Λιανεμπόριο: «Παρούσα» και το 2023 η ιδιωτική ετικέτα, αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιανεμπόριο: «Παρούσα» και το 2023 η ιδιωτική ετικέτα, αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού
Ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς διεκδικούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια των σούπερ μάρκετ το 2023. Τι δείχνουν τα στοιχεία της IRI για τον Ιανουάριο για την εγχώρια αγορά και πώς διαμορφώνονται οι όροι του παιχνιδιού σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα.

Ανοδικές τάσεις και τη νέα χρονιά εξακολουθούν να καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που περιλαμβάνονται στα ψώνια των ελληνικών νοικοκυριών, καθώς συνεχίζεται η αβεβαιότητα για το κύμα ανατιμήσεων.

Όσο οι πληθωριστικές τάσεις εμμένουν, τόσο πιο συγκρατημένοι καθίστανται οι καταναλωτές, ακόμη κι αν πρόκειται για προμήθειες σε βασική είδη διατροφής. Παρά τις πρώτες ενδείξεις για «φρενάρισμα» των ανατιμήσεων σε ορισμένα βασικά καταναλωτικά αγαθά, η ανησυχία των καταναλωτών είναι μεγάλη. Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, τα προϊόντα στα οποία έχουν καταγραφεί κάποιες μειώσεις τιμών, είναι εκείνα τα οποία κατέγραψαν τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις το προηγούμενο διάστημα.

Μέσα σε αυτό το θολό τοπίο, ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς διεκδικεί το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας το οποίο παραδοσιακά προσφέρει μια οικονομικότερη λύση για τον καταναλωτή.

Ενδεικτική η εικόνα για τον πρώτο μήνα του 2023

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία ερευνών IRI, τον Ιανουάριο του 2023, η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ ήταν μεγαλύτερη κατά σχεδόν πέντε φορές σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα. Μόνο τον πρώτο μήνα του τρέχοντος έτους, η ιδιωτική ετικέτα αύξησε το μερίδιό της στο 17,7% επί του συνολικού τζίρου, σημειώνοντας ανάπτυξη της τάξης του 21,3%.

Για το σύνολο του 2022, η ιδιωτική ετικέτα κατέγραψε ανάπτυξη 16,4%, με το μερίδιο αγοράς της να διαμορφώνεται στο 16,3% επί του συνολικού τζίρου.

Όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ διεκδικούν πλέον ένα μερίδιο που δεν απέχει πολύ από τα ιστορικά υψηλά του 19% που είχαν καταγραφεί το 2014, ήτοι στο απόγειο της δεκαετούς οικονομικής κρίσης…

Το καλάθι του νοικοκυριού και τα σχέδια που δεν προχώρησαν...

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκονται, άλλωστε, εδώ και μήνες στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος μετά την εφαρμογή από τις αρχές Νοεμβρίου του 2022 της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για το «καλάθι» του νοικοκυριού, με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Παράγοντες της αγοράς παραδέχονται πως η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα private label είναι μια πραγματικότητα, όσο διαρκεί η αβεβαιότητα για την πορεία των ανατιμήσεων, εξηγούν ωστόσο πως το μεγάλο ζητούμενο είναι η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ των επώνυμων προϊόντων και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας όταν θα καταλαγιάσει σταδιακά το κύμα των ανατιμήσεων.

«Το 40% των προϊόντων που βρίσκονται μέσα στο καλάθι είναι επώνυμα προϊόντα» δήλωνε στα τέλη Φεβρουαρίου ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, απαντώντας στις αιτιάσεις πως στο καλάθι βρίσκονται προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της εκάστοτε αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Αν δει κανείς την αναλογία αντιλαμβάνεται πως ένα ποσοστό 60% για την ιδιωτική ετικέτα δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο.

Καθώς, μάλιστα, το μέτρο για το καλάθι του νοικοκυριού έχει ήδη συμπληρώσει τέσσερις μήνες εφαρμογής και αναμένεται να πάρει παράταση ως τις 30 Ιουνίου 2023, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα συνεχίσουν να βρίσκονται «στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος».

Υπενθυμίζεται άλλωστε εδώ πως από τις αρχές του 2023, επιχειρήθηκε η ένταξη περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού, γεγονός που θα άλλαζε ως έναν βαθμό τους συσχετισμούς στη μάχη «επώνυμο προϊόν – προϊόν ιδιωτικής ετικέτας» και θα ενίσχυε τις πιθανότητες να επιτευχθεί μια σχετική ισορροπία. Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό από την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, οι διαδικασίες δεν προχώρησαν.

«Δεν υπάρχει κινητικότητα από την πλευρά της βιομηχανίας τροφίμων. Έχω δώσει χρόνο στις βιομηχανίες τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ να συζητήσουν για μεγαλύτερες προσφορές (σ.σ. στα επώνυμα προϊόντα). Ως τώρα αυτό που βλέπω είναι προσφορές ανάξιες λόγου, όχι συγκλονιστικές», δήλωνε στις αρχές Φεβρουαρίου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.

Υπενθυμίζεται ότι στόχος του υπουργείου ήταν «να υπάρχει σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων του καλαθιού νοικοκυριού ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας κι ένα επώνυμο».

Συνεχίζεται η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διεθνώς

«Η ιδιωτική ετικέτα μετασχηματίζει το λιανικό εμπόριο» αναφέρει σε πρόσφατη έκθεσή της η Ένωση Κατασκευαστών Προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας (Private Label Manufacturers Association - PLMA), επιβεβαιώνοντας πως όσο οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται, τόσο αυξάνονται τα μερίδια αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Μάλιστα, για το σύνολο του 2022, οι συνολικές πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκαν κατά 11% σε σχέση με το 2021, αγγίζοντας τα επίπεδα των 230 δισ. δολαρίων, με την PLMA να αναφέρει πως το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί περίπου σε 20 σεντς για κάθε ένα δολάριο εσόδων που καταγράφει η βιομηχανία του λιανικού εμπορίου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Φόροι: 8 στα 10 ευρώ πληρώνονται στην ώρα τους. Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για τις εισπράξεις ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ και φόρο εισοδήματος

ΔΕΗ: Συμφωνία για την εξαγορά της Enel Ρουμανίας - Στα 1,26 δισ. ευρώ το τίμημα

Σε πτωτική τροχιά η αγορά των υπολογιστών το 2023

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider