Ναυτιλία: Έκρηξη νέων παραγγελιών στα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ναυτιλία: Έκρηξη νέων παραγγελιών στα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια
Οι παραγγελίες για VLCC τους δύο πρώτους μήνες του έτους ξεπέρασαν τον αριθμό των παραγγελιών ολόκληρου του 2023. Οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια.

Σημαντική αύξηση καταγράφεται στις παραγγελίες για νέα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (Very Large Crude Carriers – VLCC) τα οποία εξυπηρετούν κατά κανόνα τις μεγάλες εμπορικές διαδρομές από την Ευρώπη και την Αμερική προς την Ασία.

Σύμφωνα με τον οργανισμό BIMCO τους πρώτους δύο μήνες του 2024, οι συμβάσεις νεότευκτων δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν στα 7,4 εκατ. DWT, καταγράφοντας άλμα 490% ετησίως, λόγω της αύξησης των παραγγελιών για VLCC. Όπως σημειώνεται σε σχετική ανάλυση τους προηγούμενους δύο μήνες παραγγέλθηκαν 19 VLCC, ξεπερνώντας ήδη το σύνολο των παραγγελιών που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο έτος για αυτό τον τύπο πλοίου.

Όπως σημειώνεται στη σχετική ανάλυση, από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια αργού έχουν εκτοξευθεί και παρέμειναν ισχυροί κατά τους δύο πρώτους μήνες του 2024. Ο δείκτης Dirty Tanker Index Baltic Exchange κατά μέσο όρο αυξήθηκε οριακά σε σύγκριση με τους δύο πρώτους μήνες του 2023, αποδίδοντας τον υψηλότερο μέσο όρο για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο από το 2006.

Τον Μάρτιο του 2023, το βιβλίο παραγγελιών για τα δεξαμενόπλοια αντιπροσώπευε μόνο το 3,3% του στόλου, το χαμηλότερο ποσοστό τουλάχιστον από το 1996. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2023, οι παραγγελίες για πλοία suezmax αυξήθηκαν γρήγορα και ακολούθησαν οι παραγγελίες για VLCC. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων αργού προς στόλο είχε αυξηθεί στο 6,2%.

Σύμφωνα με την επισκόπηση της αγοράς Tanker Shipping Market της BIMCO, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για την αγορά των δεξαμενόπλοιων φαίνονται θετικές. Το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης μπορεί να περιοριστεί λόγω της χαμηλής ανάπτυξης του στόλου και των μεγαλύτερων αποστάσεων.

Οι προοπτικές φαίνονται ιδιαίτερα ευνοϊκές για τα πλοία VLCC, τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν συνήθως αργό πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή και την Αμερική στην Ασία. Τα επόμενα χρόνια, η BIMCO αναμένει περισσότερο πετρέλαιο από την Αμερική και η ζήτηση πετρελαίου να μετατοπιστεί όλο και περισσότερο προς την Ασία. Αυτό όχι μόνο θα ενίσχυε τις αποστάσεις πλεύσης, αλλά θα ωφελούσε ιδιαίτερα τα πλοία VLCC, καθώς κυριαρχούν ήδη σε αυτές τις εμπορικές διαδρομές.

Παρά τις θετικές μεσοπρόθεσμες προοπτικές, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα μπορούσε να κορυφωθεί έως το 2030. Ωστόσο, η αναδιάρθρωση των παγκόσμιων εμπορικών οδών από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει αυξήσει τη ζήτηση για πλοία ενισχύοντας την ανάγκη ανανέωσης τουλάχιστον μέρος του γερασμένου στόλου. Έτσι, σημειώνει η ανάλυση, είναι πολύ πιθανό να δούμε περαιτέρω αύξηση στο βιβλίο παραγγελιών κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider