Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:45

Γερμανία: «Στρατός τρολ» υπό ρωσική καθοδήγηση υποστήριζε την AfD

23:30

Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ θα κυκλοφορήσουν το φθινόπωρο

23:17

Wall Street: Κέρδη μετά τον πληθωρισμό - Ράλι 654 μονάδων για τον Dow Jones

23:00

Ξέσπασε γερμανοτουρκικός «πόλεμος» για το ντονέρ

22:49

Κρεμλίνο: «Πράκτορας του εξωτερικού» η ρωσόφωνη BILD

22:35

Κικίλιας: Η πυρκαγιά στα Καλύβια Θορικού τέθηκε υπό έλεγχο σε 20 λεπτά

22:24

Πετρέλαιο: Τρίτη σερί εβδομάδα απωλειών για το αμερικανικό αργό

22:20

Ολυμπιακοί Αγώνες 2024 - Γ. Αντετοκούνμπο: Δεν το πίστευα ότι θα φτάσω σε αυτό το σημείο

22:15

Βέλγιο: Τρεις Τσετσένοι φυλακίστηκαν ως ύποπτοι για «τρομοκρατικές» δραστηριότητες

21:45

Ολυμπιακοί Αγώνες 2024 - Τελετή Έναρξης: Η έντονη βροχόπτωση έχει οδηγήσει σε αποχωρήσεις θεατών

21:36

Σνάμπελ (ΕΚΤ): Δύσκολο το «τελευταίο μίλι» στην μάχη κατά του πληθωρισμού

21:29

Χρυσός: Άνοδος την Παρασκευή, αλλά δεύτερη ομάδα απωλειών για τα futures

21:09

Βουλή: Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο για το ψηφιακό σχολείο

20:54

Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι: Η φαντασμαγορική τελετή έναρξης

20:42

Κομισιόν: Πρώτη δόση 1,5 δισ. στην Ουκρανία από «παγωμένα» ρωσικά assets

20:22

Πόθεν έσχες: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την ενίσχυση του συστήματος ελέγχου

20:20

ΗΠΑ: Πολιτικές προεκτάσεις στα ερωτήματα του FBI για την απόπειρα δολοφονίας Τραμπ

20:09

Ασθενής σεισμική δόνηση 4.6 Ρίχτερ στο Ηράκλειο Κρήτης

19:53

Η Φινλανδία υποψιάζεται ότι ρωσικό πλοίο παραβίασε τον θαλάσσιό της χώρο

19:43

Εβροφάρμα: Καταβάλλει μέρισμα 0,05 ευρώ ανά μετοχή

19:33

Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 2 Αυγούστου

19:25

Κέρδη για τις ευρωαγορές καθώς το παγκόσμιο selloff εξασθενεί

19:10

ΥΠΕΘΟ - ΑΑΔΕ: Έως τις 26/9 οι δηλώσεις φόρου πλοίων β' κατηγορίας

19:00

Ακαθάριστα οικόπεδα: Έκκληση από τους δήμους στο «και πέντε» - «Βροχή» οι καταγγελίες

18:47

Attica Βank - Παγκρήτια: Έγκριση σχεδίου σύμβασης συγχώνευσης από τα ΔΣ

18:43

Σε «κόκκινο συναγερμό» η Κρήτη το Σάββατο - Οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας

18:33

Καναδάς: Ο καιρός φρενάρει τη γιγαντιαία δασική πυρκαγιά

18:23

Ο πρίγκιπας Χάρι θα λάβει ένα ιλιγγιώδες ποσό μόλις κλείσει τα 40

18:18

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στις 3 Σεπτεμβρίου ξεκινά η καταβολή της επιστροφής κεφαλαίου

18:09

Εθνική Τράπεζα: Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο ΔΣ

gazzetta
gazzetta reader insider insider