Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

22:32

ΟΗΕ: Το 2025 αναμένεται να είναι η 2η ή η 3η πιο θερμή χρονιά που έχει καταγραφεί ποτέ

22:20

Λευκός Οίκος: Το Καζακστάν θα ενταχθεί στις Συμφωνίες του Αβραάμ

22:12

Ξιφαράς (ΔΕΠΑ): Η Ελλάδα στο επίκεντρο της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης

22:05

Κλήρωση Τζόκερ: Οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν 2,3 εκατ. ευρώ

21:50

Υπουργική Σύνοδος Ενέργειας 3+1: Κοινός σχεδιασμός ΗΠΑ, Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για την ενεργειακή ασφάλεια

21:40

Σουηδία: Διακόπηκε η κυκλοφορία στο αεροδρόμιο του Γκέτεμποργκ αφότου εντοπίστηκαν drones

21:30

Διευρύνονται οι απώλειες για το πετρέλαιο

21:20

Διευθυντής φαρμακευτικής κατέρρευσε στο Οβάλ Γραφείο μπροστά στον Τραμπ

21:10

Νέα άνοδος για τον χρυσό

20:56

Δένδιας στον ΣΕΒ: Mοχλός ανάπτυξης και τεχνολογικής υπεροχής η εγχώρια αμυντική βιομηχανία

20:42

Ιράν: Ο Πεζεσκιάν κατηγορεί την κυβέρνησή του για την αύξηση του πληθωρισμού

20:30

Άλμα 12,6% για τα EBITDA της Euronext στο γ' τρίμηνο - Η αναφορά Μπουζνά στην ΕΧΑΕ

20:17

Lamda: Στις 12/11 ξεκινά η δημόσια προσφορά για το 7 ετές ομόλογο έως 500 εκατ. ευρώ

20:07

ElvalHalcor: Όγδοη περίοδος εκτοκισμού ομολογιακού

19:58

Deal Τραμπ με Eli Lilly και Novo Nordisk για μείωση τιμών στα φάρμακα

19:49

Alpha Trust - Ανδρομέδα: Στο ταμπλό του ΧΑ από 7/11 οι 29.809 νέες μετοχές από την ΑΜΚ

19:40

Μία εβδομάδα και… ένας μήνας που θα κρίνουν την τύχη του αναθεωρημένου εθνικού σχεδίου Ανάκαμψης

19:36

Σε αρνητικό έδαφος τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια - «Βουτιά» 14% για Air France-KLM

19:24

Συνάντηση Δήμα με τον Αναπληρωτή ΥΠΕΞ των ΗΠΑ

19:15

Π. Μαρινάκης: Όταν κάποιοι δήμαρχοι ξηλώνουν πινακίδες, εμείς συνεχίζουμε να αναβαθμίζουμε τα σχολεία

19:06

Πυροσβεστική: Προκήρυξη διαγωνισμού για πρόσληψη 45 Πλοηγών Κυβερνητών και Πλοηγών Μηχανικών

18:57

Πιερρακάκης: «Κλειδί για την αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ ο διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες»

18:48

Μέτρα ΔΕΘ: Πώς οι νέοι θα κερδίσουν έως και δύο μισθούς - Ενδεικτικά παραδείγματα

18:39

Μετασχηματισμός Metlen: The Third Era - Η νέα οργανωτική δομή και οι επικεφαλής

18:34

Σομαλία: 5 Έλληνες στο πλήρωμα του τάνκερ που κατέλαβαν πειρατές

18:33

Κεφαλογιάννης: Οι 5 άξονες δράσης για ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού ενόψει της χειμερινής περιόδου

18:30

Συνάντηση Δήμα - Κυρανάκη με τον συντονιστή του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών «Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου»

18:26

Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: «Πράσινο φως» για 500.000 ομολογίες της Lamda Development στο ΧΑ

18:26

Εθνική Τράπεζα: Διανέμει καθαρό προσωρινό μέρισμα 0,21 ευρώ ανά μετοχή - Στις 14/11 η καταβολή

18:19

Πιερρακάκης σε Φάμελλο: «Ουαί υμίν η υποκρισία…»

gazzetta
gazzetta reader insider insider