Διεθνή
11-11-2016 | 17:54

Apps «σκανάρουν» τα ψώνια και κάνουν ψυχιατρική διάγνωση

Μοιράσου το
Apps «σκανάρουν» τα ψώνια και κάνουν ψυχιατρική διάγνωση

Μπορούν οι καταναλωτικές μας συνήθειες να χρησιμοποιηθούν για διάγνωση ψυχολογικών διαταραχών; Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα big data κρύβουν τα μυστικά που συνδέουν την ψυχασθένεια με τον υπερκαταναλωτισμό.

Το βρετανικό φιλανθρωπικό ίδρυμα Money and Mental Health Policy Institute προτείνει να δημιουργηθούν ειδικές εφαρμογές για smartphones, οι οποίες θα παρακολουθούν τα καταναλωτικά μοτίβα των χρηστών και όταν διαπιστώνουν σημάδια καταναγκαστικής ή καταστροφικής συμπεριφοράς θα ειδοποιούν τους χρήστες και –γιατί όχι– τις τράπεζες.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το 25% των ανθρώπων βιώνουν κάποιας μορφής ψυχιατρική διαταραχή στη διάρκεια της ζωής τους. Έχουν παρατηρήσει δε ότι η ψυχολογική κατάσταση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική.

Από τα 5.500 άτομα που συμμετείχαν στην έρευνα του ινστιτούτου, προκύπτει ότι 9 στα 10 άτομα με ψυχιατρική διαταραχή παρουσιάζουν συμπεριφορά υπερκαταναλωτισμού και δυσκολεύονται να πάρουν λογικές οικονομικές αποφάσεις όταν βρίσκονται σε κρίση. Σχεδόν τα 3/4 των συμμετεχόντων δήλωσε ότι αφήνει απλήρωτους τους λογαριασμούς, ενώ πάνω από τους μισούς πήραν δάνεια που δεν είχαν πραγματικά ανάγκη.

Το ίδρυμα προτείνει στις εταιρείες Fintech να αναπτύξουν εργαλεία που θα επεξεργάζονται τα big data των καταναλωτών ώστε να εντοπίζονται συμπεριφορές που εμπνέουν ανησυχία. Έτσι, τα άτομα που τις παρουσιάζουν θα μπορούν να δέχονται εγκαίρως βοήθεια ώστε να μην ωθούνται σε ακραίες οικονομικές πράξεις –όπως η δημιουργία δυσβάσταχτων χρεών.

Όπως εξηγεί η διευθύντρια του ιδρύματος Polly MacKenzie, εάν οι τράπεζες είχαν στη διάθεσή τους αυτά τα στοιχεία, θα μπορούσαν να εντοπίσουν τις «περιόδους ξέφρενου καταναλωτισμού» των πελατών τους και αναλόγως να διαμορφώσουν τη στρατηγικού τους.

Μια τέτοια εφαρμογή, για να έχει αποτέλεσμα, θα έπρεπε να έχει πρόσβαση στα online τραπεζικά δεδομένα των χρηστών, αναφέρει ο Conrad Ford, διευθυντής του ομίλου Funding Options. Σημαντικό είναι, όμως, οι χρήστες να συνεργάζονται με την εφαρμογή και να μην θεωρούν ότι τους κατασκοπεύει ή παρεμβαίνει στα προσωπικά τους δεδομένα.

Τραπεζικά στελέχη, ωστόσο, εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσο θα έχει εφαρμογή ένα τέτοιο εγχείρημα, αφού η διάθεση τραπεζικών δεδομένων σε εφαρμογές τρίτων εγείρει σοβαρά ζητήματα προστασίας δεδομένων, ιδίως εάν αναλογιστεί κανείς τον κίνδυνο των κυβερνοεπιθέσεων.

Ο κ. Ford διαπιστώνει, πάντως, την αυξημένη ζήτηση για προσωποποιημένες τραπεζικές εργασίες, ιδίως από τους millennials, μέσω εξελιγμένων τραπεζικών apps που θα βοηθούν τους χρήστες να καταγράφουν και να βελτιστοποιούν την οικονομική συμπεριφορά τους. «Οι λύσεις αυτές δεν θα έχουν εφαρμογή μόνο σε ανθρώπους με ψυχολογικά ή οικονομικά προβλήματα», εξηγεί ο ίδιος. Δεν υπάρχει αμφιβολία, τονίζει, ότι ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον στην αγορά για τέτοιου είδους apps.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.