Αν και τα στοιχεία για την κίνηση στην αγορά τις πρώτες δύο εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων δεν είναι ενθαρρυντικά για τους εμπόρους, οι κλάδοι των ενδυμάτων-υποδημάτων καθώς και των καλλυντικών φαίνεται ότι ξεχωρίζουν στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Τα ρούχα και τα παπούτσια βρίσκονται παραδοσιακά στην κορυφή της λίστας των αγορών τις περιόδους των εκπτώσεων. Τα καλλυντικά από την άλλη πλευρά φαίνεται τα τελευταία χρόνια να κερδίζουν διαρκώς έδαφος ακόμη και σε μη εκπτωτικές περιόδους.

Οι περισσότεροι καταναλωτές, όπως διαπιστώνει έρευνα του Π.Ε.Σ.Α που διεξήχθη από το τμήμα μελετών του Ε.Β.Ε.Π. σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους Αττικής, περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων, για να αποκτήσουν «επώνυμες» φίρμες ένδυσης, υπόδησης, καλλυντικών αλλά και ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών ειδών.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σ.Β.Ε.Π. και Π.Ε.Σ.Α., Βασίλη Κορκίδη, πρόκειται για μία τάση των καταναλωτών η οποία παρατηρείται διαχρονικά, ακόμη και την περίοδο της κρίσης, να αναζητούν σε μεγάλο βαθμό τις εκπτώσεις στα επώνυμα ρούχα και παπούτσια. Το νέο ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι ωστόσο η άνοδος που καταγράφει η αγορά των καλλυντικών και μάλιστα όχι μόνο στις εκπτώσεις, η οποία φτάνει το 16%.

Ενδεικτικό είναι ότι στο ερώτημα «ποια είδη κινήθηκαν περισσότερο» στο οποίο κλήθηκαν να απαντήσουν επιχειρήσεις από 13 εμπορικούς συλλόγους της Αττικής, ενώ η απάντηση «ενδύματα/ υποδήματα» ήταν η δημοφιλέστερη, υπήρξαν περιπτώσεις όπου η κατηγορία των καλλυντικών επικράτησε.

Η άνοδος του κλάδου των καλλυντικών επιβεβαιώνεται άλλωστε και από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καθώς, η κατηγορία  «φαρμακευτικά και καλλυντικά» κατέγραψε τη μεγαλύτερη άνοδο κύκλου εργασιών τον Οκτώβριο του 2019 με 16% ενώ ακολούθησαν τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων με 7,4% και τα βιβλία - χαρτικά μ ε 7,2%.

Μάχη για τζίρο 861 εκατ. και η νέα άφιξη στην αγορά των καλλυντικών

Μερίδιο από την πίτα των 861 εκατ. ευρώ του τζίρου των καλλυντικών, διεκδικούν από τη μία πλευρά οι μεγάλες αλυσίδες καλλυντικών και τα επώνυμα καταστήματα και από την άλλη τα σούπερ μάρκετ με καλλυντικά ευρείας διανομής και τα φαρμακεία.

Στο παιχνίδι του ανταγωνισμού αναμένεται μάλιστα να μπει σύντομα άλλος ένας ισχυρός παίκτης, μετά τη συμφωνία του επιχειρηματία Σάμι Φάις με την ιταλική εταιρεία καλλυντικών ΚΙΚΟ Milano, καθώς τα πρώτα καταστήματα στη χώρα μας αναμένονται μέχρι την άνοιξη.

Σύμφωνα με την Cosmetics Europe, οι αξίες λιανικής των καλλυντικών και των αρωμάτων στην Ελλάδα, από 849 εκατ. ευρώ το 2017 αυξήθηκαν σε 861 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ η κατά κεφαλήν καταναλωτική δαπάνη στη χώρα μας διαμορφώθηκε το 2018 στα 80 ευρώ.

Τα σούπερ μάρκετ παραμένουν το κυρίαρχο κανάλι διανομής των καλλυντικών στη χώρα μας με ποσοστό 41,3% επί του συνόλου των πωλήσεων. Όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά αποκτά τα τελευταία χρόνια το «κανάλι» των φαρμακείων, παρουσιάζοντας τον μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό αύξησης. Καθοριστικό ρόλο σε αυτό έπαιξαν τα e-shops που προσελκύουν όλο και περισσότερους αγοραστές με πηγές της αγοράς να υπολογίζουν πως οι πωλήσεις καλλυντικών φτάνουν τα 100 εκατ. ευρώ στα online φαρμακεία.