Δεν καταφέρνει να «σηκώσει κεφάλι» η αγορά καυσίμων καθώς δέχεται αλλεπάλληλα χτυπήματα τα οποία πλήττουν τη ζήτηση ενώ η αβεβαιότητα για το μέλλον παραμένει καθώς νέα lockdown επιβάλλονται σταδιακά σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ενδεικτική είναι η πτώση της ζήτησης που καταγράφεται στον κλάδο στο εννεάμηνο, με τη ζήτηση για βενζίνη να καταγράφει πτώση κατά 14% και για το ντήζελ κατά 10,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Φυσικά μιλάμε για ένα διάστημα κατά το οποίο έχουν σημειωθεί ένα παρατεταμένο lockdown, ταξιδιωτικοί περιορισμοί, μια «ασθενική» τουριστική κίνηση και μια κατακόρυφη πτώση στην επιχειρηματική δραστηριότητα. 

Παράγοντας της αγοράς μιλώντας στο insider.gr σημειώνει ότι «δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις για το μέλλον καθώς δεν γνωρίζουμε ακόμη πόσο διάστημα θα διαρκέσει το lockdown, ποια θα είναι η συμπεριφορά του ιού, ποια θα είναι η έκταση των απαγορεύσεων, πόσο θα επηρεαστούν τα εποχικά επαγγέλματα (αγροτικός τομέας, τουρισμός) αλλά και οι βιομηχανίες και οι επιχειρήσεις (κρούσματα στα εργοστάσια, τηλε-εργασία κλπ).

Σημειώνεται ότι ούτε η προηγούμενη χρονιά (κατά την οποία δεν είχε ακόμη εμφανιστεί η πανδημία) ήταν ευνοϊκή για τον κλάδο. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), το 2019 καταγράφτηκε στασιμότητα στην αγορά καυσίμων με την αξία των πωλήσεων να έχει μειωθεί οριακά κατά 1,1%, σε σχέση με το 2018, φτάνοντας τα 11,8 δισ.ευρώ, ενώ ο όγκος αυξήθηκε οριακά από 13.497 σε 13.503 χιλ. μετρικούς τόνους. Οι εταιρείες του κλάδου συνολικά παρουσίασαν για το 2019 οριακή κερδοφορία, μόλις 13,3 εκατ. ευρώ ενώ τα απασχολούμενα κεφάλαια του κλάδου ανέρχονται σε 1,8 δισ.ευρώ.

IEA: Περαιτέρω πιέσεις στη ζήτηση λόγω νέων lockdown

Τα νέα lockdown στην Ευρώπη με στόχο τη συγκράτηση της αύξησης των κρουσμάτων COVID-19 φαίνεται ότι ωθούν προς τα κάτω τις προοπτικές για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, σύμφωνα με προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA).

Ο Keisuke Sadamori, διευθυντής του IEA για τις αγορές ενέργειας και την ασφάλεια, δήλωσε στο Reuters ότι ο αντίκτυπος θα είναι μικρότερος σε σχέση με την αρχή του έτους.

Ο IEA διατήρησε σταθερή την πρόβλεψη ζήτησης πετρελαίου 2020 και 2021 στη μηνιαία έκθεσή του στις 14 Οκτωβρίου, προτού ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, επιβάλλουν νέα περιοριστικά μέτρα κατά της εξάπλωσης της πανδημίας. 

Η Κίνα, η οποία αποτελεί παράδειγμα θετικής εξέλιξης της καταστολής του ιού (για την ώρα) είναι η μόνη μεγάλη χώρα η οποία καταγράφει αύξηση στην ετήσια ζήτηση για πετρέλαιο, δήλωσε ο Sadamori.

Η ζήτηση προϊόντων παρουσιάζει μια ανάμικτη εικόνα, πρόσθεσε, με τα καύσιμα αεριωθούμενου και την κηροζίνη να συνεχίζουν να υποφέρουν, αλλά το ντήζελ, το μαζούτ και η βενζίνη αποδίδουν καλύτερα.