Μέτρα για το ακριβό πετρέλαιο και τις στρεβλώσεις στην αγορά καυσίμων προτείνει ο ΣΕΕΠΕ

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μέτρα για το ακριβό πετρέλαιο και τις στρεβλώσεις στην αγορά καυσίμων προτείνει ο ΣΕΕΠΕ
Μείωση φορολογίας, ελέγχους και αύξηση του επιδόματος θέρμανσης προτείνει ο ΣΕΕΠΕ.

Τελευταία ενημέρωση 15:25

Μέτρα για την άρση των στρεβλώσεων στην ελληνική αγορά καυσίμων αλλά και για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας μέσω της διεύρυνσης των κινήτρων για την αγορά καυσίμων και πρωτοβουλιών για την πάταξη της παραβατικότητας στα πρατήρια προωθεί ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ).

Μιλώντας την Τετάρτη στους δημοσιογράφους στο πλαίσιο σχετικής ενημερωτικής εκδήλωσης, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, κ. Γιάννης Αληγιζάκης, επεσήμανε ότι παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, η αγορά καυσίμων μαστίζεται από ζητήματα παραβατικότητας με άμεσες συνέπειες την ετήσια απώλεια ύψους 100-150 εκατ. ευρώ για τα κρατικά ταμεία από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση και την επιπλέον απώλεια σε όρους αγοραστικής δύναμης για τους καταναλωτές ύψους 50-90 εκατ. ευρώ εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών. Εκτός όμως από τα φαινόμενα παραβατικότητας, οι καταναλωτές βρίσκονται φέτος αντιμέτωποι και με το υψηλό ενεργειακό κόστος, την αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου και του πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο είναι κατά 45% ακριβότερο σε σχέση με πέρυσι. Για να δώσει μια αίσθηση μεγέθους, ο κ. Αληγιζάκης σημείωσε ότι με βάση τις σημερινές τιμές, το φυσικό αέριο, το οποίο ήταν εδώ και χρόνια φθηνότερο σε σχέση με το πετρέλαιο, έχει καταστεί να είναι ακριβότερο κατά 2% σε σχέση με το πετρέλαιο. Οι υψηλές τιμές και η αβεβαιότητα για το χρονικό εύρος των υψηλών τιμών αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από την αγορά καυσίμων εν ενόψει της χειμερινής περιόδου και μάλιστα σε μία περίοδο όπου τα νοικοκυριά βιώνουν τα «απόνερα» της κρίσης του COVID-19.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΕΠΕ επανέλαβε το πάγιο αίτημά του για αύξηση του επιδόματος θέρμανσης πέραν των 200 εκατ. που είναι πέρυσι και κατάργηση των κριτηρίων προκειμένου να το λάβει το 95% των καταναλωτών. Για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών ο Σύνδεσμος επιμένει και στη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, ένα μέτρο το οποίο είχε υιοθετηθεί στο παρελθόν επειδή το κράτος δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει την παραβατικότητα και κατέληξε να εξομοιώσει το πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης. Στην ίδια λογική, ο κλάδος προτείνει να μειωθεί η φορολογία για το πετρέλαιο κίνησης.

Μέτρα για το περιορισμό της παραβατικότητας

Στην «καρδιά» της στρατηγικής για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της παραβατικότητας βρίσκεται η αποτελεσματική λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος Εισροών – Εκροών, το οποίο αν και εγκαταστάθηκε στα πρατήρια και στις φορολογικές αποθήκες το 2010, μέχρι σήμερα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία. Προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να καταπολεμηθεί η παραβατικότηττα, ο ΣΕΕΠΕ, στο πλαίσιο σχετικού μνημονίου συνεργασίας που είχε υπογράψει πρόσφατα με την ΑΑΔΕ, προχωρά σε συνεργασία με το κράτος προσφέροντας τεχνική και τεχνολογική υποστήριξη με στόχο να αρχίσει να λειτουργεί άμεσα η νέα πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «MyData» και να μεταδίδει ψηφιακά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.

«Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική συμφωνία που εγκαινιάζει τη συμμαχία μεταξύ συνεργασία ιδιωτικού τομέα και Πολιτείας, για την επίλυση ενός σημαντικού οικονομικού και κοινωνικού προβλήματος», ανέφερε σχετικά ο κ. Αληγιζάκης ενώ τόνισε ότι προκειμένου να καταστεί αποτελεσματική η πρωτοβουλία αυτή θα πρέπει να διευθετηθούν και άλλες εκκρεμότητες όπως είναι η ψήφιση των ΚΥΑ που αφορούν την εγκατάσταση συστήματος Εισροών - Εκροών και σε άλλα σημεία, π.χ. δεξαμενές ΚΤΕΛ, εργοτάξια, η ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού της ΑΑΔΕ, των Ελεγκτικών Υπηρεσιών και του Γενικού Χημείου του Κράτους, η επίσπευση των δικαστικών υποθέσεων και η τροποποίηση της νομοθεσίας, ώστε να σφραγίζονται τα πρατήρια που ελέγχονται για παραβατικότητα.

«Το σημαντικότερο ζητούμενο είναι ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των Υπηρεσιών και των εμπλεκόμενων Υπουργείων, με τον ορισμό της ΑΑΔΕ ως Υπεύθυνου Φορέα, με αποφασιστικές αρμοδιότητες, για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική λειτουργία όλου του Έργου», σημείωσε σχετικά ο κ. Αληγιζάκης.

Η βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων εμπορίας πετρελαιοειδών κατά την πράσινη μετάβαση

Η μετάβαση έρχεται μαζί με ένα υψηλό κόστος για την Ευρωπαϊκή Αγορά, αλλά και με κινδύνους στρεβλώσεων οι οποίες πρέπει να ελεγχθούν, επεσήμανε ο Σύνδεσμος. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου, κ. Δημήτρη Κονταξή, ο ΣΕΕΠΕ, υποστηρίζοντας ξεκάθαρα τους στόχους της ΕΕ σε συμφωνία με τη στρατηγική CLEAN FUELS FOR ALL, διατυπώνει συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις για το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων για τις Μεταφορές, τη φορολόγηση των ενεργειακών προϊόντων, την ενεργειακή αποδοτικότητα και την Οδηγία για τη χρήση των ΑΠΕ (RED II).

Σχετικά με το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων για τις Μεταφορές, ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ότι απαιτείται στενός συντονισμός ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο, δεδομένου ότι η κλιματική αλλαγή είναι παγκόσμιο πρόβλημα. Όπως εκτιμά, ωστόσο, η αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου μέτρου (Εμπορίας Ρύπων) θα είναι περιορισμένη, καθώς δεν μπορεί να δώσει κίνητρα για επενδύσεις και την κλιμάκωση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Όσον αφορά στην Οδηγία για τη φορολόγηση των ενεργειακών προϊόντων, ο κλάδος θεωρεί ότι η φορολογία των καυσίμων και της ενέργειας πρέπει να μεταρρυθμιστεί με την προοπτική μείωσής της, καθώς αυτό μπορεί να βοηθήσει τόσο την κοινωνία, όσο και την επιχειρηματικότητα.

Σχετικά με την Οδηγία Ενεργειακής Αποδοτικότητας, ο ΣΕΕΠΕ προτείνει να ελαφρυνθεί το κόστος που απορρέει από τα Καθεστώτα Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης, το οποίο «αδίκως επιμερίζεται στις εταιρίες πετρελαιοειδών στην Ελλάδα, δεδομένου ότι οι εταιρίες του Κλάδου ελάχιστα μπορούν να επηρεάσουν τον προσδοκώμενο στόχο», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.

Όσον αφορά στη χρήση των ΑΠΕ (RED II), ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι πρέπει να προστατευτεί ο καταναλωτής από ενδεχόμενες αυξήσεις κόστους που πιθανώς θα προκύψουν εξαιτίας αυτού του λόγου.

Απαιτείται επιπλέον χρηματοδότηση για την προσαρμογή του κλάδου

Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών έχουν ανάγκη από ενισχύσεις για την προσαρμογή των υποδομών του στα νέα καύσιμα και ενεργειακά προϊόντα, με στόχο την επίτευξη των φιλόδοξων ενεργειακών και κλιματικών στόχων της ΕΕ, όπως επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ.

«Είναι θετική η προσπάθεια της ΕΕ για τη νέα χρηματοδότηση για πρωτοποριακές τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα, διπλασιάζοντας το Ταμείο Καινοτομίας αλλά δεν θα υπάρξει η απαιτούμενη απόδοση, αν η Πολιτεία δεν δημιουργήσει το πλαίσιο για την ενίσχυση και χρηματοδότηση του κλάδου», τονίζει η διοίκηση του Συνδέσμου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider