Μονάδες Αποβλήτων: Στις 22 Σεπτεμβρίου προσφορές για τη ΣΔΙΤ στη Β. Ελλάδα αξίας 200 εκατ. ευρώ – Οι ισχυροί «παίκτες»  

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μονάδες Αποβλήτων: Στις 22 Σεπτεμβρίου προσφορές για τη ΣΔΙΤ στη Β. Ελλάδα αξίας 200 εκατ. ευρώ – Οι ισχυροί «παίκτες»  
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – ΤΙΤΑΝ, MORE – ΑΒΑΞ – THALIS, Intrakat, Mytilineos, ΗΛΕΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ καλούνται να δώσουν προσφορές για τη ΜΕΑ Δυτικού τομέα Κεντρικής Μακεδονίας. Ποιο είναι το ΣΔΙΤ έργο αξίας 200 εκατ. ευρώ, ποια τα οφέλη.

Στο τελικό στάδιο, αυτό της υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, εισέρχεται ένας μεγάλος διαγωνισμός για την κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) στη Βόρεια Ελλάδα, μέσω ΣΔΙΤ. Ειδικότερα, βάσει απόφασης της Εκτελεστικής Επιτροπής των ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (Φο.Δ.Σ.Α.) ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, η οποία συνεδρίασε προχτές 18/07/2023, ορίστηκε για τις 22 Σεπτεμβρίου η κατάθεση προσφορών στον διαγωνισμό για την υλοποίηση του έργου «ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (Μ.Ε.Α.) ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»», που προωθείται μέσω ΣΔΙΤ, εκτιμώμενης αξίας 200 εκατ. ευρώ. Μένει να φανεί αν τηρηθεί το σχετικό χρονοδιάγραμμα ή προκύψει κάποια αλλαγή, όπως συχνά συμβαίνει σε διαγωνιστικές διαδικασίες, καθώς πρόκειται για την προτεινόμενη ημερομηνία υποβολής προσφορών.

Πέντε ισχυρά σχήματα

Στο τελικό στάδιο δώσουν το παρών και οι 5 αρχικοί υποψήφιοι, που είχαν προκριθεί και στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, δηλαδή οι ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ – ΤΙΤΑΝ», ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «MORE - ΑΒΑΞ - THALIS», ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ (αρχικά εμφανίζονταν μαζί με τη Μεσόγειος), INTRAKAT, ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.». Ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί με την υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης μεταξύ της Αναθέτουσας Αρχής και του ΙΦΣ (Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης). Να θυμίσουμε ότι ο εν λόγω διαγωνισμός είχε «μπλέξει και στα γρανάζια» του ΣτΕ, καθώς ο Δήμος Λαγκαδά και άλλοι φορείς/οργανώσεις είχαν προσφύγει κατά της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων και για λόγους που σχετίζονταν, μεταξύ άλλων, και με τη χωροθέτηση της προβλεπόμενης μονάδας, για την επιβάρυνση που θα προκαλέσει στο ιδιαίτερο περιβάλλον κ.α.

Η προτεινόμενη ΣΔΙΤ και η μονάδα

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η ΜΕΑ δυτικού τομέα είναι η μεγαλύτερη στη Βόρεια Ελλάδα. Η μονάδα της Θεσσαλονίκης θα είναι δυναμικότητας 300.000 τόνων και θα κατασκευαστεί κοντά στη χωματερή Μαυροράχης. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 324 μήνες (έχει οριστεί σε 27 έτη, εκ των οποίων τα δύο πρώτα αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο). Θα εξυπηρετεί 9 δήμους της δυτικής πλευράς του νομού Θεσσαλονίκης (Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Βόλβης, Δέλτα, Κορδελιού – Ευόσμου, Λαγκαδά, Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά, Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου), το 60% του κεντρικού Δήμου Θεσσαλονίκης, το σύνολο των δήμων των νομών Πέλλας, Ημαθίας και Πιερίας, καθώς και τον Δήμο Παιονίας Κιλκίς.

Ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης που θα επιλεχθεί θα αναλάβει τα εξής:

  • τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας,
  • την εμπορική εκμετάλλευση των παραγόμενων προϊόντων: ανακυκλώσιμων υλικών, κομπόστ, ηλεκτρικής ή/και θερμικής ενέργειας κ.λπ.

Η αξία της σύμβασης αναλύεται σε 60 εκατ. ευρώ χρηματοδοτική συμβολή και 142,2 εκατ. ευρώ καθαρή παρούσα αξία πληρωμών διαθεσιμότητας. Οι πληρωμές διαθεσιμότητας θα είναι συνδεδεμένες με την ποσότητα των απορριμμάτων που θα διαχειρίζεται ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης καθώς και με την τήρηση των κριτηρίων διαθεσιμότητας και των προδιαγραφών λειτουργίας.

Τα πιο σημαντικά οφέλη από τη λειτουργία της μονάδας, σύμφωνα με τον ΦΟΔΣΑ, είναι η δραστική μείωση του όγκου των προς διάθεση αποβλήτων και της επικινδυνότητας των προς διάθεση αποβλήτων, ο περιορισμός και η αποφυγή της πιθανότητα ρύπανσης των υδροφόρων οριζόντων και η εξάλειψη της ανάγκης για διαρκή αναζήτηση εκτάσεων υγειονομικής ταφής που συνεπάγονται και κοινωνικές αντιδράσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οδικές Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ: Το «πετράδι του στέμματος» για τους ομίλους υποδομών

Σιδηρόδρομος: Τι συμβαίνει με τα 6 projects των 4,5 δισ. ευρώ – Οι τεχνικές παράμετροι, η χρηματοδότηση, οι κοινοπραξίες

«Πύργος Πειραιά»: Πώς μετατρέπεται σε «πράσινο» ψηφιακό «στολίδι» του λιμανιού – Πότε έρχονται οι πρώτοι «ένοικοι»

gazzetta
gazzetta reader insider insider