Στα επίπεδα των 172,66 εκατ. ευρώ ανήλθαν το 2024 τα συνολικά έσοδα από συμβάσεις με πελάτες της εταιρείας «Νέα Οδός», με μοναδικό μέτοχο τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είχε ως αντικείμενο τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου «Αυτοκινητόδρομος Ιόνια Οδός από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα, ΠΑΘΕ Αθήνα (Α/Κ Μεταμόρφωσης) –Μαλιακός (Σκάρφεια) και Συνδετήριος κλάδος του ΠΑΘΕ Σχηματάρι–Χαλκίδα», στο πλαίσιο της αντίστοιχης Σύμβασης Παραχώρησης. Το 2023 τα έσοδα ανήλθαν σε 150,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ετήσια οικονομική έκθεση – κατάσταση της εταιρείας, από αυτό το ποσό των 172,6 εκατ., τα έσοδα διοδίων μέσω του συστήματος χειροκίνητης συλλογής ξεπέρασαν τα 66,64 εκατ. ευρώ (από 62,7 εκατ. το 2023), τα έσοδα διοδίων από ηλεκτρονικές διελεύσεις Fast Pass ανήλθαν σε 101.751.215 ευρώ (από 84,4 εκατ.), τα έσοδα από λοιπές παροχές υπηρεσιών με πελάτες στα 592 χιλ. ευρώ, ενώ από τη μίσθωση Σ.Ε.Α. ανήλθαν σε 3.440.653 ευρώ.
Το μικτό αποτέλεσμα ανήλθε σε 73.520.733 ευρώ (από 47.783.023 ευρώ), τα αποτελέσματα προ τόκων και φόρου εισοδήματος σε 27.005.722 ευρώ (από 28.199.036 ευρώ), τα αποτελέσματα χρήσης μετά από φόρο εισοδήματος σε 19.321.129 ευρώ (από 15.567.989 ευρώ το 2023).
Το 2024 η εταιρεία εμφάνισε χρηματικά διαθέσιμα 58.244.048 ευρώ, Σύνολο Ιδίων Κεφαλαίων 296.335.198 ευρώ, μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις - Ομολογιακά Δάνεια 81.066.560 ευρώ, εμπορικές και λοιπές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 58.974.173 ευρώ, καθαρές ταμειακές εισροές από λειτουργικές δραστηριότητες 58,8 εκατ., η πρόβλεψη για βαριά συντήρηση ανήλθε σε 25,5 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός δανεισμός ανήλθε σε 95,8 εκατ., ενώ αφαιρώντας τα ταμειακά διαθέσιμα, ο καθαρός ανήλθε σε 37,5 εκατ. ευρώ περίπου.
Να θυμίσουμε ό,τι, όπως πρόσφατα είχε αναφέρει το insider.gr, με αφορμή την ανακοίνωση μεγεθών 3μήνου 2025 της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε σχετικό IR Report σημειώνονταν πως στη Νέα Οδό υπήρξε άνοδος κυκλοφορίας κατά 1,8% (y-o-y). Οι διελεύσεις σε Νέα και Κεντρική Οδό ανήλθαν σε 13,6 εκατ. (από 12,4 εκατ.), και τα adj. EBITDA σε 34,9 εκατ. ευρώ, το δε margin σε 64,2%.
Στα λειτουργικά έξοδα (λοιπά) υπάρχει κονδύλι 57,55 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη Λειτουργίας του Ε65 (οδικός άξονας Κεντρικής Ελλάδας). Το κονδύλι «Υποστήριξη Λειτουργίας Ε65» περιλαμβάνει τις Πληρωμές στο Δημόσιο για την Υποστήριξη Λειτουργίας της Οδός Κεντρικής Ελλάδας ΑΕ για τη χρήση 2024, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης. Στα λοιπά έσοδα αναφέρεται ποσό 17,4 εκατ. ως αποζημιώσεις δημοσίου (λόγω Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου, ήτοι α) σταθμοί διοδίων οι οποίοι δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία για το α’ και β’ εξάμηνο του 2024, β) της εντολής αναστολής είσπραξης διοδίων τελών από τους Π.Σ.Δ. Γαβρολίμνης για την περίοδο α’ εξαμήνου 2024, και γ) της εντολής για παροχή ελεύθερων διελεύσεων κατά την περίοδο των Ευρωεκλογών του 2024) και 15,33 εκατ. ως Συμπληρωματικές Εργασίες & Αποζημιώσεις Κατασκευαστή
Όπως, επίσης, αναφέρεται, το 2024 σε σχέση με το 2023, αν και οι συνολικές διελεύσεις του έτους αυξήθηκαν κατά 3,20%, τα συμβάντα στον αυτοκινητόδρομο αυξήθηκαν μόνο 0,59%, κατά μέσο όρο. Η περίοδος της Παραχώρησης είναι 2007-2037 (30 έτη).
Οι εκκρεμότητες
Το σύνολο του Έργου Παραχώρησης έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία. Η οικονομική πρόοδος των Κατασκευών του Έργου, μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2024 παραμένει στο ποσοστό του 99,970%. Αυτό αποτελεί γεγονός καθυστέρησης & ταυτόχρονα γεγονός ευθύνης Δημοσίου σύμφωνα με το άρθρο 26.5 της Σύμβασης Παραχώρησης.
Το ποσοστό αυτό (0,03%) ανταποκρίνεται στις ακόλουθες «Υπολειπόμενες εργασίες»: • Διαμόρφωσης του συστήματος Α/Κ Καλυφτάκη • Διαμόρφωσης του Α/Κ Βαρυμπόμπης με ταυτόχρονη προσθήκη Πλευρικών Σταθμών Διοδίων • Διαμόρφωσης του χώρου και κατασκευής Πλευρικών Σταθμών Διοδίων Αγίου Στεφάνου & • Κατασκευής του Μετωπικού Σταθμών Διοδίων Χαλκίδας.
Η μη επίτευξη των Οροσήμων και η μη δυνατότητα ολοκλήρωσης των συναρτώμενων με αυτά Υπολειπόμενων Εργασιών εντός Περιόδου Τ1 οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι εκκρεμούσε η έκδοση της απαιτούμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης των Α/Κ Κηφισιάς (Καλυφτάκη), Α/Κ Βαρυμπόμπης και των πλευρικών διοδίων Βαρυμπόμπης & των πλευρικών διοδίων Αγίου Στεφάνου.
Με διάφορες αποφάσεις που ακολούθησαν, μεταφέρθηκε το ορόσημο ολοκλήρωσης των εργασιών που απέμεναν (έως και το τέλος 2024). Όπως αναφέρεται, σε συνέχεια, η Υπηρεσία διαβίβασε στον Παραχωρησιούχο την από 04/04/2023 (ημερομηνία εισερχ. Πρωτ. 25/04/2023) επιστολή του Υφυπουργού Υποδομών & Μεταφορών προς τη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών, στη οποία μεταξύ άλλων προβλέπονται τα εξής:
• Ματαίωση του συνόλου των εργασιών ανακατασκευής Α/Κ Βαρυμπόμπης, Καλυφτάκη & Αγίου Στεφάνου,
• αναβολή της έναρξης εργασιών του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων Χαλκίδας, ώστε να συνδυαστούν με το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης,
• επιθεώρηση του τεχνικού (γέφυρας) Α/Κ Βαρυμπόμπης.
Ακολούθως υπογράφηκε με ημερομηνία υπογραφής 31η Δεκεμβρίου 2024, η συμφωνία παράτασης της από 08-10-2021 συμφωνίας επέκτασης της από 22/12/2017 συμφωνίας ολοκλήρωσης περιόδου Τ1 της Σύμβασης Παραχώρησης όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την από 10/04/2019 συμφωνία μέχρι και την 31 Δεκεμβρίου 2027
Ως προς το πολυσυζητημένο θέμα της Γέφυρας Βαρυμπόμπης, προ ημερών μόλις χαρακτηρίστηκε από τον κ. Ταχιάο η αντικατάστασή της ως «μονόδρομος», δεδομένου ότι αυτή κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’60, είναι στα «όρια» ζωής της, και δεν πληροί τις σύγχρονες προδιαγραφές, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την οδική ασφάλεια. Ξεκαθάρισε μάλιστα ότι το υπουργείο Υποδομών προς το παρόν συζητά το θέμα και δεν επιθυμεί να συγκρουστεί με τον δήμο Κηφισιάς, που αντιδρά στην κατεδάφιση και αντικατάσταση της γέφυρας, θέμα που σχετίζεται και με τη συνεπακόλουθη επιβολή διοδίων. Σήμερα, πάντως, η αναστολή των διοδίων στη Βαρυμπόμπη -που θα διαρκέσει ως το τέλος του 2027- επιβαρύνει το δημόσιο ταμείο με περίπου 25 εκατ. ευρώ ετησίως.
Αποζημιώσεις Απώλειας Εσόδων Παραχωρησιούχου
Όσον αφορά στη Νέα Οδό, όπως αναφέρεται, το Δημόσιο κατέβαλε, εντός του 2024, αποζημιώσεις στην Εταιρεία συνολικού ποσού ευρώ 11.628.690,15 λόγω: α) μη έγκαιρης λειτουργίας Σταθμών Διοδίων ποσά ευρώ 10.134.303,86 για την περίοδο α’ εξαμήνου 2023 και β) της εντολής για αναστολή είσπραξης διοδίων τελών από τους Π.Σ.Δ. Γαβρολίμνης ποσά ευρώ 745.103,99 και 749.282,30 για τις περιόδους α΄ και β΄ εξαμήνου 2023 αντίστοιχα.
Εντός του 2024 η εταιρεία υπέβαλε στο Δημόσιο πρόσθετα αιτήματα αποζημίωσης απώλειας εσόδων λόγω Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου, ήτοι: α) της μη έγκαιρης λειτουργίας Σταθμών Διοδίων α’ και β’ εξαμήνου 2024, ποσού ευρώ 9.306.934,44 και 12.212.692,56 αντίστοιχα, β) β) της εντολής για αναστολή είσπραξης διοδίων τελών από τους Π.Σ.Δ. Γαβρολίμνης α’ εξαμήνου 2024 ευρώ 551.018,31, γ) της εντολής για ελεύθερη διέλευση δικαστικών αντιπροσώπων κατά την περίοδο των Ευρωεκλογών της 09η Ιουνίου 2024 ποσό ευρώ 17.837,30.
Το έργο
Το συνολικό μήκος του έργου παραχώρησης ανέρχεται σε 377 χλμ. και αποτελείται από τρία τμήματα:
1. Το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ, από τον ανισόπεδο κόμβο της Μεταμόρφωσης μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο στη Σκάρφεια Φθιώτιδας, μήκους 170 χλμ. Στο παρόν τμήμα έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικά έργα αναβάθμισης της υποδομής, προκειμένου να συνάδει με τα διεθνή πρότυπα. Διαπλατύνσεις, αντικαταστάσεις στηθαίων ασφαλείας, ανακατασκευές ανισόπεδων κόμβων, αναδιαμόρφωση χώρων στάθμευσής και κατασκευή νέων, είναι μερικές από τις εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου που διασχίζει 3 νομούς, της Αττικής, της Βοιωτίας και της Φθιώτιδας.
2. Τον ομώνυμο αυτοκινητόδρομο «Ιόνια Οδός», μήκους 196 χλμ. από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα στον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό. Η κατασκευή της Ιόνιας Οδού, συνεισφέρει καταλυτικά στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Ελλάδας μειώνοντας δραστικά τους χρόνους διαδρομής. Ο αυτοκινητόδρομος διασχίζει συνολικά 4 νομούς, της Αιτωλοακαρνανίας, της Πρέβεζας, της Άρτας και των Ιωαννίνων.
3. Το Συνδετήριο Κλάδο Σχηματάρι – Χαλκίδα μήκους 11 χλμ..