ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Leader σε Κατασκευή, Παραχωρήσεις – Τα «κλειδιά» της Αττικής Οδού και τα ετήσια EBITDA των 300 εκατ.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Leader σε Κατασκευή, Παραχωρήσεις – Τα «κλειδιά» της Αττικής Οδού και τα ετήσια EBITDA των 300 εκατ.
Ισχυρά τα μεγέθη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε βασικούς τομείς δράσης, σημαντική άνοδος σε παραχωρήσεις, ανεκτέλεστο 5,7 δις ευρώ στην κατασκευή. Γιατί η Αττική Οδός προσφέρει μακροπρόθεσμα οφέλη, ροές και χαμηλό ρίσκο. Το χρέος, τα δάνεια. Τι γίνεται με Εγνατία οδό, Καστέλι, IRC στο Ελληνικό. Τι αναφέρεται σε IR report.

Ποσό 103,4 εκατ. ευρώ στα έσοδα (+10,2%), επί συνόλου 1,6 δισ. ευρώ, και 73,5 εκατ. ευρώ στα προσαρμοσμένα EBITDA (+54,1%), επί συνόλου 250,2 εκατ. ευρώ, εισέφερε ο τομέας παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος από το επόμενο έτος θα ενισχυθεί και με νέα assets όπως η Αττική Οδός και η Εγνατία Οδός, σε συνέχεια της αύξησης της κίνησης στη Νέα και Κεντρική Οδό, αλλά και της διευρυμένης σταδιακής λειτουργίας του έργου διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο. Ο κλάδος εμφάνισε περιθώριο κέρδους 69,2% έναντι 50,8% το 2022.

Ενισχυμένα μεγέθη

Χτες, ο leader του κλάδου των κατασκευών – υποδομών, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανακοίνωσε τα οικονομικά μεγέθη α’ 6μήνου 2023, όπου, μεταξύ άλλων, εμφάνισε συνολικά έσοδα 1,6 δις ευρώ έναντι 1,46 δις ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) αυξήθηκε στα 250,2 εκατ. έναντι 218,1 εκατ. για το Α΄ Εξάμηνο του 2022. Τα καθαρά κέρδη αποδιδόμενα στους μετόχους προσαρμοσμένα για τα μη λειτουργικά αποτελέσματα για το Α’ Εξάμηνο του 2023 ανήλθαν σε 54,7 εκατ., ενισχυμένα έναντι 34,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Ο ισολογισμός του Ομίλου παραμένει ισχυρός με το Καθαρό Χρέος μετά των δεσμευμένων καταθέσεων και επιχορηγήσεων προς επιστροφή να διαμορφώνεται σε 1,469 δις (εκ των οποίων 364 εκατ. ευρώ σε επίπεδο μητρικής εταιρείας) και τον συντελεστή Καθαρό Χρέος μετά των δεσμευμένων καταθέσεων και επιχορηγήσεων προς επιστροφή /Προσαρμοσμένο EBITDA να παραμένει σταθερός στο 2.1x από την αρχή του έτους.

Οι παραχωρήσεις, η Εγνατία και το «κλειδί» της Αττικής Οδού

Στον τομέα των παραχωρήσεων συνεχίστηκαν οι υγιείς επιδόσεις από τα έργα σε λειτουργία, ενώ έγιναν σημαντικά βήματα στην περαιτέρω ωρίμανση και υλοποίηση των έργων του χαρτοφυλακίου που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. Ορόσημο για το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του Ομίλου αποτελεί η ανακήρυξη του σε προτιμητέο επενδυτή για την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα 25 ετών, καθώς ενισχύει περαιτέρω την ηγετική του θέση, εντάσσοντας στο χαρτοφυλάκιο του έναν από τους πιο σημαντικούς οδικούς άξονες της Ελλάδας, αλλά και μια από τις πλέον αποδοτικές και χαμηλού ρίσκου παραχωρήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Με την προσθήκη της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού το συνολικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που διαχειρίζεται ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεπερνάει τα 1.600 χλμ. Το χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου είναι από τα μεγαλύτερα και «νεαρότερα» χαρτοφυλάκια στην Ευρώπη (με μέση υπολειπόμενη συμβατική χρονική διάρκεια τα 25 έτη), διασφαλίζοντας έναν μακροπρόθεσμο ορίζοντα σημαντικών, προβλέψιμων και επαναλαμβανόμενων εσόδων.

Σημαντική συνεισφορά σε αυτό θα έχει και η παραχώρηση της Αττικής Οδού (η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πλειοδότησε με προσφορά 3,27 δις ευρώ), ενός έργου με ιδιαίτερα ελκυστικό προφίλ ρίσκου/απόδοσης, που έρχεται να συμβάλλει περαιτέρω στη διασφάλιση σημαντικών, σταθερών και μακροπρόθεσμων χρηματικών ροών.

Όπως σημειώνεται σε σχετικό IR report, τα έσοδα του οδικού άξονα είναι ανοδικά τα τελευταία έτη και πάλι, στα 197 εκατ. ευρώ το 2022, έναντι 193 εκατ. το 2019, με τις διελεύσεις να ανέρχονται στα τέλη 2022 στα 237 χιλ. οχήματα την ημέρα (236 χιλ. οχήματα ημερησίως το 2019). Τα διανεμημένα e pass ανήλθαν σε 744 χιλ. ευρώ από 703 χιλ. το 2021 και 675 χιλ. το 2020, ενώ οι λογαριασμοί συνδρομής σε 637 χιλ. από 604 χιλ. το 2021 και 585 χιλ. το 2020. Γίνεται λόγος για έργο με ανοδικές δυνατότητες, χαμηλό ρίσκο δεδομένων κίνησης και συμβατικών διατάξεων, μέσο ετήσιο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2025-2049 (της νέας παραχώρησης), μέσο περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας άνω του 80% και μονοψήφιο ρυθμό απόδοσης. Υπενθυμίζεται ότι το insider.gr πρόσφατα αποκάλυψε ότι στο 8μηνο 2023 ανήλθε σε 255 χιλ. διελεύσεις η μέση ημερήσια κυκλοφορία, ενώ τα έσοδα σε 170 εκατ. ευρώ.
Γίνεται λόγος για στρατηγικό & υψηλής ποιότητας περιουσιακό στοιχείο (ραχοκοκαλιά Αττικής που συνδέει υποδομές, αεροδρόμιο, Μετρό, λιμάνια κ.α.), για ώριμο περιουσιακό στοιχείο με καθιερωμένη εμπορική επιτυχία και δημιουργία σημαντικών ταμειακών ροών από την πρώτη ημέρα και πιθανή ανοδική πορεία μέσω της ανάπτυξης σημαντικών έργων στην περιοχή της Αττικής που αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τον κυκλοφοριακό όγκο (επεκτάσεις κ.α.), ελκυστικό προφίλ λειτουργίας και ανοδική τάση από το διαφοροποιημένο σύστημα διοδίων (η επιλογή επιβολής διαφοροποιημένων ναύλων ως μέσου αντιμετώπισης προβλημάτων συμφόρησης αναμένεται να αυξήσει την κερδοφορία, η δυνατότητα αύξησης της χωρητικότητας θα βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης και τα έσοδα κατά τις ώρες αιχμής). Επίσης, αναδεικνύεται ο περιορισμένος κίνδυνος εκτέλεσης ενός έργου παραχώρησης «Brownfield», πλήρως κατασκευασμένο με περιορισμένες ανάγκες κεφαλαίου, με απαιτήσεις Capex για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, που θα κατανεμηθούν σε ολόκληρη την παραχώρηση και θα χρηματοδοτηθούν από τις ταμειακές ροές του έργου, με τις εργασίες βαριάς συντήρησης να εκτελούνται επί του παρόντος από τον υφιστάμενο ανάδοχο στο πλαίσιο της ισχύουσας Σύμβασης κ.α.

Ανεκτέλεστο 5,7 δισ. ευρώ, ισχυρή η κατασκευή

Στον κατασκευαστικό τομέα, το ανεκτέλεστο συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή νέων συμβάσεων ανήλθε στο νέο ιστορικό υψηλό των 5,7 δισ., ενισχυμένο και από τη συμπερίληψη νέων ιδιωτικών έργων στην Ελλάδα (ιδίων επενδύσεων του Ομίλου αλλά και έργων για τρίτους), που πλέον αποτελούν περί το 70% του συνολικού ανεκτέλεστου του Ομίλου Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 636,3 εκατ. έναντι 420,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, αποδιδόμενα στην αύξηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας σε έργα δημοσίου και ιδιωτών και στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου. Το προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 52,6 εκατ. έναντι € 40,7 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, λόγω της αύξησης των εσόδων κατασκευής και της διατήρησης σε ικανοποιητικό επίπεδο του περιθωρίου κέρδους των εν εξελίξει έργων (8,3%). Σε IR report γίνεται λόγος για ισχυρή ρευστότητα με μετρητά 194,9 εκατ. και net cash position. Από το ανεκτέλεστο των 5,7 δις, τα 3,4 δις ευρώ είναι υπογεγραμμένα ήδη (Amfilochia Pump Storage 600 εκατ., Kasteli Airport 600 εκατ., Motorways: Central Greece-Nea Odos-OlympiaNorth Crete 800 εκατ. ευρώ κ.α.).

Ταμειακά διαθέσιμα και δανεισμός

Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους οι καθαρές λειτουργικές ταμειακές ροές ανήλθαν σε 112,5 εκατ., έναντι αρνητικού αποτελέσματος 51,3 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2022. Τα χρηματικά διαθέσιμα και ισοδύναμα του Ομίλου παρέμειναν υψηλά και διαμορφώθηκαν σε 1,449 δις. την 30.06.2023 (μην περιλαμβάνοντας δεσμευμένες καταθέσεις ύψους € 129,2 εκατ.) έναντι 1,491 δις την 31.12.2022. Οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις του Ομίλου στις 30.06.2023 ανήλθαν σε 3,044 δις. (εκ των οποίων 1 δισ. αφορά δανεισμό με αναγωγή) έναντι 2,993 δις. στις 31.12.2022. Όπως σημειώνεται σε σχετική παρουσίαση, στους τομείς παραχωρήσεων και ενέργειας το χρέος ανέρχεται σε 1,45 δισ. ευρώ (Segment adj. EBITDA 5,1x), με την υποσημείωση ότι υπάρχουν έργα με υπολειπόμενα διάρκεια ζωής πάνω από 15 χρόνια και εξασφαλισμένα EBITDA.

Ανεβαίνουν Νέα – Κεντρική Οδός

Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα και Κεντρική Οδός) κατά το Α’ Εξάμηνο του τρέχοντος έτους αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά (άνοδος 11%) αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα αλλά και τις βελτιωμένες καιρικές συνθήκες. Οι συνολικές συναλλαγές ανήλθαν στο 6μηνο σε 25,5 εκατ. ευρώ έναντι 23 εκατ. το 2022 και 22,1 εκατ. ευρώ το 2019 (α’ εξάμηνο). Επίσης, τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 79,2 εκατ. ευρώ (74,4 εκατ. το 2022 και 70,6 εκατ. το 2019).

Ξεκινά το IRC στο Ελληνικό, προχωρά το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Επίσης, έχουν πλέον τεθεί σε λειτουργία και οι τρεις (3) μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα, συνεχίστηκε η ανάπτυξη νέων έργων όπως το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι όπου η πρόοδος των εργασιών ξεπερνά πλέον το 20% με ορίζοντα υλοποίηση την περίοδο 2026/2027, ενώ σύντομα αναμένεται η έναρξη εργασιών για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, εντός του 2023 και να κρατήσουν 3 χρόνια. Σε σχέση με το έργο της Εγνατίας Οδού, έχουν προσκομιστεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα για τη χρηματοδότηση και την υλοποίηση του έργου της Εγνατίας Οδού κι αναμένεται η ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών από την πλευρά της Πολιτείας, ενώ εντός του πρώτου εξαμήνου υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή και παραχώρησή για 30 έτη του οδικού άξονα Χερσόνησος-Νεάπολη (ΣΔΙΤ), όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55%. Επιπρόσθετα, ο Όμιλος συμμετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία νέων έργων παραχώρησης (ΒΟΑΚ, αεροδρόμιο Καλαμάτας κ.ά.) καθώς και διαφόρων Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) κι έργων υποδομής και κτιριακών έργων ανά την Ελλάδα, αξιοποιώντας τη βαθιά του εξειδίκευση και υγιή χρηματοοικονομική διάρθρωση.

Η ενέργεια

Στον τομέα της ενέργειας συνεχίζεται απερίσπαστα το επενδυτικό πλάνο με το χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ σε λειτουργία, κατασκευή και έτοιμων προς κατασκευή να ανέρχεται πλέον σε 2.500 MW. Τέλος, στο κομμάτι της παραγωγής και εμπορίας ενέργειας (ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) στην Ελλάδα και το εξωτερικό, παρά την μεταβλητότητα στην αγορά και τη μείωση της ζήτησης στην Ελλάδα, συνεχίστηκε η ενίσχυση του μεριδίου αγοράς.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Διαφορετικές ταχύτητες στο Χρηματιστήριο - Οι τράπεζες αντέχουν - Περί κατασκευαστικού ανεκτέλεστου

Ακίνητα: Εικονικές αγοραπωλησίες και συμβόλαια υψηλής αξίας στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ

ΤΑΙΠΕΔ: Τι έρχεται για Εγνατία Οδό, ΔΑΑ, Λιμάνια, Μαρίνες, Ενεργειακά projects

gazzetta
gazzetta reader insider insider