Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:32

Κωτσόβολος: Νέος CEO ο Χρήστος Καραγιαννάκης

16:27

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζουν το έργο GREGY

16:18

Ουκρανός ΥΠΕΞ: «Έτοιμοι για συνομιλίες εάν η Ρωσία συμφωνεί σε μια πραγματική εκεχειρία»

16:15

Παπασταύρου: Ευρωπαϊκά κονδύλια 65 εκατ. για τη διαχείριση αποβλήτων στην Πελοπόννησο

16:15

ΥΠΕΝ: Παράταση υποβολής αιτήσεων για τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης «Φοίβος» και «Αθηνά»

16:12

Ο ΤΙΤΑΝ στη λίστα των Financial Times «Europe’s Climate Leaders» για 2η χρονιά

15:57

Σε ισχύ η βελτιωμένη πλατφόρμα του Εξωδικαστικού: Άνοιξε η πλατφόρμα για τη μεσαία τάξη

15:50

Πλαστικά Κρήτης: Στα 43,6 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν τα κέρδη του 2024

15:49

ADP: Μόλις 62.000 νέες θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα των ΗΠΑ τον Απρίλιο

15:45

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε αναλυτές: Το ισχυρό χαρτοφυλάκιο έργων εγγυάται την μελλοντική κερδοφορία

15:38

Σύννεφα ύφεσης στις ΗΠΑ: Συρρίκνωση ΑΕΠ 0,3% το α' τρίμηνο - Για 1η φορά από το 2022

15:36

Νέα εικόνα και επικοινωνιακή τοποθέτηση για την PwC

15:30

Dotsoft: Αύξηση 70,7% στα έσοδα το 2024 - Ξεπερνά τα 45 εκατ. ευρώ το ανεκτέλεστο

15:29

Fitch: Ανθεκτικές οι ελληνικές και κυπριακές τράπεζες στα εξωτερικά σοκ

15:28

EE: Το μπλακ άουτ στην Ισπανία και την Πορτογαλία δείχνει γιατί το κιτ επιβίωσης 72 ωρών έχει σημασία

15:26

e-ΕΦΚΑ: Παράταση ως 2/5 στην προθεσμία καταβολής δόσεων ρύθμισης

15:22

Νέα προγράμματα της δράσης κατάρτισης ανέργων της ΔΥΠΑ

15:19

Μαρινάκης: Ενόψει της συνταγματικής αναθεώρησης θα προτείνουμε να αλλάξει το άρθρο 86

15:11

Bloomberg: Η Ουκρανία έτοιμη να υπογράψει ίσως και σήμερα συμφωνία με τις ΗΠΑ για τις σπάνιες γαίες

15:04

Παπαθανάσης: Με πόρους του ΕΣΠΑ η αναβάθμιση της Δημοτικής Αγοράς Χανίων

15:01

Κικίλιας: Δεν είναι λαϊκισμός όταν ασκείς πολιτική για τους πολλούς

15:00

Ένοχος για συκοφαντική δυσφήμιση ο Παύλος Πολάκης

14:56

Παραπέμπεται πάλι σε δίκη η πρώην δήμαρχος Μάνδρας και δύο ακόμη δημοτικοί υπάλληλοι

14:51

Enaon EDA: Εγκαινιάστηκε το νέο Γραφείο Εξυπηρέτησης Καταναλωτών στην Κατερίνη

14:51

Πώς τα μικροπλαστικά μπορούν να βλάψουν την υγεία

14:48

Πρωτομαγιά: Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ - Όλες οι απεργίες και στάσεις εργασίας

14:46

Λειψυδρία: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης οι Δήμοι Μυτιλήνης και Δυτικής Λέσβου

14:46

Όμιλος ΔΕΗ: Μέλος του ευρωπαϊκού φορέα DIGITALEUROPE

14:44

«Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»: Παράταση στην προθεσμία - Αιτήσεις έως 5 Μαΐου

14:39

ΕΥΔΑΠ: Τι συμβαίνει με τη λειψυδρία, ποια μέτρα εξετάζονται – Τι έρχεται για τα τιμολόγια

gazzetta
gazzetta reader insider insider