ΜΕΤΚΑ: Ανεκτέλεστο 1 δισ. ευρώ, γιατί «μπήκε» δυνατά στις υποδομές – Τα ΣΔΙΤ και οι παθογένειες του δημοσίου

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΜΕΤΚΑ: Ανεκτέλεστο 1 δισ. ευρώ, γιατί «μπήκε» δυνατά στις υποδομές – Τα ΣΔΙΤ και οι παθογένειες του δημοσίου
Στο 1 δισ. ευρώ διαμορφώνεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΜΕΤΚΑ, του κατασκευαστικού βραχίονα του ομίλου Μυτιληναίος. Τι ανέφερε στο φόρουμ των Δελφών, ο κ. Ντ. Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και CEO. Γιατί διατήρησε την εταιρεία, ποιες ευκαιρίες βλέπει, ποια συμβόλαια έχει ή διεκδικεί.

Στο 1 δισ. ευρώ διαμορφώνεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΜΕΤΚΑ, του κατασκευαστικού βραχίονα του ομίλου Μυτιληναίος, που σταδιακά ενισχύει και διευρύνει το μίγμα των συμβάσεων με διαφοροποιημένου προφίλ έργα, όπως οδικά, σιδηροδρομικά, κτηριακά κ.α. Όλα τα παραπάνω αφορούν σε έργα που εδράζονται και εκτελούνται στην Ελλάδα, εξαιρώντας τις συμβάσεις του τομέα για έργα στο εξωτερικό.

Μιλώντας, χτες, στο πλαίσιο του οικονομικού φόρουμ των Δελφών, ο κ. Ντ. Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και CEO της ΜΕΤΚΑ, σημείωσε ότι μέσα σε ούτε ένα έτος από το περσινό spin off, που επί της ουσίας ήταν ένα νομικό μοντέλο για εκ νέου ίδρυση της ΜΕΤΚΑ ως μίας εκ των 4 – πλέον – μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων εβδόμης τάξης, ανέφερε ότι η εταιρεία έχτισε ένα χαρτοφυλάκιο διαφοροποιημένο δίχως να υπολογίζονται σε αυτό, όπως παλιά, ενεργειακά projects, εντός κι εκτός Ελλάδας.

Πάντως, ο ίδιος, αναφερόμενος στο κατά πόσο ο όμιλος Μυτιληναίου αισθάνεται «δικαιωμένος» για την παραπάνω απόφαση, αρχικά δεν θέλησε να σχολιάσει καθώς ακόμα δεν έχει καν κλείσει χρόνος (από τις 16/05/2023), εν συνεχεία σημείωσε ότι «μέχρι προ ημερών ήμουν σίγουρος για τη δικαίωση αλλά τελευταία… κλονίστηκα με πράγματα που συνέβησαν», δίχως να διευκρινήσεις τι εννοούσε, κλείνοντας, ωστόσο, με τη εκτίμηση ότι τελικά ο όμιλος θα δικαιωθεί επιβεβαιώνοντας τις καλές επιλογές του στο παρελθόν (όταν μπήκε πιο δυνατά σε μέταλλα και ενέργεια) αλλά και την πορεία των στελεχών του.

Γιατί «μπήκε» δυνατά στις υποδομές

Όπως χτες επανέλαβε ο κ. Μπενρουμπή, ο όμιλος πέραν των άλλων κλάδων είχε υπό την ομπρέλα του και την κατασκευαστική (αν και κυρίως για άλλα projects, π.χ. ενεργειακά, αλλά και με μικρή παρουσία σε υποδομές και κτήρια), έχοντας να αποφασίσει αν θα σταματήσει την δραστηριότητα ή θα την συνεχίσει, αναπτύσσοντάς την, καθώς δεν ήταν στο core business του γκρουπ. Ωστόσο, αποφασίστηκε, λόγω και της… «βαριάς επιχειρηματικής κληρονομιάς», να χτιστεί ένας από τους 4 ισχυρούς ομίλους (οι δύο παραδοσιακοί ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, και ο νέος όμιλος από τη συνένωση Intrakat – ΑΚΤΩΡ).

Η ΜΕΤΚΑ εισήλθε στη διαδικασία αυτή καθώς στον όμιλο είδαν ευκαιρίες λόγω της νέας τάξης πραγμάτων και της επανίδρυσης του τομέα υποδομών, θεωρώντας ότι χωράει σε αυτήν, καθώς υπάρχουν μπροστά πολλά έργα προς υλοποίηση και διεκδίκηση (20 δισ. μόνο έως το 2026), ενώ υπάρχουν και τα έργα – πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τα ΣΔΙΤ

Όμως, βασικό λόγο αποτέλεσε και η ύπαρξη αρκετών έργων που προχωρούν μέσω παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ που πέραν της κατασκευαστικής επάρκειας, που έχουν ιδίως τα άλλα γκρουπ, απαιτούν και χρηματοδοτική ισχύ, που αναμφίβολα διαθέτει η Μυτιληναίος. Όπως βέβαια, πετυχαίνει και ανταγωνιστικούς όρους χρηματοδότησης. Μάλιστα, ο κ. Μπενρουμπή έκανε λόγο και για την επάρκεια του τραπεζικού συστήματος, αποκαλώντας τον «συμπαραστάτη», να καλύψει έργα ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις, μιλώντας όμως και για το μέλλον καθώς έχουμε μπροστά 8 + 8 δισ. ευρώ για αυτά τα projects, σημειώνοντας επίσης τις καλές σχέσεις του γκρουπ με το εγχώριο και διεθνές τραπεζικό σύστημα. Σημείωσε δε, ότι τα ΣΔΙΤ λόγω και της επίβλεψης από ιδιώτες, ομάδες τραπεζών κ.α., γίνονται καλύτερα από άλλα έργα.

Για μία ακόμα φορά αναφέρθηκε σε παθογένειες του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, εστιάζοντας, μεταξύ άλλων, στην έλλειψη χρηματοδότησης, στα προβλήματα σε περιβαλλοντικές άδειες, στις απαλλοτριώσεις κ.α.. Μάλιστα, σημείωσε ότι παθογένειες έβρισκε και στους άλλους τομείς δράσης του ομίλου, τις οποίες ως ιδιώτης επενδυτής επίλυε σχετικά γρήγορα, ωστόσο, το δημόσιο δείχνει να δυσκολεύεται παραδοσιακά σε αυτό το μέτωπο.

Οι συμβάσεις και τα μεγέθη

Όπως πρόσφατα είχε αναφέρει το insider.gr, τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) του νεοσυσταθέντος τομέα των κατασκευών της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, μέσα από απόσχιση τομέα της Mytilineos, διαμορφώθηκαν σε 18 εκατ. ευρώ το 2023 (επί συνόλου 1,014 δισ. ευρώ), σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με το 2022 όπου τα EBITDA του τομέα είχαν ανέλθει σε περίπου 13 εκατ. ευρώ (ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και Μ Παραχωρήσεις). Στο τέλος του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εκτελούμενων έργων υποδομών, ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης, ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ. Η αναφορά γίνεται μόνο για έργα που έχει αναλάβει η ΜΕΤΚΑ εντός Ελλάδας σε επίπεδο υποδομών – κατασκευών. Σε επίπεδο κύκλου εργασιών, ο νέος «διπλός» τομέας εισέφερε 125 εκατ. ευρώ (επί συνόλου 5,49 δισ. ευρώ) έναντι 117 εκατ. ευρώ το 2022.

Σημειώνεται ότι πλέον το γκρουπ έχει ενισχύσει τη θέση του περαιτέρω στον τομέα υποδομών - κατασκευών, μέσω της παρουσίας σε πλήθος έργων. Στην αρχή του έτους έγιναν τα εγκαίνια του συνόλου του οδικού άξονα «Άκτιο – Αμβρακία», συνολικού μήκους σχεδόν 49 χλμ. και προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ. Επίσης, πρόσφατα εκκίνησαν οι πρώτες εργασίες στο έργο της επέκτασης του Προαστιακού Δυτικής Αττικής προς Μέγαρα (100 εκατ. ευρώ, συμμετοχή Ταμείου Ανάκαμψης), ως γνωστόν, ο όμιλος έχει συμμετοχή 50% στο οδικό ΣΔΙΤ του FlyOver Θεσσαλονίκης (370 εκατ.) και θα κατασκευάσει το έργο «Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών», περίπου 200 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένει την υπογραφή του έργου ΣΔΙΤ για τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία, έργο 159 εκατ. ευρώ (σε σχήμα με την ΑΤΕΣΕ). Επιπλέον, συμμετέχει στην κατασκευή του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού, επίσης σε κοινοπραξία. Επιπρόσθετα, έχει συμμετοχή σε projects όπως η σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη, οι αθλητικές εγκαταστάσεις στο Ελληνικό, η ανακατασκευή του Athens Heart στην οδό Πειραιώς με στόχο τη μετατροπή του σε κτίριο γραφείων (για λογαριασμό της Premia Properties), το νέο data center της Digital Realty, έχει επίσης αναλάβει την κατασκευή του νέου ξενοδοχείου του ομίλου Sani/Ikos στην Κρήτη, ενώ περιμένει και την υπογραφή της σύμβασης και για το Riviera Galleria κ.λπ. Να σημειωθεί ότι το γκρουπ επίσης διεκδικεί πλήθος έργων εκατοντάδων εκατ. ευρώ το κάθε ένα (φράγματα, κτηριακά, οδικά ΣΔΙΤ, μονάδες αποβλήτων, παραχωρήσεις, ιδιωτικά projects όπως π.χ. στην ανάπτυξη της Lamda στο Ελληνικό κ.α.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η μεγάλη τουριστική/real estate επένδυση «Sitia Bay Resort» στην Κρήτη που αναζητάει αγοραστή ή συνεπενδυτή

ΤΑΙΠΕΔ – PPF: Προωθεί έργα 3,5 δισ. – Τα ΣΔΙΤ, οι φυλακές, η υγεία, το ΑΙΓΙΣ, το Antinero, το ΟΑΚΑ

ΕΤΑΔ: Αποτιμημένα μόλις 2.900 ακίνητα με αξία 1,5 δισ – Ο διαγωνισμός για τα 36 χιλ. real estate assets

gazzetta
gazzetta reader insider insider