Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:55

Οι 10 κανόνες για ευτυχισμένα και ισορροπημένα παιδιά

23:44

Συστάσεις της Πολιτικής Προστασίας ενόψει της επιδείνωσης του καιρού

23:33

Γάλλος στρατηγός: Η χώρα να προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο «να χάσει τα παιδιά της»

23:22

ΕΟΔΥ: Τέσσερις θάνατοι από COVID-19 και 162 νέες εισαγωγές

23:11

H Fed έριξε βαριά τη σκιά της σε Wall Street και Nvidia - «Βουτιά» 2,16% για Nasdaq

23:00

Απαντά η Αθήνα στη Ζαχάροβα: Απειλές κατά κυρίαρχων κρατών αυτοδικαίως απορρίπτονται

22:48

Λιθουανία: Αποκαταστάθηκε η λειτουργία του αεροδρομίου του Βίλνιους

22:34

Ζαχάροβα: H Ρωσία θα απαντήσει κατάλληλα στην Ελλάδα για την κοινή παραγωγή drones με την Ουκρανία

22:20

Δημοσκόπηση Pulse: Στο 24,5% η ΝΔ - Τι λένε οι πολίτες για κόμματα Τσίπρα, Σαμαρά

22:07

Τζόκερ: Οι τυχεροί αριθμοί για τα 1,5 εκατ. ευρώ

21:58

Ουκρανία: Η πόλη Κουπιάνσκ βρίσκεται πλέον υπό τον έλεγχο της Μόσχας

21:44

Νέες απώλειες για το πετρέλαιο με το ρωσο-ουκρανικό στο προσκήνιο

21:31

Πτώση για τον χρυσό με φόντο τα επιτόκια

21:30

Μαμντάνι: Δηλώνει «έτοιμος» να συναντηθεί με τον Τραμπ

21:27

Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου: Στις 11 Δεκεμβρίου η ΓΣ για την απόκτηση του 40% στην KXXK Investments

21:21

Βουλή: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της ΕΡΤ

21:18

Νέος κανονισμός κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα πατίνια στον δήμο Αθηναίων

21:03

Δημοσκόπηση Metron Analysis: Μπροστά με διψήφιο προβάδισμα η ΝΔ - Η γνώμη για Τσίπρα

21:00

CNBC: Πώς θα επηρεαστούν οι αμυντικές μετοχές από τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία;

20:51

Κίεβο: «Παράλογο και προκλητικό» το αμερικανικό σχέδιο για τον τερματισμό του πολέμου

20:41

Μετεγγραφές: Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα Β’ φάσης για το ακαδημαικό έτος 2025-2026

20:32

ΗΠΑ: Τράπεζες και διυλιστήρια από Κίνα - Ινδία συμμορφώνονται με τις κυρώσεις στη Ρωσία

20:25

Κορκίδης: Ο προϋπολογισμός του 2026 είναι ρεαλιστικός, εφαρμόσιμος και αναπτυξιακός

20:23

Καραμανλής: Αμοιβαία τα οφέλη από τις σχέσεις Ελλάδας και Κίνας

20:14

Σε νέο χαμηλό 7 μηνών το το Bitcoin - Xάνει και τα 87.000 δολάρια

20:13

Κρήτη: Παρατείνονται τα προληπτικά μέτρα για την ευλογιά των αιγοπροβάτων

20:03

Έρευνα: Ετήσια εξοικονόμηση 312 εκατ. ευρώ από την ψηφιοποίηση 20 δημόσιων υπηρεσιών

19:56

North Evia Pass 2025: Μεγάλη συμμετοχή των πολιτών - Υποβλήθηκαν 85.804 αιτήσεις

19:53

Δημοσκόπηση MRB: Πρώτη προβάδισμα 11,8% η ΝΔ - Καταλληλότερος για πρωθυπουργός ο Μητσοτάκης

19:50

Τραμπ: Μιλά για θανατική ποινή και χαρακτηρίζει τους Δημοκρατικούς «στασιαστές»

gazzetta
gazzetta reader insider insider