Μετρό Αθήνας: Γιατί θεωρείται σημαντική η επέκταση στα πυκνοκατοικημένα Δυτικά προάστια 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μετρό Αθήνας: Γιατί θεωρείται σημαντική η επέκταση στα πυκνοκατοικημένα Δυτικά προάστια 
«Πράσινο φως» από την Περιφέρεια Αττικής στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου της «Γραμμής 2 του ΜΕΤΡΟ Αθήνας: τμήμα ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ – ΙΛΙΟΝ». Η εξυπηρέτηση πυκνοκατοικημένων περιοχών των Δυτικών Προαστίων και η περαιτέρω προέκταση. Πού είναι οι 3 σταθμοί.

Στα πολλαπλά οφέλη από την υλοποίηση της επέκτασης του Μετρό προς τα Δυτικά, εν προκειμένω προς το Ίλιον, αλλά και σε βάθος χρόνου έως το Μενίδι, εστιάζει η θετική ομόφωνη γνωμοδότηση της Περιφέρειας Αττικής επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου της «Γραμμής 2 του ΜΕΤΡΟ Αθήνας: τμήμα ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ – ΙΛΙΟΝ». Προ ημερών το Περιφερειακό Συμβούλιο «άναψε πράσινο φως» στη σχετική ΜΠΕ, κάτι που αποτελεί ένα ακόμα βήμα (αν και αναμενόμενο), με τις σχετικές όπως πάντα περιβαλλοντικές αιρέσεις και υπό τις προϋποθέσεις να προηγηθούν οι γνωμοδοτήσεις της Δ/νσης Υδάτων Αττικής και της Εφορείας Κλασικών και Νεωτέρων Αρχαιοτήτων, το έργο να υλοποιηθεί με τις μικρότερες δυνατές απαλλοτριώσεις, να διερευνώνται εναλλακτικές χαράξεις αλλά και κοντά σε περιοχές με ειδικές χρήσεις (εκπαιδευτήρια, περίθαλψη, οίκοι ευγηρίας κ.λπ.) να προβλεφθεί η ελαχιστοποίηση των προκαλούμενων οχλήσεων (θόρυβος, δονήσεις).

Το δίκτυο Μετρό Αθήνας αποτελεί το «τελευταίο μίλι» των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) στην Αττική δεδομένου ότι διασυνδέει τις εθνικές και διεθνείς «πύλες» της (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Λιμένας Πειραιά, Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός. Με άλλη απόφασή του, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής γνωμοδότησε θετικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και για την τροποποίηση του έργου της Γραμμής 3 του ΜΕΤΡΟ Αθήνας: ως προς την επέκταση του υφιστάμενου Αμαξοστασίου Ελαιώνα.

Πρόκειται για το γνωστό έργο προς τη Δυτική Αθήνα, όπου είναι σε εξέλιξη οι διαγωνιστικές διαδικασίες που προωθεί η Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό), ύψους 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με αρχαιολογίες, απρόβλεπτα κ.α.). Συνολικά, στο αντικείμενο της «τριπλής» σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή των εξής επιμέρους έργων: α) η Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον συμπεριλαμβανομένου ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, β) η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και γ) η αναβάθμιση και η αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας. Τον διαγωνισμό διεκδικούν οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΑΒΑΞ (με Alstom), Intrakat, ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος.

Η εξυπηρέτηση πυκνοκατοικημένων περιοχών των Δυτικών Προαστίων

Ενδιαφέρον έχει το πώς «βλέπει» και η Περιφέρεια Αττικής τα οφέλη από το εν λόγω έργο. Όπως σημειώνεται, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, έχει εντάξει στο πρόγραμμά της, τη μελέτη και την κατασκευή της Επέκτασης της Γραμμής 2 μετά τον Σταθμό «Ανθούπολη» προς την περιοχή του Ιλίου και Αγίου Νικολάου, και περαιτέρω μελλοντικά προς τις Αχαρνές. Η εν λόγω επέκταση έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών των Δυτικών Προαστίων, τη μελλοντική αύξηση της δικτύωσης των Γραμμών Μετρό με την πρόβλεψη ανταπόκρισης στον Σταθμό «Ίλιον» με τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη και τη μελλοντική επέκταση προς Αχαρνές.

Η επέκταση, για παράδειγμα προς Μενίδι – Αχαρνές, θα εξυπηρετεί μεγάλους δήμους, όπως Αγίων Αναργύρων – Καματερού, Φυλής και Αχαρνών – Θρακομακεδόνων, που ξεπερνούν τους 220.000 κατοίκους, ενώ η επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα φτάσει συνολικά τους 51.000 χρήστες ημερησίως. Ο δήμος Ιλίου έχει πληθυσμό σχεδόν 65 χιλ. κατοίκων ενώ αυτός της Πετρούπολης σχεδόν 59 χιλ. κατοίκους. Αρα, μόνο για αυτούς τους Δήμους, συνολικά έχουμε να κάνουμε με σχεδόν 350 χιλ. κατοίκους που μπορούν να εξυπηρετούνται στο μέλλον από το Μετρό.

Σύμφωνα και με την ΜΠΕ, η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ένα από τα κύρια προβλήματα στα μεγάλα αστικά κέντρα. Έχει αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία, την κοινωνία, την υγεία και το περιβάλλον και υποβαθμίζει το φυσικό και το δομημένο περιβάλλον. Ένα σύστημα μεταφορών με συνεχή ροή επιτρέπει σε ανθρώπους να φθάνουν στην ώρα τους και περιορίζει τις ανωτέρω αρνητικές συνέπειες. Το μετρό συμβάλλει θετικά ως προς τα εξής: • Μειώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση • Αυξάνει τη μέση ταχύτητα των μετακινήσεων μέσα στην πόλη • Αυξάνει την εξοικονόμηση ενέργειας.

Το project

Το τμήμα αυτό της Γραμμής 2 μέχρι την περιοχή του Αγίου Νικολάου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως (2040), ενώ ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 m από τους 3 νέους σταθμούς εκτιμάται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας είναι περίπου 5.000. Η Επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον αρχίζει από τη σήραγγα του Επίσταθμου του Σταθμού «Ανθούπολη» και ολοκληρώνεται με το πέρας της σήραγγας του Επίσταθμου του Σταθμού «Άγιος Νικόλαος». Αναλυτικότερα, το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 3 νέων υπόγειων Σταθμών (Παλατιανή – Ίλιον – Άγιος Νικόλαος) με τα αντίστοιχα Φρέατα Αερισμού αυτών, σήραγγα διπλής τροχιάς συνολικού μήκους 4,18 χλμ και ενός επιστάθμου τριπλής τροχιάς μετά το Σταθμό Άγιος Νικόλαος μήκους 400m και ενδιάμεσων 6 μόνιμων φρεάτων. Επιπλέον, προβλέπεται και η κατασκευή του Σταθμού Μετεπιβίβασης «Παλατιανή», ο οποίος αφορά σε υπόγειο κτίριο κατασκευαζόμενο παραπλεύρως και σε επαφή με το Κύριο Φρέαρ του ομώνυμου Σταθμού. Όλοι οι Σταθμοί θα έχουν πλευρικές αποβάθρες και θα διαθέτουν μία ή δύο εισόδους, θα έχουν μήκος 110 m και θα είναι πλήρως προσβάσιμοι από ΑΜΕΑ.

Το έργο αναπτύσσεται μετά από τον υφιστάμενο Σταθμό Ανθούπολης στο Δήμο Περιστερίου και η χάραξή της γραμμής κινείται αρχικά προς ΒΔ για περίπου 480 m. Στη συνέχεια η χάραξη της καμπυλώνεται μέχρι τα όρια των Δήμων Περιστερίου και Ιλίου, οπότε και ακολουθεί πορεία προς ΒΑ για μήκος περί τα 1,7 km (εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ιλίου) κάτω από την οδό Θηβών, επί της οποίας χωροθετούνται και οι Σταθμοί Παλατιανή και Ίλιον. Τέλος, χάραξη στρέφεται προς τα ΒΔ, κάτω από την Λ. Αγίου Νικολάου, επί της οποίας χωροθετείται και ο Σταθμός Άγιος Νικόλαος και τερματίζει στην περιοχή του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου, στα όρια των Δήμων Ιλίου και Αγ. Αναργύρων – Καματερού.

Οι 3 σταθμοί

Ο Σταθμός «Παλατιανή» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της οδού Θηβών. Διαθέτει πλαϊνές αποβάθρες πλάτους 4,50m και μήκους 110m. εντός σήραγγας διανοιγόμενης υπογείως με συμβατικά μηχανικά μέσα κάτω από την οδό Θηβών.

Ο Σταθμός «Ίλιον» χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών, 28 διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της οδού Θηβών και πρόβλεψη σύνδεσης/μετεπιβίβασης επιβατών με τον ομώνυμο Σταθμό της μελλοντικής Επέκτασης της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη. Διαθέτει πλαϊνές αποβάθρες πλάτους 4,50m και μήκους 110m.

Ο Σταθμός «Άγιος Νικόλαος» χωροθετείται κάτω από την ομώνυμη λεωφόρο καταλαμβάνοντας τμήμα διαμορφωμένης πλατείας και χώρου πρασίνου, που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσας και Αγ. Νικολάου. Πρόκειται για σταθμό με πλευρικές αποβάθρες πλάτους 4.00m και μήκους 110m. Διαρθρώνεται σε τέσσερα (4) κύρια επίπεδα, όπου οργανώνονται όλες οι υποστηρικτικές λειτουργίες υποδοχής/ εξυπηρέτησης/ κυκλοφορίας κοινού, οι Η/Μ χώροι του σταθμού, καθώς και ο χώρος των αποβαθρών και η στάθμη κυκλοφορίας των συρμών επί των σιδηροτροχιών.

Το βάθος των Σταθμών κυμαίνεται περίπου από -22m έως -24m, αναφερόμενοι στην απόσταση της κεφαλής σιδηροτροχιάς (TOR) από την επιφάνεια του εδάφους. Όπου απαιτηθεί για την κατασκευή των σταθμών θα απαλλοτριωθούν οι απαιτούμενες ιδιοκτησίες.

Οφέλη του έργου

Σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση, η εύκολη μετακίνηση, η εξοικονόμηση χρόνου, ταξιδιού, ασφαλής μετακίνησης και η μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων αποτελούν σημαντικούς παράγοντες βελτίωσης της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής μελέτης αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Π.Σ. Αθήνας. Οι επιπτώσεις στην κοινωνικό-οικονομική διάσταση του άμεσου περιβάλλοντος της υπό μελέτη επέκτασης αναμένεται να είναι ανάλογες και εμφανείς σε βάθος χρόνου. Μετά την ολοκλήρωση του έργου η λειτουργία του Μετρό θα γίνεται υπόγεια. Έτσι δεν αναμένεται οπτική επιβάρυνση για τις περιβάλλουσες κοινότητες. Τα στόμια της σήραγγας θα μελετηθούν έτσι ώστε η ορατή τους μάζα, το μήκος εύρος και ύψος τους να είναι ελάχιστο.

Οι είσοδοι στους σταθμούς με βάση το σχεδιασμό τους είναι πανομοιότυποι ώστε να παρέχουν άνεση στους μεταφερόμενους επιβάτες και ταυτόχρονα να είναι εύκολα αναγνωρίσιμες ως αναπόσπαστα τμήματα του μετρό. Η ένταξη του μετρό σαν μέσο σταθερής τροχιάς στην ευρύτερη περιοχή έχει σαν στόχο να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους επιβάτες που σήμερα κινούνται από και προς το κέντρο της πόλης με άλλα μέσα μεταφοράς συμβάλλοντας έτσι στον επαναπροσδιορισμό του τρόπου μετακίνησης. την αναδιοργάνωση των ΜΜΜ αλλά κυρίως τη μείωση της κυκλοφορίας των IX που θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε αναχαίτιση της κυκλοφοριακής ασφυξίας της ευρύτερης περιοχής.

Η υλοποίηση του έργου θα είναι επωφελής και η μελετούμενη επέκταση αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία της άμεσης και ευρύτερης περιοχής του έργου, δεδομένου ότι με τη λειτουργία της αναμένεται η εξοικονόμηση του συνολικού χρόνου μετακίνησης στη ζώνη επιρροής της, η αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου, η καλύτερη κατανομή των κυκλοφοριακών φόρτων για τις μετακινήσεις από και προς το κέντρο της Αθήνας, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του Βασικού Έργου, καθώς και μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και βελτίωση του ακουστικού περιβάλλοντος με προφανές αποτέλεσμα τη γενικότερη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και της ζωής των πολιτών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κατασκευές: Μεγάλοι vs «μικρών» για το οδικό έργο των 200 εκατ. ευρώ στην Στερεά Ελλάδα

Στη «βιτρίνα» προς αξιοποίηση ο Λιμένας Λαυρίου – Το μοντέλο, οι χρήσεις και τα «κρυφά χαρτιά» της υποδομής

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Γιατί και πού ανεβάζουν τον πήχη για τη μετοχή οι αναλυτές – Ο ηγετικός ρόλος στις παραχωρήσεις

gazzetta
gazzetta reader insider insider