Εντός του Ιουλίου αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση του -σχεδόν υπό εξάντληση- υποθαλάσσιου κοιτάσματος φυσικού αερίου της Νότιας Καβάλας ως υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου. Είναι αξιοσημείωτο ότι, εξακολουθεί έως σήμερα να …ψιθυρίζεται στην αγορά ότι παραμένει το ενδιαφέρον τόσο του ΔΕΣΦΑ ή των μετόχων του, αλλά και της κοινοπραξίας STORENGY των Engie, Energean Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, είναι η θέση του φυσικού αερίου, ως μεταβατικού καυσίμου στην πορεία απολιγνιτοποίησης της χώρας έως το  2030 που ενισχύει το ενδιαφέρον για τις υποδομές αερίου, γεγονός που αναδείχθηκε και από το επενδυτικό ενδιαφέρον στους εν εξελίξει διαγωνισμούς για τις ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας.

Όσον αφορά στην αποθήκη της Καβάλας πάντως, αυτές τις μέρες ολοκληρώνεται η μελέτη κόστους – οφέλους ενώ άμεσα αναμένεται να «τρέξουν» και οι μελέτες για την εκτίμηση της κατάστασης των εγκαταστάσεων.  Στο μεταξύ το ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζεται ώστε προς τα μέσα του Ιουλίου να ξεκινήσει η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την υποβολή εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.  Ενδεικτικό για μια αίσια έκβαση του διαγωνισμού αποτελεί το γεγονός ότι το έργο έχει ήδη συμπεριληφθεί στον κατάλογο των Έργων Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).

Το ενδιαφέρον – τουλάχιστον στην πρώτη φάση των μη δεσμευτικών προσφορών – αναμένεται να είναι σημαντικό, με δεδομένο ότι η θέση της φυσικής αποθήκης είναι γεωγραφικά ιδανική, με δεδομένο ότι βρίσκεται σε εγγύτητα με τους μεγάλους αγωγούς μεταφοράς αερίου αλλά και με  υποδομές που προγραμματίζεται να υλοποιηθούν όπως είναι η πλωτή μονάδα επαναεροποίησης LNG (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

Η υπόγεια αποθήκη της Καβάλας περιλαμβάνεται στις υποδομές που θα εξασφαλίσουν την ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής ενεργειακής αγοράς, αλλά και της ευρωπαϊκής αγοράς.   Η χωρητικότητα αυτής της φυσικής υποδομής υπολογίζεται περίπου στο 1 bcm.

Από Φθινόπωρο οι προσφορές για τις δύο ΔΕΠΑ

Σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις των δύο ΔΕΠΑ, εντός των επόμενων δύο εβδομάδων αναμένεται ότι θα ανοίξει το VDR για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και προς τα τέλη Ιουλίου για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Οπότε, προς τα μέσα Φθινοπώρου αναμένεται ότι θα έχουν υποβληθεί και οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών.

Και για τις δύο εταιρείες το ενδιαφέρον ισχυρών εταιρειών είναι σημαντικό, με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας να συγκεντρώνει όλες τις μεγάλες ενεργειακές εταιρείες της χώρας  - ΕΛΠΕ (με την  Edison), Motor Oil με ΔΕΗ, Μυτιληναίος, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όμιλος Κοπελούζου – και δύο ισχυρούς ξένους παίκτες, την ολλανδική Shell και την ουγγρική MET  HOLDING. Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι στην τελική ευθεία δεν θα τρέξουν περισσότεροι από δύο με τρεις παίκτες, καθώς, σύντομα, δεν αποκλείεται να δούμε ενδιαφέρουσες συνεργασίες,με στόχο να συγκροτηθούν ισχυρότερα σχήματα ώστε να κερδίσουν τον διαγωνισμό.

Μην ξεχνάμε ότι στη ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει περάσει η «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας», η οποία  αποτελεί και το επίκεντρο της διεκδίκησης για τους «παίκτες» που συμμετέχουν στις διαγωνιστικές διαδικασίες. Παράλληλα, στο στόχαστρό τους έχουν μπει και οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας αερίου της ΔΕΠΑ με τη Gazprom, τη  Sonatrach, τη Botas, αλλά και οι ποσότητες αερίου που έχει δεσμεύσει η εταιρεία στον αγωγό TAP.

Όσο για  τη ΔΕΠΑ Υποδομών, στελέχη της αγοράς δεν αποκλείουν την πιθανότητα να υπάρξει νέα κοινοπραξία μεταξύ του φαβορί, δηλαδή της Italgas και των τριών εταιρειών - Snam, Fluxys και Enagas – οι οποίες  συγκροτούν τη Senfluga (έχει υπό τον έλεγχό της τον ΔΕΣΦΑ) ώστε να καταθέσουν από κοινού δεσμευτική προσφορά. Δεν είναι τυχαίο ότι η Snam που είναι η διαχειρίστρια εταιρεία του συστήματος αερίου στην Ιταλία, είναι  επικεφαλής της Senfluga, ενώ κατέχει το 13,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Italgas.