Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

09:31

Μπέρμποκ: Η Ρωσία θα υποστεί συνέπειες για την κυβερνοεπίθεση του 2023

09:13

Στουρνάρας: Πιο πιθανό σενάριο τώρα οι τρεις μειώσεις επιτοκίων το 2024

08:52

Άδεια η Μύκονος, γεμάτη ασφυκτικά η Τήνος του Κυριάκου, Ο αποτελεσματικός, ο γοητευτικός κι ο ονειροπαρμένος Πρωθυπουργός

08:50

Χαμάς: Εξετάζει με «θετικό πνεύμα» την πρόταση για την κατάπαυση του πυρός

08:41

Κορυφώνεται η έξοδος για το Πάσχα - Πληρότητες που αγγίζουν 100% σε ΚΤΕΛ - Υψηλή κίνηση στο «Ελ.Βενιζέλος»

08:20

Ευρωεκλογές 2024: Ο Φίλιππος Σαχινίδης απαντά στις 6 ερωτήσεις «SOS» του Insider

08:14

Carrefour: Όλο το πλάνο ανάπτυξης σε Ελλάδα και βαλκανικές χώρες

08:08

Θέμα εβδομάδων ο προσωπικός αριθμός του πολίτη

08:03

Βιωσιμότητα: Παράταση μέχρι το 2026 για την πλήρη εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας CSRD

07:57

Εταιρείες Διαχείρισης: Η «ακτινογραφία» των ρυθμίσεων για δάνεια 88 δισ. ευρώ που ανήκουν σε funds και τράπεζες  

07:15

«Δικαιώματα στην Πράξη»: Καινοτόμο πρόγραμμα για την καθολική πρόσβαση στην Υγεία

23:52

Apple: Βουτιά 4% στα έσοδα β' τριμήνου - Πτώση 10% στις πωλήσεις iPhone

23:37

Πόλεμος στην Ουκρανία: Η Ρωσία θεωρεί άσκοπες τις ειρηνευτικές συνομιλίες στην Ελβετία

23:22

Τεχνολογικό ράλι στην Wall Street

23:07

Έξοδος Πάσχα: 84.000 οχήματα έφυγαν από την Αττική σε 12 ώρες

22:52

Πετρέλαιο: Σε αντίθετη κατεύθυνση WTI και Brent

22:37

Γκιουλέρ (Τούρκος υπ. Άμυνας): Θα χαρούμε εάν η Ελλάδα αποκτήσει F-35

22:22

Σερβία: Έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης η νέα κυβέρνηση του Μίλος Βούτσεβιτς

22:07

Στη Μητρόπολη Αθηνών ο Μητσοτάκης

21:52

Η αβεβαιότητα για τα επιτόκια οδήγησε σε απώλειες τον χρυσό

21:37

Moderna: Βουτιά εσόδων στα 167 εκατ. δολάρια από σχεδόν 2 δισ. το 2023

21:22

Μπάιντεν για φιλοπαλαιστινιακές διαδηλώσεις: Δεν φιμώνουμε τους ανθρώπους αλλά πρέπει να επικρατήσει η τάξη

21:07

Μηχανή παρέσυρε και σκότωσε ηλικιωμένη στη Βούλα

20:53

«Παράθυρο» Τραμπ για αμφισβήτηση του αποτελέσματος των εκλογών εάν ηττηθεί

20:38

Ερντογάν: Υποκρισία από ΗΠΑ και Δύση στον πόλεμο της Γάζας

20:29

Στην Κέρκυρα για το Πάσχα ο Κασσελάκης

20:29

Alpha Bank: Διαθέτει 2,76 εκατ. μετοχές σε στελέχη ως stock award για τη χρήση 2023

20:20

Οι εξοδούχοι του Πάσχα δεν γλίτωσαν από την ακριβή βενζίνη – Υψηλές τιμές στους πασχαλινούς προορισμούς

20:11

Austriacard: Σε ειδικούς επενδυτές το 15,05% - Αυξήθηκε το ποσοστό διασποράς

20:02

ΗΠΑ: Μικρή αύξηση στις νέες αιτήσεις για επίδομα ανεργίας

gazzetta
gazzetta reader insider insider