Πόσοι ζητούν πρόωρες εκλογές

12:51

Κρεμλίνο: Η πρόταση της Ουκρανίας για εκεχειρία τα Χριστούγεννα εξαρτάται από την επίτευξη ειρηνευτικής συμφωνίας

12:34

Αιφνίδιο προσωρινό «λουκέτο» για την Cetracore-Jetoil

12:30

Αγρότες: Τι δεν ζήτησαν από τον Πρωθυπουργό

12:29

Άβαξ για Μετρό: Έτοιμο το 90% της σήραγγας από την Κατεχάκη στον Ευαγγελισμό της Γραμμής 4

12:19

Klarna: Το 95,1% των Ελλήνων δηλώνει ότι η ακρίβεια θα επηρεάσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους

12:13

Ideal Holdings: Έκτακτη ΓΣ στις 12/1 για την επιστροφή κεφαλαίου 0,15 ευρώ/μετοχή στους μετόχους

12:04

Kaspersky: Οι μισοί από τους κωδικούς που παραβιάστηκαν μέσα στο 2025 είχαν ήδη διαρρεύσει

11:53

Παπασταύρου: Η ενέργεια μετατρέπεται σε όπλο σε καιρό πολέμου

11:49

Η Coffee Berry εγκαινίασε το νέο της κατάστημα στο Αεροδρόμιο της Βουδαπέστης

11:48

Skroutz: 9 στις 10 παραγγελίες επιχειρήσεων της επαρχίας «ταξιδεύουν» εκτός της περιφέρειάς τους

11:44

Λιβύη: «Άκυρο» το τουρκολιβυκό μνημόνιο δηλώνει ο πρόεδρος της Βουλής

11:41

Κεραμέως: Από σήμερα λειτουργεί πιλοτικά το ΕΡΓΑΝΗ 2 - Τέσσερα θετικά νέα για τους συνταξιούχους

11:37

Ανδριανός: Ξεκινάει σήμερα η πληρωμή των 121 εκατ. στους αγρότες για τις ζημιές του ’25

11:25

ΟΗΕ - Κυπριακό: Μια νέα άτυπη διάσκεψη 5+1 πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένη

11:15

Η Ρωσία δηλώνει ότι πήρε τον «έλεγχο» της πόλης Κουπιάνσκ

11:11

Τσιάρας προς αγρότες: «Συζητάμε για φθηνότερο ρεύμα» - Τι είπε για πετρέλαιο, ΕΛΓΑ, ευλογιά

11:08

ΧΑ: Με χαμηλό τζίρο κάτω από τις 2.100 μονάδες

11:05

Κανονικά τα δρομολόγια ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης – Αθήνας, παρά τις καθυστερήσεις λόγω μπλόκων

11:00

Συλλαλητήριο διαμαρτυρίας συνταξιούχων στο υπουργείο Εργασίας - Τι διεκδικούν

10:54

Κατρίνης για τη σύλληψη του γιου του: Ο νόμος ισχύει για όλους - Αδικαιολόγητη και παράνομη πράξη

10:51

Εξάρχου - Aktor: Ψήφος εμπιστοσύνης από επενδυτές η ομολογιακή έκδοση - Στο επίκεντρο η Ενέργεια

10:51

Alpha Bank: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά της AXIA Ventures

10:42

Χαλάνδρι: Συνελήφθη γιος βουλευτή για επικίνδυνη οδήγηση

gazzetta
gazzetta reader insider insider