Αέριο: Ρουμανική συμμετοχή στο πρότζεκτ για την πλωτή πύλη LNG στον Βόλο

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αέριο: Ρουμανική συμμετοχή στο πρότζεκτ για την πλωτή πύλη LNG στον Βόλο
Προ των πυλών η «είσοδος» με 15% της Transgaz (Διαχειριστή του ρουμανικού συστήματος μεταφοράς αερίου) στον φορέα υλοποίησης του έργου Mediterranean Gas. Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της 2ης και δεσμευτικής φάσης του Market Test για το FSRU.

Μετοχικό εταίρο εκτός συνόρων αναμένεται να αποκτήσει η Mediterranean Gas, φορέας υλοποίησης της νέας πλωτής «πύλης» LNG στον Βόλο, καθώς το 15% της εταιρείας πρόκειται να αποκτήσει η Transgaz, Διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου της Ρουμανίας. Το κυοφορούμενο deal αποκαλύφθηκε με την ανακοίνωση από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) της αίτησης τροποποίησης της άδειας της υποδομής, ενόψει της πρόθεσης της Transgaz να εισέλθει με 15% στον φορέα υλοποίησης.

Υπενθυμίζεται ότι σχέδιο της Mediterranean Gas προβλέπει την εγκατάσταση μίας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) στον Παγασητικό Κόλπο. Το «ΑΡΓΩ» FSRU, όπως ονομάζεται, θα αποτελέσει ένα καινούριο σημείο εισαγωγής υγροποιημένου αερίου στο ελληνικό σύστημα, μέσω του οποίου το καύσιμο θα μπορεί να μεταφερθεί στα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.

Το έργο έχει λάβει από τη ΡΑΑΕΥ Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), η οποία στην πορεία τροποποιήθηκε λόγω αλλαγής της χωροθέτησής του, εξαιτίας αντιδράσεων των τοπικών αυτοδιοικητικών φορέων. Η νέο θέση εγκατάστασης βρίσκεται βορειοδυτικά του Παγασητικού κόλπου, κοντά στην ακτή στην περιοχή «Κριθαριά» μεταξύ Βόλου και Αγχιάλου. Η αλλαγή της χωροθέτησης επέφερε και μετάθεση της σχεδιαζόμενης έναρξης λειτουργίας του έργου, η οποία πλέον τοποθετείται στο 2025.

«Πρεσβευτής» για τη ρουμανική αγορά

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πρώτη φάση της Δοκιμής Αγοράς που ολοκληρώθηκε πρόσφατα από την ΔΕΣΦΑ, για τη διερεύνηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος χρήσης υφιστάμενων και νέων υποδομών αερίου στη χώρα μας, το «ΑΡΓΩ» FSRU συγκέντρωσε σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Έτσι, από τις σχεδιαζόμενες υποδομές, η πλωτή δεξαμενή συγκέντρωσε μία από τις μεγαλύτερες δεσμεύσεις δυναμικότητας, από τις μη δεσμευτικές προσφορές που υποβλήθηκαν από εταιρείες.

Η προοπτική σύμπραξης με την Transgaz θα ενισχύσει έτι περαιτέρω το επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς ο Διαχειριστής θα αποτελέσει «πρεσβευτή» για την τροφοδοσία με αέριο της ρουμανικής αγοράς, η οποία έχει σημαντική κατανάλωση καυσίμου. Υπολογίζεται ότι οι ετήσιες ανάγκες της Ρουμανίας ανέρχεται σε 13-16 δισ. κυβικά μέτρα, όταν η αρχική δυναμικότητα του «ΑΡΓΩ» FSRU θα αγγίζει τα 3 bcm.

Παράλληλα, η χώρα διαθέτει καλή διασυνδεσιμότητα με γειτονικές αγορές, όπως η Ουγγαρία, γεγονός που ενισχύει και τις πιθανότητες διέλευσης καυσίμου το οποίο θα έχει καταφθάσει στον Παγασητικό και το έργο της Mediterranean Gas. Την ίδια στιγμή, η Transgaz έχει εξαγοράσει και το δίκτυο της Μολδαβίας, καθιστώντας το FSRU υποψήφιο τροφοδότη και αυτής της χώρας.

Επί θύραις η 2η φάση του Market Test

Την ίδια στιγμή, η Mediterranean Gas προετοιμάζει τη δεύτερη και δεσμευτική φάση του Market Test για το «ΑΡΓΩ» FSRU, η οποία εκτιμάται πως θα ξεκινήσει σε περίπου ένα δίμηνο από τώρα. Η κατακύρωση δυναμικότητας, μέσα από δεσμευτικές πλέον προσφορές χρηστών, θα αποτελέσει και τον τελικό κριτή για την οικονομική βιωσιμότητα του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση του Market Test ολοκληρώθηκε στα μέσα Δεκεμβρίου του 2022. Όπως είχε ανακοινώσει τότε ο φορέας υλοποίησης, εκδήλωση ενδιαφέροντος υπέβαλαν ελληνικές & διεθνείς εταιρείες, με το οποίο υπερκαλύφθηκε η συνολική δυναμικότητα του τερματικού σταθμού, ενώ οι ποσότητες που δηλώθηκαν είναι για περίοδο έως και 25 έτη. Ιδιαίτερα αυξημένη ήταν και η ζήτηση για επιπλέον αποθηκευτικό χώρο στον τερματικό σταθμό.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Στα σκαριά λύση για τον «ενεργειακό τουρισμό» - Σύσκεψη σήμερα ΥΠΕΝ, Ρυθμιστικής Αρχής & προμηθευτών

Σκυλακάκης για δάση: Τα κονδύλια, τα πραγματικά προβλήματα και η λύση

Γ. Τσούνης: Μεγάλες προοπτικές για αμερικανικές επενδύσεις σε λιμάνια, logistics και ενέργεια

gazzetta
gazzetta reader insider insider