Οι νέες τιμές στα καύσιμα κίνησης μετά από τη λήξη της επιδότησης - Ποιοι θα επηρεαστούν περισσότερο

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι νέες τιμές στα καύσιμα κίνησης μετά από τη λήξη της επιδότησης - Ποιοι θα επηρεαστούν περισσότερο
Αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις θα είναι οι Έλληνες οδηγοί από τον ερχόμενο μήνα εφόσον θα έχει λήξει η περίοδος επιδότησης για τα καύσιμα κίνησης.

Αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις θα είναι οι Έλληνες οδηγοί από τον ερχόμενο μήνα εφόσον θα έχει λήξει η περίοδος επιδότησης του πετρελαίου κίνησης στην αντλία αλλά και το επίδομα μέσω του Fuel Pass 2. Με το μεγαλύτερο μέρος του συμπληρωματικού προϋπολογισμού να κατευθύνεται σε μέτρα ελάφρυνσης για το ηλεκτρικό ρεύμα (τα 1,7 από τα 2,9 συνολικά δισ. ευρώ), η επιδότηση των καυσίμων κίνησης μπαίνει, όπως όλα δείχνουν, στον πάγο.

Η κυβερνητική πολιτική κινούμενη στο πλαίσιο και άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, δίνει προτεραιότητα στην κάλυψη των βασικών αναγκών των πολιτών και προετοιμάζεται για ένα δύσκολο χειμώνα, τον πρώτο χειμώνα μετά από το χάος που προκλήθηκε από την εισβολή στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με τον ειδικό σε θέματα ενέργειας Llewellyn King, το τέλος του τρέχοντος έτους για την Ευρώπη είναι πιθανό να σηματοδοτεί «το χειρότερο χειμώνα από εκείνον στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1944 έως το 1945».

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ της Πράγας επεσήμανε πως σύμφωνα με τα οικονομετρικά υποδείγματα και τις εκτιμήσεις, μεταξύ 2022 και 2023 οι τιμές του φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθούν κατά 40%.

Η τιμή του φυσικού αερίου (συμβόλαια για παράδοση τον Οκτώβριο, η οποία την Τετάρτη προσέγγισε τα 207 ευρώ 218 ευρώ, αντικατοπτρίζει γλαφυρά την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, μια τάση που το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν μπορεί να αγνοήσει.

Τι σημαίνει η λήξη της επιδότησης στα καύσιμα κίνησης

Παρ’ ότι τα αρμόδια υπουργεία μέχρι πολύ πρόσφατα εξέταζαν περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης των οδηγών μέσω ενός Fuel Pass 3 και μέσω διατήρησης της επιδότησης στην αντλία για το diesel κίνησης, η επιδότηση στο ρεύμα, ευρισκόμενη πρώτη στη λίστα, καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου που προέκυψε και πιέζει προς τα κάτω στη λίστα προτεραιοτήτων την επιδότηση για τα καύσιμα κίνησης. Έτσι, μπορεί να καταργείται η επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης, αλλά αντ’ αυτής έρχεται επιδότηση 0,25 ευρώ στο πετρέλαιο θέρμανσης, επίσης στην αντλία.

Οι τιμές των καυσίμων κίνησης, αν και υψηλές, βαίνουν μειούμενες με τη μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα 1,960 ευρώ το λίτρο από 1,977 τις προηγούμενες ημέρες και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,907 από 1,923 πριν από λίγες ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι, εάν τελικά σταματήσει η επιδότηση στη βενζίνη και το diesel κίνησης, οι οδηγοί δεν θα λάβουν το χρηματικό βοήθημα που διέθεταν είτε τμηματικά είτε εφάπαξ για την αγορά καυσίμων. Ομοίως, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που καταναλώνουν πετρέλαιο κίνησης θα χάσουν την έκπτωση των 15 λεπτών απευθείας στην αντλία και θα κληθούν να πληρώσουν πάνω από 2 ευρώ το λίτρο (σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα) και για πρώτη φορά στην Ελλάδα το πετρέλαιο κίνησης θα μπορούσε να καταστεί ακριβότερο από τη βενζίνη.

Από την άλλη, παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα κίνησης μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, κανείς δεν προδιαγράφει ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα παραμένει στα σημερινά επίπεδα και δεν θα καταγράψει άνοδο ούτε ότι η ζήτηση για diesel δεν θα αυξηθεί -εφόσον έχουμε στροφή στο πετρέλαιο προκειμένου να μειώσουμε την εξάρτηση από το φυσικό αέριο - εκτοξεύοντας και πάλι στα ύψη τις τιμές καυσίμων κίνησης. «Η μεγαλύτερη ανησυχία μου τους επόμενους έξι μήνες είναι ότι δεδομένων των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ορισμένες εγκαταστάσεις παραγωγής που βασίζονται στο φυσικό αέριο αλλάζουν πραγματικά στο diesel», σημειώνει ο Dr. Lurion De Mello, καθηγητής οικονομικών στο Macquarie Business School.

«Έτσι, η ζήτηση για πετρέλαιο θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο και αυτό θα ασκήσει πίεση στις προμήθειες και θα κρατήσει τις τιμές πραγματικά υψηλές. Δεδομένου ότι η Ευρώπη μπαίνει στον χειμώνα και οι καταναλωτές διψούν πραγματικά για ενέργεια για να κρατήσουν τα σπίτια τους ζεστά, νομίζω ότι θα ρέει πολύ πετρέλαιο στην Ευρώπη», εκτιμά.

Ως καύσιμο κίνησης, το diesel έχει πράγματι πολλές εφαρμογές, τις οποίες δεν μπορεί να καλύψει η βενζίνη καθώς χρησιμοποιείται στη θέρμανση, στα φορτηγά, λεωφορεία, στην αγροτική παραγωγή, στα πλοία αλλά και στη βιομηχανική παραγωγή όπου μάλιστα τελευταία πολλές επιχειρήσεις εγκαταλείπουν το φυσικό αέριο και στρέφονται στο diesel αυξάνοντας τη ζήτηση σε μια ιδιαίτερα σφιχτή αγορά με περιορισμένα αποθέματα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κομισιόν: Πώς θα φορολογηθούν οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων – Υποχρεωτικό «ψαλίδι» 5% στο ρεύμα τις ώρες αιχμής

Πληθωρισμός: «Φρέναρε» λίγο τον Αύγουστο, στο 11,4% - Έκρηξη 261% στο φυσικό αέριο

Αύξηση εισοδηματικών κριτηρίων σε επιδόματα - Επιδότηση 25 λεπτά στο πετρέλαιο θέρμανσης

gazzetta
gazzetta reader insider insider