Κλιματικός Nόμος: Σκέψεις μετάθεσης του «απαγορευτικού» σε οχήματα εσωτερικής καύσης και καυστήρες πετρελαίου

Κώστας Δεληγιάννης
Μοιράσου το
Κλιματικός Nόμος: Σκέψεις μετάθεσης του «απαγορευτικού» σε οχήματα εσωτερικής καύσης και καυστήρες πετρελαίου
Προς εξέταση η «μεταφορά» κατά δύο χρόνια αργότερα της απαγόρευσης χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, δηλαδή για το 2032 αντί το 2030.

Τη χρονική μετάθεση των μέτρων περιορισμού χρήσης των οχημάτων εσωτερικής καύσης καθώς και των καυστήρων πετρελαίου, σε σχέση με τις ημερομηνίες που προβλέπονται στον Κλιματικό Νόμο όπως είχε τεθεί αυτός σε δημόσια διαβούλευση, εξετάζει σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι εν λόγω περιορισμοί περιλαμβάνονται στα άρθρα 12 του Κλιματικού Νόμου («Μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών») και 14 («Μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα κτίρια»), ενώ συγκαταλέγονται στις ρυθμίσεις για τις οποίες έχουν υποβληθεί τα περισσότερα σχόλια.

Κοινός παρονομαστής αρκετών τοποθετήσεων στα δύο άρθρα είναι πως τα σχετικά χρονικά περιθώρια είναι αρκετά πιεστικά, με συνέπεια να μην είναι απολύτως διασφαλισμένη η ομαλή μετάβαση στις πιο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις τόσο για τις μετακινήσεις, όσο και για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης των κτιρίων. Οι παρατηρήσεις αυτές φαίνεται πως βρήκαν ευήκοα ώτα στο ΥΠΕΝ, το οποίο διερευνά την προοπτική έναρξης των εν λόγω μέτρων λίγα έτη αργότερα, σε σχέση με τα χρονικά ορόσημα που προβλέπονταν στον Κλιματικό Νόμο, όπως αυτός τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.

Καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης

Έτσι, στην περίπτωση των καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, προβλέπεται η διετής μετάθεση των σχετικών ημερομηνιών. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως μελετά να μην τεθεί σε ισχύ από το 2023 η απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης όπου υπάρχει επαρκώς διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου, αλλά από το 2025.

Στο ίδιο μήκος κύματος, εξετάζεται να απαγορευτεί από την 1η.1.2027 η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, αντί για την 1η.1.2025 που προβλεπόταν στον Κλιματικό Νόμο.

Μετάθεση κατά δύο χρόνια μελετάται και για την απαγόρευση χρήσης των καυστήρων πετρελαίου. Επομένως, η ημερομηνία αυτή πιθανότατα θα μεταφερθεί στην 1η.1.2032, από την 1η.1.2030 που αναφερόταν στο υπό διαβούλευση κείμενο.

Οχήματα εσωτερικής καύσης

Όσον αφορά τα οχήματα εσωτερικής καύσης, μία υπό εξέταση σημαντική αλλαγή αφορά την πρόβλεψη για πώληση αποκλειστικά μοντέλων μηδενικών εκπομπών από την 1η.1.2030, για τα καινούρια επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Αυτό που διερευνάται είναι η ημερομηνία αυτή να εναρμονιστεί με το χρονικό ορόσημο που θα αποφασισθεί σε πανευρωπαϊκή κλίμακα από την Κομισιόν. Στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι οι πωλήσεις αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών εκπομπών να ξεκινήσουν από το 2035.

Διετής μετάθεση εξετάζεται επίσης και στην πρόβλεψη ότι από την 1η.1.2025, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών τα νέα Eπιβατηγά Δημόσιας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ) με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης και εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Επομένως, η σχετική ημερομηνία είναι πιθανό να «μεταφερθεί» στις 1.1.2027.

Το ίδιο διερευνάται να γίνει και στην υποχρέωση τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται να είναι κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο (1/4) αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Έτσι, αντί η υποχρέωση αυτή να τεθεί σε ισχύ από την 1η.1.2023, είναι πιθανόν να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από την 1η.1.2025.

Οι ενστάσεις

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης, ερωτηματικά για την απαγόρευση χρήσης των καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης από το 2030 θέτει το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), το οποίο επισημαίνει ότι το μέτρο ενδεχομένως να αποτυγχάνει να λάβει υπόψιν την κατάσταση παλαιότητας στην οποία βρίσκονται και θα βρίσκονται ως τότε πολλά κτίρια, καθώς και τον παράγοντα της ενεργειακής φτώχειας.

Από την άλλη πλευρά, ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) υπογραμμίζει πως η απαγόρευση χρήσης κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως θα οδηγήσει τους ασθενέστερους οικονομικά σε χειρότερες λύσεις θέρμανσης, όπως η συστηματική καύση ξύλων οποιασδήποτε προέλευσης και επεξεργασίας, με σοβαρές συνέπειες στην υγεία των πολιτών. Παράλληλα, θα ενταθεί η ενεργειακή φτώχεια.

Ο ΣΕΕΠΕ υπογραμμίζει επίσης πως είναι πολύ πρώιμη η απαγόρευση πώλησης οχημάτων εσωτερικής καύσης το 2030, τονίζοντας ότι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση του Κανονισμού εκπομπών οχημάτων στα πλαίσια της δέσμης μέτρων Fit for 55 το προβλέπει για το έτος 2035, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για την αναθεώρηση της πρότασης του κανονισμού εκπομπών οχημάτων, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η συνεισφορά των υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα στη μείωση των εκπομπών κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Επίσης, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζει ότι είναι ήδη πολύ φιλόδοξος ο ενδιάμεσος στόχος-πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% το 2030, λόγω ανεπαρκών υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προτείνει να επανεξεταστούν το 2028 οι στόχοι μείωσης εκπομπών που αφορούν τα έτη μετά το 2030.

Όπως προσθέτει, ιδιαίτερα στη χώρα μας θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως ο στόλος οχημάτων είναι πιο γερασμένος από αυτόν άλλων ευρωπαϊκών χωρών, λόγω οικονομικής κρίσης και χαμηλότερων εισοδημάτων. Επομένως, η υποχρέωση οι νέες ταξινομήσεις να γίνονται με ακριβότερα νέας τεχνολογίας οχήματα, θα οδηγήσει σε αδυναμία των καταναλωτών να αλλάξουν τα παλιά αυτοκίνητα. Επομένως, με βάση των ΣΕΕΠΕ, η χώρα μας δεν θα πρέπει να θέτει πιο αυστηρούς στόχους από τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά να υιοθετήσει τους στόχους του Κανονισμού Εκπομπών Οχημάτων όπως αυτός θα οριστικοποιηθεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:37

Σαμοθράκη: Συνεχίζονται οι προσπάθειες κατάσβεσης της φωτιάς που ξέσπασε σε δασική περιοχή

16:34

Alpha Bank: Οι Μουσειοβαλίτσες ταξίδεψαν και φέτος σε σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού

16:22

Ερντογάν: 55 χιλιόμετρα από τα τουρκικά παράλια οι έρευνες του γεωτρύπανου Αμπντούλ Χαμίτ Χαν

16:16

ΡΑΕ: Αποσύρθηκαν οι παραπλανητικές διαφημίσεις προμηθευτών ρεύματος

16:06

Κορονοϊός: 100.421 κρούσματα και 314 θάνατοι την εβδομάδα 1-7 Aυγούστου

16:03

Πατέλης: Fake news το μπλοκάρισμα της β' δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης

16:00

Γιατί η Goldman Sachs παραμένει «ταύρος» για το πετρέλαιο παρά την αποκλιμάκωση των τιμών

15:51

ΑΔΑΕ: Υπάρχουν ευρήματα για την παρακολούθηση Ανδρουλάκη - Συνεχίζουμε την έρευνα

15:43

Κορονοϊός: 1 στους 8 ασθενείς είναι πιθανό να αναπτύξουν σύνδρομο «long COVID»

15:35

Corriere della Sera: Η κεντροδεξιά απόλυτο «φαβορί» των ιταλικών βουλευτικών εκλογών

15:27

Βρετανία: Θα γίνει χώρα «αναδυόμενης αγοράς», κατά την Saxo Bank

15:22

Transneft: Διακόπηκαν οι παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου μέσω της Ουκρανίας

15:18

Την άμεση σύγκληση της ειδικής μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ

15:09

Κομισιόν: Οι εθνικές αρχές των κρατών να εξετάσουν διεξοδικά υποθέσεις παρακολουθήσεων

14:57

Πυρκαγιά σε δασική έκταση σε δύσβατο σημείο στη Σαμοθράκη

14:56

Ισπανία: Σε άνοδο οι χρεοκοπίες επιχειρήσεων

14:55

Attica Group: Ξεκίνησαν τα δρομολόγια των Aero Highspeed

14:49

Σακελλαροπούλου: Θεμελιώδης συνθήκη της κοινωνίας η προστασία του απορρήτου της επικοινωνίας

14:44

Κομισιόν: Αναπροσαρμόζεται το χρονοδιάγραμμα παραδόσεων των εμβολίων της Moderna

14:40

Ο EMA ξεκίνησε την κυλιόμενη αξιολόγηση επικαιροποιημένου εμβολίου των Pfizer και BioNTech

14:29

Πέθανε ο πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Τσιρώνης

14:14

Οικονόμου: Σε μεγάλη πλάνη όσοι νομίζουν ότι μπορούν να δημιουργηθούν συνθήκες αστάθειας στην Ελλάδα

13:52

Στις ΗΠΑ τουρκική αντιπροσωπεία τη Δευτέρα για τα F16

13:46

Ουγγαρία: Σε υψηλό 24 ετών ο πληθωρισμός τον Ιούλιο -Κατά 50% εκτοξεύτηκαν οι τιμές σε ψωμί και τυρί

13:42

Γερμανία: Απώλειες πάνω από 260 δισ. ευρώ εξαιτίας του πολέμου και των υψηλών τιμών ενέργειας

13:19

Αλλάζει όψη η Λεωφόρος Συγγρού - Φυτεύονται 300 φοίνικες

13:16

Τουρκία: 406.000 κρούσματα του νέου κορονοϊού σε μία εβδομάδα

13:03

Κι όμως, Κίνα και Ταϊβάν χρειάζονται η μία την άλλη

12:51

Ανδρουλάκης για Τουρκία: Νέα σημαντική κλιμάκωση ο απόπλους του τουρκικού γεωτρύπανου

12:35

Κωνσταντινόπουλος: Απαιτούμε να ειπωθεί δημόσια ο λόγος της παρακολούθησης του κ. Ανδρουλάκη