ΒΟΑΚ – Ζεύξη Σαλαμίνας: Τα «ανοιχτά» ζητήματα σε δύο οδικές παραχωρήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ – Εν αναμονή περιβαλλοντικών φακέλων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Μοιράσου το
ΒΟΑΚ – Ζεύξη Σαλαμίνας: Τα «ανοιχτά» ζητήματα σε δύο οδικές παραχωρήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ – Εν αναμονή περιβαλλοντικών φακέλων
Αλλαγές στη χάραξη του οδικού τμήματος Χανιά – Χερσόνησος στην Κρήτη φέρεται να έχουν ζητήσει τοπικοί φορείς. Απαιτούνται αρκετές γνωμοδοτήσεις για τη Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος. Ζυμώσεις με στόχο τις «περιβαλλοντικές μελέτες». Δουλεύουν στο υπ. Υποδομών, αναμένουν στο ΥΠΕΝ. 

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προηγούμενο χρονικό διάστημα αναζήτησαν συμβούλους για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν δύο εμβληματικούς διαγωνισμούς συνολικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ, ήτοι το τμήμα του ΒΟΑΚ (1,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία που συνοδεύουν την ένταξη του συνολικού έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης) και τη Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (400-500 εκατ. ευρώ) που θα υλοποιηθούν με μοντέλο παραχώρησης, ωστόσο, φαίνεται για τα δύο projects απαιτείται ακόμα χρόνος ωρίμανσης ως προς τις περιβαλλοντικές μελέτες, με το timing να μην είναι τελικά απολύτως σαφές ως προς την ολοκλήρωση των διαδικασιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα χρειάζονται «βήματα» να γίνουν σε επίπεδο χάραξης (π.χ. στον ΒΟΑΚ) ή και για ευρύτερες γνωμοδοτήσεις που απαιτούνται (Ζεύξη Σαλαμίνας) με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπ. Υποδομών και του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε δεύτερο χρόνο, να έχουν ακόμα αρκετή δουλειά να κάνουν.

Η περίπτωση του ΒΟΑΚ

Το ένα «μέτωπο», το μεγαλύτερο σε μέγεθος, ίσως και σημασία, είναι το τμήμα του BOAK, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), μήκους 157 χλμ. («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο»). Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτη, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση. Πρόκειται για mega διαγωνισμό ύψους 1,5 δισ. ευρώ (200 εκατ. ευρώ η χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης, 600 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκά ταμεία και εγχώρια κρατική συμβολή, 700 εκατ. ευρώ δάνεια και ιδιωτική συμμετοχή). Οι αρμόδιοι προσδοκούσαν μέσα στην Άνοιξη να είχαμε εξελίξεις ως προς το «πράσινο φως» από το ΥΠΕΝ για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ωστόσο, μάλλον απαιτείται χρόνος. Και αυτό γιατί αν και έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση και υπάρχουν θετικές γνωμοδοτήσεις για σειρά θεμάτων (natura, δάση, αρχαιολογία κ.α.), εντούτοις, το περιφερειακό συμβούλιο της Κρήτης φέρεται να βάζει θέμα χάραξης του αυτοκινητόδρομου ζητώντας αλλαγές σε αυτήν. Επίσης, κατά πηγές της αγοράς υπάρχουν και κάποιες ενστάσεις από συλλόγους της περιοχής και ιδιώτες, αν και το βασικό θέμα μοιάζει να είναι αυτό της τελικής χάραξης. Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΕΝ φέρεται να αναμένει τις τελικές αποφάσεις του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το θέμα αυτό, αφού πρώτα ενσωματωθούν στην πρόταση του δεύτερου τα σχόλια και οι επισημάνσεις από τη ζύμωση που είναι σε εξέλιξη. Βέβαια, όταν φτάσει η τελική πρόταση στο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα για τους σχετικούς ελέγχους και την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης.

Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL. Σχετικά πρόσφατα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, αποφάσισε την έγκριση πίστωσης για τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου «για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής επί θεμάτων που τίθενται επί των υποβληθεισών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στις Συνεδριάσεις Περιφερειακών Συμβουλίων Κρήτης, αναφορικά με αιτήματα και αντιρρήσεις που τίθενται κατά τη διαδικασία της Δημόσιας Διαβούλευσης, καθώς και με την υποβολή φακέλου Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων , λόγω αποδοχής αιτημάτων που τίθενται στη διαβούλευση και μέχρι την έκδοση των ΑΕΠΟ».

Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικά 427 εκατ. ευρώ (η παραχώρηση με 200 εκατ. το δημόσιο έργο με το σύνολο της δαπάνης 137 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ με 90 εκατ.). Ως εκ τούτου υπάρχουν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα – ορόσημα. Το πρώτο είναι το 2ο τρίμηνο του 2023 κατά το οποίο θα πρέπει να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις υλοποίησης και για τα τρία τμήματα του έργου. Το 2ο τρίμηνο του 2025 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 60% της αξίας των κατασκευαστικών εργασιών για τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ το 4ο τρίμηνο του 2025 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και δοθεί στην κυκλοφορία, τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ για το Χανιά – Ηράκλειο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% του κόστους του έργου.

Τι «παίζει» με τη Ζεύξη Σαλαμίνας

Αναφορικά με την οδική παραχώρηση για τη «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ & ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΖΕΥΞΗΣ ΝΗΣΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ», ίσως απαιτηθεί περισσότερος χρόνος ωρίμανσης αν και αυτό μένει να φανεί. Πλευρές που παρακολουθούσαν την υπόθεση από… περιβαλλοντικής οπτικής, σημείωναν ότι απαιτούνται γνωμοδοτήσεις (δάση, αρχαία, περιφερειακό συμβούλιο κ.α.), ενώ υπήρξαν ενστάσεις και αντιδράσεις από πλοιοκτήτες. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το θέμα της περιβαλλοντικής άδειας αποτέλεσε πεδίο διαβούλευσης, ζυμώσεων και αντιπαραθέσεων με τοπικούς φορείς που ζητούσαν προσαρμογές και αλλαγές. Κι εδώ θα χρειαστούν ενέργειες από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών ώστε να «συνθέσει» διαφορετικές απόψεις και αντιδράσεις, να ετοιμαστεί ο φάκελος ου θα «φύγει» προς το ΥΠΕΝ με τον χρησμό του τελευταίου να καθορίζει, σε έναν βαθμό, την υλοποίηση του μεγάλου πλάνου σύνδεσης των δύο περιοχών. Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι απαιτείται σημαντικός χρόνος.

Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος αφορά στην παραχώρηση για 35 χρόνια, εκ των οποίων 4-5 έτη σχετίζονται με την κατασκευαστική περίοδο. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 400-500 εκατ. ευρώ. Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος που πραγματοποιήθηκε το 2016 προσήλθαν τρία σχήματα, ειδικότερα οι Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ και Vinci Concessions - Vinci Highways - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν ότι το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Όπως είχε αναφέρει και παλιότερα ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, από τη μία πλευρά θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση σε μεγάλο βαθμό του Περάματος και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, καλύπτοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τις χιλιάδες καθημερινές μετακινήσεις από και προς αυτήν.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ανατίθεται επισήμως στην ΑΚΤΩΡ η σύμβαση για το οδικό τμήμα «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος» του ΒΟΑΚ

Στον «προθάλαμο» των ΣΔΙΤ δύο μεγάλα οδικά έργα 700 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα

Όλες οι ειδήσεις

16:43

Μυλωνογιάννης (ΕΛΛΑΚΤΩΡ): Ο κλάδος των Υποδομών βρίσκεται στο επίκεντρο της επενδυτικής και αναπτυξιακής στρατηγικής

16:42

ΔΥΠΑ: Οριστικοί πίνακες για τον Α΄ κύκλο του ειδικού προγράμματος απασχόλησης ρητινεργατών

16:41

Famar: Αυξημένα κατά 30,96% τα καθαρά κέρδη το 2021

16:38

Άνοδος στην Wall Street, εν αναμονή για τις αυξήσεις των επιτοκίων της Fed

16:33

TBI Bank: Το «Buy Now Pay Later» αλλάζει τον τρόπο αγοράς αυτοκινήτου

16:32

Δένδιας: Ενημέρωση από τον ΥΠΕΞ στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της αμερικανικής Βουλής

16:25

Κομισιόν: 72 εκατ. ευρώ για τη στήριξη ερευνητών και φορέων καινοτομίας

16:14

Παραίτηση Τζόνσον: Ο «ηλίθιος κλόουν» έφυγε, το μήνυμα της Ρωσίας

16:14

COSMOTE & Ελληνικός Χρυσός εγκατέστησαν το πρώτο Campus Network στην Ελλάδα 300μ. κάτω από το έδαφος

16:12

Καραμανλής: Αυτά τα τρία χρόνια, η Ελλάδα γίνεται πυλώνας σταθερότητας στη ΝΑ Ευρώπη

16:07

Ρωσία: Συνελήφθη για υπεξαίρεση ενός εκατ. ρουβλίων ανώτατος επιστήμονας του στρατού

16:07

Κεραμέως: Το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα ΑΕΙ ανοίγει τους ορίζοντες στα πανεπιστήμια

16:00

Eurolife FFH: Αξία έχει να στηρίζουμε την πρόσβαση στη γνώση

16:00

Βρετανία: Οι πρώτες αντιδράσεις για την παραίτηση του Μπόρις Τζόνσον

15:58

Κλάδος φαρμάκου: Η Ελλάδα μπορεί να γίνει «πρωταγωνίστρια» στην Ευρώπη

15:52

Λαθρεμπόριο καυσίμων: Οι τρεις άξονες του κυβερνητικού σχεδιασμού

15:52

Κορονοϊός: 18.297 τα νέα κρούσματα, με 3.812 επαναλοιμώξεις - Στους 98 οι διασωληνωμένοι

15:44

ΗΠΑ: Σε χαμηλό έτους το εμπορικό έλλειμμα τον Μάιο - Πάνω από τις εκτιμήσεις τα επιδόματα ανεργίας

15:43

Σκυλακάκης: Για μας ο πολιτικός κύκλος είναι σημαντικός, αλλά είναι πιο σημαντικό να κάνουμε τη δουλειά μας

15:36

Βιλερουά (ΕΚΤ): Κάλεσμα σε Μακρόν για «στοχευμένη δράση» ενάντια στον πληθωρισμό

15:31

FIT FOR 55: Το Ευρωκοινοβούλιο πιέζει για πιο οικολογικά αεροπορικά καύσιμα

15:23

Η Daikin Europe επενδύει €300 εκατ. σε εργοστάσιο κατασκευής αντλιών θερμότητας

15:19

Βρετανία: Τα σκάνδαλα της θητείας του Μπόρις Τζόνσον

15:13

Χαρίτσης: Η Ελλάδα δεν ήταν προετοιμασμένη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης

15:04

ΥΠΕΘΑ: Αναρτήθηκε στη Διαύγεια η διαδικασία επιλογής πολιτικών υπαλλήλων σε θέσεις εξωτερικού

15:00

ΤΜΕΔΕ: Ιδιαίτερα θετικές οι προοπτικές των Κατασκευών στην Ελλάδα

14:58

ΕΑΕΕ: Άνω των 110 εκατ. ευρώ η πρώτη εκτίμηση των αποζημιώσεων για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του 2021

14:51

Κομισιόν: «Δεν σχολιάζει» την παραίτηση Τζόνσον - Παραμένει το αδιέξοδο για τη Β. Ιρλανδία

14:50

Μιχάλης Παπαδόπουλος: Υλοποιούμε περισσότερα από όσα υποσχεθήκαμε και συνεχίζουμε

14:45

Μητσοτάκης - Σακελλαροπούλου: Συνάντηση με «ατζέντα» την ακρίβεια και την ενέργεια