Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

17:12

Ηράκλειο: Διασωληνωμένο στο ΠΑΓΝΗ τρίχρονο αγοράκι από βαριά χτυπήματα - Συνελήφθησαν η μητέρα και ο σύντροφός της

16:50

Βορίδης: Ισχυρός πυλώνας σταθερότητας η Ελλάδα για τις ΗΠΑ

16:16

ΠΟΜΙΔΑ: Το 82% θεωρεί τον ΕΝΦΙΑ άδικο φόρο και το 71% ζητά να καταργηθεί

16:10

Λουκασένκο: Η Λευκορωσία είναι μια «σκληρή δημοκρατία»

16:00

Κοινωνική αντιπαροχή: Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα χτιστούν τα πρώτα σπίτια με χαμηλό μίσθωμα

15:50

Φιντάν: Ζήτησε απ' το Ιράκ να χαρακτηρίσει τους Κούρδους του ΡΚΚ τρομοκρατική οργάνωση

15:44

Φάμελλος για Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο: Πραγματικό υπόδειγμα προσφοράς, αλληλεγγύης και αγάπης για τον συνάνθρωπο

15:35

Τουρκία: Δεκαπέντε συλλήψεις σχετικά με την πυρκαγιά σε ξενοδοχείο χιονοδρομικού κέντρου με 78 νεκρούς

15:28

Πάτρα: Συνελήφθησαν δύο άνδρες κατηγορούμενοι για βιασμό 16χρονου κοριτσιού

15:20

Ισραήλ: Χαιρετίζει την απόφαση του Τραμπ να άρει την αναστολή στην παράδοση ισχυρών βομβών

15:12

Ανδρουλάκης: Η Δικαιοσύνη και η Αλήθεια είναι το οξυγόνο

15:09

Ολοκληρώθηκε η Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ

14:56

Ισλαμικός Τζιχάντ: Η πρόταση του Τραμπ για τη Γάζα παρακινεί σε εγκλήματα πολέμου

14:36

Στυλιανίδης: Με τον ΓΓ του ΙΜΟ θα συναντηθεί την Τρίτη ο υπουργός Ναυτιλίας

14:18

Κοντογεώργης: Ενιαίος σχεδιασμός για τη στήριξη και ανάπτυξη της περιφέρειας

14:11

Η Αθήνα Φιλοξενεί το Gaming Regulators European Forum 2025: Διεθνής Αναγνώριση για την Εξωστρεφή Στρατηγική της ΕΕΕΠ

14:05

Θεσσαλονίκη: Επεισοδιακή καταδίωξη και σύλληψη 52χρονου οδηγού που νωρίτερα είχε κλέψει διαμέρισμα

13:55

Μενουδάκος: Οι σύγχρονες προκλήσεις είναι πολλές, κυρίως λόγω της τεχνολογικής προόδου

13:48

Γερμανία: Το Ασάφενμπουργκ αλλάζει τα πάντα στον προεκλογικό αγώνα

13:43

Θεσσαλονίκη: Συνελήφθη 32χρονος για κατοχή πέντε αρχαίων νομισμάτων

13:33

Απτόητος ο Τραμπ για τη Γροιλανδία: Οι ΗΠΑ θα την αποκτήσουν

13:22

Μητσοτάκης: Δεν θα επιτρέψουμε να ξανασυμβεί ανάλογο περιστατικό με αυτό στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ

13:16

Αστικές αναπλάσεις διεθνώς: Από το γκρίζο τσιμέντο και την εγκατάλειψη, στη δημιουργία φουτουριστικών πόλεων

13:07

Βραζιλία: Απαιτεί εξηγήσεις από τις ΗΠΑ για την «ταπεινωτική μεταχείριση» υπηκόων της που απελάθηκαν

12:57

Τραμπ: Ήρε την αναστολή που είχε επιβάλει ο Μπάιντεν στην παράδοση ισχυρών βομβών στο Ισραήλ

12:40

Θεσσαλονίκη: Ζευγάρι συνταξιούχων διέσχισε τον Ατλαντικό με ιστιοφόρο

12:29

Τραμπ: Μιλάω με πολλούς για το TikTok - Σε 30 μέρες θα αποφασίσω

12:12

Πλήθος κόσμου στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τα θύματα των Τεμπών - Ένταση στο Σύνταγμα

12:07

Λίβανος: 15 άνθρωποι σκοτώθηκαν από ισραηλινά πυρά στον νότιο Λίβανο

12:00

Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου – «Αέναον»: Πώς θα υλοποιηθεί, τι θα περιλαμβάνει η επένδυση 370 εκατ. - Ο operator και το Tae Kwon Do

gazzetta
gazzetta reader insider insider