Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:51

Προσωπάρχης Ζελένσκι: Δεν θα υπογράψουμε ειρηνευτική συμφωνία για παραχώρηση εδαφών στη Ρωσία

23:40

Περού: Κάθειρξη 11,5 ετών στον πρώην πρόεδρο Πέδρο Καστίγιο

23:29

Κάλεσμα από Nexperia στις κινεζικές θυγατρικές της να επιλύσουν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα

23:18

Ολλανδία: Αγορά 100 ραντάρ για την ανίχνευση drones

23:05

Μικρή πτώση για τον χρυσό με το βλέμμα στη Fed

22:53

Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Βρετανία καλούν το Ισραήλ να σταματήσει τη βία στη Δυτική Όχθη

22:41

Νέα κέρδη για το πετρέλαιο στην σκιά του ρωσο-ουκρανικού

22:29

Πούτιν σε ΕΕ: Η «κλοπή» των «παγωμένων» ρωσικών assets θα προκαλέσει αντίποινα

22:25

Γάζα: Διαπραγματεύσεις για παγιδευμένους μαχητές της Χαμάς στις υπόγειες σήραγγες

22:17

Το Λούβρο αυξάνει το εισιτήριο 45% για επισκέπτες εκτός ΕΕ

22:05

Κλήρωση Τζόκερ: Οι τυχεροί αριθμοί για τα 2,2 εκατ. ευρώ

21:52

«Πυρά» ΕΕ κατά ΗΠΑ: «Μας εκβιάζουν στις εμπορικές διαπραγματεύσεις»

21:41

Κακοκαιρία Adel: Σε ετοιμότητα η Πολιτική Προστασία - Σε «Red Code» ακόμη 3 περιφέρειες

21:30

ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και Νέα Αριστερά ζητούν ενημέρωση για την COP30

21:26

Ερντογάν σε Πάπα Λέοντα: Να εξαλειφθούν οι αιτίες της μετανάστευσης

21:19

ΗΠΑ: Ο ΥΠΑΜ Χέγκσεθ επισκέφθηκε το αεροπλανοφόρο Gerald R. Ford στην Καραϊβική

21:05

Χατζηδάκης: Η χώρα δεν θα χάσει ούτε ένα ευρώ από τις αγροτικές επιδοτήσεις

20:53

Δημοσκόπηση GPO: Προβάδισμα ΝΔ με 25,2% - Πόσοι θα ψήφιζαν Τσίπρα

20:41

Φωταγωγήθηκε το χριστουγεννιάτικο δέντρο της Αθήνας

20:29

Ισχυρός σεισμός 6 Ρίχτερ στην Αλάσκα

20:15

Πετραλιάς: Μεταρρυθμιστικός με θετικά μέτρα ο προϋπολογισμός του 2026

20:03

Κακοκαιρία Adel: Σφορδή βροχόπτωση τώρα στην Αθήνα

19:50

Οικοδομικές άδειες και Κτηματολόγιο υπό την ομπρέλα του ΕΟΚΕΔ - Τι αλλάζει για ιδιώτες, δήμους, μηχανικούς

19:40

Μερτς: Η Ουκρανία χρειάζεται ισχυρό στρατό ακόμη και μετά από μία ειρηνευτική συμφωνία

19:30

Κλείσιμο με μικρά κέρδη στις ευρωαγορές - «Εκτοξεύθηκε» σχεδόν 19% η Puma

19:28

Ερευνάται η Jefferies για τη First Brands - Τι ψάχνει η SEC

19:18

Στο «μικροσκόπιο» ο CEO της Monte dei Paschi για την εξαγορά της Mediobanca

19:06

Θεοδωρικάκος για e-καταναλωτής: Ο πολίτης προστατεύεται και η αγορά λειτουργεί με κανόνες

18:54

ΕΥΔΑΠ: Ολοκλήρωση φορολογικού ελέγχου από το ΚΕ.ΜΕ.Φ. έτους 2019

18:46

Σε συζητήσεις για εξαγορά της Allfunds έναντι 5,3 δισ. ευρώ η Deutsche Boerse

gazzetta
gazzetta reader insider insider