Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

09:21

ΗΠΑ: «Υγιής και ακμαίος» ο πρόεδρος Μπάιντεν

09:15

Eurobank: Συμφωνία με την NPCI International για την απλοποίηση των εμβασμάτων από Ελλάδα προς Ινδία

09:02

Γάζα: Πάνω από 30.000 οι νεκροί Παλαιστίνιοι - Συνεχίζονται τα ισραηλινά πλήγματα

08:50

Συνεδριάζει σήμερα το υπουργικό συμβούλιο - Ποια νομοσχέδια θα συζητήσει

08:40

Ενστάσεις της Κομισιόν για το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στις Στέγες»

08:39

Συνεχίζει το μπαράζ επενδύσεων ο Γ. Προκοπίου – Πάνω από 70 πλοία στο ναυπηγικό πρόγραμμα

08:25

ESG: Οι προκλήσεις για την τουριστική βιομηχανία

08:20

Πώς ερμηνεύουν τις αγροτικές κινητοποιήσεις αλλά και... παραδοσιακά προϊόντα οι Ιστορικοί μας

08:16

Πώς θα είναι το νέο «στρατηγείο» της ΔΕΗ στη Λ. Μεσογείων ύψους 110 εκατ. ευρώ 

08:10

Τρ. Πειραιώς: Το Σαββατοκύριακο οι αποφάσεις του ΤΧΣ για την αποεπένδυση

08:00

Ideal Holdings: Focus στην πληροφορική, πιθανή νέα επενδυτική κίνηση

07:57

Ασφαλιστική ικανότητα: Οι 6 κατηγορίες οφειλετών του ΕΦΚΑ που απολαμβάνουν δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη

07:44

Τράπεζες: Κόκκινα δάνεια, ρευστότητα, ψηφιοποίηση – Πώς άλλαξε η εικόνα από τα χρόνια της κρίσης

07:38

Η «βαριά» ατζέντα για Λιμάνια, Ακίνητα - «φιλέτα» και Αναπλάσεις – Πού έρχονται προσφορές, ανάδοχοι και διαγωνισμοί

07:35

Με AI γράφονται τα επόμενα βήματα του Δημοσίου - Τι αλλάζει σε κτηματολόγιο και mAIgov

07:30

Από τέσσερα νοσοκομεία ξεκινούν τα απογευματινά χειρουργεία

07:27

Πόσο χάνει στην καταλληλότητα ο Κυριάκος - Οι τρίχες του Κασσελάκη - Ποιος ξύπνησε νυχτιάτικα τους πασόκους;

07:20

Νέες τάσεις στην αγορά πολυτελών ακινήτων: Οι νικητές του 2023 - Τα φετινά φαβορί

07:06

Στα όρια της νομιμότητας - Αγορά με... τσαμπουκά – Τα σενάρια για τον ΒΟΑΚ

23:58

Κίεβο: «Κίνδυνος καταστροφικής εξωτερικής παρέμβασης στην Υπερδνειστερία»

23:45

Αζερμπαϊτζάν: Ο πρόεδρος Αλίεφ κατηγορεί τη Γαλλία και την ΕΕ ότι «δαιμονοποιούν» τη χώρα του

23:30

Σχεδόν 300 εκατ. άνθρωποι στον κόσμο ζουν με μία σπάνια ασθένεια

23:19

Wall Street: Αρνητικό 3 στα 3 για τον Dow με όλους να περιμένουν τον πληθωρισμό

23:04

Οι ΗΠΑ υποστηρίζουν την κυριαρχία της Μολδαβίας

23:00

Βρετανία: Ο νόμος περί αμνηστίας στη Βόρεια Ιρλανδία παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα

22:57

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις αύριο στο κέντρο της Αθήνας λόγω του πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου

22:55

ΔΕΗ: Στο 5% αυξήθηκε το ποσοστό ιδίων μετοχών

22:39

Μικτή εικόνα στις τιμές πετρελαίου - O OPΕC εξετάζει επέκταση στις περικοπές παραγωγής

22:20

Ουκρανία: Τουλάχιστον τέσσερις άμαχοι σκοτώθηκαν από ρωσικούς βομβαρδισμούς στο Χάρκοβο

22:08

Χρυσός: Μικρές διακυμάνσεις εν αναμονή της Fed

gazzetta
gazzetta readerinsiderinsider