Σε δύο χρόνια η πλήρης αποκατάσταση του σιδηρόδρομου – Οι ζημιές και το προσωρινό μοντέλο χρήσης

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σε δύο χρόνια η πλήρης αποκατάσταση του σιδηρόδρομου – Οι ζημιές και το προσωρινό μοντέλο χρήσης
Τι προβλέπεται για την προσωρινή χρήση και αποκατάσταση του δικτύου. Πως θα κινηθεί προσεχώς το Μέσο με προσωρινό μοντέλο και μόνο στο ρεύμα καθόδου. Τι ανέφερε ο πρόεδρος του ΟΣΕ σε σχετικό συνέδριο. Φέρνουν έσοδα οι εμπορευματικές μεταφορές.

Ακόμα και χρονικό διάστημα 2 ετών ίσως απαιτηθεί για την πλήρη αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου που καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel είτε στον κεντρικό άξονα, ιδίως στο τμήμα 50 χλμ. από Δομοκό έως Λάρισα όσο και σε άλλα σημεία στην περιοχή της Θεσσαλίας (Λάρισα – Βόλος, Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα κ.α., αθροιστικά 180 χλμ. «γραμμών», σύμφωνα με όσα ανέφερε στο 6ο συνέδριο υποδομών και μεταφορών ο κ. Παναγιώτης Τερεζάκης, Διευθύνων Σύμβουλος ΟΣΕ. Το σύνολο των ζημιών με τα μέχρι τώρα δεδομένα προσεγγίζουν τα 190 εκατ. ευρώ (η υφυπουργός Μεταφορών, Χρ. Αλεξοπούλου έκανε λόγο για 187 εκατ. ευρώ ζημιά), με τον επικεφαλής του ΟΣΕ να μην φαίνεται γενικά αισιόδοξος για την κατάσταση και το χρονοδιάγραμμα καθώς μέχρι τότε «θα μεσολαβήσουν και δύο χειμώνες και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις θα συμβεί».

Επί της ουσίας, σε ένα πρώτο επίπεδο, για κάποιους λίγους μήνες θα γίνει μία γρήγορη, αλλά ασφαλής διαδικασία για να ξεκινήσουν οι μεταφορές από το ένα τουλάχιστον τμήμα του σιδηροδρόμου. Στη συνέχεια, θα έχουμε για 2 χρόνια το σύνολο των εργασιών ώστε να αποκατασταθεί πλήρως αυτή η τεράστια ζημιά.

Όπως σημείωσε ο κ. Τερεζάκης, επαναλαμβάνοντας και το πρόσφατο ρεπορτάζ του insider.gr για τις καταστροφές στο δίκτυο, «κανονικά σήμερα θα μιλούσα για όσα έγιναν τους προηγούμενους μήνες για τα έργα βελτίωσης και την τηλεδιοίκηση/σηματοδότηση αλλά μέσα σε λίγες ώρες όλα άλλαξαν. Χρειάστηκαν μερικές ώρες και εκατ. τόνοι νερού για να χαθεί ότι χτίσαμε μέσα σε τόσα χρόνια. Πρώτα θρηνήσαμε 57 νεκρούς στα Τέμπη και πριν από λίγες, χάσαμε τις υποδομές που παραλάβαμε πριν από 20 ημέρες.Οι ζημίες στο δίκτυο είναι τεράστιες, δεν έχω ξαναδεί τέτοιο μέγεθος καταστροφής σε 180 χλμ. συνολικά, εκ των οποίων 50 χλμ. διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, 80 χλμ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα και 50 χλμ. στο Λάρισα - Βόλος. Μαζί με αυτά, χάθηκα» δύο κέντρα interlocking, το ένα στον Δομοκό που παραδόθηκε πριν από 20 ημέρες και το άλλο στον Παλαιοφάρσαλο που ήλεγχε τη Λάρισα. Για τα δύο παραπάνω κέντρα χρειάζονται διαγωνισμοί για την αποκατάστασή τους σε μία μακροχρόνια και επίπονη διαδικασία. Πάμε σε νέα διαδικασία προμήθειας, θα χρειαστεί πάνω από 1 έτος. Ενδιάμεσα πρέπει να ανατάξουμε το δίκτυο και να αποκαταστήσουμε υποδομές. Πρέπει να δώσουμε τον προσεχή μήνα (με 4 αναδόχους ξεκίνησαν ήδη οι πρώτες εργασίες) την αποκατάσταση, προσωρινά, της μίας γραμμής, αυτής της καθόδου σε Δομοκό – Λάρισα για να λειτουργήσει το εμπορικό τρένο, χωρίς σηματοδότηση /ηλεκτροκίνηση, με ταχύτητες 80 χλμ., αν και σταδιακά να δώσουμε ηλεκτροκίνηση».

Όπως σημείωσε, «η γραμμή ανόδου να φτιαχτεί μέσα σε περίπου 10 μήνες και μετά, μέσα σε επόμενους 11 μήνες, θα αποκατασταθεί και η κάθοδος. Αρα, αναμένεται σε 2 έτη η πλήρης αποκατάσταση κυκλοφορίας. Με ακούτε όχι αισιόδοξο, είχαμε μεγάλη καταστροφή, ενώ έρχονται μπροστά μας 2 χειμώνες και δεν ξέρουμε τι θα συμβεί».

Επίσης, επανέλαβε και όσα είχε δηλώσει στο insider.gr περί συσσώρευσης containers σε Ικόνιο, Πειραιά, Θεσσαλονίκη που πρέπει να διοχετευθούν μέσω του δικτύου.

Φέρνει έσοδα ο εμπορευματικός σιδηρόδρομος

Όπως επίσης συμπλήρωσε, τα σημαντικά έσοδα τα φέρνει ο εμπορευματικός σιδηρόδρομος, δεν είναι τυχαίο ότι ο ΟΣΕ σε συνεργασία με ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ έχει αρχίσει να αναπτύσσει τον σχεδιασμό του, όπως η λειτουργία μεγάλων logistics centers, να γίνει η διασύνδεση σιδηρόδρομου με μεγάλα λιμάνια (6 έργα ύψους 4,5 δις ευρώ με ανταγωνιστικό διάλογο), δηλαδή οι συνδυασμένες μεταφορές. «Δεν είμαι ευχαριστημένος από την πρόοδο των σχεδίων αλλά σε σύντομο χρονικό διάστημα θα επιταχυνθούν τα σχέδια του ΟΣΕ σε συνδυασμό με τα projects. Επίσης, σημαντικό το θέμα ασφάλειας (rail safety), χάσαμε τα 50 χλμ., αλλά τα υπόλοιπα 800 χλμ. δικτύου έχουν τηλεδιοίκηση/σηματοδότηση», ανέφερε επίσης.

Γενικότερα, για την επίτευξη εύρυθμης κυκλοφορίας, ο ΟΣΕ, ανεξάρτητα από τα όσα συνέβησαν με τη κακοκαιρία, έχει θέσει σε λειτουργία έργα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης σε πέντε κέντρα για ένα δίκτυο 800 χλμ. που, παρά τις όποιες καταστροφές, λειτουργούν (Κόρινθος, ΣΚΑ, Λιανοκλάδι, Λάρισα και Θεσσαλονίκη). Τα κέντρα αυτά οργανώθηκαν κατά το γαλλικό πρότυπο, όπου υπάρχει ένα βασικό κέντρο ελέγχου που επιβλέπει τα υπόλοιπα, με στόχο να κάνει διάγνωση και επίλυση των βλαβών, ενώ όσον αφορά την ασφάλεια των συστημάτων και των σηράγγων, ο ΟΣΕ επενδύει ετησίως 5 εκατ. ευρώ. Τέλος, προσέθεσε ότι αναμένεται το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε να εγκατασταθούν 200 νέες κάμερες, με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να διαθέτει συνολικά 450 κάμερες σε σημεία του δικτύου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΒΟΑΚ: Στην τελική ευθεία για τον «νικητή» της mega οδικής παραχώρησης – Ποια σενάρια «παίζουν»

Minoan Lines – Grimaldi: Τι έρχεται για λιμένες Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου – Μαρίνες, κρουαζιέρα, ενέργεια «κουμπώνουν» στις υποδομές

Αλεξοπούλου (υφ. Μεταφορών): Τον Απρίλιο στους δρόμους τα πρώτα «πράσινα» λεωφορεία – Προτεραιότητα η ηλεκτροκίνηση

gazzetta
gazzetta reader insider insider