ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Βλέπει» EBITDA 500+ εκατ. - Αυξημένα περιθώρια σε Παραχωρήσεις (Αττική Οδός), Κατασκευή

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Βλέπει» EBITDA 500+ εκατ. - Αυξημένα περιθώρια σε Παραχωρήσεις (Αττική Οδός), Κατασκευή
Adjusted EBITDA 500-550 εκατ. ευρώ το 2025 «δείχνει» το πρώτο τρίμηνο. Ανεβασμένες οι Παραχωρήσεις και με μοχλό την Αττική Οδό. Γιατί στην εισηγμένη θεωρούν διατηρήσιμη την κερδοφορία. Άνοδος στον κατασκευαστικό τομέα, ανεκτέλεστο 6,7 δισ. ευρώ.

Την αλλαγή επιπέδου, σε ακόμη υψηλότερα νούμερα, της κερδοφορίας και μάλιστα με διατηρήσιμο μοντέλο και μέσω της σταδιακή πληρέστερης ενσωμάτωσης της Αττικής Οδού (με μέση ημερήσια κυκλοφορία 269 χιλ. οχημάτων στο Q1 2025) στις παραχωρήσεις (με margin 13,5%), την βελτίωση της εικόνας στην κατασκευή αλλά και την προσδοκία για EBITDA που θα ξεπεράσουν το μισό δισ. ευρώ φέτος, σηματοδοτεί, μεταξύ άλλων, το πρώτο σετ οικονομικών αποτελεσμάτων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το 2025.

Χτες, ο ισχυρότερος όμιλος υποδομών ανακοίνωσε σημαντική αύξηση σε έσοδα και λειτουργική κερδοφορία κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους με όλους τους τομείς δραστηριότητας να καταγράφουν άνοδο. Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα παρουσίασαν αύξηση κατά 49% και ανήλθαν σε 989,4 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του έτους, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj. EBITDA) αυξήθηκε κατά 55,1%, φθάνοντας τα 135,5 εκατ. ευρώ. Στο σύνολο του 2024 η λειτουργική κερδοφορία ξεπέρασε τα 400 εκατ. ευρώ, με την… προβολή για φέτος να «δείχνει» επίπεδα πέριξ των 500-550 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι παραδοσιακά το α’ τρίμηνο έτους για την κατασκευή δεν είναι πάντα και το πλέον «δυνατό», κατά συνέπεια είναι αξιοσημείωτη η δυναμική εκκίνηση του τομέα.

Η Αττική Οδός και οι Παραχωρήσεις

Επί της ουσίας, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανεβαίνει επίπεδο σε όρους κερδοφορίας, με την αγορά να εκτιμά ότι αυτό είναι διατηρήσιμο και λόγω των ισχυρών επιδόσεων στις συμβάσεις παραχώρησης, όπου πλέον η Αττική Οδός έχει αρχίσει να δείχνει τη θετική της πλευρά. Αξιοσημείωτη είναι η απόδοση του τομέα Παραχωρήσεων, με τα έσοδα και την λειτουργική κερδοφορία να κινούνται πλέον σε υψηλότερα επίπεδα (αύξηση κατά 94% και 96% αντίστοιχα). Σημειώνεται ότι η λειτουργική κερδοφορία που καταγράφηκε στο πρώτο τρίμηνο αναμένεται να είναι διατηρήσιμη, καθώς προέρχεται κατά κύριο λόγο από τον τομέα των παραχωρήσεων. Περαιτέρω ενίσχυση της αναμένεται με την λειτουργία των επόμενων έργων παραχωρήσεων, όπως η Εγνατία Οδός και το αεροδρόμιο Καστελίου.

Η επίδοση στις παραχωρήσεις οφείλεται, αφενός, στην αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων σε ολόκληρο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου και αφετέρου στη συμβολή του έργου παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού, το οποίο συνεισέφερε για το πρώτο τρίμηνο 41,5 εκατ. σε επίπεδο adj. EBITDA, με τη λειτουργική κερδοφορία του τομέα να ανέρχεται σε 74,9 εκατ. ευρώ (+96,2%, σε σχέση με Q1 2024). Τα έσοδα του τομέα ανήλθαν σε 118,6 εκατ. ευρώ (+94%). Το adj. EBITDA ανέβηκε από 38,2% σε 74,9% και το margin σε 63,1%. Όσον αφορά την κυκλοφορία οχημάτων, κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, αυξήθηκε κατά 5,1% στην Αττική Οδό κατά 9% στη Νέα και Κεντρική Οδό (λόγω και της παράδοσης νέων τμημάτων στην Κεντρική Οδό), και κατά 4,1% στην Ολυμπία Οδό.

Πλέον, οι παραχωρήσεις, με το σταθερό και επαναλαμβανόμενο προφίλ εσόδων τους, αποτελούν τον βασικό τομέα της συνολικής κερδοφορίας του Ομίλου - συμμετοχή που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με την έναρξη και των νέων έργων. Η δε Αττική Οδός δεν φέρνει μόνο θετική επίδραση σε επίπεδο εσόδων ή EBITDA, αλλά και ως προς την ταμειακή θέση του γκρουπ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Όμιλος αναμένει χρηματικές διανομές ύψους περίπου 60 εκατ. από την Αττική Οδό εντός του 2025, σε συνέχεια της ισχυρής λειτουργικής και ταμειακής κερδοφορίας του έργου παραχώρησης, η οποία σε αυτή την φάση κινείται υψηλότερα των προβλέψεων.

Επιπρόσθετα, εντός του έτους ο όμιλος θα εισπράξει 80 εκατ. από το επενδυτικό όχημα της Μαριάννας Λάτση, Latsco, στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς από την πλευρά του, του 10% της εταιρίας Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση, ενώ επιπλέον ρευστότητα εκτιμάται ότι θα προέλθει από το ποσό που θα εισπράξει ο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όταν ολοκληρωθεί η συμφωνία μεταξύ ΗΡΩΝ και NRG (Motor Oil).

Σε IR Report γίνεται λόγος για εισφορά, επί των εσόδων παραχωρήσεων (συνολικά 118 εκατ.), των Νέα και Κεντρική Οδός ύψους 48,6 εκατ., της Αττικής Οδού κατά 52,9 εκατ., του τομέα διαχείρισης απορριμμάτων κατά 4,7 εκατ. (από 4,1 εκατ. στο Q1 2024) κ.α.. Οι διελεύσεις σε Νέα και Κεντρική Οδό ανήλθαν σε 13,6 εκατ. (από 12,4 εκατ.), και τα adj. EBITDA σε 34,9 εκατ. ευρώ, το δε margin σε 64,2%. Στη δε Αττική Οδό, ως προς τις ημερήσιες διελεύσεις, κατά μέσο όρο περνούσαν από τα διόδια 269 χιλ. οχήματα (από 265 χιλ. στο Q1 2024), με το margin adj. EBITDA να φτάνει στο 76,3%.

«Πλούσιο» χαρτοφυλάκιο

Ως γνωστόν, ο όμιλος έχει «πλούσιο» χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, πέραν των παραπάνω συμβάσεων, όπως συμμετοχή 20% στην Ολυμπία Οδό (λήγει η σύμβαση το 2044), προφανώς την Εγνατία Οδό όπου αναμένει ολοκλήρωση διαδικασιών φέτος (λήξη 2060), στο υπό κατασκευή ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος – Νεάπολη, 55%, λήξη το 2053) και βέβαια την παραχώρηση του ΒΟΑΚ (έως το 2059), που εκτιμάται ότι θα εκκινήσουν έργα το 2025. Προφανώς, υπάρχει το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης (33%, με διάρκεια παραχώρησης έως 2055), στο IRC Ελληνικού (49%, εκτιμώμενη εκκίνηση 2028 και λήξη το 2053), τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων σε Πελοπόννησο και Ήπειρο μέσω ΣΔΙΤ (έως 2049 και 2044 αντίστοιχα), το ΣΔΙΤ απορριμμάτων δυτικού τομέα Κ. Μακεδονίας (δυναμικότητας 300 χιλ. τόνων/έτος, έως το 2052, συμμετοχή 50%), τα αρδευτικά ΣΔΙΤ σε Νέστο και Κρήτη (έως 2050) και το Electronic ticketing (Athens/Thessaloniki) μέχρι το 2035.

Αυξημένα κέρδη στην κατασκευή, ανεκτέλεστο 6,7 δισ. ευρώ

Παράλληλα, ο τομέας Κατασκευής παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά 16,7% στα 346,2 εκατ. ευρώ και λειτουργικής κερδοφορίας κατά 41,3%, στα 46,9 εκατ. ευρώ. Η δραστηριότητα στον κατασκευαστικό τομέα κινήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα, καθώς επιταχύνθηκε η υλοποίηση έργων που βρίσκονταν υπό κατασκευή και νέα έργα ξεκίνησαν να κατασκευάζονται, ενώ παράλληλα οι καιρικές συνθήκες ήταν ηπιότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Επίσης, τα περιθώρια κέρδους συνέχισαν να κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα ως αποτέλεσμα του μείγματος των έργων αλλά και της εκτελεστικής ικανότητας και προσήλωσης του Ομίλου. Όσον αφορά το ανεκτέλεστο, στις 31.03.2025 ανήλθε σε 6,7 δισ. ευρώ, με υπογεγραμμένα έργα ύψους 4,5 δισ. ευρώ και άλλα 2,2 δισ. ευρώ που εκκρεμούν προς υπογραφή (δεν περιλαμβάνονται ο ΒΟΑΚ και νέο έργο στη Ρουμανία). Ποσοστό άνω του 50% του ανεκτέλεστου αντιστοιχεί σε έργα ιδίων επενδύσεων του Ομίλου διαμορφώνοντας ένα ιδιαίτερα ποιοτικό και χαμηλού ρίσκου χαρτοφυλάκιο.

Σύμφωνα με εταιρική παρουσίαση, αναμένεται αύξηση εσόδων λόγω της επιταχυνόμενης εκτέλεσης έργων υπό κατασκευή (Αμφιλοχία, Καστέλι, αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, EPC για φωτοβολταϊκά έργα στην Ελλάδα) και έναρξη νέων έργων εν μέσω επίσης καλύτερων καιρικών συνθηκών σε σχέση με πέρυσι. «Τα περιθώρια κερδοφορίας παραμένουν άνετα σε κορυφαία επίπεδα του κλάδου, χάρη στο μείγμα έργων και την στοχευμένη εκτέλεση», αναφέρεται. Ο κατασκευαστικός τομέας εμφάνισε margin (EBITDA) από 11,2% σε 13,5% και EBIT margin 11,6% (βελτιωμένο από 9,6% πέρυσι). Αναφορικά με το ανεκτέλεστο, όπως είπαμε 52% αφορά σε ίδιες επενδύσεις, 20% σε ιδιωτικά έργα 28% σε δημόσιες συμβάσεις. Η κατασκευή στο α’ τρίμηνο είχε Net Earnings 29,5 εκατ. ευρώ.

Η γενική εικόνα

Γενικότερα για τον όμιλο, στο α’ τρίμηνο 2025 τα κέρδη προ φόρων για το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανήλθαν σε 29 εκατ. και παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, ως συνέπεια των αυξημένων αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών εξόδων. Τα καθαρά κέρδη των μετόχων χωρίς την επίδραση μη λειτουργικών αποτελεσμάτων διαμορφώθηκαν σε 26 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός με αναγωγή (Προσαρμοσμένος Καθαρός Δανεισμός της μητρικής εταιρείας) ανήλθε σε 169 εκατ. (έναντι 153 εκατ. το 2024), ενώ τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα για το σύνολο του Ομίλου ανέρχονται σε 1,48 δισ., εκ των οποίων 0,8 δισ. αφορούν τη μητρική εταιρεία., 217 εκατ. την κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ και 159 εκατ. την ΗΡΩΝ. Το Συνολικό Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος του Ομίλου (περιλαμβανομένων και των συμβάσεων project finance – δανεισμός χωρίς αναγωγή) ανήλθε σε 3,287 δις. ευρώ. Όπως αναφέρεται σε εταιρική παρουσίαση, το gross debt της μητρικής ανήλθε σε 1,01 δις ευρώ (τα 112 εκατ. από την ΤΕΡΝΑ και 159 σχετίζονται με την ενεργειακή ΗΡΩΝ), ενώ σε επίπεδο Αττικής Οδού ανέρχεται σε 2,67 δις ευρώ (136 εκατ. cash).

Σε σχετικό IR Report του ομίλου γίνεται αναφορά για αύξηση εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας στους 3 κύριους επιχειρηματικούς τομείς, των μη ταμειακών στοιχείων λόγω των υψηλότερων προβλέψεων για βαριά συντήρηση, των χρηματοοικονομικών εσόδων λόγω της ενεργητικής διαχείρισης μετρητών και των εσόδων από αντιστάθμιση κινδύνου (IRS) αλλά και για αύξηση των χρηματοοικονομικών εξόδων λόγω των δανειακών διευκολύνσεων που σχετίζονται με νέα έργα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η Alpha Bank κάνει την αρχή - Βρήκαν πετρέλαιο; - Η δουλειά του επόπτη

Έρχονται ρυθμίσεις και μέτρα για τη λειψυδρία με συμμετοχή των ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ

Αντικαρκινικό Θεσσαλονίκης: Αύγουστο οι προσφορές για το πρώτο ΣΔΙΤ (350 εκατ.) Υγείας στην Ελλάδα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider