Η πανδημία του κορονοϊού δημιούργησε τη χειρότερη ύφεση στην αγορά αυτοκινήτου εδώ και δεκαετίες, πολύ χειρότερη ακόμα και από αυτή της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2008.

Τα στοιχεία της Jato Dymaincs είναι αμείλικτα: το Νοέμβριο του 2008 οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων παγκοσμίως μειώθηκαν κατά 25%, ενώ ο φετινός Μάρτιος, με την κινεζική μάλιστα αγορά που είναι και η μεγαλύτερη παγκοσμίως να έχει ανακάμψει ελαφρώς, μειώθηκαν κατά 39%!!!

Με την πανδημία να εξαπλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο, οι αυστηροί αποκλεισμοί σε συνδυασμό με τον πανικό των καταναλωτών και την οικονομική αβεβαιότητα, έχουν συμβάλει στην τεράστια μείωση των πωλήσεων τον περασμένο μήνα.

Αυτή η πτωτική τάση δεν οφείλεται απλώς στους περιορισμούς της ελεύθερης κυκλοφορίας. Η βιομηχανία επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την αβεβαιότητα για το μέλλον και αυτό το ζήτημα άρχισε να ανακύπτει ακόμη και πριν από την εμφάνιση της πανδημίας, σύμφωνα με την JATO.

Ο εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ, το Brexit, η χαμηλότερη οικονομική ανάπτυξη και οι αυστηρότεροι κανονισμοί εκπομπών ρύπων στην Ε.Ε. ήρθαν πολύ πριν από την κρίση του COVID-19. Συνολικά, το πρώτο τρίμηνο του 2020 καταγράφεται καταγράφεται μείωση κατά 26% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019 με τις πωλήσεις να μειώνονται σε 17,42 εκατομμύρια μονάδες.

Η Ευρώπη χτυπήθηκε περισσότερο

Στη γηραιά ήπειρο, οι πωλήσεις του Μαρτίου ήταν οι χαμηλότερες εδώ και 38 χρόνια. Οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 52% σε σχέση με το Μάρτιο του 2019, με αποτέλεσμα η Ευρώπη να έχει χτυπηθεί χειρότερα από τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Πίνακας μείωσης πωλήσεων στην Ε.Ε. το Μάρτιο του 2020
Στον πίνακα φαίνεται το ποσοστό μείωσης πωλήσεων σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.

Οι ταξινομήσεις μειώθηκαν και στις 27 χώρες της Ε.Ε., αλλά με πολύ διαφορετικό τρόπο. Στη Φινλανδία και τη Λιθουανία οι πωλήσεις συρρικνώθηκαν οριακά. Στην περίπτωση της Φινλανδίας δεν επιβλήθηκε lockdwn, ενώ οι καταναλωτές στη Λιθουανία μπορούσαν να αγοράζουν καινούργια αυτοκίνητα από απόσταση, με την παράδοση να διαρκεί από 3 έως 7 εργάσιμες ημέρες. Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Σουηδία μειώθηκαν μόνο κατά 9%, η τρίτη μικρότερη πτώση μετά τη Φινλανδία και τη Λιθουανία, καθώς και εδώ δεν επιβλήθηκε lockdown.

Αντιθέτως η Ιταλία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Αυστρία, η Ιρλανδία και η Σλοβενία, έχασαν τεράστιο όγκο πωλήσεων. Η χώρα μας επίσης βρέθηκε, με μείωση ταξινομήσεων 61%, στις χώρες που επλήγησαν περισσότερο, παρότι οι εκθέσεις αυτοκινήτων ήταν από τα ελάχιστα καταστήματα που έμειναν ανοιχτά κατά τη διάρκεια του lockdown.

Οι ΗΠΑ θα ακολουθήσουν

Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ το Μάρτιο του 2020 ανήλθαν συνολικά σε 1 εκατομμύριο μονάδες, μειωμένες κατά 38% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019, ωστόσο η μείωση ήταν μικρότερη από την Κίνα και την Ευρώπη. Καθώς ο κορονοϊός εξαπλώθηκε στις ΗΠΑ αργότερα τόσο από την Ευρώπη όσο και φυσικά από την Κίνα, η καραντίνα τέθηκε σε ισχύ μόνο σε ελάχιστα  μέρη της χώρας το Μάρτιο.

Η έξαρση της πανδημίας στις ΗΠΑ πραγματοποιήθηκε κυρίως τον Απρίλιο, επομένως σε αυτό τον μήνα πιθανώς να καταγραφούν πιο σημαντικές απώλειες. Και πάλι όμως, στις ΗΠΑ πολλές πολιτείες δεν έχουν εφαρμόσει μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών.