«Τσιμπάνε» προς τα πάνω οι τιμές καυσίμων αλλά με... μέτρο

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Τσιμπάνε» προς τα πάνω οι τιμές καυσίμων αλλά με... μέτρο
Μικρές αυξήσεις αναμένονται στην αρχή της εβδομάδας στις τιμές των καυσίμων με την αρχή να έχει γίνει ήδη στο πετρέλαιο θέρμανσης. Ωστόσο, η ακρίβεια δεν δείχνει να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση.

Μικρές αυξήσεις αναμένονται στην αρχή της εβδομάδας στις τιμές των καυσίμων με την αρχή να έχει γίνει ήδη στο πετρέλαιο θέρμανσης. Η τιμή στα καύσιμα κίνησης αναμένεται να καταγράψει μικρή αύξηση περίπου 4 λεπτών ως αποτέλεσμα της αύξησης της διεθνούς τιμής του Brent.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,850 ευρώ το λίτρο, του diesel κίνησης στα 1,781 και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,239 ευρώ το λίτρο.

Οι τιμές των καυσίμων ακολούθησαν ανοδική πορεία το τελευταίο οκτάμηνο ενώ μετά το καλοκαίρι του 2022 κατέγραψαν πτώση και κινούνται κοντά στα τρέχοντα επίπεδα. Οι σημερινές τιμές, ειδικά στα καύσιμα κίνησης, θεωρούνται υψηλές σε σχέση με τον ευρωπαϊκό και τον παγκόσμιο μέσο όρο, παρά την πτώση.

Ωστόσο, η ακρίβεια δεν δείχνει να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση ειδικά αν συνυπολογιστεί ότι οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι και με τον υψηλό πληθωρισμό. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, το Δεκέμβριο του 2022 η ζήτηση για βενζίνη κατέγραψε πτώση κατά περίπου 3% σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2021 ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε σε οριακά θετικά επίπεδα (+1%). Αυτό εξηγείται αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι ο Δεκέμβριος του 2021 ήταν γενικά ένας καλός μήνας για την αγορά όπου δεν είχε κάνει ακόμη την εμφάνισή της η έντονη αβεβαιότητα για την πορεία της οικονομίας και το ενδεχόμενο εμβάθυνσης της ενεργειακής κρίσης λόγω της ρωσικής εισβολής.

Όσον αφορά στο πετρέλαιο θέρμανσης, η πτωτική τάση στη ζήτηση ήταν αναμενόμενη λόγω της έκρηξης που κατέγραψε η ζήτηση το πρώτο δίμηνο διάθεσής του αλλά και της παρατεταμένης καλοκαιρίας.

Οι τιμές ωστόσο, παρά τη μικρή άνοδο που εκτιμάται ότι θα καταγράψουν, δεν αναμένεται να εκπλήξουν με απρόσμενα ράλι ούτε τους Έλληνες καταναλωτές ούτε την αγορά.

Γιατί η αγορά αποκλείει ένα νέο μεγάλο ράλι στις τιμές του πετρελαίου

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι πιθανότητες για ένα νέο μεγάλο ράλι στις τιμές του πετρελαίου είναι εξαιρετικά περιορισμένες λόγω της αβεβαιότητας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Το ΔΝΤ προειδοποίησε πρόσφατα ότι το ένα τρίτο της παγκόσμιας οικονομίας αναμένεται να βρεθεί σε ύφεση φέτος και θα είναι πιο σκληρή από ό,τι το προηγούμενο έτος για πολλές ανεπτυγμένες οικονομίες.

Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται μια ήπια ανοδική ανάκαμψη στις τιμές αρχικά, αλλά οι τιμές αναμένεται να σταθεροποιηθούν αργότερα. Tα σενάρια που βλέπουν το πετρέλαιο να φθάνει μέχρι τα 90 δολάρια το βαρέλι και μετά να σταθεροποιείται λίγο χαμηλότερα από αυτό το επίπεδο κερδίζουν έδαφος σε σχέση με τις προβλέψεις όπως είναι εκείνη της Bank of America που έκανε λόγο για υπέρβαση αυτού του ορίου.

Μετά από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αρκετές δυτικές χώρες έχουν ανακοινώσει ένα ευρύ φάσμα κυρώσεων για να περιορίσουν την ικανότητά της Ρωσίας να χρηματοδοτεί τον πόλεμο μέσω των εσόδων της από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η G7 πρότεινε ανώτατο όριο τιμών και το εμπάργκο πετρελαίου με πρωτοβουλία της ΕΕ ήταν μερικά κινήθηκαν προς την ίδια κατεύθυνση.

Αλλά αυτά τα μέτρα ενίσχυσαν την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη και είχαν μικρό αντίκτυπο στις ρωσικές εξαγωγές. Η Μόσχα πρόσφερε πετρέλαιο με μειωμένες τιμές σε κορυφαίες εισαγωγικές χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία και διατήρησε τα έσοδα από πετρέλαιο. Ομοίως, η όρεξη της Ινδίας για ρωσικό πετρέλαιο αυξήθηκε σημαντικά και αντιπροσωπεύει το 22% των συνολικών εισαγωγών αργού της χώρας κάτι που την φέρνει μπροστά από το Ιράκ και τη Σαουδική Αραβία.

Σε επίπεδο αγοράς, οι παγκόσμιες προμήθειες αυξήθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2022, με την υποστήριξη των προγραμμάτων απελευθέρωσης των στρατηγικών αποθεμάτων και της αυξημένης παραγωγής από τις ΗΠΑ. Ομοίως, η παραγωγή του ΟΠΕΚ+ αυξήθηκε επίσης κατά την ίδια περίοδο. Η αύξηση της παραγωγής και οι ανησυχίες για τη ζήτηση μείωσαν τη στενότητα στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου ενώ οι επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων των κεντρικών τραπεζών σε όλο τον κόσμο για τον περιορισμό του πληθωρισμού προκάλεσαν ανησυχίες για ύφεση, η οποία περιόρισε τη ζήτηση.

Οι αυξημένοι φόβοι για χαμηλότερη ζήτηση πετρελαίου από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, την Κίνα, επηρέασαν επίσης τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου. Η ζήτηση της Κίνας για ενεργειακά εμπορεύματα είχε συρρικνωθεί υπό το βάρος της προσέγγισής της για την αντιμετώπιση του Covid-19 ενώ είναι αβέβαιη η μετέπειτα πορεία της αγοράς καυσίμων στη χώρα καθώς η άρση των περιορισμών δείχνει να είναι «δίκοπο» μαχαίρι καθώς αυξάνονται τα κρούσματα οδηγώντας σε ένα φαύλο κύκλο λήψης και χαλάρωσης μέτρων με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μελόνι: Αν μειώναμε τους κρατικούς φόρους στα καύσιμα, θα έπρεπε να περιορίσουμε όλα τα μέτρα στήριξης

Καύσιμα: Την ανιούσα παίρνουν το πετρέλαιο θέρμανσης και η βενζίνη – Πόσο ακριβή είναι τελικά η Ελλάδα

Καύσιμα: «Τσίμπησαν» οι τιμές – Μετριοπάθεια στην αγορά για το 2023

gazzetta
gazzetta reader insider insider