Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

07:25

ΕΕΣΥΠ: «Διπλή πρόσκληση» για master plan - στρατηγικό σχέδιο για ανάδειξη/ βιωσιμότητα του ΟΑΚΑ

07:18

ΑΒΑΞ: Μετατρέπει τα EBITDA σε υψηλή καθαρή κερδοφορία – Πάνω τα μεγέθη, κάτω ο δανεισμός

07:10

Κομισιόν: Μειώθηκε στα 3 δισ. ευρώ το «κενό ΦΠΑ» στην Ελλάδα, περιορίζεται η φοροδιαφυγή

07:06

Η νίκη Πιερρακάκη - Ώρα προϋπολογισμού - Τα νέα διόδια στην Αττική Οδό

23:57

ΑΑΔΕ: Παρουσίασε στη Ν. Υόρκη τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες για τους Έλληνες του εξωτερικού

23:45

Επίκειται ανατροπή της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από την ΕΕ

23:30

Βρετανία: Περισσότερα από 600 αντικείμενα «σημαντικής πολιτιστικής αξίας» κλάπηκαν από μουσείο στο Μπρίστολ

23:26

ΗΠΑ: Γερουσιαστές ζητούν την έρευνα βομβαρδισμού δημοσιογράφων στον νότιο Λίβανο το 2023

23:12

Wall Street: Νέα ρεκόρ για Dow-S&P 500, «βάρυνε» τον Nasdaq η Oracle

23:00

Μειώνεται και γερνάει o πληθυσμός της Γερμανίας

22:42

ChatGPT: Μήνυση συνδέει για πρώτη φορά την Τεχνητή Νοημοσύνη με φόνο

22:30

Χρυσός: Σε υψηλό άνω του ενός μηνός - Νέο ρεκόρ για το ασήμι

22:15

Ουκρανία: Οι ηγέτες της «Συμμαχίας των Προθύμων» συζήτησαν για τη χρήση των ρωσικών assets

22:07

Η ξεκάθαρη αλλαγή πίστας και η (πολύ) μεγάλη ευκαιρία

21:50

ΗΠΑ: Η ανάπτυξη στρατευμάτων σε 5 πόλεις έχει στοιχίσει πάνω από 340 εκατ. δολ.

21:41

Νέο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης: Ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία το ν/σ - Μεταφορά ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

21:31

Βενιζέλος: Το πρόβλημα της χώρας δεν είναι συνταγματικό - Είναι η βαθιά κρίση αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης στους Θεσμούς

21:28

Πετρέλαιο: Απώλειες 1,5% με Βενεζουέλα και Ουκρανία στο επίκεντρο

21:12

Ο ξένος Τύπος για την εκλογή Πιερρακάκη στο Eurogroup: Πού ήταν η Ελλάδα και πού έφτασε

21:07

Συγχαρητήρια στον Κυριάκο Πιερρακάκη από Κόστα - Λάιεν

21:00

Reuters: Οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να κατασχέσουν περισσότερα τάνκερ στην Βενεζουέλα

20:54

Ανδρουλάκης: Προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ να τελειώσει το καθεστώς της ατιμωρησίας - Κάλεσμα για γενναία αναθεώρηση του άρθρου 86

20:41

Παπαθανάσης: Ιστορική απόφαση για την Ελλάδα η Προεδρία του Eurogroup από τον Κυριάκο Πιερρακάκη

20:34

Ζελένσκι: Το εδαφικό παραμένει «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ

20:31

AKTOR: Ορόσημο στην ιστορία του oμίλου η υπερκάλυψη του ομολογιακού δανείου

20:24

Σε εποικοδομητικό κλίμα η συνάντηση Χατζηδάκη και Τσιάρα με τους αγρότες της Κρήτης

20:04

Το Κογκρέσο μπλοκάρει τον Τραμπ και θωρακίζει την Ευρώπη με πακέτο - μαμούθ 900 δισ. δολαρίων

20:04

Πιερρακάκης: Το πρώτο μήνυμα ως πρόεδρος του Εurogroup - Ανάγκη ενότητας και συνεργασίας για τα κοινά συμφέροντα της ΕΕ

20:00

Ευρωαγορές: Κέρδη στον απόηχο των αποφάσεων Fed και SNB

19:42

ΟΠΕΚΕΠΕ: Παράταση εργασιών έως τις 15 Φεβρουαρίου 2026 αποφάσισε η εξεταστική

gazzetta
gazzetta reader insider insider